litt mer dybdeinfo om drivervalg i vox olympian.
6moons industry features: Living Voice Vox Olympian
6moons industry features: Living Voice Vox Olympian
Tror ikke noen av disse er på ønskelisten til godt bemidlede hardcore audiophiler som har cost no object som kriterium.Å? Gjør de ikke?Det faller deg ikke inn at det er litt pussig at produsenter av cost no object høyttalere ikke lager dem aktive?
Experience the B&W Nautilus - Bowers & Wilkins | B&W Speakers
https://pmc-speakers.com/products/professional/active
https://www.bang-olufsen.com/en/collection/speakers/beolab-90
ME 800K
https://www.linn.co.uk/hifi-separates/speakers
..for å nevne noen.
med slake filte og mye overlapp er det mye lettere å få et akseptabelt resultat, da man kan bomme på perfekt avrulling, men fortsatt få lyd fordi begge elementene overlapper såpass lenge.På tampen et lite spørsmål til Asbjørn:
Du nevner gjerne bruke 48dB og 96dB filtre.
På JBLene over så hadde jeg miniDSP for deling mellom basser og horn tidligere.
Jeg prøvde da bratte delinger, men det låt best med 24dB og gjerne så slakt som 12dB.
Kan du forklare hvorfor foretrekke bratte filtre?
I beste mening og med smilet på plass
oks
Takk for ryddig og pent svar!med slake filte og mye overlapp er det mye lettere å få et akseptabelt resultat, da man kan bomme på perfekt avrulling, men fortsatt få lyd fordi begge elementene overlapper såpass lenge.På tampen et lite spørsmål til Asbjørn:
Du nevner gjerne bruke 48dB og 96dB filtre.
På JBLene over så hadde jeg miniDSP for deling mellom basser og horn tidligere.
Jeg prøvde da bratte delinger, men det låt best med 24dB og gjerne så slakt som 12dB.
Kan du forklare hvorfor foretrekke bratte filtre?
I beste mening og med smilet på plass
oks
med bratte filtre er det mye viktigere at den faktiske avrullingen matcher perfekt for å passe på at de to elementene er i fase på XO punktet.
et XO punkt på 150hz i minidsp betyr jo ikke at elementet gjør dette i virkeligheten, grunnet rombidrag, gulvkanselleringer, kasseform, elementets egenskaper, osv.
grunnen til bratte filtre er at man kan spille hvert element så mye som mulig innenfor den frekvensresponsen den oppfører seg bra i, uten at den må spille ut i områder der den har oppbrytninger eller forvrenging.
Takker!når det kommer til XO så er jo også den heteste poteten perfekt XO i lytteposisjon eller perfekt XO målt før rommets bidrag. (altså tilbake til passiv eller aktiv deling)
eneste mulighet til å slippe alt rombidrag i målingen er å måle veldig nærfelt (som ender opp med riktig summert XO noen cm fra HT, men der sitter man jo ikke), utendørs, eller i et ekkofritt rom. XO vil jo da endre seg når man plasserer dem i et rom igjen.Takker!når det kommer til XO så er jo også den heteste poteten perfekt XO i lytteposisjon eller perfekt XO målt før rommets bidrag. (altså tilbake til passiv eller aktiv deling)
Med passivt er det prøve redde seg inn så det er innafor uten at en stabler en palle med komponenter for å få det til!
For måling i lyttepos uten rombidrag, måle da veldig hurtig sveip i REW?
Eksakt som bjarnetv nettopp svarte: Det er to litt motstridende hensyn i forvrengningsspektrum og spredningsmønster, så det er ikke helt opplagt hva som vil bli best. De forrige høyttalerne mine hadde Excel-elementer, og der var det nødvendig med så bratte flanker i overgangen mellomtone/diskant for å klippe vekk oppbrytning. På Excel'ene begynner tredjeordens forvrengning å stikke i været ganske tidlig, lenge før ting bryter opp fullstendig ved 5-7 kHz, så de spiller renest og best med et bratt delefilter ved 2,4 kHz eller så. På den andre siden risikerer man å lage voldsomme avvik i frekvensgangen off axis hvis man klipper tvert av ved en frekvens hvor elementene har ulikt spredningsmønster, f eks så høyt at mellomtonen har blitt direktiv og diskanten fortsatt sprer bredt. Da får man håpløst fargede førsterefleksjoner, og det vil ikke låte veldig bra.På tampen et lite spørsmål til Asbjørn:
Du nevner gjerne bruke 48dB og 96dB filtre.
På JBLene over så hadde jeg miniDSP for deling mellom basser og horn tidligere.
Jeg prøvde da bratte delinger, men det låt best med 24dB og gjerne så slakt som 12dB.
Kan du forklare hvorfor foretrekke bratte filtre?
Mulig det, men den linken er også en glimrende illustrasjon av hva jeg mente med "glorifiserte DIY-prosjekter som har blitt til et kommersielt produkt og et lite firma".Tror ikke noen av disse er på ønskelisten til godt bemidlede hardcore audiophiler som har cost no object som kriterium.
http://audioexotics.hk/forum/#/disc...w-on-jul-08-09-was-successfully-completed/p10
Her er du inne på noe vesentlig!Gode poeng her. Google oversatt.
Dagens høyttalere varierer mellom 0,1% og kanskje 0,5% i effektivitet. (På en god dag) var 60- og 70-tallet mer som 1% til 10%.
Høyttalere har generelt blitt jevnere, mer tredimensjonale og mye mindre. Dette betyr at de er mindre dynamiske på det hele og heller leketøy som i forhold til gode ting fra 60- og 70-tallet. I motsetning til elektronikk er miniaturisering ikke bra med høyttalere. Det er ingen erstatning for størrelse og hestekrefter.
Greg Timbers
Spennende..Her er du inne på noe vesentlig!Gode poeng her. Google oversatt.
Dagens høyttalere varierer mellom 0,1% og kanskje 0,5% i effektivitet. (På en god dag) var 60- og 70-tallet mer som 1% til 10%.
Høyttalere har generelt blitt jevnere, mer tredimensjonale og mye mindre. Dette betyr at de er mindre dynamiske på det hele og heller leketøy som i forhold til gode ting fra 60- og 70-tallet. I motsetning til elektronikk er miniaturisering ikke bra med høyttalere. Det er ingen erstatning for størrelse og hestekrefter.
Greg Timbers
Selv har jeg et par JBL 2220 drivere på vei, håper posten er snill med de!
Disse har en oppgitt virkningsgrad på 8,7%
De er desverre ikke egnet som dypbass drivere. Men som midbass og nedre mellomtone vil de spille med høy kapasitet, og dermed lav vreng.
Flere her inne benytter 2220 i midbass horn.
Google gjerne om gamle Altec og se litt hva kapasitet det har.
Dagens Altec heter GPA (Great Plains Audio)
Enig. Hele høyttalerprosjektet mitt bygger på den ene ideen at hvis man kan se bort fra hensynet til flat frekvensgang og heller bygge for lav forvrengning, god dynamikk og kontrollert spredningsmønster ville det åpne seg noen interessante muligheter. Så hver høyttaler har 2x 12" Beyma 12P80Nd med 102 dB følsomhet i kardioidekonfigurasjon, 1x 10" PHL 3440 (98 dB, 16 ohm), PHL 1130 (99 dB, 16 ohm) og Beyma TPL150 (99 dB) + en "normal" Seas diskant. Ca 100 dB følsomhet tilsvarer ca 6,3 % effektivitet.Gode poeng her. Google oversatt.
Dagens høyttalere varierer mellom 0,1% og kanskje 0,5% i effektivitet. (På en god dag) var 60- og 70-tallet mer som 1% til 10%.
Høyttalere har generelt blitt jevnere, mer tredimensjonale og mye mindre. Dette betyr at de er mindre dynamiske på det hele og heller leketøy som i forhold til gode ting fra 60- og 70-tallet. I motsetning til elektronikk er miniaturisering ikke bra med høyttalere. Det er ingen erstatning for størrelse og hestekrefter.
Greg Timbers
yaddayaddayadda.1.) The cabinet is a combination of two different materials with specific damping and resonance behaviors bounded together with a specific PU glue. The wall thickness is nowhere less than 38 mm. There are a total of 3 separate cabinets per channel: 1 cabinet housing the 18” driver at the top, followed by another cabinet containing two 8” midrange and a tweeter (each of the 8” midrange driver and the tweeter also has its own sealed closed chamber), plus another cabinet housing 18” bass drivers.
2.) Kinetic mass dampening chambers are applied inside the midrange cabinets due to the criticalness of this area.
3.) For the midrange drivers, Oliver uses a closed chamber design in order to reach the maximum speed and best time behavior.
4.) All walls of the internal enclosures have no parallel walls so as to annihilate standing waves in the enclosures.
[...]
Problemet er vel heller at det fremstår her inne som om dette nærmest er uslåelig og at alle som ikke diller med DIY løsninger til en 100 del av prisen av highend passive systemer nærmest er hjernedøde, for å sette det litt på spissen.Et halvt dusin PA-elementer i hjemmesnekret kryssfinérkasse med internkabling fra Clas Ohlson - det kan jo umulig bli bra.
Må da forsøke å sneie innom topic for tråden av og til, synes du ikke?Hvorfor denne messingen rundt grisedyre kabler hele tiden, ref. dialogen i de siste par innlegg?
Er det for å holde seg til denne trådens tema?
Det er heller ikke alle som synes det er like elegant med installasjonskabel liggende på stuegulvet - det må vel være greit?
Jeg disser ikke Ferrari eiere fordi om de ikke kjøper en Trabant fra DDR og heller kjøper noen dyre bling-felger istedenfor å kjøre rundt med rustne stålfelger som er tilnærmet like bra.
Macho-bil er kult for de fleste... macho-HiFi er ikke det .... for de fleste...Jeg disser ikke Ferrari eiere fordi om de kjøper noen dyre bling-felger.
Helt sikkert, men det er ikke for alle å kunne gjøre et slikt prosjekt.Med mindre det er snakk om virkelig billige, masseproduserte greier, så må du for et ferdig produkt regne med minimum 10-gangeren på delekostnadene.
Bare på elementer tilter da et kommersielt produkt laget på Asbjørns konstruksjon absolutt minimum 100-150 store pr side. Så kommer forsterkeri, dsp osv. Timene som er lagt ned her er formidabelt.
Johan-Kr
Vel, der tror jeg at jeg tillater meg å ha en litt forutinntatt oppfatning, men som Aurora og Fenalaar er inne på fjerner litt avansert DIY ganske effektivt mystikken rundt "ultimate high end". Der er det mye historiefortelling og luftige kalkyler, mens selve dingsen holdes enklest mulig for å gi litt rom for en fortjeneste.Blir litt 'Komiske Ali' preg over noe av dette (selvbygg med hobbypreg trumfer alt).
Det skal dog innrømmes at noe av dette absolutt kan fremstå som relativt elegant og lyde veldig bra - og det er helt flott.
Synlige ledninger er noe man forsøker å unngå i de fleste installasjoner. Det er aldri elegant at ledninger viser. Men det blir absurd om man - kun av estetiske hensyn - må ty til 'eksotiske' kabler (der prislappen er deretter), for at det skal se mer 'elegant' ut.Det er heller ikke alle som synes det er like elegant med installasjonskabel liggende på stuegulvet - det må vel være greit?
Jeg mener at cost no object ikke utelukkende spiller på kostnad knyttet til utvikling av høyttaleren i form av komponenter og margin, men heller at anskaffelsesprisen ikke betyr særlig for kunden hvis kjøpelysten er der i tilstrekkelig monn.Vel, der tror jeg at jeg tillater meg å ha en litt forutinntatt oppfatning, men som Aurora og Fenalaar er inne på fjerner litt avansert DIY ganske effektivt mystikken rundt "ultimate high end". Der er det mye historiefortelling og luftige kalkyler, mens selve dingsen holdes enklest mulig for å gi litt rom for en fortjeneste.Blir litt 'Komiske Ali' preg over noe av dette (selvbygg med hobbypreg trumfer alt).
Det skal dog innrømmes at noe av dette absolutt kan fremstå som relativt elegant og lyde veldig bra - og det er helt flott.
Selv om mine høyttalere ble kommersialisert til en halv million pr par ville det sannsynligvis vært nokså dårlig lønnsomhet i prosjektet, gitt komponentkostnad, byggetimer og et årsverk eller så i ingeniørtid. Men et slikt DIY-prosjekt for egen regning kan virkelig være "cost no object", ettersom man ikke bryr seg så veldig om kalkyler og dekningsbidrag. I motsetning til en kommersiell høyttaler til f eks en halv million som fortsatt vil inneholde en mengde kompromisser for å holde kostnaden nede.
Sagt på en annen måte: Prisen inngår som en del av varen en kjøper. Da har vi sluttet å snakke lyd som resultat.Jeg mener at cost no object ikke utelukkende spiller på kostnad knyttet til utvikling av høyttaleren i form av komponenter og margin, men heller at anskaffelsesprisen ikke betyr særlig for kunden hvis kjøpelysten er der i tilstrekkelig monn..
Det er vel ingen som har skrevet at grisedyre kabler gir magiske forbedringer?Hjernedøde er vel litt sterkt sagt, men jeg vil tillate meg å betvile genialiteten i å kåle rundt med grisedyre ledninger og forvente magiske forbedringer. Ain't gonna happen. Det er helt andre ting som betyr noe.
Smak og behag er ikke en rasjonell vurdering. Man kan ikke regne seg frem til harmonisk design. Men kanskje noen av oss har et annet syn på den "helheten". Hvorfor henge ikke-funksjonell bling på et ellers funksjonelt system?Det er vel helheten som appellerer mer enn noe annet.
Som sagt, en sportsbil som ikke har matchende hjul har ødelagt helhetsbildet fullstendig.
Jeg har etterhvert forstått at dette momentet fremstår som helt irrasjonelt for DIY-ere.
Det er vel ingen som har skrevet at grisedyre kabler gir magiske forbedringer?Hjernedøde er vel litt sterkt sagt, men jeg vil tillate meg å betvile genialiteten i å kåle rundt med grisedyre ledninger og forvente magiske forbedringer. Ain't gonna happen. Det er helt andre ting som betyr noe.
Krydder er det kun.
Det vel omtrent like mange DIY'ere som mener at det de har satt sammen er ekstremt bra, spes rett etter at prosjektet er ferdigstilt. Ofte ender euforien med at de skroter hele greia og starter på nytt/gir opp. Sikkert masse gleder underveis, dog.Det er vel ingen som har skrevet at grisedyre kabler gir magiske forbedringer?Hjernedøde er vel litt sterkt sagt, men jeg vil tillate meg å betvile genialiteten i å kåle rundt med grisedyre ledninger og forvente magiske forbedringer. Ain't gonna happen. Det er helt andre ting som betyr noe.
Krydder er det kun.
Mange som skriver og hevder det - at det gir store til magiske forbedringer. Spesielt produsentene og selgerene. Mange hifi-journalister også.