Synes du at det du lager er så dritlekkert? Jeg sier ikke at det ikke er det, men du virker skråsikker på at det du lager er skoleeksempelet på at DIY kan være vakkert?
Jeg ser det gjøres narr av Avalon Tesseract. Er det noen som har hørt dem? Det kan jo tenkes at de spiller bra.......
Og hva er "oligark hifi"? Cost no object som er hinsides priset i forhold til hva die hard DIY`ere mener er fornuftig?
Alt med en høyttaler er kompromisser, også det estetiske, også her. Poenget var å imøtegå en påstand om at DIY generelt gir beng i det estetiske ved å vise at estetiske hensyn også var en del av dette prosjektet, både i form og finish, men ikke nødvendigvis å si noe om hvordan resultatet ble. Jeg mener at jeg traff brukbart med å pakke det rent funksjonelle inn i et par relativt kompakte kasser som ser såpass bra ut at de kan få lov til å stå i stua, også i fru interiørarkitektens øyne. Det var ingen selvfølge med de første skissene, jfr byggetråden her inne. Et eksempel på at form noen ganger fikk lov til å trumfe funksjon er fasetten rundt baffelen. Akustisk ville det vært bedre med en avrundet kant med størst mulig radius, men jeg syntes det så best ut slik. Perfekt ble det selvsagt ikke. Som nevnt ville jeg valgt aller høyeste spec av lønnefinér hvis jeg skulle bygget en gang til og lagt enda mer tid i lakkeringsarbeidet. Finishennher ville ikke vært akseptabel i et kommersielt produkt. Den grunnleggende formen er det ikke så mye å gjøre med, gitt konseptet med kardioidebass, så et visst innslag av kutrygget slagbjørn ble det nok. Men man ser dem stort sett forfra.
Jeg har ikke hørt Tesseract, men har ingen grunn til å tro at de ikke låter bra. Man kan nok hevde at formen er funksjonelt og akustisk betinget, og at det estetiske derfor fikk vike. Det helt grunnleggende problemet med en fullfrekvens høyttaler er at bølgelengden for lyd i luft er 17 millimeter ved 20 kHz og 17 meter ved 20 Hz, så det er bare ikke mulig å bygge en høyttaler som er liten nok i diskanten eller stor nok i bassen, aller minst samtidig. Avalon har forsøkt å adressere det her, men pent er det ikke. Jeg har nok også kikket på de noe mindre Avalon-modellene da jeg designet mine, jfr den fasetten rundt baffelen.
For meg er oligarkhifi en grei betegnelse på hifidingser som er bygget for å se imponerende ut og er priset hinsides vett og forstand, men hvor innholdet ikke står i noe forhold til prisen. Omtrent som Vertu mobiltelefoner. Målgruppen har mer penger enn kompetanse, og poenget med å kjøpe noe slikt er mer å demonstrere kjøpekraft enn å høre på greiene. Høyttalerne fra Daniel Hertz er et eksempel, mye kabeltøys også.