Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
    For 229 eller deromkring får de en minipris på toget uten å bruke vesentlig lenger tid..... og reduserer i tillegg behovet for å bygge ytterligere veier samtidig som de bruker reisetida til noe nyttig. Snodig det der.....
    Nå blir det bare dumt.

    Hva om de holdt seg hjemme og handlet på nett?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
    For 229 eller deromkring får de en minipris på toget uten å bruke vesentlig lenger tid..... og reduserer i tillegg behovet for å bygge ytterligere veier samtidig som de bruker reisetida til noe nyttig. Snodig det der.....
    Nå blir det bare dumt.
    At vi må reise mer kollektivt med lavutslippsalternativer for å belaste miljøet mindre og slippe å bygge flere veier? Snodige miljøsaker du fronter. Hvis halvparten av Teslaeierne (elbileierne) som kjører inn til Oslo satte seg på banen i stedet så ville jo det være en langt bedre løsning for miljøet, ikke sant?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva om de holdt seg hjemme og handlet på nett?
    Ja hva med det? Er du ikke enig i at adferdsendringer er det vi trenger? Eller er det slik at vi kan agere som før bare vi bruker ny teknologi? Hvordan var det med denne hyperloopen til København sa du?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
    For 229 eller deromkring får de en minipris på toget uten å bruke vesentlig lenger tid..... og reduserer i tillegg behovet for å bygge ytterligere veier samtidig som de bruker reisetida til noe nyttig. Snodig det der.....
    Skal dette være direkte sammelignbart må man legge på en leiebil i andre enden. Det er som regel derfor man velger å kjøre kontra tog/fly
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.157
    Antall liker
    3.268
    Torget vurderinger
    1
    Min "traktor" har stupt i verdi selvsagt. Morsomt å følge debatten - man får inntrykk av at enkelte føler at de blir kommandert til å kjøpe elbil.

    Bilprodusentene engasjerer et kobbel forbrukerpsykologer som studerer kjøpsadferd og kjøpsbekreftelse. Bilkjøp er det som fører til størst aktivtet før, under og etter kjøp. Der etteraktiviteten handler om å rettferdiggjøre valget man har gjort. Fascinerende studieområde.
    Det er godt dokumentert at 'naboeffekten' har vært særdeles viktig for den store økningen i elbilsalget i Norge. Entusiastiske eiere sprer budskapet om et enkelt, rimelig og ukomplisert bilhold til venner og bekjente. Det holder i massevis, vi tillegger meninger til folk vi stoler på stor betydning når vi skal ta et valg selv. Vi er etter hvert ferdige med 'statement'-delen av det hele. Ingen har spesielt behov for å signalisere individualisme, klimaansvar eller hva det måtte være i forhold til å kjøre elbil. Det handler om å ta fornuftige valg og la det bli med det. I så måte har gratis ferge og bompassering vært uvurderlige tiltak. Disse tiltakene gjorde det legitimt for svært mange både sentralt og i distriktene å kjøpe elbil de årene det ville ha vært flaut å gjort det av ideologiske årsaker. Det var forsvarbart overfor bekjentskapskretsen ut fra fornuftig, økonomisk tankegang og man slapp å virke prektig.

    Nå er vi ferdige med innledende fase i Norge, elbil har blitt mainstream og det er ingen stor greie lenger. Folk kjøper og kjører elbiler overalt, også i distriktene uten at det nødvendigvis kommenteres eller betraktes som noe spesielt. Og man trenger ikke lenger å unnskylde seg eller ha et 'påskudd' for å kjøpe ladbare biler.

    Og så langt er det bare Norge som har kommet. I alle andre land er man ikke kommet lenger en 'statement'-delen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Jeg tror faktisk at veldig mange kjøper elbil pga en verdivurdering og ikke miljø. Største "slitedel" er batteriet, det kan byttes ut, og da sannsynligvis med et billigere batteri med større effekt en gang i fremtiden. Ellers holder bilene verdien godt og er rimeligere i drift, pga langt færre deler enn i biler med forbrenningsmotor.

    Ulike avgiftsfritak og rushtidsfordeler kan forsvinne, men for tiden er de bevart og det slår inn på regnskapet og kjøpsviljen. Det er en del ferge-eiere som banner på Vestlandet over elbilene som får være med gratis på fergene ... I undersøkelser oppgis avgiftsfritak og bompengefritak som viktige grunner til at folk velger elbil.

    (Det var mange flere enn vanlig som kjørte gjennom bommene inn til Oslo med sine fossilbiler før den nye og økte rushtidsavgiften slår inn, for å spare en tier).

    Ny E6 fordobler prisen på Oslo-turen:
    Nå kommer bomsjokket
    Oppdalinger som skal ta en Oslo-tur med bil i jula, må ut med 529 kroner bare i bomavgifter.
    For 229 eller deromkring får de en minipris på toget uten å bruke vesentlig lenger tid..... og reduserer i tillegg behovet for å bygge ytterligere veier samtidig som de bruker reisetida til noe nyttig. Snodig det der.....
    Skal dette være direkte sammelignbart må man legge på en leiebil i andre enden. Det er som regel derfor man velger å kjøre kontra tog/fly
    Og telle antall personer som skal dit ...

    Det blir jo bare dumt. Det er så mange rare forsøk på å desavuere elbiler i tråden. Om noen få år, kjappere enn de fleste er klar over, har fossilbiler lidd samme skjebne som fasttelefoner.

    Jeg er naturligvis for at folk reiser kollektivt. Bruker selv buss og tog en del og er begynt å gå mye, i tillegg har jeg en grei sykkel.

    Men det er altså ikke poenget. Det skjer en omveltning når det gjelder energikilden til bilene våre og den er i ferd med å snu opp/ned på alt som er av prognoser.
    I tillegg virker det som om Waymo er klare til å komme på markedet med selvkjørende biler kjappere enn de selv forventet. I januar kunne vi lese at "fully self-driving cars" var fem år ut i tid. Nå mener Google/Waymo at de er klare om noen måneder, i utvalgte byer med gunstige forhold. Det har satt en storstøkk i markeder og produsenter (som har vært morsom å følge i natt).

    https://arstechnica.com/cars/2017/1...unch-commercial-driverless-service-this-year/

    Sånn mente Venturebeat at det så ut for bare noen måneder siden:
    https://venturebeat.com/2017/06/04/self-driving-car-timeline-for-11-top-automakers/
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg desavuerer ikke elbiler fela. Jeg kommer til å kjøre en straks noen kan levere en Ampera eller en bil med tilsvarende rekkevidde/pris. Jeg desavuerer folk som tror de kan fortsette å stå i bilkøer, fortsette å bygge veier, og fortsette å fly ubegrenset.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.398
    Antall liker
    41.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At vi må reise mer kollektivt med lavutslippsalternativer for å belaste miljøet mindre og slippe å bygge flere veier? Snodige miljøsaker du fronter. Hvis halvparten av Teslaeierne (elbileierne) som kjører inn til Oslo satte seg på banen i stedet så ville jo det være en langt bedre løsning for miljøet, ikke sant?
    Jeg bor langs Østfoldbanen. Togene er allerede smekkfulle og sporet har ikke plass til fler avganger. NSB mister passasjerer fordi folk er lei av å vente på tog som ikke går og lei av å stå sammenklemt i en time. Skal man ha sitteplass bør man helst komme på fra endestasjonen. Nå bygges det på harde livet frem til Ski, men videre derfra blir det som før. Den store flaskehalsen er likevel tunellen gjennom Oslo. Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2), nedbygging av dyrket mark i Follo og Østfold, og det ene med det andre. No free lunch.

    Dessuten er det interessant å sammenligne energiforbruk pr sete- og passasjerkilometer mellom tog og elbil. Tog er tunge saker som går med mye overkapasitet utenfor rushtiden, så energiforbruket pr passasjerkilometer blir ganske høyt. Jeg bruker en god del mindre energi pr passasjerkilometer når jeg kjører alene i en Tesla enn gjennomsnittet for NSB.

