Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Trikk, buss og jernbane tar som kjent ikke opp plass. Ellers til orientering for de som tydeligvis ikke er vant med hus hvor det er heis/trappeløp: Gater av en viss bredde må man ha grunnet ønske om sollys til gateplan. At Byggneka i Rådhuset i tillegg har fjernet krav til parkeringsanlegg ved nybygg er selvsagt pinlig, men en realitet. Bilen er kulturbærer og med på å skape dynamikken i bybildet. Kjørende eller parkert.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    For Oslos del kan man få mer eller mindre all den plassen man måtte trenge ved å utvide markagrensen. Skau og utmark har vi uansett nok av i Norge. Man kan også fortette parkering ved å bygge parkeringshus i høyden og under bygninger der det uansett ikke er trivelig for mennesker å bo eller arbeide.

    Så dette er bare nok et vikarierende tøyseargument.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    FAKTASJEKK
    «Bomsatsene er noe både H, V, KrF og byrådspartiene er enige i. Samtidig har en samferdselsminister fra Frp skrevet under den avtalen. Så det virker som mange ønsker å legge skylda på Miljøpartiet De Grønne. Og det er med respekt å melde bare tøv.»
    Raymond Johansen, Arbeiderpartiet, 8. oktober 2017

    https://www.dagbladet.no/nyheter/ba...nsen-om-bomsatsene-faktisk-helt-sant/68771748
    Det er helt rett.
    MDG skal ikke få skylda og pepper for annet enn de direkte har ansvar for - for det rekker i massevis uansett:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.656
    Antall liker
    7.353
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    ^ Et par momenter du må ta med i "regnestykket" ditt:
    a) Oslo kommune er helt avhengig av inntekter fra bomringen(e). Om andel el-biler øker og på sikt utgjør majoriteten, så må satsene for disse økes betraktelig. Det samme gjelder statens satser for bilavgift. Også her må det inn avgifter, slik at statens inntekter ikke reduseres.
    Bilen som melkeku og et absolutt krav om provenynøytralitet gjør at en aldri vil nå målene om avgiftsreduksjon ved hjelp av avgifter.

    En kan forsåvidt definere bilparken som 3 segmenter:
    A - Nesten ubrukelige tullebiler, som de færreste kjøper, fordi de fyller så lite av behovet.
    B - Middelklasse familiebiler som de fleste kjøper
    C - Store, dyre luksusbiler

    Skal en opprettholde provenynøytralitet, så kan en gjøre kun symbolske endringer med gruppe B, da denne utgjør nesten alt av inntekter. En kan øke avgiftene på gruppe C så det svir og fjerne avgifter på A, men de som ikke kjøper A fordi bilen ikke duger vil ikke kjøpe A om prisen er redusert. Gruppe C utgjør så lite volum at en reduksjon i antall gjør lite fra eller til på utgiftene.

    Elbilene har tatt av, fordi staten var villige til å gi avkall på inntekter, samtidig som bilene ble store nok og fikk nok rekkevidde til å funke for folk flest.

    Jeg ville f.eks. ikke ha brukt en masse ekstra penger på å bytte ut en fungerende fossilbil i en lavutslippsbil bare for å være grei - den må være økonomisk lønnsomt også.

    En ser hvordan dette funker i Danmark - når incentivene for elbil ble fjernet, gikk salget i null.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det eneste er at det vil koste mye penger. Noe vil selvsagt tjenes inn på den økte bomavgiften for de som fremdeles kjører forbrenningsbiler, men totalt sett blir ikke dette veldig mye etterhvert som andel elbilister øker.
    Så hvordan skal man da (del)finansiere fremtidige utbygginger og vedlikehold?

    Jeg kjenner lusa på gangen her - det blir noen som må betale og med høy el-bilandel må de også til pers med skatter&avgifter&allverdens gebyrer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    det er vel få som tror at elbiler vil være avgiftsfritt for all fremtid. Nå som dieselbiler er differensiert i bomringen er det en smal sak å legge inn et nytt skille. elbil/ikke-elbil.

    Elbil løser ikke alle problemer rundt bilisme som plass, støy, svevestøv osv. De slipper bare ikke ut eksos, så de er hakket bedre enn forbrenningsmotoren.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Man må bare få fart på skiftet til elbiler før man man begynne å avgiftslegge disse også. Og siden elbiler fremdeles er en liten fjert i den totale mengden biler i Oslo, Norge og spesielt i verden, så vil det være nødvendig å ta denne kostnaden for en periode for å spake insentiver som får folket til å velge elbil fremfor å tvinge de, ved et totalforbud mot forbrenningsmotorer.

    Men med litt flaks utvikler befolkningen seg en hel del underveis i prosessen slik at antall biler pr innbygger ikke blir like høyt som før når endringen omsider er på plass.
    Og der kommer selvkjørende biler og taximulighetene inn for fullt. Om Oslo, f.eks innenfor Ring3, på et tidspunkt er klargjort for automatisering siden hele bilparken som befinner seg der består av moderne elbiler med selvkjøringskompatibilitet, så er det et veldig bra grunnlag for å få satt i gang dette for fullt, siden selvkjørende biler vil kjøre best sammen med andre selvkjørende biler.

    Sånn sett kan Oslo i 2040 være et spennende sted. Om ikke alt ligger i ruiner av en eller annen årsak.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Elbil løser ikke alle problemer rundt bilisme som plass, støy, svevestøv osv. De slipper bare ikke ut eksos, så de er hakket bedre enn forbrenningsmotoren.
    Og sånn sett så håper jeg inderlig på en vindstille vinterdag i Oslo kommende vinter.
    Og at fossilistene (det er et nytt ord for oss med fossilbil) lar bilen stå og at veiene er fulle av el-biler.
    Og svevestøvet er like ille.

    Først da skjønner politikerne at det kanskje ikke bare er fossilistene som forårsker den dårlige lufta.

    Tror jeg må skaffe meg en slik klokke:
    2fbd5bf2f6adac4b8e5ff88828c835d5.jpg
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    kulden, vinden og inversjonslaget kan ikke politikerne gjøre noe med. Hva de kan gjøre noe med er luften som fanges.

    Fossilistene bidrar godt til denne dårlige lufta. Det er bevist hevet utover enhver rimelig tvil.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Bra og fremtidsvennlig tiltak, og sikkert noe de røde luddittiske partiene vil prøve å sabotere.

    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...enstre-kan-redde-uber-i-storbyene/a/24159155/
    Tror det ville vært mye enklere å få til en slik løsning uten krampeaktig motstand dersom man hadde laget en helnorsk variant av Uber, tilpasset norske skatteregler og sånt. Og med eierskap innenlands.

    Om det er noen som føler seg driftige, er det bare å sette i gang. Karjol.no er ledig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hold deg inne da. Det er ikke farlig.
    Så astmatikere, syke og folk med generell dårlig helse skal måtte holde seg innendørs mange dager i året så du skal få kjøre fossilbilen din?

    Ikke farlig, sier du. Forskerne er uenige. Luftforurensning er livsfarlig. Folk dør av det.

    Et ekstremtilfelle var The great smog of london fra 1952. 12.000 mennesker døde over 4 dager.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London.

    Kullfyringen har gått ned siden da, men bilismen har gått betraktelig opp. Forhåpenligvis ser vi det aldri igjen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Uber er et møkkafirma, men idéen er god og kan enkelt implementeres om man vil. Lønner seg nok å ikke satse på et firma som aktivt unndrar seg oppsyn, utnytter godtroende sjåfører og taper milliarder av dollar. Uber ligger i rettssaker verden over pga sin praksis og sine lovovertredelser. Om V og KrF ønsker å kobles til det synkende skipet er det fritt frem, de satset også på hydrogenbiler. Dem ser man ikke mange av.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det handler ikke om Uber som sådan, men konseptet. Lyft står klare til å ta over London etter at Uber fikk sparken. Eller som andre er inne på, et annet firma , gjerne Norsk. Og helst flere slik at sjåfører har gode alternativer hvis et selskap behandler dem dårlig.

    Men lovverket må på plass, og det må lages gode regler for hvordan det best gjennomføres.

    Så det er en misforståelse at man lager en Uber-lov. Slik kan man jo ikke, men man kan lage lover og regler som gjør at slike konsepter kan eksistere og at nordmenn med biler som ønsker å kjøre av og til kan få skattbar og hvit inntekt fra det.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hold deg inne da. Det er ikke farlig.
    Så astmatikere, syke og folk med generell dårlig helse skal måtte holde seg innendørs mange dager i året så du skal få kjøre fossilbilen din?

    Ikke farlig, sier du. Forskerne er uenige. Luftforurensning er livsfarlig. Folk dør av det.

    Et ekstremtilfelle var The great smog of london fra 1952. 12.000 mennesker døde over 4 dager.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London.

    Kullfyringen har gått ned siden da, men bilismen har gått betraktelig opp. Forhåpenligvis ser vi det aldri igjen.
    Ja, det kan de da det i Oslo ikke er farlig. Det dør ingen for tidlig i Oslo grunnet litt støv. I såfall flytt på landet med fantasidiagnosen. Byen er rein som gull. Bodde der og sykla hver dag, hele året i 12 år.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.656
    Antall liker
    7.353
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det viktigste for å få kål på svevestøvproblematikken fra bilene er regelmessig rengjøring av veiene. Det har en umiddelbar effekt...

    Johan-Kr
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det viktige er å flå folket slik at miljøadelen kan surfe på grønn bølge og sitte med barnebarna på fanget og fortelle om kampen. Kampen for appene, Uber, surdeigen, elektriske sykler og lekeplassene i Torggata.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hold deg inne da. Det er ikke farlig.
    Så astmatikere, syke og folk med generell dårlig helse skal måtte holde seg innendørs mange dager i året så du skal få kjøre fossilbilen din?

    Ikke farlig, sier du. Forskerne er uenige. Luftforurensning er livsfarlig. Folk dør av det.

    Et ekstremtilfelle var The great smog of london fra 1952. 12.000 mennesker døde over 4 dager.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London.

    Kullfyringen har gått ned siden da, men bilismen har gått betraktelig opp. Forhåpenligvis ser vi det aldri igjen.
    Ja, det kan de da det i Oslo ikke er farlig. Det dør ingen for tidlig i Oslo grunnet litt støv. I såfall flytt på landet med fantasidiagnosen. Byen er rein som gull. Bodde der og sykla hver dag, hele året i 12 år.
    Det er en fin løgn å tro på så slipper man å forholde seg til den ubehagelig sannheten. Svevestøv dreper.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tiltak som hjelper mot svevestøv i tillegg til å sperre ute forbrenningsbiler:

    Forby forbrenningsovner til oppvarming i bysentrum, olje, ved, koks etc. Kun el. eller fjernvarme.
    Tillat kun bruk av landstrøm for båter. Forbrenningsmotoren skal av ved kai og mens man venter i fjorden. Flytt containerhavner ut av byen.
    Nekt biler med piggdekk å komme inn i sentrum.
    Nekt kjøretøy over 6-7 tonn å komme inn til sentrum.
    Spyl veiene når det er nødvendig og bruk best mulig slitelag på veiene.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir som en viss annen diskusjon. Alt liv er hellig. Gud forby.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hold deg inne da. Det er ikke farlig.
    Så astmatikere, syke og folk med generell dårlig helse skal måtte holde seg innendørs mange dager i året så du skal få kjøre fossilbilen din?

    Ikke farlig, sier du. Forskerne er uenige. Luftforurensning er livsfarlig. Folk dør av det.

    Et ekstremtilfelle var The great smog of london fra 1952. 12.000 mennesker døde over 4 dager.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London.

    Kullfyringen har gått ned siden da, men bilismen har gått betraktelig opp. Forhåpenligvis ser vi det aldri igjen.
    Var det ikke 4-6 dødsfall pr år relatert til luftkvaliteten i Oslo man har kommet frem til. 4-6 for mange - ja, men tallet står jo ikke helt i forhold til 180 personer som MDG benyttet.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    4-6 tvilsomme tilfeller. Dør flere av utryddede sykdommer som tuberkulose. 4-6 er ingen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nekt kjøretøy over 6-7 tonn å komme inn til sentrum.
    Spyl veiene når det er nødvendig
    Hva er din plan å spyle gatene med når man ikke skal kunne bruke spylebil;)
    Daimler viser vei. Elektriske lastebiler (og spylebiler:)) er rett rundt hjørnet
    urban-etruck-w680xh272-cutout.jpg

    Daimler Trucks is presenting the Mercedes-Benz Electric Truck in Stuttgart, as the first fully electric truck with an admissible total weight of up to 26 tonnes.


    https://www.daimler.com/products/trucks/mercedes-benz/mercedes-benz-electric-truck.html
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^^ Jada, vet det både eksisterer og kommer elektriske lastebiler, men min kommentar var (med glimt i øyet) til Gjestemedlem´s innlegg om forbud mot biler over 6-7 tonn. Da er det ikke rare spylebilen, eller brannbilen for den saks skyld man har å dure rundt med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^^ Jada, vet det både eksisterer og kommer elektriske lastebiler, men min kommentar var (med glimt i øyet) til Gjestemedlem´s innlegg om forbud mot biler over 6-7 tonn. Da er det ikke rare spylebilen, eller brannbilen for den saks skyld man har å dure rundt med.
    Man kan vel også alltids få noen nyankomne håpefulle til å koste. Som en introduksjon til arbeidslivet. En Segway og en sopelime løser mye.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hold deg inne da. Det er ikke farlig.
    Så astmatikere, syke og folk med generell dårlig helse skal måtte holde seg innendørs mange dager i året så du skal få kjøre fossilbilen din?

    Ikke farlig, sier du. Forskerne er uenige. Luftforurensning er livsfarlig. Folk dør av det.

    Et ekstremtilfelle var The great smog of london fra 1952. 12.000 mennesker døde over 4 dager.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London.

    Kullfyringen har gått ned siden da, men bilismen har gått betraktelig opp. Forhåpenligvis ser vi det aldri igjen.
    Var det ikke 4-6 dødsfall pr år relatert til luftkvaliteten i Oslo man har kommet frem til. 4-6 for mange - ja, men tallet står jo ikke helt i forhold til 180 personer som MDG benyttet.
    Det er selvsagt usikkerhet rundt tallene. En rapport forteller om mellom 69 og 291 tidligere dødsfall grunnet svevestøv. MDG brukt toppestimatet og fikk kritkk for det, og har siden brukt tallet 180.

    Hvor du har tallet 4-6 fra vet jeg ikke.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det stod side opp og ned om det nylig. Og det er selvsagt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^^ Jada, vet det både eksisterer og kommer elektriske lastebiler, men min kommentar var (med glimt i øyet) til Gjestemedlem´s innlegg om forbud mot biler over 6-7 tonn. Da er det ikke rare spylebilen, eller brannbilen for den saks skyld man har å dure rundt med.
    Er ikke du i bransjen ? Og hvis du er så har du kanskje noe inside information til oss hifi nerder?:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Jo, er forsåvidt det - og har noe innsikt i hva man både tester og forsker på innenfor rimelig horisont. Men, noe særlig mer "inside" info enn det som stort sett, og i grove trekk, er allment kjent er jeg nok ikke langt nok inne i det gode selskap til å vite - dessverre:(

    Den begrensede info jeg besitter om ting som ikke er direkte allment kjent er konfidensielt - og da forstår de fleste hvor "smart" det evt. ville være å poste slik info på nettet;)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Hvor du har tallet 4-6 fra vet jeg ikke.
    Det har vært linket til dette tidligere, men bl.a. her:

    Ny studie om dødsfall relatert til dieselbil-utslipp
    Dette sitatet er jo morsomt:

    "Overfor NRK har Berg tidligere forsvart bruken av 185-tallet i dieselforbud-debatten på følgende måte:

    - Det er det eneste tallet vi har. Det er ikke laget tall for å se på hvor mange mennesker som dør på grunn av forurensning fra NO 2. Men det vi vet, er at det er forurensning fra NO 2 som er det største problemet i Oslo, et mye større problem enn det svevestøv er. Så vi har brukt det tallet for å illustrere hvor alvorlig luftforurensning er. "

    Så det hun sier er at siden de ikke har et tall for NOx-problematikken, bruker de et annet som ikke har noe med NOx å gjøre "for å illustrere problemet". Hvordan skal man kunne tro på noen som bruker slike metoder?
    Det som står i undersøkelsen er at det er 4-6 personer som dør for tidlig i hele Norge grunnet dette problemet, og halvparten av disse skyldes langtransport fra Europa. Så 2-3 personer dør for tidlig i hele Norge grunnet lokale utslipp. Derfor må vi tydligvis forby dieselbiler i Norge...
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Alternativ fakta er jo tydelig at er blitt en popis hos politikere på begge sider av Atlanterhavet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn