C
cruiser
Gjest
2.2 tonn, ikke kjempemasse men det dekker vel behovet til de fleste skulle jeg troTror de bare kan trekke noe få kilo...har jeg hørt.
2.2 tonn, ikke kjempemasse men det dekker vel behovet til de fleste skulle jeg troTror de bare kan trekke noe få kilo...har jeg hørt.
Det tror jeg nok du har rett i. En eksempelvis brenselmotor som går på et fast og optimalt turtall, vil ha mindre slitasje, mindre utslipp og mindre forbruk.Så kan man jo skyte inn det som tidligere har blitt nevnt; at selv i en verden basert 100% på fossil energi, så vil det være langt mer effektivt å lage strøm ut av brensel, som så fores inn i en elbil, enn å la bilen brenne ting på egenhånd.
Så selv om resten av Europa brenner olje og kull til den store gullmedaljen for å produsere elektrisitet, vil det fremdeles hjelpe masse om alle gikk over til elektriske motorer. Selv om strømmen de bruker er "skitten"
Som f.eks en dieselbil i 80-110km/t på en motorveiEn eksempelvis brenselmotor som går på et fast og optimalt turtall, vil ha mindre slitasje, mindre utslipp og mindre forbruk.
Jeg tenkte på litt mindre beveglige, stasjonære motorer...Som f.eks en dieselbil i 80-110km/t på en motorveiEn eksempelvis brenselmotor som går på et fast og optimalt turtall, vil ha mindre slitasje, mindre utslipp og mindre forbruk.
Strømmen er ren, men er "solgt" til "skitne" land for få deres regnskap til å se bedre ut.Selvsagt. NVE kan jo ikke noe om dette.Det er svada, og det vet du. Fornybarhetssertifikatene er et rent svindelspill for at noen skal tjene penger på å pushe de.
Johan-Kr
Med andre ord Politikk...Strømmen er ren, men er "solgt" til "skitne" land for få deres regnskap til å se bedre ut.Selvsagt. NVE kan jo ikke noe om dette.Det er svada, og det vet du. Fornybarhetssertifikatene er et rent svindelspill for at noen skal tjene penger på å pushe de.
Johan-Kr
Omtrent som at jeg kildesorterer og du gir blanke, men blir vi enige om å melde inn en del av mitt søppel som ditt for å pynte på bildet.
Det finnes ikke overføringskapasitet mellom strømnettene til å transportere de grønne elektronene i bytte med de skitne, stygge elektronene.
Hydrogenlastebiler med 320kWh batteri veier mindre;Lasteevnen på vogntoget spiller også en rolle. De fleste sjåfører vil ha maks last på bilen, helst litt mer. Nå vet jeg ikke hva en batteripakke for et vogntog eventuelt vil veie, men noen tonn vil det nok bli. Man sparer riktignok vekt på motorsiden, men en stor elektromotor veier også endel.
Ikke vekteffektivt? Hydrogen er jo det letteste grunnstoffet som finnes, det var derfor de brukte det i luftskip.Mens hydrogen er uaktuelt til personbiler (simpelthen ikke vekteffektivt nok i forhold til ytelse) er det ingen problemer å anvende hydrogen i langtransport, der vektelementet ikke er en like stor faktor (man kan ha veldig store hydrogentanker og få nødvendig rekkevidde.)
To faktorer. Stor rekkevidde og avstand mellom ladestoppene.Jeg fikk illustrert problemet i en samtale med en Teslaeier i går. Vi diskuterte veier Trondheim-Oslo, og jeg sa at jeg kjørte Trondheim - Hjerkinn - Foldal - Venabygdfjellet - Ringebu osv..., og han sa (han har den minste batteripakken) at han ikke kunne kjøre den veien fordi han måtte enten til Dombås eller Alvdal for å lade, så Venabygdsfjellet var no-no for ham. For å kunne kjøre den veien må han ha batteripakke som garantert holder Trondheim - Lillehammer, og det har han ikke.
Nå kommer det en hurtiglader på Berkåk i 2018, men inntil da må han enten kjøre Østerdalen eller Gudbrandsdalen Hvis han skal til Oslo.
Jeg ser at det er en hurtiglader på Venabygdsfjellet, men den er reservert for hotellgjester på Spidsbergseter Resort.
Skal man på langtur med rimelig frihet til å endre rute underveis uten å måtte planlegge for mye på forhånd er ikke infrastrukturen på plass enda.
Det vet du sikkert bedre enn meg. Jeg bare forteller hva en som har en Tesla med det minste batteriet fortalte, og han sa at det ikke gikk. Jeg har det problemet at når jeg snakker med folk jeg kjenner har jeg en tendens til å tro på dem.Dagens Tesla S med minste batteri klarer øvelsen Trondheim - Lillehammer over Venabygdsfjellet uten lading sommerstid med god margin.
Nettopp. Helt enig, og det var vel nettopp poenget mitt. Hvis du har et stort batteri (pr. i dag er biler med slike for dyre, men det endrer seg snart), og en godt utbygd infrastruktur (som ikke er der enda, men som kommer etter hvert) så fungerer det greit med elbil, ellers kan man få problemer.To faktorer. Stor rekkevidde og avstand mellom ladestoppene.