    Hvis det faktisk er miljøhensyn som veier tyngst ville man formodentlig kommet bedre ut ved å redusere antall togavganger utenfor rushtiden (og ihvertfall utenfor storbykorridorene), og i stedet sette passasjerene i elektriske minibusser med hyppige avganger. Gjerne selvkjørende.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    No free lunch Asbjørn. Helt enig. Og veibygging, bilbygging og hele driten, inkl hvor ladestrømmen kommer fra, hører hjemme i et samlet miljøregnskap. Skal dette gå rette veien, må miljøregnskapet gå i pluss også utenfor Norge.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Min teori er at med en 100% selvkjørende bilpark vil man kunne minst tredoble antall kjøretøy på det eksisterende veinettet til enhver tid uten at det blir mer køtrøbbel enn hva man opplever i dag.
    Dette forutsetter selvsagt at rammeverket for autopilotene er designet på korrekt måte, men om det skjer er det "ingen grenser" for hvor bra dette kan gå.

    Tenker jeg ihvertfall.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    At vi må reise mer kollektivt med lavutslippsalternativer for å belaste miljøet mindre og slippe å bygge flere veier? Snodige miljøsaker du fronter. Hvis halvparten av Teslaeierne (elbileierne) som kjører inn til Oslo satte seg på banen i stedet så ville jo det være en langt bedre løsning for miljøet, ikke sant?
    Jeg bor langs Østfoldbanen. Togene er allerede smekkfulle, og sporet har ikke plass til fler avganger. Nå bygges det på harde livet frem til Ski, men videre derfra blir det som før. Den store flaskehalsen er likevel tunellen gjennom Oslo. Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2), nedbygging av dyrket mark i Follo og Østfold, og det ene med det andre. No free lunch.

    Dessuten er det interessant å sammenligne energiforbruk pr sete- og passasjerkilometer mellom tog og elbil. Tog er tunge saker som går med mye overkapasitet utenfor rushtiden, så energiforbruket pr passasjerkilometer blir ganske høye. Jeg bruker en god del mindre energi pr passasjerkilometer når jeg kjører alene i en Tesla enn gjennomsnittet for NSB.

    Hvis det faktisk er miljøhensyn som veier tyngst ville man formodentlig kommet bedre ut ved å redusere antall togavganger utenfor rushtiden (og ihvertfall utenfor storbykorridorene), og i stedet sette passasjerene i elektriske minibusser med hyppige avganger. Gjerne selvkjørende.
    Daimler jobber med selvkjørende konvoibuss som konsept. Enheter vil operere som togvogner og vil koble seg fra og på konvoien. Den vil kjøre som et "tog" på veiene og fordi enhetene er tett sammen reduseres total luftmotstand dramatisk. Når konvoien nærmer seg et tettsted som er destinasjon for passasjerene i en "vogn/buss", kobler denne seg fra og kjører inn til tettstedet og setter av passasjerer, tar opp nye til ny destinasjon og fortsetter.

    Mange veldig interessante planer for tiden. Det har skjedd to viktige ting:

    1. Sammensmelting av datateknologi og styringskontroll, med bruk av nett, satelitter og "usynlige spor" i veibanen.
    2. Ny energikilde til fremdrift og en overgang fra "persontransport i selveid personbil" til utvikling av fleksible mobilitetsløsninger der enhetene gjøres tilgjengelige for flest mulig.

    En grei syntese av hva som er mulig med datateknologi og hva som er nødvendig pga økende befolkningsantall og økende urbanisering.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    10.750
    ......... Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2),.
    Seriøst, Asbjørn, jeg trodde du kjente såpass til industri at du visste at betong _opptar_ CO2 Produksjon av sement, derimot.....ca 0.5 tonn CO2 pr. tonn produsert sement.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    10.750
    Min teori er at med en 100% selvkjørende bilpark vil man kunne minst tredoble antall kjøretøy på det eksisterende veinettet til enhver tid uten at det blir mer køtrøbbel enn hva man opplever i dag.
    Dette forutsetter selvsagt at rammeverket for autopilotene er designet på korrekt måte, men om det skjer er det "ingen grenser" for hvor bra dette kan gå.

    Tenker jeg ihvertfall.
    Da tror jeg ikke hver mann kan sitte i nesten 3 tonn og 12 kvadratmeter bil.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Kan man ikke bygge en ny og miljøvennlig by ved siden av Oslo, og så gjøre om Oslo til museum?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.398
    Antall liker
    41.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ......... Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2),.
    Seriøst, Asbjørn, jeg trodde du kjente såpass til industri at du visste at betong _opptar_ CO2 Produksjon av sement, derimot.....ca 0.5 tonn CO2 pr. tonn produsert sement.
    OK, touché, men ertekroken skinner gjennom der. :)

    Jeg burde kanskje skrevet sementproduksjon, ettersom det er den delen av prosessen som slipper ut CO2, men sementen skal jo brukes i betong. Netto utslipp blir ca 400 kg CO2 pr kubikkmeter ferdig herdet betong, med stor variasjon etter sementandel og hva annet som blandes inn. Totalt kommer ca 5 % av verdens CO2-utslipp fra betong (inkludert sementproduksjonen). Det er omtrent like mye som all skips- og flytrafikk tilsammen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_concrete
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.790
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At vi må reise mer kollektivt med lavutslippsalternativer for å belaste miljøet mindre og slippe å bygge flere veier? Snodige miljøsaker du fronter. Hvis halvparten av Teslaeierne (elbileierne) som kjører inn til Oslo satte seg på banen i stedet så ville jo det være en langt bedre løsning for miljøet, ikke sant?
    Jeg bor langs Østfoldbanen. Togene er allerede smekkfulle og sporet har ikke plass til fler avganger. NSB mister passasjerer fordi folk er lei av å vente på tog som ikke går og lei av å stå sammenklemt i en time. Skal man ha sitteplass bør man helst komme på fra endestasjonen. Nå bygges det på harde livet frem til Ski, men videre derfra blir det som før. Den store flaskehalsen er likevel tunellen gjennom Oslo. Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2), nedbygging av dyrket mark i Follo og Østfold, og det ene med det andre. No free lunch.

    Dessuten er det interessant å sammenligne energiforbruk pr sete- og passasjerkilometer mellom tog og elbil. Tog er tunge saker som går med mye overkapasitet utenfor rushtiden, så energiforbruket pr passasjerkilometer blir ganske høyt. Jeg bruker en god del mindre energi pr passasjerkilometer når jeg kjører alene i en Tesla enn gjennomsnittet for NSB.

    Hvis det faktisk er miljøhensyn som veier tyngst ville man formodentlig kommet bedre ut ved å redusere antall togavganger utenfor rushtiden (og ihvertfall utenfor storbykorridorene), og i stedet sette passasjerene i elektriske minibusser med hyppige avganger. Gjerne selvkjørende.
    Det du skriver er ikke helt riktig, når vi får 4 spor fra Ski til Oslo så kommer det hele Østfold til gode. Togskinnene deler seg jo etter Ski stasjon til Østre og Vestre linje. Det er kork mellom Ski og Oslo nå. Når dette står ferdig vil det gi mer plass til både gods og kollektivtrafikk i hele Østfold. Vi som bor her i Moss på Vestre linje får flere avganger og kortere reisetid til Oslo når de er ferdige med nytt dobbeltspor inne hos deg og når de har fått ferdig dobbeltsporet fra ca. Kambo og forbi Moss. Dette er et flott tiltak. Det er stor forskjell i reisetid. Nå tar det ca. 45 min. Og i 2024 skal det ta 25 min. Samtidig vil det gi mer plass til gods. Jeg synes dette er veldig bra selv om jeg nesten aldri reiser til Oslo....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så egentlig burde vi bruke all miljøvennlig kraft til å produsere betong i stedet for å lade elbiler? Vi kan jo ikke eksportere vår vannkraft, men vi kan jo eksportere miljøsement, og vi eksporterer jo allerede masse sement? Selvsagt litt fleipete sagt, men dette er ikke enkelt - og jeg kjøper ikke uten videre argumentet om at eneste alternative utnyttelse for all norsk vannkraft som ikke kan sendes til kontinentet er å lade elbiler.......Igjen, før noen tar av her; hele poenget er at hele diskusjonen rundt mye av dette er fordummende forenklet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.790
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Min teori er at med en 100% selvkjørende bilpark vil man kunne minst tredoble antall kjøretøy på det eksisterende veinettet til enhver tid uten at det blir mer køtrøbbel enn hva man opplever i dag.
    Dette forutsetter selvsagt at rammeverket for autopilotene er designet på korrekt måte, men om det skjer er det "ingen grenser" for hvor bra dette kan gå.

    Tenker jeg ihvertfall.
    Da tror jeg ikke hver mann kan sitte i nesten 3 tonn og 12 kvadratmeter bil.
    Selvkjørende biler som kommer til oss når vi roper vil f.eks se slik ut;
    smart-vision-eq-fortwo-1 (1).jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Min teori er at med en 100% selvkjørende bilpark vil man kunne minst tredoble antall kjøretøy på det eksisterende veinettet til enhver tid uten at det blir mer køtrøbbel enn hva man opplever i dag.
    Dette forutsetter selvsagt at rammeverket for autopilotene er designet på korrekt måte, men om det skjer er det "ingen grenser" for hvor bra dette kan gå.

    Tenker jeg ihvertfall.
    Da tror jeg ikke hver mann kan sitte i nesten 3 tonn og 12 kvadratmeter bil.
    Joda, det bør nok kunne gå. Nå er tredoblingen kun et estimat jeg har dratt ut av ræva, men tanken er at de selvkjørende bilene bør kunne fungere på samme måte som Hardingfele beskriver i sitt innlegg like ovenfor (#2171) og kjøre som konvoier med minimal avstand, jevn fart, ingen som presser seg frem og lager krøll, og samtidig at det alltid er en luke klar til bilene som kommer inn fra sideveier, påkjøringsfelt og ved innsnevringer, siden alle "sjåførene" alltid vet hva alle skal gjøre og når det vil skje.
    I tillegg vil de vingle mindre, og derfor trenger de mindre plass i bredden. Så en motorvei som i dag har tre felt i hver retning, vil uten problemer få fire (eller kanskje fem!) felt i hver retning, og fremdeles kunne øke hastigheten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva bruker en middels norsk kraftkrevende fabrikk? Elbil er bare en dråpe i havet og så er det gode muligheter for større utbyggingsprosjekter.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.902
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Herre Gud dere er som hjernevaska 16 åringer i Sarons dal. Dere hadde gjort det skarpt under hekseprosessene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.859
    Antall liker
    9.790
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Herre Gud dere er som hjernevaska 16 åringer i Sarons dal. Dere hadde gjort det skarpt under hekseprosessene.
    Hjernevaska ? Nei da, jeg bare gleder meg til å få en selvkjørende taxi som kommer når jeg ber om det for en veldig billig penge. Dette er jo frigjørende. Produsenten av bilen har juridisk ansvar for det som skjer i trafikken og jeg kan ta meg en whisky eller et par øl uten å tenke på promille og alt det styret der. Dette gjør det enklere å nyte et glass ute eller hjemme hos gode venner. Rikelig antall med førerløse biler og dermed lave priser på transport, det er en fantastisk utvikling. Så får de som vil kjøre V8 og kose seg med doble rør gjøre det. Ingen konflikt i dette her.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Min teori er at med en 100% selvkjørende bilpark vil man kunne minst tredoble antall kjøretøy på det eksisterende veinettet til enhver tid uten at det blir mer køtrøbbel enn hva man opplever i dag.
    Dette forutsetter selvsagt at rammeverket for autopilotene er designet på korrekt måte, men om det skjer er det "ingen grenser" for hvor bra dette kan gå.

    Tenker jeg ihvertfall.
    Da tror jeg ikke hver mann kan sitte i nesten 3 tonn og 12 kvadratmeter bil.
    Joda, det bør nok kunne gå. Nå er tredoblingen kun et estimat jeg har dratt ut av ræva, men tanken er at de selvkjørende bilene bør kunne fungere på samme måte som Hardingfele beskriver i sitt innlegg like ovenfor (#2171) og kjøre som konvoier med minimal avstand, jevn fart, ingen som presser seg frem og lager krøll, og samtidig at det alltid er en luke klar til bilene som kommer inn fra sideveier, påkjøringsfelt og ved innsnevringer, siden alle "sjåførene" alltid vet hva alle skal gjøre og når det vil skje.
    I tillegg vil de vingle mindre, og derfor trenger de mindre plass i bredden. Så en motorvei som i dag har tre felt i hver retning, vil uten problemer få fire (eller kanskje fem!) felt i hver retning, og fremdeles kunne øke hastigheten.
    En slik integrasjon, som kalles Level 5 Automated Self Driving Cars, ligger nok noen år ut, men vil være en helt nødvendig vei å gå for å kunne få til den flyten vi trenger på veinettet, om vi skal kunne nå vekstmål. (Alle vet hva jeg mener om den globale vekstøkonomien, men det er paradigmet som verden arbeider innen og derfor også hva det planlegges for).
     
    Sist redigert av en moderator:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.902
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Toskete egoisme. En fremtid uten arbeidsplasser der elitens minste vink realiseres med en app. Og det mens egoet lyser av selvtilfredshet. Miljøsamaritanens gjerninger. Godfjottenes høysang .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.398
    Antall liker
    41.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Toskete egoisme. En fremtid uten arbeidsplasser der elitens minste vink realiseres med en app. Og det mens egoet lyser av selvtilfredshet. Miljøsamaritanens gjerninger. Godfjottenes høysang .
    Affa var morsommere.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^Det er en grei knapp her inne når signal/støy forholdet blir feil.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    9.902
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dere er forbløffende. Hvis fremtiden er pompøst føleri så Lykke til på reisen. Måtte dere feile.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    10.750
    ......... Å gjøre noe seriøst med dette vil kreve nokså store miljøbelastninger i byggeperioden (betong avgir enorme mengder CO2),.
    Seriøst, Asbjørn, jeg trodde du kjente såpass til industri at du visste at betong _opptar_ CO2 Produksjon av sement, derimot.....ca 0.5 tonn CO2 pr. tonn produsert sement.
    OK, touché, men ertekroken skinner gjennom der. :)

    Jeg burde kanskje skrevet sementproduksjon, ettersom det er den delen av prosessen som slipper ut CO2, men sementen skal jo brukes i betong. Netto utslipp blir ca 400 kg CO2 pr kubikkmeter ferdig herdet betong, med stor variasjon etter sementandel og hva annet som blandes inn. Totalt kommer ca 5 % av verdens CO2-utslipp fra betong (inkludert sementproduksjonen). Det er omtrent like mye som all skips- og flytrafikk tilsammen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_concrete
    He.he. Nå kommer pirkemoduset; betong inneholder 20-30% sement, 100-150 kg CO2 med andre ord. Men, betong opptar opptil 70% av denne CO2. Riktignok i et hundreårsperpektiv.

    Og nei, BT, man kan ikke erstatte all kull/olje i sementproduksjon. Dessuten kommer størstedelen av utslippet fra den kjemiske prosessen, ikke brennstoffet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1

    Det er vel nå man skal kjøpe brukt dieselbil?
    Var forøvrig å sjekka brukte diesel (Audi) på Mobile.de. Prisene er lik hva de var for ett år siden. Mulig de ikke selges, men prisene synes ikke å droppe ennå....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.367
    Antall liker
    8.851
    Torget vurderinger
    1
    Tesla is worth more than Ford and GM, despite having just 1 percent of their sales
    https://www.recode.net/2017/8/2/16085822/tesla-ford-gm-worth-car-manufacturer-elon-musk-earnings
    Det fantes dot.com selskaper med omsetning som ei pølsebu som var verdt milliarder. Tesla har aldri tjent penger. Spørs hvor lett det er å finne investorer når bilfabrikker som virkelig tjener mye penger hvert år begynner å selge reelle teslakonkurrenter....

    https://www.dn.no/nyheter/2017/10/02/1804/Finans/investor-tesla-er-strukturelt-ulonnsomt
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.398
    Antall liker
    41.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    He.he. Nå kommer pirkemoduset; betong inneholder 20-30% sement, 100-150 kg CO2 med andre ord.
    Nope. Det tallet tok allerede hensyn til blandingsforholdet. Ett tonn sement alene gir 900 kg CO2.

    Apropos Tesla: Bruttofortjenesten pr solgte bil er helt OK, bedre enn så godt som alle andre i bilindustrien, men satsingen på produktutvikling, fabrikkbygging og infrastruktur er langt bortenfor noe noen etablert aktør kunne funnet på å sette i gang. Tesla satser dot-com-aktig på "lock-in" og "increasing returns" ved å etablere infrastruktur samtidig med at de lanserer biler. Hvem andre kan tilby fungerende (!) ladenettverk som dekker stort sett alle steder vi er interessert i å kjøre bil? Det blir ikke helt enkelt for GM, VW, Ford, BMW, Mercedes, ... å etablere sine stasjoner ved siden av Teslas. Det kan godt hende at de andre lanserer bra produkter etterhvert, men det er bare en tredjedel av økosystemet. Softwareoppdateringene og ladestasjonene er de to andre. Når f eks BMW tilbyr noe tilsvarende kan vi diskutere saken.

    Her er teorien bak caset: http://www.economia.ufpr.br/Eventos/Downloads/Minicurso2b.pdf
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    10.750
    He.he. Nå kommer pirkemoduset; betong inneholder 20-30% sement, 100-150 kg CO2 med andre ord.
    Nope. Det tallet tok allerede hensyn til blandingsforholdet. Ett tonn sement alene gir 900 kg CO2.
    Mulig tallet blir så høyt hvis man også regner CO2 utslipp fra produksjon av elektrisk kraft. Kalkstein inneholder ca. 35% CO2 og kalsineringen i klinkerovnen driver ut denne CO2-delen. CO2 fra oppvarmingen er relativt liten.


    (Jeg har jobbet med sementproduksjon i snart 40 år :) )
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.398
    Antall liker
    41.027
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hele ideen med premium elbil i kollektivfeltet er at folk skal bli passe misunnelige, tenke at "skulle ønske at jeg også hadde en slik", og kjøpe en Model 3, Leaf, e-Golf eller tilsvarende i stedet. Man redder ikke verden med å kjøre en elektrisk firehjulstrekker på 2,5 tonn, men kanskje ved å fremskynde teknologiutvikling og aksept for den kommende overgangen til elektrisk i stedet for fossilt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://insideevs.com/first-porsche-mission-e-spy-photos-emerge/

    Hvis alle skal gjøre seg avhengig av premium elbiler, er elbilen død.
    Listen må legges litt høyt for at de andre segmentene skal strekke seg. Tesla S og X er langt i fra en endestasjon, og forhåpentligvis er det om få år et minste felles multiplum. Men hadde fremdeles Think og Buddy vært SOTA så ville ingenting ha skjedd. Det er litt av samme grunn at mange premiummerker sponser F1.

    Se litt på flatskjermer, de første betalte kanskje 100.000 for noe som idag Elkjøp ikke hadde solgt for over 3000 kr, om det i det hete tatt produseres slik teknologi lenger. (er det fremdels plasmaskjermer i handelen?)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tyskerne kommer, Kia/Hyundai spytter ut modeller i høy hastighet, model 3, muligens Ampera hvis GM vil (pr dags dato er den vel som elektrisk Fiat 500, modell med tap som de ikke ønsker å selge).

    Sikker på at allerede i 2019 finnes det et godt utvalg av folkebiler med ren eldrift. Abb har allerede hurtiglader som lader alt på samme lader så manglende standardisering av lading betyr ingenting.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn