Her tar du dessverre feil. Jeg mener ikke at alle de nevnte stillingene blir borte, men veldig mange av de. Bare vent så skal du se.
OK - her rykker vi tilbake til start
Det ukjente er alltid skremmende. Det vi ikke forstår er skremmende, og vi tror alltid det verste. Ettersom vi allerede ser en positiv trend mht nye jobber som et resultat av ny teknologi, så savner jeg argumenter for hvorfor du mener at dette likevel ikke går riktig vei.
Jeg legger med noen artikler som du kan lese:
https://www.theguardian.com/busines...ore-jobs-than-destroyed-140-years-data-census
https://www.weforum.org/agenda/2017...s-can-create-huge-numbers-of-meaningful-jobs/
"Unemployment continues to drop to 10-year lows and most economists believe America is approaching “full employment.” Wage growth remains in positive territory."
Som vi har snakket om før - og som du også er delvis inne på - så er omskolering muligens den største utfordringen i dette skiftet. Noen risikerer å falle ut i denne prosessen, som etter min mening er uheldig da bedriftene trenger alle kluter til i tidene som kommer.
The Future of Jobs - Reports - World Economic Forum
Internett hjelper oss allerede med å stille diagnoser og få juridiske råd. Det du ikke får med deg at det er mennesker som prosesserer disse sakene. Det er mennesker som tar valg i ift behandlinger til syvende og sist, selv om vi har tekniske hjelpemidler som hjelper oss å ta bedre valg. Det er mye etiske, moralske og kvalitative valg som må tas av mennesker inntil vi klarer å replikere menneskehjernen. Det er 100% science fiction p.t.
Akkurat dette med jurister, og spesielt USA, er det så mange av dem at de bremser ned innovasjonen og utviklingen i USA. HVis ny teknologi fjerner noe av incentivene til å bli jurist, så er dette bra for vestlig økonomi. Vi trenger disse skarpe hjernene inn i nyskapning. (ikke alle, men mange av dem).
Det er helt sikkert mye jeg ikke får meg med men det er ikke så nøye her jeg sitter på utsiden av arbeidslivet.
Etter hva jeg forstår er du yngre og er midt oppe i det.
Her er kanskje noe du ikke har fått med deg. Og som alltid, dette er bare en liten dråpe i et hav av effektiviseringstiltak som skjer.
Mennesker er dyrt vet du. Og det er ikke nødvendig å si at mennesker er firmaets viktigste ressurs. Økonomisjefen er ikke enig i det.
---
Tryg forsikring er et av de første selskapene i verden og det første i Norden som har startet med helautomatisk skadebehandling.
– Vi har kjørt gjennom flere hundre saker siden 1. mars og har fått gode tilbakemeldinger fra kundene, sier skadedirektør Steffen Gjørva i Tryg.
Så langt er det kun innen reiseskade saksbehandlingen gjøres uten at saksbehandlere ser på saken, men selskapet regner med at inntil 50 prosent av alle skade vil bli automatisk behandlet etterhvert.
– Bare starten
– Dette er bare starten. Vi lever midt i det som kalles den fjerde industrielle revolusjon, sier skadedirektøren i Tryg.
– Dere gjør vel dette for å tjene mer penger?
– Det er helt klart en effektiviseringsgevinst. Vi gjør dette for å tjene penger, men også fordi vi lever av fornøyde kunder. Med noen tastetrykk får man nå svar på om man får utbetalt forsikring, sier Steffen Gjørva i Tryg.
Betyr dette at folk vil miste jobbene sin?
– Det er ingen umiddelbare planer om nedbemanning, men hva som skjer på sikt vet vi ikke, sier han.
– Når blir du erstattet av en robot?
– Jeg pleier å si at skadedirektøren er den siste som går. Vi kan nesten ikke sende roboter i møter, og jeg er ofte i møter, ler skadedirektøren.
Forbrukerrådet positive
Forbrukerrådet er i utgangspunktet positive til automatiseringen.
– Vi ser for oss at dette er framtiden for kunder i norske banker og forsikringsselskap, så dette må vi belage oss på, sier fagdirektør Jorge Jensen.
Likevel vil rådet følge med på om robotene er strengere og gir flere avslag enn menneskene.
– Det er selvsagt utfordringer her. Særlig hvis robotene er satt opp på en slik måte at de genererer avslag, men her vil forbrukerne ha mulighet til å klage inn vedtakene, sier Jorge Jensen.
Kontrolleres
Tryg opplyser om at alle avslag i startfasen automatisk blir sendt videre til en menneskelig vurdering.
– Så langt ser det ut til å fungere veldig bra, sier skadedirektør Steffen Gjørva.
Nå styrer robotene forsikringssaken din
Edit:
Jeg har skummet meg igjennom linkene dine og det ser ut for meg som om du baserer dine holdninger på historiske tall frem til nå og litt videre frem mot 2020. Jeg baserer min overbevisning lengre frem i tid.
Det som har skjedd frem til nå har lite med Al å gjøre. 2020 er rett rundt hjørnet og egentlig ikke så viktig. Det er det som skjer etter 2020 og videre opp mot 2030 som betyr noe mener jeg.