Det ble så stille i fjøset, så jeg spiller ballen videre.....
Sånn som jeg ser det, er noen av de viktige utfordringene for å bedre kvaliteten på norsk skole bl a:
- Øke kompetansen i lærerstanden (Viktig! Men kanskje ikke viktigst. Ikke fordi kompetansen er direkte dårlig, men fordi økt kompetanse sjelden er helt feil. Og så må man samtidig slutte og tro blindt på at man får superlærere, bare de har 30000 studiepoeng i et fag.... Undervisning er et håndverk, verken mer eller mindre, og her er det mange faktorer som spiller inn og påvirker resultatet)
- Minske omfanget på såkalte tidstyver. (jeg tror ikke menig mann helt makter å forestille seg hvor mye tid som blir brukt på jalla av ymse slag. Det må da være bedre å kunne få bruke denne tiden på for- og etterarbeid og pedagogisk teamsamarbeid)
- Få foreldremassen sterkere på banen, bl a gjennom å kunne stille strengere krav til oppfølging. (det er nok litt for mange foreldre som enten ikke er klar over, eller som har glemt det, at det pr lovverk er de som er hovedansvarlig for sine barns opplæring, selv om det er en oppgave som har blitt outsourcet til skolene og lærerne)
- Se nærmere på hvilke virkemidler skolen/lærere skal kunne bruke for å stille og følge opp krav til elever og deres prestasjoner og atferd. (herunder også økt fokus på å øke lærernes mandat/myndighet, a.k.a posisjon overfor elever og foreldre. Slik det er i dag, er lærere ofte bastet og bundet på alle måter, og har dermed ikke så mye å komme med i vanskelige situasjoner. Det snakkes ofte om at man ønsker et visst "læringstrykk", men det er langt fra alle elever og foreldre som er like dedikert ifht dette - og her kan man jo bare spekulere i hva som ligger til grunn....)
- Få oppgradert skolebyggene på en tilfredsstillende og hensiktsmessig måte (det er litt for mange skolebygg som er direkte dårlige/farlige, og det er ikke sikkert at den pedagogiske vinden har blåst riktig vei de senere år - f eks med satsing på mer åpne skolelandskap enn tidligere. Det KAN jo hende at den gode, gamle undervisningen som foregikk i gode, gamle klasserom, viser seg å være på høyden, om ikke bedre)
- Få på plass et lovverk som sikrer elevenes arbeidsmiljø, bl a mht klassestørrelse (Thomas Nordahl påstår at klassestørrelsen ikke spiller noen rolle.... Vel, av og til gjør den det, og så til de grader, at man kan lure på om han vet hva han snakker om. Andre ganger ville det være fullt mulig og pedagogisk forsvarlig med klasser på 50 elever, så lenge det er elever som klarer å fungere i så store grupper, uten at lærerne skal være nødt til å rive seg i håret for å få på plass den arbeidskulturen som da gjør seg nødvendig. Det finnes en del elever i denne kategorien, men det skal samtidig ikke så mange uromomenter til, før en slik løsning mer eller mindre kollapser. Og hvilket vannhode var det som kom på ideen at det skulle være så genialt å bygge monsterstore skoler? Nei, la det gjerne være en maksgrense på 350-400 elever pr skole, og gjeninnfør de fådelte skolene som har blitt nedlagt eller sammenslått. Dette vil imho ALLE tjene på, ikke minst sosialt)
- Legge til rette for at undervisningen ikke skal bli for teoretisk, men samtidig stille strengere krav til faglige prestasjoner. (ikke så lett alltid, men gjennomførbart. Og uansett bør det være aksept for å både kunne forvente og kreve at alle gjør sitt beste. Idag er det nok en del elever som ikke tar ut hele sitt potensiale - uvisst av hvilke årsaker)
- Få på plass/tilbake spesialskoler og andre spesialpedagogiske tilbud for de elevene som virkelig har behov for det.
- Plassere kompetente ledere i de politiske maktorganer i Tigerstaden. (jeg stiller store spørsmålstegn ved kvalifikasjonene til bl a de senere utdanningsministrene - det virker jo som om de totalt mangler bakkekontakt og innsikt i virkeligheten)
- Begrave troen på at alt blir bedre, bare man gjennomfører tilstrekkelig mange store, landsomfattende kartleggingsprøver/tester (særlig når der ikke settes av tid og ressurser nok til å gjøre et skikkelig etterarbeid ifht slike. Som det er nå, har de aller, aller fleste lærere full oversikt over hver enkelt elevs kompetanse også uten disse kartleggingsprøvene/testene)
Kjem plutseleg attende, når eg får tenkt litt mer. Å følge opp kidsa i Halloweenstyret tar litt fokus....
mvh
Proffen