Panelets gjennomsnittsalder er vel såpass nå og da at jfr normen for hørsel...så er man i stand til å oppfatte ca halvparten av frekvensområdet ?Visst pokker var det en blindtest, orso. Vi lyttet blindt, visste ikke hva vi hørte på og ellers ingenting om konstruksjon, opphav eller pris. Men det var ikke "The Holy Grail" av blindtestprosedyrer her inne, ABX.
Men drit i det. Det er nesten ti år siden, og uansett hva vi hadde gjennomført, ville det aldri funnet nåde blant de største forskjellsfornekterne her inne. Sånn er det bare.
I forhold til det siste du her sier; Selvsagt har du rett i dette .Men ingen spørsmål ved alle påstandene fra hifi-markedsføringen?Jeg har ingen "agenda" og tar dette ikke personlig . Jeg stiller noen spørsmål ved hans påstander.
JP
Kan vi ikke bare være enige om at alt som kan sies i denne tråden er sagt, og at ingen nye argumenter kommer, at ingen flere blir overbevist om hverken det ene eller det andre og at det beste er å la den dø ut og heller kose oss med det utstyret og kablene vi har?
Blir veldig overrasket om bevisst produksjon av apparater med sære elektriske egenskaper er særlig utbredt.Strengt tatt er det ikke det jeg skriver. Det er sikkert mulig å lage vellydende produkter med sære elektriske egenskaper. Produsenten må jo ha en historie å fortelle for å forsvare prisen, så noe må man finne på. Da kan snodige løsninger på ikke-eksisterende problemer være bra å ty til, mens man i stedet nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper som målgruppen hverken forstår eller bryr seg om. Det gir mye rom for "matching" (dvs prøving og feiling med stadig nye komponentinnkjøp) og salg av aksessorier med fete marginer. Det er bare mye enklere og billigere å gjøre det riktig.Det er vel også drøyt å si at HI-END produsentene ikke har peiling på å lage god lydene produkter.
Det er vel utledet, av han, flere ganger heromkring at med konvensjonelt konstruerte komponenter og kabler som opererer under konvensjonelle betingelser, blir eventuelle forskjeller neglisjerbare, men hvis man designer kablene med "ekstreme" elektriske egenskaper som begynner å gjøre "delefilter"-oppgaver kan man oppleve hørbare forskjeller. Hvis man ønsker mest mulig transparente kabler, er dermed dette enkelt å få til, selv med helt ordinære, billige kabler. Dette kan man velge å ikke tro på, naturligvis, men jeg finner det plausibelt. Hva dette impliserer om de som selger kabler med cryo-behandling, kvanteteorier, etc, etc, kan man tolke selv, men jeg tror i alle fall ikke at det er noen hensiktsmessig måte å oppgradere lyden fra anlegget på. Andre kan tro noe annet, og at man ønsker å ha slike produkter ser jeg ikke noe problem med. Skulle gjerne hatt Mont Blanc-penn og IWC-ur, jeg, selv om de ikke fungerer bedre enn Parker og Timex. Uansett synes jeg man må klare å se at andre mener noe slikt uten å bli indignert og personlig fornærmet.Mine innvendinger går først og fremst på det Asbjørn sier om "sære elektriske egenskaper" og "snodige løsninger på ikke-ekstisterende problemer". Hva betyr dette?
Hvilke produsenter er dette? Jeg mener at skal man flytte grenser må det gjøres gjennom en eller annen form for forskning, så hvem er det som står for grensesprengende forskning og nyvinning innen high end audio? Ligger det f.eks publisert forskning hos AES utført av disse banebrytende high end folkene? Mitt inntrykk, og korriger meg for all del om jeg tar helt feil, er at de fleste high end produsentene er småskala både når det gjelder forskning, utvikling og produksjon. Det er også mitt inntrykk at produktene som produseres innen "high end" likner til forveksling de som ble produsert i går, for 10 år siden og for 50 år siden. Det er med andre ord få (om noen) revolusjonerende nyvinninger som har sprunget ut fra hifi high end.Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
Ser man det, lettlurt du . Kødda! Og jeg er ikke personlig fornærmet.Det er vel utledet, av han, flere ganger heromkring at med konvensjonelt konstruerte komponenter og kabler som opererer under konvensjonelle betingelser, blir eventuelle forskjeller neglisjerbare, men hvis man designer kablene med "ekstreme" elektriske egenskaper som begynner å gjøre "delefilter"-oppgaver kan man oppleve hørbare forskjeller. Hvis man ønsker mest mulig transparente kabler, er dermed dette enkelt å få til, selv med helt ordinære, billige kabler. Dette kan man velge å ikke tro på, naturligvis, men jeg finner det plausibelt. Hva dette impliserer om de som selger kabler med cryo-behandling, kvanteteorier, etc, etc, kan man tolke selv, men jeg tror i alle fall ikke at det er noen hensiktsmessig måte å oppgradere lyden fra anlegget på. Andre kan tro noe annet, og at man ønsker å ha slike produkter ser jeg ikke noe problem med. Skulle gjerne hatt Mont Blanc-penn og IWC-ur, jeg, selv om de ikke fungerer bedre enn Parker og Timex. Uansett synes jeg man må klare å se at andre mener noe slikt uten å bli indignert og personlig fornærmet.Mine innvendinger går først og fremst på det Asbjørn sier om "sære elektriske egenskaper" og "snodige løsninger på ikke-ekstisterende problemer". Hva betyr dette?
Hver gjør som han selv vil, men jeg stoler på kjent vitenskap, og hvis mine opplevelser ikke stemmer med denne, prøver jeg å finne ut hvorfor. Da finnes det gjerne et svar beskrevet et sted i vitenskapen likevel.
...Men se, nå narret du meg utpå igjen.
Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi?Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
Står jo veldig lite om hva de faktiske innovasjonene i produktet faktisk er her da som andre produkter ikke hadde? Klasse D er jo en innovasjon f.eks. Helt nytt prinsipp som kunne utfordre allerede godt etablerte teknologier i markedet, som et eksempel men ja, ser ikke ut som det er så mye nytt på de listene, og der er det innovasjon.. Den store utviklingen kommer ofte fra firmaer med betydelige r&d divisjoner ala Sony, Yamaha JBL etc. De er vel ikke det man kaller high end, er de?2010,ikke alt for lenge side.
Ikke mye nytt i disse listene,som jo kan diskuteres i det uendelige om produkter som ikke er nevnt.
For min del,plasma elementet,Dayton-Wright gassfylte elektrostater og Rappaport AMP1
Ser en på disse listene har det ikke kommet noe banebrytende på lydsiden på lange tider
om en ser bort fra digitaliseringen av musikken.
The Ten Most Significant Amplifiers of All Time | The Absolute Sound
The 12 Most Significant Loudspeakers of All Time | The Absolute Sound
Gjerne det. Her er et par linker til produsenter som jeg bruker til daglig. Begge disse er utmerkede "ambassadører" for "high end produsenter" som forsøker (og lykkes IMO) i å flytte grenser for hva som er mulig å få til innen lydreproduksjon.Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi?Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
Et eksempel på passe sært er Audio Note. En DAC med 6,3 kOhm utgangsimpedans på ubalanserte utganger - are you f'ing kidding me? Diverse varianter av NOS DAC'er likeså, hvor man aksepterer en kraftig avrullet frekvensgang samtidig som man slipper gjennom digital aliasing helt ufiltrert. Det forundrer meg ikke at disse "avslører forskjeller" på signalkabler.Hvem er disse high end produsentene du sikter til som lager produkter med "sære elektriske egenskaper"? Du mistenkeliggjør med dette en del produsenter hvis motiv er å lage det best tenkelige utstyret, altså å flytte grenser for hva det er mulig å oppnå innen lydreproduksjon. I knivskarp konkurranse med mange. Mye av dette utstyret er ekstremt kostbart. Dette kan skyldes små serier, komponentkvalitet samt utviklingskostnader. Og lang produksjonstid.
Vil det ikke være en naturlig prosess at de prøver ut forskjellige komponenter for å høre hvilke som gir det beste resultatet? Hva mener du med "nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper" og når ble "matching" ett belastet uttrykk?
Det skinner veldig igjennom at du er av den oppfatningen at produsenter av high end audio er en gjeng sjarlataner hvis eneste motiv er å lure mest mulig penger ut av uvitende kjøpere. Nei, dette går ikke bare på kabler!
Jeg lurer også på hvilket erfaringsgrunnlag du har med utstyr som kan kategoriseres som "high end audio".
Jo du gjør jo egentlig det.Strengt tatt er det ikke det jeg skriver. Det er sikkert mulig å lage vellydende produkter med sære elektriske egenskaper. Produsenten må jo ha en historie å fortelle for å forsvare prisen, så noe må man finne på. Da kan snodige løsninger på ikke-eksisterende problemer være bra å ty til, mens man i stedet nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper som målgruppen hverken forstår eller bryr seg om. Det gir mye rom for "matching" (dvs prøving og feiling med stadig nye komponentinnkjøp) og salg av aksessorier med fete marginer. Det er bare mye enklere og billigere å gjøre det riktig.Det er vel også drøyt å si at HI-END produsentene ikke har peiling på å lage god lydene produkter.
Uhyre interessant, men ikke overraskende at du stiller spørsmålstegn ved noen av løsningene til CH Precision og sågar antyder at du kunne ha gjort dette bedre .Et eksempel på passe sært er Audio Note. En DAC med 6,3 kOhm utgangsimpedans på ubalanserte utganger - are you f'ing kidding me? Diverse varianter av NOS DAC'er likeså, hvor man aksepterer en kraftig avrullet frekvensgang samtidig som man slipper gjennom digital aliasing helt ufiltrert. Det forundrer meg ikke at disse "avslører forskjeller" på signalkabler.Hvem er disse high end produsentene du sikter til som lager produkter med "sære elektriske egenskaper"? Du mistenkeliggjør med dette en del produsenter hvis motiv er å lage det best tenkelige utstyret, altså å flytte grenser for hva det er mulig å oppnå innen lydreproduksjon. I knivskarp konkurranse med mange. Mye av dette utstyret er ekstremt kostbart. Dette kan skyldes små serier, komponentkvalitet samt utviklingskostnader. Og lang produksjonstid.
Vil det ikke være en naturlig prosess at de prøver ut forskjellige komponenter for å høre hvilke som gir det beste resultatet? Hva mener du med "nedprioriterer grunnleggende elektriske egenskaper" og når ble "matching" ett belastet uttrykk?
Det skinner veldig igjennom at du er av den oppfatningen at produsenter av high end audio er en gjeng sjarlataner hvis eneste motiv er å lure mest mulig penger ut av uvitende kjøpere. Nei, dette går ikke bare på kabler!
Jeg lurer også på hvilket erfaringsgrunnlag du har med utstyr som kan kategoriseres som "high end audio".
Som jeg skrev for en side eller to siden: Det er ikke mulig å prøve alt mulig hjemme hos seg selv etter prøv-og-feil-metoden inntil en eller annen "synergi" eller "matching" inntreffer. Det er alt for mye på markedet, og det vil bli litt dyrt i lengden å kjøpe nytt og dumpe det brukt hver gang et eller annet lanseres. Mulig noen har glede av å holde på slik, men det er ikke det hobbyen går ut på for min del. Heller prøve å forstå hvordan ting henger sammen, og vite at komponentene kommer til å passe sammen uten behov for "matching" av uforutsigbare elektriske egenskaper og tonale avvik som skal oppveie hverandre til slutt.
Erfaringsgrunnlag, tja, jeg har jo hørt på en del av av det som står i "high end"-rommene i hifisjapper i Oslo og Göteborg, men det er ikke så ofte jeg blir imponert. Mye farget gjengivelse med tvilsom "match" av høyttalere og rom.
Edit: Jeg kjenner ikke til Ch Precision, men websiden du nettopp linket til ser interessant ut. Nokså lite bullshit, men jeg er ikke helt over bevist om hvor smart det er å ha en variabel grad av NFB i en effektforsterker. Virker som en gimmick på meg. Den kretsen bør være så kompakt som mulig uten unødvendige komponenter og traces i feedback-kretsløpet. Kanskje en sammenheng med at de angir nokså høyt forvrengningsnivå. 0,01 % er litt "meh" når state of the art nærmer seg tusendedelen av det. Armands og min DIY-forsterker traff bedre ytelsestall allerede i første prototyp, og da med SMPS strømforsyning og stort sett hele kretsen i opamper. http://www.hifisentralen.no/forumet...78-hva-med-noen-chipamper-11.html#post2472249
De gjør i alle fall to ting veldig rett, og det er bruken av panzerholtz og RAAL diskant!Og når vi først er i gang; Google Kaiser Acoustics Kawero Classic ( jeg har slike) eller gå inn på www.kaiser-acoustics.com og fortell oss alle hva som er "feil" med disse høyttalerne. Du som vet alt kan sikkert komme med noen ideer til forbedringer her også? De blir sikkert glade for noen tips fra det norske orakelet. De kunne kanskje starte med å gjøre dem aktive ?
Ser man det, rom for forbedringer her også . Vel, måtte bare plukke deg litt på nesen . God helg!Jeg ser ikke så mye som er "feil" med Kawero-høyttalerne. Jeg så ganske nøye på dem da jeg bygde mine egne, og vurderte en stund å sette diskant (og mellomtone) i en separat boks på samme måte som de gjør. De legger stor vekt på vibrasjonsdempet kabinett. Panzerholz er bra. Finishen er imponerende. Jeg endte med AMT-diskant i stedet for bånd for å ha større dynamisk kraftreserve, og la noe mer vekt på diffraksjon rundt kabinettkantene enn hva disse gjør. Det gir rippel som er vanskelig å fikse i eq. Men ja, jeg ville foretrukket aktive trykkammerhøyttalere i stedet for passiv bassrefleks, uansett hvor fancy delefilterkomponenter man bruker. Vanskelig å kontrollere spredningsmønsteret uten DSP og aktiv drift.
@Opeth: Så bra at jeg kan bidra til litt underholdning på en fredagskveld i Østfold. Forklar meg gjerne hvor jeg tar feil.
Gode høyttalere vil uansett bli store, tunge og dyre. Det er ikke noe provoserende i det, snarere en naturlov. Jeg forstår godt at ikke alle går løs på å bygge mastodont-høyttalere selv. Det er litt av en jobb, og forutsetter både tid og plass til prosjektet. Ikke noe man gjør ved kjøkkenbordet i en leilighet, akkurat.Tror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
Tusen takk tok en titt på den m1 reference modellen og den ser jo veldig lekker ut! Og den låter sikkert helt fantastisk.Gjerne det. Her er et par linker til produsenter som jeg bruker til daglig. Begge disse er utmerkede "ambassadører" for "high end produsenter" som forsøker (og lykkes IMO) i å flytte grenser for hva som er mulig å få til innen lydreproduksjon.Av nysgjerrighet. Hvilke grenser er det "high end" har flyttet? Hva er det de har utviklet av ny teknologi?Han kunne like godt ha sagt at det mange av verdens ledende konstruktører av high end hifi ikke vet hva de driver med og kun er ute etter å lure kundene. Det er også derfor jeg har spurt et par ganger om hvilken kjennskap og erfaring han har med utstyr i "super-klassen", altså med produsenter som virkelig flytter grensene for hva som er mulig å oppnå mht lydgjengivelse.
Først CH Precision som er ett meget teknologi drevet selskap hvis produkter virkelig er avansert OG vellydende:
https://www.ch-precision.com/en/
Etter min mening er en del av deres løsninger unike og er med på å "flytte grenser".
Så Absolare som har en helt annen filosofi:
Absolare
Tilsynelatende enklere å utførelse og teknologisk, men også disse produktene er med på å flytte grensene (eller trekke i dem om man vil) for hva som er mulig innen lydreproduksjon. Disse spiller riktig bra .
Og dette er hva jeg personlig mener med high end. Andre må gjerne mene noe annet.
JP
Føler ikke at det er så mange selvbyggere som blir "provosert" av kjøpehøyttalere, men det finnes jo selvsagt ekstremister på begge sider som baserer sin identitet på bedrevitenskap og projiseringTror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
Jeg også pleier å anbefale det. Mest pga enkelthet og praktiske ting. Det kommer jo selvsagt an på ambisjonsnivå på den som spør ogsåFøler ikke at det er så mange selvbyggere som blir "provosert" av kjøpehøyttalere, men det finnes jo selvsagt ekstremister på begge sider som baserer sin identitet på bedrevitenskap og projiseringTror det mest handler om at det som er rett for en ikke trenger å være rett for en annen.
Å anbefale mine passive høyttalere til andre hadde sittet langt inne, eksempelvis.
Det virker som det er et eller annet med dyre kjøpehøyttalere som provoserer DIY folk noe voldsomt og at det er utenom fatteevne at alle ikke bare gjør som avanserte selvbyggere.
Selv anbefaler jeg alle som spør å kjøpe passive høyttalere (eller aktivt innebygd) framfor aktivt delte, med mindre man gjerne vil ha hifi som hovedhobby her i livet.
Aktiv deling med masse forsterkere og Dsp krever mye innsatsvilje og interesse, og for folk flest blir det alt for mye styr.
Helt enig, sånn skal det være. Klart mannen skal ha litt frihet til ulike sysler.Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
Det blir som med oppussing ja: Itj tror dæm det koste nå pæng, og itj tror dæm det tar nå tid.Du er ikke gift skjønner jeg . De fleste med ring på fingeren har nettopp denne økonomisjefen hengende over skulderen.
Og jeg kan love deg at hun maser
Det må være lov å sammenligne litt uten at vi skal fly i tottene på hverandre. Mener ikke at du gjorde det, men sånn generelt blir det fort litt temperatur når DIY'ere hevder saker å ting. Jeg synes de tre overstående kjøpehøyttalere spilte overbevisende, og på enkelte punkter vel så bra som mine. Og hvis en tar i betraktning at de ikke får ut hele potensialet på messer, skal vi være forsiktig med å kalle det middelmådig lyd. Det som booste selvfølelse og gjør meg glad er at det er mulig å lage noe selv som tangerer, og like til gruser på enkelte områder, for under en tiendedel av prisen.Det blir litt urettferdig å sammenligne ett custom oppsett laget spesifikt for eget rom og preferanse. Med en hvilke som helst kjøpe høyttaler.
Konstruktøren har måttet ta hensyn til en hel rekke faktorer i prosessen. Da ferdig produktet skal favne en hel rekke forskjellige mennesker og rom
Sånn sett er den neve nyttige med god hjelp og litt teknisk innsikt veldig heldig stilt i jakten på god lyd i heimen. Mye fint å få kjøpt er det jo så klart.
Det er bare skjeldent det treffer hjerterota
Synes vel i grunnen litt synd på de som ikke klare å sette ned fingeren å forlange at i hvert fall ett brukbart stort rom bør stå til rådighet for den hobbyen en liker så godt.Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
Nettop. Jeg har alltid likt god lyd. Jeg har ikke råd til den lyden jeg ønsker meg i hifi sjappa.Det må være lov å sammenligne litt uten at vi skal fly i tottene på hverandre. Mener ikke at du gjorde det, men sånn generelt blir det litt fort temperatur nå DIY'ere hevder saker å ting. Jeg synes de tre overstående kjøpehøyttalere spilte overbevisende, og på enkelte punkter vel så bra som mine. Og hvis en tar i betraktning at de ikke får ut hele potensialet på messer, skal vi være forsiktig med å kalle det middelmådig lyd. Det som booste selvfølelse og gjør meg glad er at det er mulig å lage noe selv som tangerer, og like til gruser på enkelte områder, for under en tiendedel av prisen.Det blir litt urettferdig å sammenligne ett custom oppsett laget spesifikt for eget rom og preferanse. Med en hvilke som helst kjøpe høyttaler.
Konstruktøren har måttet ta hensyn til en hel rekke faktorer i prosessen. Da ferdig produktet skal favne en hel rekke forskjellige mennesker og rom
Sånn sett er den neve nyttige med god hjelp og litt teknisk innsikt veldig heldig stilt i jakten på god lyd i heimen. Mye fint å få kjøpt er det jo så klart.
Det er bare skjeldent det treffer hjerterota
Fingeren?Synes vel i grunnen litt synd på de som ikke klare å sette ned fingeren å forlange at i hvert fall ett brukbart stort rom skal stå til rådighet for den hobbyen en liker så godt.Kjerringa mi maser og, men jeg gjør som jeg vil.
Jeg har okkupert både kjellerbod for DIY og kjellerstua for musikknytelser. Hun må bare godta at sånn er bare.
Hvis begge er meg på å bidra så alt går i hop, så er dette ikke mye forlangt.