U
Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie.
Det holder til 5 kilometer kjøring.Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie.
Hva er galt med en stikkontakt? De finnes stort sett over alt.Hvis jeg hadde hatt rein el.bil hadde jeg gjort følgende: Ekstra fulladet fritidsbatteri i bagasjerommet + en 12V likestrøm til 220 volt omformer med passende overgang til ladeplugg. Vips-så lader jeg en halvtimes tid med 8-10 ampere hvor som helst. Det burde noen her inne med el.bil teste ut!!Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie.
Parkerte som eneste bil på sc Elverum med 74 km rekkevidde igjen. Ca 100 km og 500 høydemeter fra hytta. Plugget inn og gikk over veien for å handle på matbutikken. Da jeg var ferdig med handlingen hadde jeg 274km på "tanken".Det der er vel ikke så mye verre enn et "må tanke diesel på vei til hytta"-scenarie.
Ja, jeg har som regel en 5 liter stående bak når jeg kjører i griskgrendte strøk som det heter, det er også hovedgrunnen til at jeg ikke vurderer el.bil.Kjører folket her rundt med jerrykanne med diesel/bensin sånn til vanlig?
Hva slags bil kjører du?^Gi opp Weld.
"You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
De har ingen elbiler i for eksempel Averøy kommune?Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
Har alltid med 5 liter ekstra på lur i bagasjerommet.Kjører folket her rundt med jerrykanne med diesel/bensin sånn til vanlig?
...eller i pendleravstand til de store byene. Kjører ukentlig 45mil i Nord-Norge. Ser nesten aldri en elbil......dvs jeg så en e-golf henslengt på veiskuldra på Veggfjellet....De har ingen elbiler i for eksempel Averøy kommune?Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
Du skal være særdeles glad i å kjøre bil hvis man pendler til en større by og bor på Averøy....eller i pendleravstand til de store byene. Kjører ukentlig 45mil i Nord-Norge. Ser nesten aldri en elbil......dvs jeg så en e-golf henslengt på veiskuldra på Veggfjellet....De har ingen elbiler i for eksempel Averøy kommune?Utenfor de store byene er faktisk ikke elbiler særlig populært...
Hvilke fordeler hvis du bor et sted der du kan parkere gratis, det er ingen bomstasjoner og heller ingen kollektivfelt? Og du i tillegg trenger å kjøre langt (virkelig langt) og det ofte er kaldt slik at rekkevidden blir begrenset? Og det ikke er så veldig mange ladestasjoner i nærheten. Og du ikke har 700 000 å bruke på bil.^Gi opp Weld.
"You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
Og sånn er det jo for alle, ikke sant?Koser meg med EK skilt når jeg kjører forbi bensinstasjoner på mandager når fossilbileierne står i kø for å spare noen kroner. Med EK skilt tanker jeg jo gratis på jobb.
Det gjorde eg også, då eg køyrde VW Transporter 1971-modell med 2-liters boxer bensinmotor. Men i kva grad det var verdig framferd, skal eg ikkje seie så forferdeleg mykje om. Andre får dømme.....Selv brenner jeg 2.5 l 98 på mila, men de er få og med verdighet. Noe annet en snylterne med el og ek.
Det er jo forståelig, men hva tenker du å gjøre om ca 5-8 år når det ikke lenger er fossilbiler i salg?Som du skjønner er vel poenget at veldig mange sier at "det passer for meg, og derfor passer det for deg også". Sånn er det bare ikke. Fordelen er jo selvfølgelig avgiftsfriheten og mva-fritaket, men det er faktisk noen som ikke er i den samme situasjonen som deg.
Jeg sier ikke at det kommer til å være 50 mill elbiler om 5-8 år, men hvis vi skal ta politikere og bilprodusenter på alvor vil det ikke være fossilbiler å få kjøpt etter 2025 eller så (pluss/minus noen få år). Si 10-15 år om det passer deg bedre. Deretter kan du holde det gående med brukte fossilbiler en stund. Og så da?Det er det Asbjørn. Omleggingen kommer men det der er fullstendig urealistisk. Dine teknolgiske utsagn pleier å være mer velfunderte enn det der. 50 mill ebiler i året om 5-8 år? Og en fullstendig omlegging av samfunnstrukturen rundt biler? I et samfunnder 90 kr i flyseteavgift skaper opprør, og i en verden der få har mulighet til å subsidiere elbiler som pss? Og når den tid kommer, er elbilen et reellt alternativ.
Det er vel ingen som sier at det ikke er mulig? Spørsmålet er om det er praktisk.Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
Det kjenner du sikkert, men du kjenner ikke mine behov. Jeg er drite lei av folk som skal uttale seg om hva andre har bruk for.Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
DER har dere en mann som vil slite når fossilbiler blir forbudt. For alle andre vil det skje når elbilene kan dekke fornuftige behov og leveres i tilstrekkelige antall med en velutbygd generisk ladestruktur på plass.Snyltere er overalt.
Aldri si aldri! Gamletanten min kjørte lenge ettersom synet var veldig bra lenge - hun er 105 idag.Vi snakker om en årlig produksjon på 50 -100 mill elbiler eller mer om fossilbiler skal ut av produksjon om 5 år. 15 år er mer realistisk ja, og jeg er ingen elbilmotstander, så det er ikke snakk om hva som passer meg, men om når det kan leveres elbiler og infrastruktur som passer alle som vil trenge elbil for at dine spådommer skal oppfylles. Jeg har ikke noe ønske om å holde det gående med verken nye eller brukte fossilbiler inn i evigheten, men jeg synes jo fanboy kulturen rundt Tesla er litt snodig. Jeg har for øvrig i disse dager ventet et år på leveranse av min Ampera som er en elbil som passer meg, men leveranse er fortsatt langt frem i tid. Så spådommer om fossilbilens død om 5 år virker lite troverdige.
Og til ditt siste spørsmål, om 15 år er jeg enten død eller fratatt førerkortet.
Ingen problemer å reise på innenlandske forretningsreiser med toget heller bare man er innstilt på det og mer opptatt av å spare miljøet enn av å spare bompenger.Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
Helt enig. Alternativet er kollektivtransport som heller ikke beslaglegger gategrunn. Selv har jeg reist kollektivt til jobben i Bergen sentrum, 14 km, i 25 år og kommer til å fortsette med det selv når elbilen er levert. Om flere Teslaeiere gjorde det samme ville kollektivtransporten kommet mye raskere frem og det ville redusert behovet for å slippe ut enorme mengder CO2 for å bygge ny E18.Sånn sett er lokale tiltak / kostnader / etc mer hensiktsmessige enn ting som rammer hele landet. Ikke faen om alle de som står og stamper i køen inn og ut av Oslo hver dag gjøre det fordi alternativer ikke eksisterer.