Identiteter er "hellige" i et liberalt demokrati, nærmest som enkeltindividet er hellig i et liberalt demokrati. Det handler om å gi enkeltindividet mulighet/frihet til å leve sitt eget liv som det selv ønsker. Din identitet og de goder du hegner om er en del av deg, og hvis du tvinges til å gi slipp på dette tvinges du til å leve et annet liv enn du foretrekker. Da er vi over i paternalisme.Hva er det som gjør identiteter hellige?Fordi disse kvinnene i en viss forstand ikke kan velge bort plagget, som da en annen kan velge bort mobiltelefonen, finlandshetten, karnevalsmasken. Plagget blir en del av deres identitet, altså hvem de er som mennesker.
Du kan kanskje sammenligne det med hvordan du vil føle det om du blir påtvunget å gå naken.
Er de selvvalgte? Er det gode identiteter?
Den regressive venstresiden er nå ankommet det amoralske. De gir faen i undertrykkelsen og tror at samfunnet skal godta enhver personlig selvrealisering.
Påtvunget å gå rundt naken? Gud hjelpes!
Selvsagt har de en identitet. Å gå med niqab er et rimelig heftig identitetsvalg.Det er deres identitet å ikke ha en identitet?
Få mener at dette er svart-hvitt. Man må gjøre en avveining. Er klesidentiteten så ødeleggende for praksisen (undervisningen) at man må gjøre tiltak. Kanskje slik undervisningen ved universiteter er nå med mindre grupper o.l. Synes dog det virker snodig, og jeg har selv drevet seminarundervisning ved universitet.Så når de med sin identitet skader den praksis de vil være en del av?
Uniformering er ikke identitetsfremmende. Jeg uniformerer meg meg på jobb for å signalisere at jeg er der jeg er på vegne av andre, at jeg utøver yrket mitt på vegne av arbeidsgiver, at jeg utøver makt på vegne av staten. Jeg er ikke der for min egen skyld. Jeg er der, for all del, med ansiktet udekket, som et menneske. Men jeg er der som forvalter av makt, ikke som selvstendig utøver av makt.Selvsagt har de en identitet. Å gå med niqab er et rimelig heftig identitetsvalg.Det er deres identitet å ikke ha en identitet?
Da er vi over i teologiske tolkninger. Kan ikke se at det er et spesielt tungtveiende argument. At andre mennesker har meninger/oppfatninger som vi misliker må vi nesten finne oss i. Universitetet burde i hvert fall være liberalt her...Og forakten for nesten, som ligger i tildekkingen? De dekker seg til pga. meg.
(Ikke sandstormer, familie etc)
Sånn rent konkret: Hva mener du om dette?Få mener at dette er svart-hvitt. Man må gjøre en avveining. Er klesidentiteten så ødeleggende for praksisen (undervisningen) at man må gjøre tiltak. Kanskje slik undervisningen ved universiteter er nå med mindre grupper o.l. Synes dog det virker snodig, og jeg har selv drevet seminarundervisning ved universitet.Så når de med sin identitet skader den praksis de vil være en del av?
Hvorfor ikke?Men skal vi gjøre det forbudt?
Gi meg en god grunn til at jeg skal bli pålagt å bedrive seminarundervisning og veiledning for folk i finlandshette, når det a) gjør det hele mer enn problematisk rent funksjonelt, og b) bare er uttrykk for en forakt for meg som underviser og veileder.
Jeg kaster folk ut av seminarene som sitter med telefonene og surfer på nett. Det kan jeg godt gjøre. Finlandshetter kan jeg også hive ut, vil jeg tro, men ikke denne religiøse fanatismen… Og nå har jeg altså en universitetsledelse som ikke gir meg lov til å si: Dette er for drøyt!
Da tenker du identitet kun som noe romantisk unikt. En uniform gir deg identitet.Uniformering er ikke identitetsfremmende. Jeg uniformerer meg meg på jobb for å signalisere at jeg er der jeg er på vegne av andre, at jeg utøver yrket mitt på vegne av arbeidsgiver, at jeg utøver makt på vegne av staten. Jeg er ikke der for min egen skyld. Jeg er der, for all del, med ansiktet udekket, som et menneske. Men jeg er der som forvalter av makt, ikke som selvstendig utøver av makt.Selvsagt har de en identitet. Å gå med niqab er et rimelig heftig identitetsvalg.Det er deres identitet å ikke ha en identitet?
At folk viser forakt for nesten, har da intet med teologi å gjøre, selv om dette er den teologiske begrunnelse for tildekkingen. Eller tror du det er ørkensanden? Hvorfor skulle jeg tolerere nestens forakt?Da er vi over i teologiske tolkninger. Kan ikke se at det er et spesielt tungtveiende argument. At andre mennesker har meninger/oppfatninger som vi misliker må vi nesten finne oss i. Universitetet burde i hvert fall være liberalt her...Og forakten for nesten, som ligger i tildekkingen? De dekker seg til pga. meg.
(Ikke sandstormer, familie etc)
Uniform. Selvrealisering. Personlig identitet. Egne valg.Da tenker du identitet kun som noe romantisk unikt. En uniform gir deg identitet.Uniformering er ikke identitetsfremmende. Jeg uniformerer meg meg på jobb for å signalisere at jeg er der jeg er på vegne av andre, at jeg utøver yrket mitt på vegne av arbeidsgiver, at jeg utøver makt på vegne av staten. Jeg er ikke der for min egen skyld. Jeg er der, for all del, med ansiktet udekket, som et menneske. Men jeg er der som forvalter av makt, ikke som selvstendig utøver av makt.Selvsagt har de en identitet. Å gå med niqab er et rimelig heftig identitetsvalg.Det er deres identitet å ikke ha en identitet?
Ok, hvis det ikke har med teologi å gjøre hvor kommer da tolkningen om forakt fra? Det jeg vet er at mange av disse kvinnene bærer plagget fordi de føler at de kommer "nærmere gud/allah", og ærer ham høyere. Har ikke hørt noe om noe forakt for medmennesker.At folk viser forakt for nesten, har da intet med teologi å gjøre, selv om dette er den teologiske begrunnelse for tildekkingen. Eller tror du det er ørkensanden? Hvorfor skulle jeg tolerere nestens forakt?Da er vi over i teologiske tolkninger. Kan ikke se at det er et spesielt tungtveiende argument. At andre mennesker har meninger/oppfatninger som vi misliker må vi nesten finne oss i. Universitetet burde i hvert fall være liberalt her...Og forakten for nesten, som ligger i tildekkingen? De dekker seg til pga. meg.
(Ikke sandstormer, familie etc)
Gud hjelpes, vær nå litt oppriktig i det du sier.
Dette er status til den regeressive venstrestiden. Den er ikke mulig å skille fra den historiske høyresiden (jævligsiden) i første halvdel av det 20. århundret.En uniform gir deg identitet.
Men da må de vel kunne gå uten i undervisning og veiledning? Det er meg og ikke allah de skal forholde seg til da.Ok, hvis det ikke har med teologi å gjøre hvor kommer da tolkningen om forakt fra? Det jeg vet er at mange av disse kvinnene bærer plagget fordi de føler at de kommer "nærmere gud/allah", og ærer ham høyere. Har ikke hørt noe om noe forakt for medmennesker.At folk viser forakt for nesten, har da intet med teologi å gjøre, selv om dette er den teologiske begrunnelse for tildekkingen. Eller tror du det er ørkensanden? Hvorfor skulle jeg tolerere nestens forakt?Da er vi over i teologiske tolkninger. Kan ikke se at det er et spesielt tungtveiende argument. At andre mennesker har meninger/oppfatninger som vi misliker må vi nesten finne oss i. Universitetet burde i hvert fall være liberalt her...Og forakten for nesten, som ligger i tildekkingen? De dekker seg til pga. meg.
(Ikke sandstormer, familie etc)
Gud hjelpes, vær nå litt oppriktig i det du sier.
De mener vel at allah er over alt eller ser alt, da vet du.Men da må de vel kunne gå uten i undervisning og veiledning? Det er meg og ikke allah de skal forholde seg til da.Ok, hvis det ikke har med teologi å gjøre hvor kommer da tolkningen om forakt fra? Det jeg vet er at mange av disse kvinnene bærer plagget fordi de føler at de kommer "nærmere gud/allah", og ærer ham høyere. Har ikke hørt noe om noe forakt for medmennesker.At folk viser forakt for nesten, har da intet med teologi å gjøre, selv om dette er den teologiske begrunnelse for tildekkingen. Eller tror du det er ørkensanden? Hvorfor skulle jeg tolerere nestens forakt?
Gud hjelpes, vær nå litt oppriktig i det du sier.
Joda, det er nok riktig. Men det gjelder vel egentlig de fleste religioner at de strekker seg mot det "virkelige" liv.Nærmere Gud kan vanskelig oppnås med dette plagget på noen annen måte enn gjennom lengre bort fra sine "medmennesker".
Og legg gjerne merke til hvor hermetegnene er plassert.
Og da konkluderer jeg med at de, og deres "identitet", er aller best tjent med husvegger og lystette gardiner.Joda, det er nok riktig. Men det gjelder vel egentlig de fleste religioner at de strekker seg mot det "virkelige" liv.Nærmere Gud kan vanskelig oppnås med dette plagget på noen annen måte enn gjennom lengre bort fra sine "medmennesker".
Og legg gjerne merke til hvor hermetegnene er plassert.
Nei. Det som er hellig i et liberalt demokrati er individets rett til å være unik. Denne identietstrangen er det stikk motsatte, man gir fra seg sin individualitet og trer inn som representant for gruppen i stedet. Da kan man ikke lenger påberope seg noen rett til indivudialitet.Identiteter er "hellige" i et liberalt demokrati, nærmest som enkeltindividet er hellig i et liberalt demokrati. Det handler om å gi enkeltindividet mulighet/frihet til å leve sitt eget liv som det selv ønsker. Din identitet og de goder du hegner om er en del av deg, og hvis du tvinges til å gi slipp på dette tvinges du til å leve et annet liv enn du foretrekker. Da er vi over i paternalisme.
Viktig her er selvsagt at det er urimelig å kreve å leve ut en livsførsel som skader andre.
Ikke nødvendigvis. Man kan heller gjøre det obligatorisk å vise frem sitt ansikt og hode i undervisningssammenhenger. All undervisning er stort sett gratis og betalt av det offentlige i Norge, så det er ikke urimelig at det stilles noen krav som gjenytelse.Men skal vi gjøre det forbudt?
Litt komisk at du er imot at damene påtvinges klesplagg i Saudiarabia, men synes det er ok i Norge.Nei, Dr Dong; selv om du kan utvise en student med tildekket ansikt, er det ikke et godt argument for å forby dette i sivilsamfunnet.
Å nekte tildekte kvinner å studere oppfatter jeg også som ekskluderende for en de kvinnene som ønsker å gå tildekt.
Jeg er dypt skeptisk til å forby klær, dra til Saudi og se hvordan de har det der. Akkurat det samme: menn bestemmer hva kvinner skal ha på seg. Det er ikke mitt bilde av et godt land å leve i.
Jeg tror det vil finnes praktiske løsninger i de tilfellene der en trenger å vite hvem en kommuniserer med.
Mennesker må få kle seg som de vil så lenge det ikke går ut over noen.
Som sagt tidligere så frykter jeg ikke plagg, men ekstreme praksiser. Et klesforbud er en slik ekstrem praksis.
Hvorfor er det bedre å forby mord enn å påby det?Hva er det som gjør et forbud noe bedre enn et påbud?
B-Gjengen går tross alt frivillig i fangedrakt, også når de er på frifot.Hvorfor er det bedre å forby mord enn å påby det?Hva er det som gjør et forbud noe bedre enn et påbud?
Hvorfor er det bedre å forby konemishandlig og vold innen ekteskapet, selv om det i noen kretser er både lov, forventet og påbudt ved ulydighet?
Kvinner i Saudi Arabia er i praksis slaver og fanger, og niqab er fangedrakten deres. Det er ingen grunn til å ønske denne kulturen velkommen i Norge.
De som ikke klarer å se annet enn klær er det vel egentlig ikke vits å diskutere med.
Her blir det lek med ord. Hvordan skal du politisk skille "hellig unikhet" fra "hellig identitet"? Det handler om det samme, altså enkeltindividets rett til å leve slik det selv ønsker.Nei. Det som er hellig i et liberalt demokrati er individets rett til å være unik. Denne identietstrangen er det stikk motsatte, man gir fra seg sin individualitet og trer inn som representant for gruppen i stedet. Da kan man ikke lenger påberope seg noen rett til indivudialitet.Identiteter er "hellige" i et liberalt demokrati, nærmest som enkeltindividet er hellig i et liberalt demokrati. Det handler om å gi enkeltindividet mulighet/frihet til å leve sitt eget liv som det selv ønsker. Din identitet og de goder du hegner om er en del av deg, og hvis du tvinges til å gi slipp på dette tvinges du til å leve et annet liv enn du foretrekker. Da er vi over i paternalisme.
Viktig her er selvsagt at det er urimelig å kreve å leve ut en livsførsel som skader andre.
Identietspolitikk er det liberale demokratiets fiende og motstander. Mobmentalitet som fører til en hang til å blir "krenket" på gruppens/andres vegne.
Derfor bør man kanskje forby et plagg som mange tvinges til å bruke?Det handler om det samme, altså enkeltindividets rett til å leve slik det selv ønsker.
Enkeltmennesker er individer. Så det behøver ikke noen utbrodering.Her blir det lek med ord. Hvordan skal du politisk skille "hellig unikhet" fra "hellig identitet"? Det handler om det samme, altså enkeltindividets rett til å leve slik det selv ønsker.
Det er et mye mer systemisk problem enn som så. Jeg har postet denne i en annen tråd men den tåler gjensyn. Det får virke som en introduksjon på problemstillinger rundt identitetspolitikk og hvordan den er i ferd med å endre samfunnet på mange måter.Og så er vi sikkert enige om at identitetspolitikk (ofte en betegnelse som brukes av de som befinner seg i majoritetsgrupper) kan utarte til å bli fullstendig idiotisk, jf. snodige enkelttilfeller i USA f.eks.
Det kan være et godt argument. Men er det virkelig tilfellet i Norge? Det jeg har hørt er at mange av disse kvinnene bærer det av egen fri vilje. Har sett diskusjonstråder på islam.net (?) hvor de diskuterer bruken seg imellom og nevner at ektemannen ikke liker at de bruker plagget.Derfor bør man kanskje forby et plagg som mange tvinges til å bruke?Det handler om det samme, altså enkeltindividets rett til å leve slik det selv ønsker.
Et forbud lar alle andre muligheter åpen. Et påbud kutter ut alle andre muligheter.Hva er det som gjør et forbud noe bedre enn et påbud?
Godt sagt det siste her.Jeg har sikkert misforstått noe her, men så vidt jeg har forstått er det ikke noe i Koranen som påbyr kvinner å skjule ansiktet? I så fall kan man vel ikke påstå at religionen krever det? Niqab var vel stort sett ukjent i midtøsten fram til rundt 1970-tallet, så hvis noen sier at de de må/vil bruke niqab har det ingen ting med religion å gjøre. Det sies at det er så befriende, og det er klart det er det - anonymitet har den egenskapen, se bare på diskusjonsfora på nettet.
Da har du misforstått religioner.Godt sagt det siste her.Jeg har sikkert misforstått noe her, men så vidt jeg har forstått er det ikke noe i Koranen som påbyr kvinner å skjule ansiktet? I så fall kan man vel ikke påstå at religionen krever det? Niqab var vel stort sett ukjent i midtøsten fram til rundt 1970-tallet, så hvis noen sier at de de må/vil bruke niqab har det ingen ting med religion å gjøre. Det sies at det er så befriende, og det er klart det er det - anonymitet har den egenskapen, se bare på diskusjonsfora på nettet.
Så vidty jeg har hørt har det ikke noe med Koranen å gjøre, men husk, alle religion dreier seg til syvende og sist om å skaffe seg kontroll over andre mennesker og få de til å oppføre seg i ditt bilde, mennesket skapte Gud i sitt bilde for å oppnå sine hensikter, som vanligvis er makt og kontroll.