Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Gi opp Weld.

    "You can lead a horse to water, but you can't make it drink." Vil man ikke, så vil man ikke. Greit nok. Rart, egentlig, gitt alle fordelene.
    Hvilke fordeler hvis du bor et sted der du kan parkere gratis, det er ingen bomstasjoner og heller ingen kollektivfelt? Og du i tillegg trenger å kjøre langt (virkelig langt) og det ofte er kaldt slik at rekkevidden blir begrenset? Og det ikke er så veldig mange ladestasjoner i nærheten. Og du ikke har 700 000 å bruke på bil.

    Som du skjønner er vel poenget at veldig mange sier at "det passer for meg, og derfor passer det for deg også". Sånn er det bare ikke. Fordelen er jo selvfølgelig avgiftsfriheten og mva-fritaket, men det er faktisk noen som ikke er i den samme situasjonen som deg.
    Det sier vel seg selv at man kjøper den bilen som passer til ens bruk. Men argumenter om behov for årlig tur langt syd i Europa er vel ikke det som bør veie tyngst. Det er et særtilfelle. Selv har jeg ikke elbil, men kjenner folk som pendlet Oslo-Fagernes med Roadster (som hadde dårlig kapasitet sammenlignet med senere modeller). Og flere naboer har elbiler og bruker dem til langkjøring. De syns fordelene langt på vei oppveier for ulempene.

    Mye av argumentasjonen mot elbiler høres ordentlig rar ut. Snarere enn folk tror er fossilbiler like tabu som å stå og blåse røyk i ansiktet på en baby og da ordner vi nok mobilitet med andre energikilder.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Snyltere er overalt.
    DER har dere en mann som vil slite når fossilbiler blir forbudt. For alle andre vil det skje når elbilene kan dekke fornuftige behov og leveres i tilstrekkelige antall med en velutbygd generisk ladestruktur på plass.
    Hvis fossilbiler blir forbudt å bruke i Norge, da flytter jeg til et annet land hvor det er lov, kanskje Sverige. Der har dem fortsatt FM åaaå!!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med flere naboer mener du Tesla, ikke sant fela? Det kommer fela, mendu vet like godt som jeg at bilistene ikke alene kan redde kloden og at det fortsatt bare er Tesla til en ganske høy pris som kan levere den type kapasitet i begrensede volum. Når jeg poster i denne tråden får jeg ironisk nok opp annonser for billige flybilletter.....

    Det er så mye hykleri i klimadebatten, og noen av postene mine her er for å poengtere det. Er det ok at man reiser på helgeshopping i New York., bare man står i kø med Tesla inn til byen? Jeg kjører fossilt men har et meget lavt karbonfottrykk pga lite reising for øvrig og kollektivt til jobben. Og når jeg kjører, kjører jeg langt.

    Man skal altså betale 70 kr for å kjøre inn i Oslo, men kan fly til USA for 900 kr? WTF? Så om man sparer 200.000 kr ved å kjøpe seg en elbil kan man koste på seg 100 USA turer t/r, hver av de med er karbonavtrykk tilsvarende ca 4000 km kjøring med en ganske moderat dimensjonert fossilbil? Eller flere varer flydd inn fra Kina? For det er jo sånn markedsøkonomien og forbrukersamfunnet fungerer?

    Kostnadene for transport må OPP, ikke ned! Og det må gjelde ALL transport om det skal ha noen mening. De fleste elbilfansene her synes mest opptatt av hvor mye de sparer. Det kunne være fristende å spørre hva den økte disponible realinntekten gikk til? Importvarer? Flere ferieturer? Hytte på fjellet (nei forresten, norsk strøm er jo ren uansett hvor mye vi bruker, og ha rheller ingen alternative anvendelser, så se bort fra det siste alternativet).
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Snyltere er overalt.
    DER har dere en mann som vil slite når fossilbiler blir forbudt. For alle andre vil det skje når elbilene kan dekke fornuftige behov og leveres i tilstrekkelige antall med en velutbygd generisk ladestruktur på plass.
    Hvis fossilbiler blir forbudt å bruke i Norge, da flytter jeg til et annet land hvor det er lov, kanskje Sverige. Der har dem fortsatt FM åaaå!!
    Det skjer ikke før tidligst i 2035 og da skjer det nok i Sverige også.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg håper vi aldri ser et forbud mot bensinbiler. De har en egen sjarm, ikke minst sportbilene - og rent miljøpolitisk har det liten effekt å forby disse helt. Jeg liker hester også - selv om bilen kom for noen år siden :) Jeg tror også på valgfrihet.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.898
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Klimapikene her inne er like sjarmerende skråsikre som sine sverddragere i langtidsværmeldinga. Sannsynligvis like lite etterrettelige også. Et lite forslag i all vennlighet er på sin plass for å gjøre deres adferd mindre pinlig: Skift til logaritmiske akser slik at en mer fordelaktig komprimering av løsningen finner sted og at beroligende linearitet således oppnås.

    Ikke før kristenfolkets makt forvitret i dette fjøset av et land dukker forsyne meg en ny horde av moralister og mørkemenn opp. Like skråsikre og ufyselige. Like jævlige. Klimapredikantene.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Vi snakker om en årlig produksjon på 50 -100 mill elbiler eller mer om fossilbiler skal ut av produksjon om 5 år. 15 år er mer realistisk ja, og jeg er ingen elbilmotstander, så det er ikke snakk om hva som passer meg, men om når det kan leveres elbiler og infrastruktur som passer alle som vil trenge elbil for at dine spådommer skal oppfylles. Jeg har ikke noe ønske om å holde det gående med verken nye eller brukte fossilbiler inn i evigheten, men jeg synes jo fanboy kulturen rundt Tesla er litt snodig. Jeg har for øvrig i disse dager ventet et år på leveranse av min Ampera som er en elbil som passer meg, men leveranse er fortsatt langt frem i tid. Så spådommer om fossilbilens død om 5 år virker lite troverdige.

    Og til ditt siste spørsmål, om 15 år er jeg enten død eller fratatt førerkortet.
    Aldri si aldri! Gamletanten min kjørte lenge ettersom synet var veldig bra lenge - hun er 105 idag. :)

    Vi kan ikke forby bensinbiler i Norge før vi har fullverdige alternativer for hele landet. Mange politikere glemmer at Norge er mer enn Oslo. Det er mange tiår til dette er realistisk i mine øyne.
    Er vel ingen som snakker om å forby bensinbiler. Vi snakker om å slutte å produsere / selge nye. Ellers er det som Weld sier at folk stort sett kjører 3-4 mil om dagen, 95% av tiden.

    Ellers er det tydelig at brorparten her inne bare tenker på seg selv og ikke er interesert å endre litt på sin adferd for å bridra litt til å redde verden, selv om de har både barn og barnebarn - høyst betenkelig for oss alla !
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.898
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Da foreslår jeg at du bytter til 10A hovedsikring, slutter å fly og stopper internettbruk. Til etterretning. I følge FN blir det 3.8 milliarder flere på jorda innen 2100. Befolkningen i Europa går ned. Kommer vel til å utgjøre 6% av denne. Så who cares?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    @erato - nei, det går ikke i Tesla. Flere har kjøpt Kia Soul, Leaf o.a. og er meget fornøyde. Hurtigladere rundt omkring og veldig populært å raste i Nes i Ådal på vei til Oslo, mens man "fyller på tanken".

    Når GM tar denne beslutningen står skriften på veggen:

    After nearly a century of building vehicles powered by fossil fuels, General Motors — one of the world’s largest automakers — announced Monday that the end of GM producing internal combustion engines is fast approaching. The acceleration to an all-electric future will begin almost immediately, with GM releasing two new electric models next year and an additional 18 by 2023.

    https://www.washingtonpost.com/news...-gm-announces-plans-for-all-electric-future/?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da foreslår jeg at du bytter til 10A hovedsikring, slutter å fly og stopper internettbruk. Til etterretning. I følge FN blir det 3.8 milliarder flere på jorda innen 2100. Befolkningen i Europa går ned. Kommer vel til å utgjøre 6% av denne. Så who cares?
    Det er vel problemet....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.788
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da foreslår jeg at du bytter til 10A hovedsikring, slutter å fly og stopper internettbruk. Til etterretning. I følge FN blir det 3.8 milliarder flere på jorda innen 2100. Befolkningen i Europa går ned. Kommer vel til å utgjøre 6% av denne. Så who cares?
    Litt forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
    Ingen problemer å reise på innenlandske forretningsreiser med toget heller bare man er innstilt på det og mer opptatt av å spare miljøet enn av å spare bompenger.

    Har du råd til å bruke 700.000 på en Tesla, kan du sikkert ofre noen timer av fritiden din, eller jobbe på toget, for å redde kloden. Du kan sikkert tilpasse dine behov. Det samme gjelder sikkert også andre Teslaeiere her. Uansett blir de sikkert nødt til det den dagen man må se på utslippene fra andre deler av transportsektoren, ikke sant Asbjørn?
    Jeg sparer faktisk ikke bompenger på mitt Tesla eierskap, ei heller har jeg noen fordel av å kunne bruke kollektivfelt eller anledning til å ta tog da jeg bor på en øy på 65 km² med et ganske lavt innbyggerantall.

    Kjøpte Tesla siden det er den eneste elbilen pr dags dato som har plass til en aktiv familie med to små barn.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi snakker om en årlig produksjon på 50 -100 mill elbiler eller mer om fossilbiler skal ut av produksjon om 5 år. 15 år er mer realistisk ja, og jeg er ingen elbilmotstander, så det er ikke snakk om hva som passer meg, men om når det kan leveres elbiler og infrastruktur som passer alle som vil trenge elbil for at dine spådommer skal oppfylles. Jeg har ikke noe ønske om å holde det gående med verken nye eller brukte fossilbiler inn i evigheten, men jeg synes jo fanboy kulturen rundt Tesla er litt snodig. Jeg har for øvrig i disse dager ventet et år på leveranse av min Ampera som er en elbil som passer meg, men leveranse er fortsatt langt frem i tid. Så spådommer om fossilbilens død om 5 år virker lite troverdige.

    Og til ditt siste spørsmål, om 15 år er jeg enten død eller fratatt førerkortet.
    Aldri si aldri! Gamletanten min kjørte lenge ettersom synet var veldig bra lenge - hun er 105 idag. :)

    Vi kan ikke forby bensinbiler i Norge før vi har fullverdige alternativer for hele landet. Mange politikere glemmer at Norge er mer enn Oslo. Det er mange tiår til dette er realistisk i mine øyne.
    Ellers er det tydelig at brorparten her inne bare tenker på seg selv og ikke er interesert å endre litt på sin adferd for å bridra litt til å redde verden, selv om de har både barn og barnebarn - høyst betenkelig for oss alla !
    Vi mennesker er jo egoistiske dyr :) Det er også et like stort problem at politikere bruker klimadebatten til å oppnå sine særinteresser - slik at vi ikke får diskutert de store prioriteringene som faktisk monner. Tesla, biodiesel, flyseteavgiftv- bare tull. Jeg ville heller ha gitt alle bistandspenger til å bedre livene til de som hugger ned regnskogene våre - så slipper de å hugge/brenne trær. Fjerning av kull og innføring av norsk gass er et annet stort klimatiltak som kan redde mye i en overgangsfase.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Dette passer her. IEA har konsekvent og i mange år undervurdert veksten i fornybar energi. Så totalt at analytikere mener det må være med vilje. Veksten har, år etter år, vært faktorer større enn anslagene og dette er i ferd med å bli komisk.

    I tillegg er det risikabelt for nasjoner som innbiller seg at oljeæreaen vil fortsette enda mange år. Man lytter til det man vil høre. Schjøtt-Pedersen og Søviknes bruker IEAs anslag når de snakker ned fornybart, det kommer til å koste Norge dyrt.

    Mobbes – Hvis de ikke ønsker å bli mobbet for sine anslag, må de slutte å publisere dem, skrev en av verdens fremste analytikere av fornybar energi, Michael Liebreich i Bloomberg New Energy Finance, før helgen. Han viste til at IEA i fjor anslo at solenergikapasiteten vil flate ut på rundt 50 gigawatt frem til 2040. – Bare ett år etter, ligger det an til at det vil bli installert 90 gigawatt, skriver Liebreich, og mente at IEAs anslag for vindkraft var enda verre da de i fjor ventet installert 40 gigawatt i året frem til 2040, mens det allerede i år ligger an til 60 gigawatt.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/10/04/0900/Energi/slakter-iea-rapport
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes denne diskusjonen blir veldig lokal for Oslo og Bergen. Realiteten er jo at den eneste effekten man har, miljømessig, av elbiler i Norge er å redusere den lokale forurensningen i større byer som Oslo og Bergen. Der vil jo det beste være å kjøre kollektivt og ta taxi de gangene du trenger å frakte noe. Mer miljøvennlig og billigere. Og der har man jo et kollektivtilbud som fungerer.
    Bor man et annet sted er effekten minimal, for ikke å si null. Så bor du i Brummundal er miljøeffekten av å kjøre elbil uvesentlig. Signaleffekten er jo viktig, men miljømessig betyr det ingen ting.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Morsomt at du nevnte Brumunddal (merk stavemåten), for der er det faktisk Tesla-forhandler ;). Selv om det finnes større forurensere enn bilparken så mener jeg likevel at det er riktig å tenke 0-utslipp både lokalt og globalt og det kommer selvsagt i tillegg til alle andre tiltak. Slik vi har stelt oss så nytter det ikke å slå ut med armene å si at det ikke er noen vits selv om det finnes et korps med økonomer som sier det ikke er lønnsomt og skeptikere som lukker øynene og håper det går over. Det er ikke lønnsomt å ødelegge livsgrunnlaget på jorden heller.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvorfor det? Jeg kjører 35k i året med min. Det er endel liter diesel eller bensin spart hvis jeg skulle hatt en bil av samme størrelse med tilsvarende prestanda.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.682
    Antall liker
    11.023
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig kan man si at "alle monner drar", og det skader selvfølgelig ikke at mange kjører elbil i Norge, men noen stor effekt på miljøet tror ikke jeg at det har. Som sagt - signaleffekten er viktig, og det er jo ingen tvil om at transportsektoren vil bli elektrifisert, men om hvermannsen rundt om i Norge kjører elbil eller ikke pr i dag har liten effekt på miljøet.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Er ikke det miljøpolitikk i praksis? Økonomiske incentiver til Hvermannsen for å få en miljøeffekt tilbake. Jeg tror neppe denne Hvermannsen er spesielt idealistisk av natur.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Er ikke det miljøpolitikk i praksis? Økonomiske incentiver til Hvermannsen for å få en miljøeffekt tilbake. Jeg tror neppe denne Hvermannsen er spesielt idealistisk av natur.
    Effekten blir miljøvennlig og det er politikk. Men det otare var innom var hvorvidt folk kjøper bilene pga miljøhensyn. Om så var, burde Think o.a. vært en suksess. Tesla endret ligningen ved å gjøre det smart og tøft og fremtidsrettet å kjøpe elbil, andre produsenter har fulgt opp. Hybrider med symaskinelmotor i er noe tøys, men beviser at folk kjøper disse pga avgiftsfordelene og ikke pga miljø.

    Hva politikken resulterer i er noe annet. Symaskinelmotor er OK i tettsteder med lavere hastigheter, luften blir renere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor..[/I]
    Langtidsverdivurdering på elbil er et ubeskrevet kapittel. Gjennomsnitts levetid for bil i Norge er omtrent 18år. For biler i Teslaklassen er den langt over 20 år. Motorer varer normalt bilens levetid. Batterier gjør det normalt ikke. Kostnadene for batteriskifte i en 10+ år gammel elbil er for tiden neppe lønnsomt. Jeg tror også det blir tungt å selge dagens elbiler med kort rekkevidde brukt den dagen lang rekkevidde er normen for alle elbiler.
    Det er de store regningene som knekker eldre biler. Ikke småreparasjoner eller de påløpende serviceutgiftene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dette passer her. IEA har konsekvent og i mange år undervurdert veksten i fornybar energi. Så totalt at analytikere mener det må være med vilje. Veksten har, år etter år, vært faktorer større enn anslagene og dette er i ferd med å bli komisk.

    I tillegg er det risikabelt for nasjoner som innbiller seg at oljeæreaen vil fortsette enda mange år. Man lytter til det man vil høre. Schjøtt-Pedersen og Søviknes bruker IEAs anslag når de snakker ned fornybart, det kommer til å koste Norge dyrt.

    Mobbes – Hvis de ikke ønsker å bli mobbet for sine anslag, må de slutte å publisere dem, skrev en av verdens fremste analytikere av fornybar energi, Michael Liebreich i Bloomberg New Energy Finance, før helgen. Han viste til at IEA i fjor anslo at solenergikapasiteten vil flate ut på rundt 50 gigawatt frem til 2040. – Bare ett år etter, ligger det an til at det vil bli installert 90 gigawatt, skriver Liebreich, og mente at IEAs anslag for vindkraft var enda verre da de i fjor ventet installert 40 gigawatt i året frem til 2040, mens det allerede i år ligger an til 60 gigawatt.

    https://www.dn.no/nyheter/2017/10/04/0900/Energi/slakter-iea-rapport
    Kina blir jo delvis brukt som et sannhetsvitne også i denne artikkelen. Jeg tror det er urealistisk at vestlige demokratier klarer å snu seg like raskt som Kina. De er jo også først og fremst drevet av å hindre lokal forurensing, og det er med glede at dette har en positiv effekt på globale CO2-utslipp. At vi får raskere fornybart på plass er jo uansett en gledesnyhet. Hvis oljeforurensende land taper penger på sine investeringer i dag så ligger risikoen på oss, og ikke på framtiden :)

    Det slår meg at det ofte er andre motiver enn global oppvarming som gjør at land og nasjoner utfører tiltak. I USA har man sannsynligvis unngått mange nye kullkraftverk som et resultat av finanskrisen med etterfølgende utbygging av gasskraftverk. Man anslår at gasskraftverkene har en positiv effekt så lenge de på sikt utfases med fornybar energi. Kullkraftverk ville ha doblet CO2-utlippende i samme periode. Hvis jeg ikke husker feil så er vel kraftnettet i USA mye renere enn vårt her i Europa. (Jeg tenker da ikke Norge isolert).

    Nye og billigere elbiler som gir økt konkurransekraft og mindre NOx er noe vi kjøper, Kina ønsker renere luft, og Norge ønsker å selge "renere" olje og gass til et kullmarked i Europa. Jeg tror det er slike drivere som kan redde klimaet. Spill på vårt ego og grådighet, så er problemet løst :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    @Hardingfele

    Nemlig. Og derfor er det så viktig at ordentlige bilprodusenter er i ferd med å skifte retning. Til og med VW har en nyttefunksjon der. Ironisk nok var det deres egen skandale som akselererte dette og Elon Musk ble faktisk bønnhørt etter avsløringen. Mennesket har en utrolig evne til egen rettferdiggjøring samt å distansere seg fra de store tingene. Det er kanskje nedsiden av overlevelsesevne og tilpasningsdyktighet. Derfor er det viktigere enn noen sinne å ha dyktige ledere. Eksempelvis USA har for tiden en veldig lang vei å gå.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor..[/I]
    Langtidsverdivurdering på elbil er et ubeskrevet kapittel. Gjennomsnitts levetid for bil i Norge er omtrent 18år. For biler i Teslaklassen er den langt over 20 år. Motorer varer normalt bilens levetid. Batterier gjør det normalt ikke. Kostnadene for batteriskifte i en 10+ år gammel elbil er for tiden neppe lønnsomt. Jeg tror også det blir tungt å selge dagens elbiler med kort rekkevidde brukt den dagen lang rekkevidde er normen for alle elbiler.
    Det er de store regningene som knekker eldre biler. Ikke småreparasjoner eller de påløpende serviceutgiftene.
    Vel. Langtidsverdien av fossilbiler er derimot ikke et ubeskrevet kapittel. Den blir deprimerende i årene som kommer. Allerede sliter leasingselskap med hvordan de skal sikre sine restverdier når leasingperioden er utløpt, gitt bevegelsene i markedet. I Tyskland står hundretusener av dieselbiler usolgte, folk vil simpelthen ikke ha dem.

    Og hva skjer med verdien da? Legg til effekten av differensierte bompengeavgifter, som rammer skitne fossilbiler hardest, og allerede er i ferd med å svi i enkelte utenlandske byer (ikke bare her hjemme), så sitter man altså med en verdivurdering som brått er blitt meget usikker.

    Dette kan vi, selvsagt, takke VW for. De hjalp til med å akselerere forståelsen for hvor vettløst det er å tillate biler som spyr ut giftig eksos i tettbygde strøk, når bilprodusentene må lyve og jukse fordi de ikke klarer å innfri krav.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Tror jeg holder fast ved min nesten verdiølse, gamle bensinbil et par år til. El-bilene er nå enten for små eller for dyr eller har for liten rekkevidde for min litt for store familie.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Tror jeg holder fast ved min nesten verdiølse, gamle bensinbil et par år til. El-bilene er nå enten for små eller for dyr eller har for liten rekkevidde for min litt for store familie.
    Og det fine er at det står man helt fritt til å gjøre. Rart med det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.390
    Antall liker
    41.010
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor..[/I]
    Langtidsverdivurdering på elbil er et ubeskrevet kapittel. Gjennomsnitts levetid for bil i Norge er omtrent 18år. For biler i Teslaklassen er den langt over 20 år. Motorer varer normalt bilens levetid. Batterier gjør det normalt ikke. Kostnadene for batteriskifte i en 10+ år gammel elbil er for tiden neppe lønnsomt. Jeg tror også det blir tungt å selge dagens elbiler med kort rekkevidde brukt den dagen lang rekkevidde er normen for alle elbiler.
    Det er de store regningene som knekker eldre biler. Ikke småreparasjoner eller de påløpende serviceutgiftene.
    Så langt ser det jo bra ut. Min 2013 Tesla Model S har fortsatt mye høyere bruktverdi enn hva jeg kunne håpe på, og lavere verdifall enn noen sammenlignbar fossilbil. Derimot begynner jeg å bli alvorlig bekymret for bruktbilverdien av den gamle diesel-Subaruen som fortsatt må agere traktor når jeg må dra en tilhenger. Verdien faller så fort at jeg formelig kan høre kronestykkene trille.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er vel også endel som tyder på at en batteripakke kommer til å koste _vesentlig_ mindre om 10 år
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn: Selg den så fort som overhode mulig er mitt råd. Hadde en Outback diesel selv og den var egentlig ikke lett å bli kvitt, men fikk innbytte hos en forhandler på Vestlandet til slutt. Subaru lager veldig gode biler, men den dieselmotoren er faktisk ikke fri for havaririsiko. En god mekaniker hører om du begynner å nærme deg problemer, fra 150 000 km og utover.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Angående batteribytte: En elbil som har 'kjørt ut' batteripakken har spart eieren for så mye kostnader på drivstoff og service på de årene at bilen er tjent igjen uansett, vedkommende kan gi bort bilen gratis og likevel komme bedre ut enn en tilsvarende fossilbil.

    Jeg kjører diesel-Caddy. Den har gått 220 000 km på fem år og jeg har brukt over 300 000 på drivstoff, service og deler på den bilen til nå. På en tilsvarende elbil hadde det vært snakk om kanskje 10-12% av dette. Caddyen kostet vel 350 000 og er ikke verd 100k nå. Så alt i alt et dyrt bilhold, selv om jeg ikke har noe å utsette på bilen som sådan.

    Innkjøpspris er en ting. Folk glemmer hvor billig det er å ha elbil i det daglige. Dette kommer som en stor bonus på folk når rekkeviddeangsten har gitt seg og man innser hvor uproblematisk og lite kranglete en god elbil er i forhold til de superkompliserte nybilene ellers.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @erato - nei, det går ikke i Tesla. Flere har kjøpt Kia Soul, Leaf o.a. og er meget fornøyde. Hurtigladere rundt omkring og veldig populært å raste i Nes i Ådal på vei til Oslo, mens man "fyller på tanken".

    Når GM tar denne beslutningen står skriften på veggen:

    After nearly a century of building vehicles powered by fossil fuels, General Motors — one of the world’s largest automakers — announced Monday that the end of GM producing internal combustion engines is fast approaching. The acceleration to an all-electric future will begin almost immediately, with GM releasing two new electric models next year and an additional 18 by 2023.

    https://www.washingtonpost.com/news...-gm-announces-plans-for-all-electric-future/?
    Ingen (i hvert fall ikke jeg) er uenig i at skiftet kommer. Og for ordens skyld er jeg også motstander av nye letekonsesjoner i nord, både av lokale miljø hensyn men også fordi noen kommer til å tape store penger på dette.. Men det som ikke står i slike bekjentgjøringer, som så langt er mest å anse som reklame, er hvor mange hundre modeller GM kommer til å levere i 2023 som fortsatt er fossildrevne, og i hvor mange tiår de fortsatt kommer til å produsere de.

    Men interessant nok har ingen kommentert min post #2123 som etter min sølle mening inneholder kjernen i problemet, i hvert fall i CO2 messig sammenheng. NOX og partikler er et uhyre lokalt problem hvor det lett kan dokumenteres at svevestøystøy (også fra elbiler!) og lokal fyring har adskillig større effekt enn utslipp fra moderne (NB !) fossilbiler.
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Min "traktor" har stupt i verdi selvsagt. Morsomt å følge debatten - man får inntrykk av at enkelte føler at de blir kommandert til å kjøpe elbil.

    Bilprodusentene engasjerer et kobbel forbrukerpsykologer som studerer kjøpsadferd og kjøpsbekreftelse. Bilkjøp er det som fører til størst aktivtet før, under og etter kjøp. Der etteraktiviteten handler om å rettferdiggjøre valget man har gjort. Fascinerende studieområde.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner folk som har reist på ganske lange turer innenlands med i3 og Leaf. Ikke noe problem å lade rundt omkring bare man er innstilt på det.
    Ingen problemer å reise på innenlandske forretningsreiser med toget heller bare man er innstilt på det og mer opptatt av å spare miljøet enn av å spare bompenger.

    Har du råd til å bruke 700.000 på en Tesla, kan du sikkert ofre noen timer av fritiden din, eller jobbe på toget, for å redde kloden. Du kan sikkert tilpasse dine behov. Det samme gjelder sikkert også andre Teslaeiere her. Uansett blir de sikkert nødt til det den dagen man må se på utslippene fra andre deler av transportsektoren, ikke sant Asbjørn?
    Jeg sparer faktisk ikke bompenger på mitt Tesla eierskap, ei heller har jeg noen fordel av å kunne bruke kollektivfelt eller anledning til å ta tog da jeg bor på en øy på 65 km² med et ganske lavt innbyggerantall.

    Kjøpte Tesla siden det er den eneste elbilen pr dags dato som har plass til en aktiv familie med to små barn.
    Og aktive familier med to små barn som synes 700.000 kr for en familiebil er for mye å betale, hvilken elbil skal de kjøpe? Det finnes en kandidat, Ampera, som GM ikke er i stand til å levere, og som de for øvrig produserer som Bolt i svært små volumer for det amerikanske marked.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir interessant å følge GM i årene som kommer. Selskapet har vært gjennom storm.

    Bolt EV had its best month ever with 2,505 retail deliveries and 2,632 total deliveries.
    Best month ever for Chevrolet electrified vehicles (Bolt EV and Volt), with 3,929 retail deliveries.


    General Motors US Sales Information | GM.com

    Punkt 4 i "Forward Looking Statements" er nøkkelen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir interessant å følge GM i årene som kommer. Selskapet har vært gjennom storm.

    Bolt EV had its best month ever with 2,505 retail deliveries and 2,632 total deliveries.
    Best month ever for Chevrolet electrified vehicles (Bolt EV and Volt), with 3,929 retail deliveries.


    General Motors US Sales Information | GM.com

    Punkt 4 i "Forward Looking Statements" er nøkkelen.
    Mot ca 1 mill fossilbiler i måneden? Snart 18 mnd etter lansering har de levert ca 900 Ampera i Norge. Jeg trodde du av alle burde være i stand til å se bak markedsføringen......

    Dette er en compliance car og mange står usolgte hos forhandlere, men AFAIK teller de med i stater som krever at en viss andel av bilene som leveres (ikke nødvendigvis selges) skal være nullutslipp. Som sådan er de et alibi for fortsatt å selge 3 tonn tunge SUVer.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir interessant å følge GM i årene som kommer. Selskapet har vært gjennom storm.

    Bolt EV had its best month ever with 2,505 retail deliveries and 2,632 total deliveries.
    Best month ever for Chevrolet electrified vehicles (Bolt EV and Volt), with 3,929 retail deliveries.


    General Motors US Sales Information | GM.com

    Punkt 4 i "Forward Looking Statements" er nøkkelen.
    Mot ca 1 mill fossilbiler i måneden? Snart 18 mnd etter lansering har de levert ca 900 Ampera i Norge. Jeg trodde du av alle burde være i stand til å se bak markedsføringen......
    Det er ikke poenget, erato. Hadde vært fint om disse diskusjonene kunne vært på sak.
    Poenget er at GM, et selskap jeg har arbeidet for, og som innbitt har motarbeidet satsing på hybrider og elbiler (til de ikke kunne stå mot lenger), har kunngjort at de nå skal satse tungt på elektriske biler og at forbrenningsmotorens biler er talte. Jeg hadde regnet med at de ville være en "last holdout" på dette området.

    Tesla leverer ikke mange biler, men har altså en markedsverdi som overgår GM og Ford.

    Folk har jævlig vanskelig for å åpne øynene, syns jeg.

    Tesla is worth more than Ford and GM, despite having just 1 percent of their sales
    https://www.recode.net/2017/8/2/16085822/tesla-ford-gm-worth-car-manufacturer-elon-musk-earnings
     
    Sist redigert av en moderator:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
    For 229 eller deromkring får de en minipris på toget uten å bruke vesentlig lenger tid..... og reduserer i tillegg behovet for å bygge ytterligere veier samtidig som de bruker reisetida til noe nyttig. Snodig det der.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir interessant å følge GM i årene som kommer. Selskapet har vært gjennom storm.

    Bolt EV had its best month ever with 2,505 retail deliveries and 2,632 total deliveries.
    Best month ever for Chevrolet electrified vehicles (Bolt EV and Volt), with 3,929 retail deliveries.


    General Motors US Sales Information | GM.com

    Punkt 4 i "Forward Looking Statements" er nøkkelen.
    Mot ca 1 mill fossilbiler i måneden? Snart 18 mnd etter lansering har de levert ca 900 Ampera i Norge. Jeg trodde du av alle burde være i stand til å se bak markedsføringen......
    Det er ikke poenget, erato. Hadde vært fint om disse diskusjonene kunne vært på sak.
    Poenget er at GM, et selskap jeg har arbeidet for, og som innbitt har motarbeidet satsing på hybrider og elbiler (til de ikke kunne stå mot lenger), har kunngjort at de nå skal satse tungt på elektriske biler og at forbrenningsmotorens biler er talte. Jeg hadde regnet med at de ville være en "last holdout" på dette området.

    Tesla leverer ikke mange biler, men har altså en markedsverdi som overgår GM og Ford.

    https://www.recode.net/2017/8/2/16085822/tesla-ford-gm-worth-car-manufacturer-elon-musk-earnings
    Jeg er fullstendig klar over poenget ditt. Det er derfor jeg stadig understreker at skiftet kommer, samtidig som jeg også understreker at det er fri fantasi å tro at karbonbilen er død om 5-8 år. Og i USA skuffer de opp oljesand for å skaffe strøm til disse bilene da? Så da får jeg understreke hele poenget mitt: verden er ikke så enkel som mange her tror. Og det er absolutt en diskusjon på sak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn