Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så en kan såvidt trekke en annen Tesla som har gått tom for strøm?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Se det ja, det var slett ikke verst! :D
    Jeg kjører mye med hestehenger, og da blir det fort noen mil uten mulighet for stopp.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hestehenger tror jeg ikke er helt yndlingsgreia til Model X. Både vekt og aerodynamikk sender strømforbruket temmelig fort i taket, med tilhørende reduksjon av rekkevidde.

    En apropos til dette med stømimport, elbiler og sånn:
    Elbiler er kanskje mere relevant til å få ned utslippene i et land som Norge enn lengre ned på kontinentet. I og med at vi i Norge har såpass spredt befolkning, så er kollektivtransport i mange tilfeller en liten egnet løsning pga lavt kundegrunnlag med tilhørende høy pris og utslipp pr passasjerkilometer. Lengre ned på kontinentet er kollektivløsninger som buss, trikk, og jernbane vesentlig mere egnet. I store områder av Norge er også veitransport en bedre løsning enn tog av den enkle årsak at det fraktes så lite gods og passasjerer at en aldri greier å komme i pluss i forhold til utslippene og kostnadene ved utbyggingen. Det er her elbilen kommer inn.

    Johan-Kr
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så kan man jo skyte inn det som tidligere har blitt nevnt; at selv i en verden basert 100% på fossil energi, så vil det være langt mer effektivt å lage strøm ut av brensel, som så fores inn i en elbil, enn å la bilen brenne ting på egenhånd.
    Så selv om resten av Europa brenner olje og kull til den store gullmedaljen for å produsere elektrisitet, vil det fremdeles hjelpe masse om alle gikk over til elektriske motorer. Selv om strømmen de bruker er "skitten"
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.749
    Antall liker
    3.178
    Sted
    Liten by
    Så kan man jo skyte inn det som tidligere har blitt nevnt; at selv i en verden basert 100% på fossil energi, så vil det være langt mer effektivt å lage strøm ut av brensel, som så fores inn i en elbil, enn å la bilen brenne ting på egenhånd.
    Så selv om resten av Europa brenner olje og kull til den store gullmedaljen for å produsere elektrisitet, vil det fremdeles hjelpe masse om alle gikk over til elektriske motorer. Selv om strømmen de bruker er "skitten"
    Det tror jeg nok du har rett i. En eksempelvis brenselmotor som går på et fast og optimalt turtall, vil ha mindre slitasje, mindre utslipp og mindre forbruk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Tidenes peneste Honda!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.719
    Antall liker
    3.019
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som en gammel golf gti med rundere former
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte mer i disse baner...


    Uansett, en stilig liten bil.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er svada, og det vet du. Fornybarhetssertifikatene er et rent svindelspill for at noen skal tjene penger på å pushe de.

    Johan-Kr
    Selvsagt. NVE kan jo ikke noe om dette.
    Strømmen er ren, men er "solgt" til "skitne" land for få deres regnskap til å se bedre ut.

    Omtrent som at jeg kildesorterer og du gir blanke, men blir vi enige om å melde inn en del av mitt søppel som ditt for å pynte på bildet.

    Det finnes ikke overføringskapasitet mellom strømnettene til å transportere de grønne elektronene i bytte med de skitne, stygge elektronene. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er svada, og det vet du. Fornybarhetssertifikatene er et rent svindelspill for at noen skal tjene penger på å pushe de.

    Johan-Kr
    Selvsagt. NVE kan jo ikke noe om dette.
    Strømmen er ren, men er "solgt" til "skitne" land for få deres regnskap til å se bedre ut.

    Omtrent som at jeg kildesorterer og du gir blanke, men blir vi enige om å melde inn en del av mitt søppel som ditt for å pynte på bildet.

    Det finnes ikke overføringskapasitet mellom strømnettene til å transportere de grønne elektronene i bytte med de skitne, stygge elektronene. :)
    Med andre ord Politikk...
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.245
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Snart lanseres Teslas "Beast".

    https://www.dn.no/nyheter/2017/09/14/0711/Motor/tesla-lanserer-beist

    Og Tesla er ikke eneste selskap som ser på alternativer til diesel i langtransport. Mens hydrogen er uaktuelt til personbiler (simpelthen ikke vekteffektivt nok i forhold til ytelse) er det ingen problemer å anvende hydrogen i langtransport, der vektelementet ikke er en like stor faktor (man kan ha veldig store hydrogentanker og få nødvendig rekkevidde.)

    Det endrer på verden.

    https://amp.theguardian.com/environ...-all-electric-car-future-shorter-than-thought

    Skjermbilde 2017-09-14 kl. 09.24.29.jpg
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største aberet innen langtransport og tungtransport er ikke nødvendigvis utfordringen med fysisk plass til å få nok kapasitet på batteriene - det er bra med plass imellom rammeverket på en slik bil. Det er vel mere de rene trrekkvognene som sliter der.

    Det største problemet er tida som trengs for å lade opp igjen batteriet. Du har kjøre- og hviletidsbestemmelsene som kan hjelpe litt her, men det fordrer at man finner en ladestasjon samtidig som kjøre- og hviletiden skal taes. Det nytter dårlig, dersom en må ta kjøre- og hviletiden midt på Saltfjellet.

    Annen tungtransport, f.eks. innen bygg- og anleggsbransjen er jo mer utsatt for at bilene brukes på skift med forskjellige sjåfører, og da sliter man enda mere.

    Hydrogen kan fylles opp omtrent like radig som diesel. Batterier må nødvendigvis lades over en viss tid. Det er mulig at uskiftbare batteripakker med et pantesystem lignende husholdningsflasker for gass hadde vært en løsning på dette, men det fordrer en internasjonal standardisering på både batteripakkene og handteringssystemene på fyllestasjonene. Når en ser de påkrevde sikkerhetsforanstaltningene rundt det å gjøre tiltak som involverer batteriet på f.eks. en e-Golf, så tviler jeg litt på at det lar seg gjøre å ha bensinstasjoner til å skifte batteripakker på 100kWh eller mere...

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    Lasteevnen på vogntoget spiller også en rolle. De fleste sjåfører vil ha maks last på bilen, helst litt mer. Nå vet jeg ikke hva en batteripakke for et vogntog eventuelt vil veie, men noen tonn vil det nok bli. Man sparer riktignok vekt på motorsiden, men en stor elektromotor veier også endel.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.245
    Antall liker
    18.573
    Torget vurderinger
    2
    Toyotas faststoffbatteri kan nok gjøre om på den ligningen, men for tungtransport bør hydrogen være et alternativ, om man klarer å løse utfordringene omkring lagring. At man har dårligere energieffektivitet oppveies av at man slipper hva som er i eksosen fra dagens tungtransport.

    Men interessant at Fjord1 har tyve elektriske ferger under bygging, at ingen vil ha hydrogenferger og at Fjord1-sjefen mener vi ikke vil se dieselferger om fem år. Lønnsomheten på el-fergene er radikal.

    Fjord1-sjefen: Vi ser ingen diesel-ferger i Norge innen fem år - hegnar.no
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    At en elferje kan lade i 20 minutter etter hver 40 minutters ferd hjelper jo definitivt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Lasteevnen på vogntoget spiller også en rolle. De fleste sjåfører vil ha maks last på bilen, helst litt mer. Nå vet jeg ikke hva en batteripakke for et vogntog eventuelt vil veie, men noen tonn vil det nok bli. Man sparer riktignok vekt på motorsiden, men en stor elektromotor veier også endel.
    Hydrogenlastebiler med 320kWh batteri veier mindre;
    https://nikolamotor.com/one
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Jeg fikk illustrert problemet i en samtale med en Teslaeier i går. Vi diskuterte veier Trondheim-Oslo, og jeg sa at jeg kjørte Trondheim - Hjerkinn - Foldal - Venabygdfjellet - Ringebu osv..., og han sa (han har den minste batteripakken) at han ikke kunne kjøre den veien fordi han måtte enten til Dombås eller Alvdal for å lade, så Venabygdsfjellet var no-no for ham. For å kunne kjøre den veien må han ha batteripakke som garantert holder Trondheim - Lillehammer, og det har han ikke.
    Nå kommer det en hurtiglader på Berkåk i 2018, men inntil da må han enten kjøre Østerdalen eller Gudbrandsdalen Hvis han skal til Oslo.
    Jeg ser at det er en hurtiglader på Venabygdsfjellet, men den er reservert for hotellgjester på Spidsbergseter Resort.
    Skal man på langtur med rimelig frihet til å endre rute underveis uten å måtte planlegge for mye på forhånd er ikke infrastrukturen på plass enda.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvor mange gjelder dette som gidder å kjøre venabygdsfjellet når de skal trondheim oslo? For de aller fleste av oss er dette en ren transportetappe og heeeelt uproblematisk. Men ja man kan helt sikkert fint lage seg problemstillinger hvor en tesla ikke passer.

    Kjørte Trondheim Frankrike med min nå i sommer, tok omtrent like lang tid som med dieseldyret og ruta var identisk
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Det er da mye triveligere å kjøre Venabygdsfjellet enn de andre alternativene? Østerdalen er dønn kjedelig, Gudbrandsdalen er også kjedelig (mellom Dombås og Ringebu) og er dessuten lenger og om sommeren er det konstant kø. Veien mellom Folldal og Ringebu er utbedret og nyasfaltert og det er langt mellom bilene - vesentlig bedre å kjøre der enn de andre alternativene (etter min mening). Nydelig utsikt over Rondane og Atnasjøen. Velger heller den ruten enn alternativene. Selv om man anser strekningen som en transportetappe behøver vel ikke det bety at man må kjøre en kjedelig vei med masse kø? Med mindre man har en elbil, selvfølgelig.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tja jeg klarer helt fint å kjøre østerdalen uten særlig kø, kortere og tar vesentlig mindre tid enn eneste alternativet som ikke er mulig. Får tilogmed tid til å gå på do.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Joda, du sparer vel kanskje 45 min på å kjøre Østerdalen, men inn til Oslo kjører jeg vanligvis Riksvei 4 (som er blitt riktig så fin) og hvis jeg kjører Østerdalen blir det vanskelig. Poenget mitt er først og fremst at før infrastrukturen blir vesentlig bedre vil det å velge en elbil begrense friheten din til å velge den ruten som passer deg best. Jeg sier ikke at det ikke er mulig å kjøre Trondheim - Oslo, men at ditt rutevalg blir vesentlig redusert hvis du har en elbil. Og at du ikke synes det er et poeng å kunne kjøre over Venabygdsfjellet er meg revnende likegyldig hvis det er den ruten jeg ønsker å kjøre.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Dagens Tesla S med minste batteri klarer øvelsen Trondheim - Lillehammer over Venabygdsfjellet uten lading sommerstid med god margin.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Mens hydrogen er uaktuelt til personbiler (simpelthen ikke vekteffektivt nok i forhold til ytelse) er det ingen problemer å anvende hydrogen i langtransport, der vektelementet ikke er en like stor faktor (man kan ha veldig store hydrogentanker og få nødvendig rekkevidde.)
    Ikke vekteffektivt? Hydrogen er jo det letteste grunnstoffet som finnes, det var derfor de brukte det i luftskip.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Og det har veldig høy energitetthet, det var derfor de brukte det i Saturn V da de skulle til månen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg fikk illustrert problemet i en samtale med en Teslaeier i går. Vi diskuterte veier Trondheim-Oslo, og jeg sa at jeg kjørte Trondheim - Hjerkinn - Foldal - Venabygdfjellet - Ringebu osv..., og han sa (han har den minste batteripakken) at han ikke kunne kjøre den veien fordi han måtte enten til Dombås eller Alvdal for å lade, så Venabygdsfjellet var no-no for ham. For å kunne kjøre den veien må han ha batteripakke som garantert holder Trondheim - Lillehammer, og det har han ikke.
    Nå kommer det en hurtiglader på Berkåk i 2018, men inntil da må han enten kjøre Østerdalen eller Gudbrandsdalen Hvis han skal til Oslo.
    Jeg ser at det er en hurtiglader på Venabygdsfjellet, men den er reservert for hotellgjester på Spidsbergseter Resort.
    Skal man på langtur med rimelig frihet til å endre rute underveis uten å måtte planlegge for mye på forhånd er ikke infrastrukturen på plass enda.
    To faktorer. Stor rekkevidde og avstand mellom ladestoppene.

    Jeg har kjørt Europa rundt i en Tesla. Det gikk så bra. Det var fordi jeg kunne hoppe over ett eller to ladestopp om jeg ville. Batterikapasitet er viktig. for da er man ikke prisgitt useriøse generiske ladestopp eller kort vei mellom VIP/Tesla i dagens situasjon.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Forts. Så vidt jeg vet er det største problemet med hydrogen at det kreves veldig mye energi for å fremstille det. Og det er også utfordringer relatert til lagring fordi det er veldig lett (mye lettere enn luft) og veldig reaktivt, og at det har et kokepunkt på -253°C som gjør vanskelig å lagre i flytende form.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Dagens Tesla S med minste batteri klarer øvelsen Trondheim - Lillehammer over Venabygdsfjellet uten lading sommerstid med god margin.
    Det vet du sikkert bedre enn meg. Jeg bare forteller hva en som har en Tesla med det minste batteriet fortalte, og han sa at det ikke gikk. Jeg har det problemet at når jeg snakker med folk jeg kjenner har jeg en tendens til å tro på dem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    To faktorer. Stor rekkevidde og avstand mellom ladestoppene.
    Nettopp. Helt enig, og det var vel nettopp poenget mitt. Hvis du har et stort batteri (pr. i dag er biler med slike for dyre, men det endrer seg snart), og en godt utbygd infrastruktur (som ikke er der enda, men som kommer etter hvert) så fungerer det greit med elbil, ellers kan man få problemer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Uansett hvor stort batteri man har kan man helt sikkert konstruere et tilfelle som går med en dieselbil full av jerrykanner uten pissepause som ikke funker med en elbil/tesla. Spørsmålet er hvor mye gidder man å betale for den "friheten"
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik er det vel med det meste. Noen er villig til å betale, andre ikke. Og uten avgiftsfritaket for elbiler hadde den balansen lett endret seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Du minner meg litt om legen i vitsen som, når pasienten sier "jeg har så vondt når jeg gjør sånn, doktor", svarer "Men ikke gjør sånn, da", cruiser.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Poenget er vel at man må strekke seg et stykke for å klage på rekkevidde om dagen, det må vel sees på som en liten seier for elbilen
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Tja. Mangelen på muligheten til å kjøre akkurat der du vil og å kunne ombestemme deg underveis oppfattes i hvert fall som et problem. Et mye mindre problem nå enn for 2 år siden, og muligens ikke noe problem om 5 år, men pr. i dag er man ikke helt der enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn