Siden jeg sitter langt nord i huttiheita og tvinner tomler i perioder, har jeg tatt meg tid å lese grundig gjennom spesifikasjonene både fra CH-Precision, Absolare og en del andre som det har vært linket til. Selv om dette sikkert er svært gode produkter med god lyd ( smaken er da fortsatt som baken ), har jeg store problemer med å finne noe "revolusjonerende framskritt" ved noen av disse produktene. Faktum er at stort sett alle mulige topologier for forsterkere er grundig dokumentert og faktisk belyst i seriøs teknisk forsning for flere tiår siden. Det er i alle fall ikke noen revolusjonerende rundt rørbaserte PP eller SE forsterkere, og bruk av trafoer som koblingsledd eller fasevendere. Det er teknikk fra femtitallet, og før det. Om de aldri så mye benytter seg av massive montasjeplater, brune motstander og kondiser med gullskrift, så er og blir det velkjent teknologi. At noen typer halvledere har potensiale til å gi lydmessig bedre resultater enn andre, er vel kjent, men problemet nå er at produksjonen av disse enten er opphørt for flere år siden, eller synger på siste verset. Eksempler på dette er Sanken og Toshiba transistorer. Rettnok driver jeg ikke med konstruksjon av audioprodukter, men jeg har levd et langt liv med elektronikk i forskjelige former, og audio er fortsatt avhenging av de samme delene som andre elektronikkprodukter, og det er svært lenge siden siste gang det dukket opp noe revolusjonerende. Også på komponentfronten serveres det utrolig mye svada om superkomponenter av alle mulige former. Det er da faktisk et vanvittig mye større marked innen profesjonell elektronikk av andre former, som i så fall burde kunne nyttiggjøre seg disse komponentene, men så er absolutt ikke tilfelle. Superkondiser for audio er og blir en myte, i forhold til kvalitetskomponenter fra kjente og velrennomerte fabrikanter.
Når Asbjørn refererer til forsterkere av "tvilsom konstruksjon" som gir store muligheter for kabelpåvirkning, er dette helt reelt. I "High End" leiren fikk motkobling bortimot skylda for alt, og det startet galoppen med forsterkere med liten eller ingen motkobling, og tilhørende problemer. Det er ingenting galt med motkobling per se, men brukt feilaktig er det årsak til mye moro.....
På høyttaler sida er det heller ikke noen revolusjoner i nyere tid, - bare variasjoner over kjente tema. Det har dukket opp en del nye membranmaterialer i de siste par tiår, men med tilhørende problemer med stygge oppbrytinger, som igjen må kompenseres med alskens korreksjonskretser, og som igjen gir opphav til store variasjoner i impedans og belastning på effektforsterkere. I all hovedsak er dette årsakene til opplevde forskjeller på alskens merkelige kabler.
Det bør være et tankekors for de som panisk forsvarer sine dyrt innkjøpte forsterkere, og som kronisk rakker ned på de som driver DIY, at i den oversikten over " beste forsterkere EVER, som ble publisert for litt siden, er det neste utelukkende konstruksjoner som er 20-40 gamle, og tildels enda eldre.
Hva er så egentlig riktig pris på et produkt? - det som markedet til en hver tid er villig til å betale, - ganske enkelt......