Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Er det ikke skolerangering PISA-testene handler om?

    Her er en annen artikkel.
    Unge jenter sliter psykisk - Innenriks

    "I tillegg viser en fersk studie fra NTNU på sin side at en av seks ungdommer i videregående skole har selvmordstanker. "
    Wake up and smell the coffee, Larson!
    Beste skole? Dårligste skole? Hallo?
    Hva er forutsetningene for å "måle"/vurdere slikt? Vil en skole på beste vestkant være bedre enn en skole på Mortensrud? I så fall; hvordan og hvorfor?
    Er det fordi elevene på beste vestkant scorer høyere poengsummer i snitt enn på Mortensrud?
    Eller kan det tenkes at skolen på Mortensrud faktisk får ut mer av elevenes potensiale enn skolen på vestkanten? I så fall er jo skolen på Mortensrud bedre, eller hur?
    Elevene kommer gjerne ikke inn skoledørene med lik sosial ballast og blir neppe fulgt opp hjemmefra på samme måte, både faglig og sosialt. Og jeg har vanskelig for å tro at det skal være natt og dag-forskjell i kvaliteten på lærerne på to slike skoler. Ergo vil oppfølgingen hjemmefra kanskje spille en større og viktigere rolle enn de fleste vil like å erkjenne, fordi de da vil måtte røkke seg selv opp et par hakk....
    Nei, slike PISA-tester kan gjerne brukes til noe, men de er ikke svaret på ALT!

    mvh
    Proffen
    Vanskelig å si hva han har brukt til å bedømme gode/dårlige skoler. At enkelte skoler er bedre enn andre er hevet utover enhver tvil.

    Og du har helt rett. PISA-tester kan ikke brukes til så veldig mye. Forteller oss absolutt ingenting om grunnlaget til elevene og om skolen hever dem opp til et høyere nivå. Allikevel bruk(t)es de til å rangere skoler og å gi bonus til lærere/rektorer.
    Nja, jeg har ikke alltid rett, men jeg tar heller aldri feil..... ;)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/1-av-4-skolejenter-sliter-med-depresjon/a/108268/

    "omfattende undersøkelse utført av Ole Rikard Haavet, fastlege og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo."
    Da har jeg lest artikkelen fra VG, og jeg har et spørsmål til deg, Larson:
    I artikkelen kan man lese følgende: "- På de beste skolene hadde nesten ingen elever helseplager. På de dårligste skolene hadde hver tredje elev alvorlige plager og depresjoner, påpeker forskeren."
    Nå vil jeg at du forteller meg og resten av verden hvordan forskeren kan utpeke de dårligste og de beste skolene i Oslo? Jeg setter over kaffien så lenge, for svaret på dette er jeg spent på.....:rolleyes:

    mvh
    Proffen

    Er det ikke skolerangering PISA-testene handler om?

    Her er en annen artikkel.
    Unge jenter sliter psykisk - Innenriks

    "I tillegg viser en fersk studie fra NTNU på sin side at en av seks ungdommer i videregående skole har selvmordstanker. "
    Jeg har litt lyst til å være litt konfronterende ifht det du skriver her:
    Jeg mener at en viktig årsak til problematikken ligger i at vi her på bjerget har det så forbaska godt. Det er i grunnen ganske friksjonsfritt å ha et godt liv i Norge.
    OG når det er såpass friksjonsfritt, vil jeg tro at både den ene og den andre kanskje fort blir rammet av en eller annen panikkartet følelse så fort de møter på litt motstand/motgang - og at det er denne panikkartede følelsen, som unge ikke har fått verktøyene for å håndtere, som de forveksler med, evt kanskje fører dem inn i det de tror er depresjoner og det som verre er. Og situasjonen blir gjerne ikke bedre så lenge en viss del av foreldregruppen ikke tar seg tiden og bryet med å følge med, følge opp og veilede avkommene sine.

    mvh
    Proffen
    Hvis vi hadde det så forbasket godt i Norge ville ikke 500-600 mennesker årlig lykkes i å ta livet av seg. 4 ganger så mange som dør i trafikken. Og hovedårsaken til dødsfall i ung alder. 10 ganger så mange prøver og feiler.

    Den statistikken alene forteller at det ikke er så friksjonsfritt som du vil ha det til.

    Du har rett i at det er ganske friksjonsfritt for dem som har et godt liv. Sier seg selv. Er ikke det definisjonen på å ha et godt liv? At man takler og håndterer situasjonene livet kaster mot deg. Ikke alle er like heldige der.

    De færreste får panikkartet følelse ved første motstand.

    edit: du sier at det fører dem inn hva _de_ tror er depresjon og verre er. Hva er verre er? Å føle at man ikke har kontroll over situasjoner over tid gir en raskt angst-lidelser. og angstlidelser har en kompis som heter depresjon.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jo, jeg kaller livet i Norge for friksjonsfritt, i alle fall rimelig friksjonsfritt.
    Og referensen vil da følgelig være et hvilket som helst land i 2. eller 3.verden. Da kan man begynne å snakke om friksjon, da. Capische?
    Det er viktig å sette ting inn i sammenhenger, ikke bare se isolert på "seg selv". Men det er gjerne det vi har blitt til, her til lands; et navlebeskuende folkeferd.

    5-600 selvmord pr år sier du? Det er for mye! Ikke noe snakk om den saken. Men igjen; før det kommer så langt, bør verktøyene være på plass og omgivelsene fange opp signalene. Ikke fått verktøykassen, sier du? Hvorfor ikke? Omgivelsene bryr seg ikke nok til å fange opp signalene? Hvorfor ikke? De sitter vel og ser på navlen sin....

    Et godt liv? I min bok er et godt liv et liv der man får brukt seg selv og er til nytte og glede for både seg selv og andre. Det behøver ikke å bety at livet er friksjonsfritt...for uten litt friksjon stilner utviklingen.

    Og endelig: JA; det de tror er depresjoner og det som verre er! Jeg mener det seriøst. Er man ikke i stand til å takle litt motvind, ja da sliter man, fordi det bør man takle! Men jeg vet av erfaring at en økende del av unge i dag har blitt mindre flinke til å ta seg frem i motvind, og felles for mange her er en panikkartet reaksjonsmåte. Det vet rett og slett ikke hvordan de skal takle motgangen - men det burde de ha fått opplæring i gjennom oppveksten, i all hovedsak særlig på hjemmebane, men også med support fra skolen og evt andre instanser.
    Det er stor forskjell på å ikke takle litt motgang og å gå inn i en depresjon. Karen som truet med å flytte hjemmefra fordi han ikke fikk drikke h-melk når han ville, kan vel sies å tilhøre første kategori. Men han kunne jo, fri og bevares, også ha utviklet depressive tanke- og handlingsmønstre, hvor han kunne blitt nr 601.....
    Nei, det skal ikke være lett, sies det. Life`s a bitch, get used to it!

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Så Norge er friksjonsfritt sammenliknet med 3. verden. Det var ganske så åpenbart, var det ikke. 2. verden eksisterer ikke lenger. Sovjetunionen er nedlagt.

    Med de definisjonene er norge friksjonsfritt uten diskusjon. Synd at hvert år over flere tiår tar 500-600 livet av seg i friksjonsfrie Norge. Definisjonen din stemmer ikke helt med terrenget.

    Ja, det er ikke så mye å diskutere når du bruker de referansene. Norge har det godt med materielle goder, og et velferdssamfunn med sikkerhetsnett som fanger folk som havner utenfor. Norge er allikevel ikke i stand til å stanse at folk havner utenfor. Vi bare tar de litt imot slik at folk ikke ramler på stengrunn.

    Omgivelsene sier du. Omgivelsene er mest opptatt av å anklage navere som snyltere, fortelle de med depresjon at de ikke er syke og bare må ta seg sammen. Omgivelsne er særdeles opptatt med å sparke de som ligger nede. De sitter og ser på navlen sin, sier du. De gjør i alle fall alt annet enn å rekke ut en hånd til de som sliter. De rekker ut hånden til vedkommende med beinbrudd, for det synes utenpå. De som ser friske ut utenpå er ikke annet enn snyltere som ikke vet hvordan man takler motgang. bit tennene sammen! Vær en mann og takl motgangen!

    Som du selv sier. De sliter ikke med depresjon i skolen. De har bare litt motgang... Har det ikke slått deg inn at etter lang tid med motgang så går de inn i depresjon? Men depresjon finnes knapt blant elever, sier du. Forskning fra NTNU viser at 1 av 6 sliter med selvmordstanker. -Det er ikke depressive problemer, bare litt motgang som alle må gjennom. Hører du ikke hvor tåpelig det argumentet er?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dei såkalla "nasjonale prøver" er meinte å detektere elevane sitt faglege nivå. Dette må sjølvsagt sjåast i samanheng med mange andre faktorar. Det vansklege er å finne ut kva faktorar som faktisk verkar inn på elevane si læring, og ikkje berre poeng/karakterar m.m.
    Vi ser ein ganske tydeleg samanheng mellom elevprestasjonar og foreldra sitt utdanningsnivå. Men merkeleg nok, i Sogn og Fjordane, der utdanningsnivået stort sett er lågt, skårar elevane svært høgt. (Dette får vi sjølvsagt slutt på når det nye Vestlandsfylket vert etablert, og Sogn og Fjordane ikkje lenger er eige fylke)
    Artig er det også å sjå at mi heimkommune, med svært låg grad av innbyggjarar med høgskule- eller universitetsutdanning skårar såpass høgt på elevresultata. Eg vel å tru det kjem av glimrande lærarstab...... men også dette med nynorsk, og den store satsinga på skuleverket frå 1850 - 1910 er interessant. I så fall vert det trist for politikarar som stort sett har eit 4-årsperspektiv på alt dei driv med....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.990
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jo, jeg kaller livet i Norge for friksjonsfritt, i alle fall rimelig friksjonsfritt.
    Og referensen vil da følgelig være et hvilket som helst land i 2. eller 3.verden. Da kan man begynne å snakke om friksjon, da. Capische?
    Det er viktig å sette ting inn i sammenhenger, ikke bare se isolert på "seg selv". Men det er gjerne det vi har blitt til, her til lands; et navlebeskuende folkeferd.

    5-600 selvmord pr år sier du? Det er for mye! Ikke noe snakk om den saken. Men igjen; før det kommer så langt, bør verktøyene være på plass og omgivelsene fange opp signalene. Ikke fått verktøykassen, sier du? Hvorfor ikke? Omgivelsene bryr seg ikke nok til å fange opp signalene? Hvorfor ikke? De sitter vel og ser på navlen sin....

    Et godt liv? I min bok er et godt liv et liv der man får brukt seg selv og er til nytte og glede for både seg selv og andre. Det behøver ikke å bety at livet er friksjonsfritt...for uten litt friksjon stilner utviklingen.

    Og endelig: JA; det de tror er depresjoner og det som verre er! Jeg mener det seriøst. Er man ikke i stand til å takle litt motvind, ja da sliter man, fordi det bør man takle! Men jeg vet av erfaring at en økende del av unge i dag har blitt mindre flinke til å ta seg frem i motvind, og felles for mange her er en panikkartet reaksjonsmåte. Det vet rett og slett ikke hvordan de skal takle motgangen - men det burde de ha fått opplæring i gjennom oppveksten, i all hovedsak særlig på hjemmebane, men også med support fra skolen og evt andre instanser.
    Det er stor forskjell på å ikke takle litt motgang og å gå inn i en depresjon. Karen som truet med å flytte hjemmefra fordi han ikke fikk drikke h-melk når han ville, kan vel sies å tilhøre første kategori. Men han kunne jo, fri og bevares, også ha utviklet depressive tanke- og handlingsmønstre, hvor han kunne blitt nr 601.....
    Nei, det skal ikke være lett, sies det. Life`s a bitch, get used to it!

    mvh
    Proffen
    Graden av opplevd friksjon heng saman med kvar i Maslow sitt behovshierarki du er. Det har eg sett t.d. når du får vite kva bakgrunn flyktningane som kjem hit har. Kjem du frå direkte krigshandlingar, er du glad du er trygg. Medan sjølvrealisering vert viktig når du er trygg og mett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den der kom overraskende på meg:
    Undersøkelse: Halvparten av lærere i barneskolen utsettes for vold fra elever

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-i-barneskolen-utsettes-for-vold-fra-elever
    Hallo?

    "I en ny undersøkelse fra Utdanningsforbundet svarer halvparten av barneskolelærere at de er blitt utsatt for fysisk vold fra elever, melder NRK. "

    Utsatt for vold... fra barneskolebarn... hva slags persilleblader er det lærestanden har blitt. Må læreren i terapi nå fordi Guro på 8 år angrep ham? Har ikke dette #metoo-hysteriet gått litt langt nå?

    Kanskje det var bedre før når læreren kunne gi krapylene en kilevink eller finne frem spanskrøret om de kom veivende med armene mot læreren i en eller annen sinnabyge.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.356
    Antall liker
    18.852
    Torget vurderinger
    2
    Den der kom overraskende på meg:
    Undersøkelse: Halvparten av lærere i barneskolen utsettes for vold fra elever

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-i-barneskolen-utsettes-for-vold-fra-elever
    Hallo?

    "I en ny undersøkelse fra Utdanningsforbundet svarer halvparten av barneskolelærere at de er blitt utsatt for fysisk vold fra elever, melder NRK. "

    Utsatt for vold... fra barneskolebarn... hva slags persilleblader er det lærestanden har blitt. Må læreren i terapi nå fordi Guro på 8 år angrep ham? Har ikke dette #metoo-hysteriet gått litt langt nå?
    25% av lærerne i barne- og ungdomsskolen er menn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Den der kom overraskende på meg:
    Undersøkelse: Halvparten av lærere i barneskolen utsettes for vold fra elever

    https://www.aftenposten.no/norge/i/...re-i-barneskolen-utsettes-for-vold-fra-elever
    Hallo?

    "I en ny undersøkelse fra Utdanningsforbundet svarer halvparten av barneskolelærere at de er blitt utsatt for fysisk vold fra elever, melder NRK. "

    Utsatt for vold... fra barneskolebarn... hva slags persilleblader er det lærestanden har blitt. Må læreren i terapi nå fordi Guro på 8 år angrep ham? Har ikke dette #metoo-hysteriet gått litt langt nå?
    25% av lærerne i barne- og ungdomsskolen er menn.
    Ja og jeg ville ikke bli forbauset om det er i denne gruppen du finner de mest traumatisere voldsofrene. Det er litt vel mange mannlige lærere med kanintøfler og underdanighetskomplekser.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.644
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nåja - dette er ikke noe nytt. Forskjellen er at voldssakene kommer mere fram.

    Husker da et tilfelle i barneskolen da en av mine med-elever drefsa læreren over ansiktet med søkkvåte votter... Det ble prompte tatt opp på foreldremøte.

    Johan-Kr
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så Norge er friksjonsfritt sammenliknet med 3. verden. Det var ganske så åpenbart, var det ikke. 2. verden eksisterer ikke lenger. Sovjetunionen er nedlagt.

    Med de definisjonene er norge friksjonsfritt uten diskusjon. Synd at hvert år over flere tiår tar 500-600 livet av seg i friksjonsfrie Norge. Definisjonen din stemmer ikke helt med terrenget.

    Ja, det er ikke så mye å diskutere når du bruker de referansene. Norge har det godt med materielle goder, og et velferdssamfunn med sikkerhetsnett som fanger folk som havner utenfor. Norge er allikevel ikke i stand til å stanse at folk havner utenfor. Vi bare tar de litt imot slik at folk ikke ramler på stengrunn.

    Omgivelsene sier du. Omgivelsene er mest opptatt av å anklage navere som snyltere, fortelle de med depresjon at de ikke er syke og bare må ta seg sammen. Omgivelsne er særdeles opptatt med å sparke de som ligger nede. De sitter og ser på navlen sin, sier du. De gjør i alle fall alt annet enn å rekke ut en hånd til de som sliter. De rekker ut hånden til vedkommende med beinbrudd, for det synes utenpå. De som ser friske ut utenpå er ikke annet enn snyltere som ikke vet hvordan man takler motgang. bit tennene sammen! Vær en mann og takl motgangen!

    Som du selv sier. De sliter ikke med depresjon i skolen. De har bare litt motgang... Har det ikke slått deg inn at etter lang tid med motgang så går de inn i depresjon? Men depresjon finnes knapt blant elever, sier du. Forskning fra NTNU viser at 1 av 6 sliter med selvmordstanker. -Det er ikke depressive problemer, bare litt motgang som alle må gjennom. Hører du ikke hvor tåpelig det argumentet er?
    Hei.
    Jeg tar det igjen, slik at vi slipper slike misforståelser. Jeg skriver ikke om og tenker på de som har det jeg definerer som reelle behov for støtte og oppfølging av nav. Mitt fokus er på de som velger å satse på nav som the easy way out, uten å behøve å yte så mye. Og, ja, de er kanskje ikke så mange, men iflg medieoppslag har det de siste årene vært en økning. Dette trodde jeg at jeg hadde vært tydelig på tidligere, og satset på at du hadde registrert det. Kan vi la det være et utgangspunkt for diskusjonen videre, så slipper du å sitte og ergre deg over at jeg liksom hakker og tramper på de som FAKTISK har de reelle behovene?

    Og, ja, hva i all verden er feil med å kreve at folk skal vise at de har litt stake i seg? Det ser jeg ikke noe galt i. Det skjer i skolen, det skjer i arbeidslivet og det skulle da pokker meg bare mangle at det ikke skulle gjelde de som melker nav uten å gidde så mye selv.

    Jeg har da ikke påstått at det ikke finnes barn og unge som sliter med depresjon, men både du og jeg vet at der finnes minst tre typer løgn: Løgn, forbannet løgn og STATISTIKK. Klart det finnes noen barn og unge som sliter med slikt.
    Men:
    når du kommer drassende med at så og så mange av totalen sliter med et eller annet, må det vel være lov å være litt kritisk til tallene som frontes, for hva er de - om ikke nettopp statistikk? Og da skal man ikke være så naiv at man automatisk tar det for god fisk. 1 av 4? 1 av 6? Kan det hende at det reelle tallet er 1 av 20 eller 1 av 40? Sånn rellt, liksom? Eller et sted midt i mellom tallene du presenterer og tallene jeg diktet opp her ovenfor?

    Hvem tror du jeg tenkte på, da jeg brukte begrepet omgivelsene? Det burde da være innlysende at det er snakk om de nære og kjære. Dvs familie.
    Og, ja, kanskje det er slik at flere og flere av også disse har utviklet seg til navlebeskuende egotripper, som har blitt så opptatt av seg selv og sitt at de ikke evner eller vil gjøre den kanskje viktigste jobben i livet, nemlig å ta seg av sine egne?

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Nåja - dette er ikke noe nytt. Forskjellen er at voldssakene kommer mere fram.

    Husker da et tilfelle i barneskolen da en av mine med-elever drefsa læreren over ansiktet med søkkvåte votter... Det ble prompte tatt opp på foreldremøte.

    Johan-Kr
    Du må være en ungdom, Fenalaar. I min tid så jeg ALDRI at en elev gikk løs på en lærer på barneskolen, unntatt den ene gangen læreren i friminuttet gikk mellom to kjempende gutter og den ene i en slags fortvilelsens stemning langet et slag mot læreren. Selv jeg hadde seks år barneskole - for å bli i anekdotene. Og aldri la noen en hånd på frøken!

    Dette har lite med rapportering å gjøre…
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg må jo erkjenne at jeg har gått imellom og holdt fast EN elev ved et tilfelle, rett og slett fordi jeg vurderte situasjonen som farlig.
    Eleven var et drøyt hode høyere enn meg selv, og skulle "ta" en medelev pga et eller annet, og vedkommede hadde gått fullstendig i svart.
    Så da han kom bærende på en stein som må ha veid et par kg, tok jeg fra han steinen, holdt ham fast og ba andre elever om å hente en i ledelsen på skolen.
    Jeg tør egentlig ikke å tenke på hva som KUNNE blitt resultatet, dersom eleven hadde fått gå videre med den steinen, for så forblindet av raseri var han.
    Om det var rett eller feil, lovlig eller ei, det får retten og sletten bli en annen diskusjon. Kan hende avverget jeg en situasjon som kunne blitt virkelig stygg.....

    Så, ja, Deph, det kan skje.....

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    proffen:
    Et seriøst spørsmål nå. Er det faktisk slik at ungdom finner det lett å gå til nav? Eller sitter det egentlig særdeles langt inne?

    Oppsøker ungdom hjelp for tidlig, eller gjør de det for sent?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    PS!

    Du var lovlig sent ute med å påpeke at de med de reelle behov var unntatt kritikken din...

    Synes du det ville vært redelig av meg å høylytt kritisere lærerstanden for å sitte å lese monotont fra læreboken i timen. Det er et massivt problem! Lærerne må ta i et tak! De må gjøre jobben sin skikkelig! De underviser under 50 % av sin arbeidstid, så det skulle bare mangle at de møter opp forberedt! for så å nevne i en bisetning at kritikken ikke gjelder lærere som skjøtter jobben sin.

    1. er det virkelig et problem for lærerstanden?
    2. vil min kritikk få uønsket effekt for lærere flest?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    proffen:
    Et seriøst spørsmål nå. Er det faktisk slik at ungdom finner det lett å gå til nav? Eller sitter det egentlig særdeles langt inne?

    Oppsøker ungdom hjelp for tidlig, eller gjør de det for sent?
    Prøver igjen: Det jeg har forsøkt å få frem, er at terskelen ser ut til å være i ferd med å senkes for slikt, og at antallet som "hiver seg på" bølgen, er stigende. DET i seg selv er foruroligende.....
    JEg har ingen tro, what so ever, på at mennesker under la oss si 50 i dag, føler noen som helst form for "skam" eller hva man nå skal kalle det for, fordi man oppsøker nav for støtte og hjelp. For 50 år siden, var gjerne ståa noget annerledes. Da kunne man fort bli skamfull over å måtte få støtte og hjelp fra det offentlige, og naboene skulte gjerne litt på de det gjaldt.

    Om de søker hjelp for tidlig eller for sent, avhenger vel av hva de søker hjelp til, og hva behovet for hjelp er?

    mvh
    PRoffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    PS!

    Du var lovlig sent ute med å påpeke at de med de reelle behov var unntatt kritikken din...

    Synes du det ville vært redelig av meg å høylytt kritisere lærerstanden for å sitte å lese monotont fra læreboken i timen. Det er et massivt problem! Lærerne må ta i et tak! De må gjøre jobben sin skikkelig! De underviser under 50 % av sin arbeidstid, så det skulle bare mangle at de møter opp forberedt! for så å nevne i en bisetning at kritikken ikke gjelder lærere som skjøtter jobben sin.

    1. er det virkelig et problem for lærerstanden?
    2. vil min kritikk få uønsket effekt for lærere flest?
    Så lenge kritikken din i dette tilfellet er myntet på å stoppe og vende en uønsket utvikling, så sier jeg "Fyr i vei!"
    For en trend som viser en slik utvikling, vil være og bli et problem for lærerstanden.
    Om din kritikk vil få uønsket effekt for lærere flest (og da regner jeg med at du snakker om den delen som skjøtter jobben sin)?
    Tja, kanskje, men samtidig tror jeg at de som vet at de skjøtter jobben sin, vil gå med hevet hode og god samvittighet - samtidig som de kanskje vil vurdere sine kolleger/omgivelser med litt andre øyne, for på den måten å bidra til å bedre tingenes tilstand.
    Og for å si det sånn; jeg har selv tatt tak i et par slike situasjoner, der synspunkter og observasjoner har blitt servert kolleger, samtidig som tydelige forventninger har blitt uttrykt. Hadde derfor en kollega som skulte litt stygt på meg et års tid, men da han tok tak i ting, var jeg like raus med å rose og anerkjenne ryddesjauen han hadde foretatt, både overfor han selv og overfor sjefsetablissementet på skulen. Om det hjalp på teamsamarbeidet? You bet! Var det vanskelig/tøft? Tja, litt kanskje, men i en profesjon må alle ta ansvar, både for seg selv og kollegiet.

    Håper det var klare nok svar!?

    mvh
    PRoffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    PS!

    Du var lovlig sent ute med å påpeke at de med de reelle behov var unntatt kritikken din...

    Synes du det ville vært redelig av meg å høylytt kritisere lærerstanden for å sitte å lese monotont fra læreboken i timen. Det er et massivt problem! Lærerne må ta i et tak! De må gjøre jobben sin skikkelig! De underviser under 50 % av sin arbeidstid, så det skulle bare mangle at de møter opp forberedt! for så å nevne i en bisetning at kritikken ikke gjelder lærere som skjøtter jobben sin.

    1. er det virkelig et problem for lærerstanden?
    2. vil min kritikk få uønsket effekt for lærere flest?
    Så lenge kritikken din i dette tilfellet er myntet på å stoppe og vende en uønsket utvikling, så sier jeg "Fyr i vei!"
    For en trend som viser en slik utvikling, vil være og bli et problem for lærerstanden.
    Om din kritikk vil få uønsket effekt for lærere flest (og da regner jeg med at du snakker om den delen som skjøtter jobben sin)?
    Tja, kanskje, men samtidig tror jeg at de som vet at de skjøtter jobben sin, vil gå med hevet hode og god samvittighet - samtidig som de kanskje vil vurdere sine kolleger/omgivelser med litt andre øyne, for på den måten å bidra til å bedre tingenes tilstand.
    Og for å si det sånn; jeg har selv tatt tak i et par slike situasjoner, der synspunkter og observasjoner har blitt servert kolleger, samtidig som tydelige forventninger har blitt uttrykt. Hadde derfor en kollega som skulte litt stygt på meg et års tid, men da han tok tak i ting, var jeg like raus med å rose og anerkjenne ryddesjauen han hadde foretatt, både overfor han selv og overfor sjefsetablissementet på skulen. Om det hjalp på teamsamarbeidet? You bet! Var det vanskelig/tøft? Tja, litt kanskje, men i en profesjon må alle ta ansvar, både for seg selv og kollegiet.

    Håper det var klare nok svar!?

    mvh
    PRoffen
    Ja, lærere er noen latsabber som ikke gidder å forberede seg til timene. Det er god kritikk som forhindrer uønsket utvikling, er det ikke? Hvis jeg og 1000 andre går rundt og forteller alle ikke-lærere om dette? Tror du den solide lærerkollegaen din vil med høyt hode fortelle på nabolagsfesten at han er lærer? Eller vil det heller være slik at læreren heller blir hjemme, fordi det er ubehagelig å bli konfrontert hele tiden?

    Denne nabolæreren har dessuten et valg. Han trenger ikke å fortsette å være lærer etterpå. Han kan skifte jobb. Vedkommende på nav-penger, han har ikke noe valg.


    Eller for å spesifisere det litt til. Alle svømmelærere liker å tafse litt i undervisningen. Det må det bli slutt på! Kan ikke krafse og klå. Høyst ulovlig og de utnytter systemet til å komme i en slik posisjon. Men det gjelder selvsagt ikke de svømmelærerne som skjøter jobben sin, legger man inn som en disclaimer. Tror du slik kritikk blir tatt vel imot blant svømmelærere? Tror du slik gjentatt kritikk er velegnet for rekrutteringen til svømmelærere?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    PS!

    Du var lovlig sent ute med å påpeke at de med de reelle behov var unntatt kritikken din...

    Synes du det ville vært redelig av meg å høylytt kritisere lærerstanden for å sitte å lese monotont fra læreboken i timen. Det er et massivt problem! Lærerne må ta i et tak! De må gjøre jobben sin skikkelig! De underviser under 50 % av sin arbeidstid, så det skulle bare mangle at de møter opp forberedt! for så å nevne i en bisetning at kritikken ikke gjelder lærere som skjøtter jobben sin.

    1. er det virkelig et problem for lærerstanden?
    2. vil min kritikk få uønsket effekt for lærere flest?
    Så lenge kritikken din i dette tilfellet er myntet på å stoppe og vende en uønsket utvikling, så sier jeg "Fyr i vei!"
    For en trend som viser en slik utvikling, vil være og bli et problem for lærerstanden.
    Om din kritikk vil få uønsket effekt for lærere flest (og da regner jeg med at du snakker om den delen som skjøtter jobben sin)?
    Tja, kanskje, men samtidig tror jeg at de som vet at de skjøtter jobben sin, vil gå med hevet hode og god samvittighet - samtidig som de kanskje vil vurdere sine kolleger/omgivelser med litt andre øyne, for på den måten å bidra til å bedre tingenes tilstand.
    Og for å si det sånn; jeg har selv tatt tak i et par slike situasjoner, der synspunkter og observasjoner har blitt servert kolleger, samtidig som tydelige forventninger har blitt uttrykt. Hadde derfor en kollega som skulte litt stygt på meg et års tid, men da han tok tak i ting, var jeg like raus med å rose og anerkjenne ryddesjauen han hadde foretatt, både overfor han selv og overfor sjefsetablissementet på skulen. Om det hjalp på teamsamarbeidet? You bet! Var det vanskelig/tøft? Tja, litt kanskje, men i en profesjon må alle ta ansvar, både for seg selv og kollegiet.

    Håper det var klare nok svar!?

    mvh
    PRoffen
    Ja, lærere er noen latsabber som ikke gidder å forberede seg til timene. Det er god kritikk som forhindrer uønsket utvikling, er det ikke? Hvis jeg og 1000 andre går rundt og forteller alle ikke-lærere om dette? Tror du den solide lærerkollegaen din vil med høyt hode fortelle på nabolagsfesten at han er lærer? Eller vil det heller være slik at læreren heller blir hjemme, fordi det er ubehagelig å bli konfrontert hele tiden?

    Denne nabolæreren har dessuten et valg. Han trenger ikke å fortsette å være lærer etterpå. Han kan skifte jobb. Vedkommende på nav-penger, han har ikke noe valg.


    Eller for å spesifisere det litt til. Alle svømmelærere liker å tafse litt i undervisningen. Det må det bli slutt på! Kan ikke krafse og klå. Høyst ulovlig og de utnytter systemet til å komme i en slik posisjon. Men det gjelder selvsagt ikke de svømmelærerne som skjøter jobben sin, legger man inn som en disclaimer. Tror du slik kritikk blir tatt vel imot blant svømmelærere? Tror du slik gjentatt kritikk er velegnet for rekrutteringen til svømmelærere?
    Åh, vad trøtt jag blev..... :rolleyes:;)
    God, dvs konstruktiv kritikk er å foretrekke ja! Men av og til kan ærlig, ramsalt rett-fra-levra-kritikk være på sin plass og! Eller? Eller skal man lirke og lure, uansett, for å unngå at noen blir "forulempet" og deprimert?

    Nei, spøk til side, Larson. JEg tror ikke vi kommer til å bli enig med meg, så da foreslår jeg at vi fortsetter å berike tråden på andre måter.
    Jeg vil uansett ha mine oppfatninger og meninger, c`est la vie - og det gjelder nok for deg og.

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    lykke til med stigmatiseringen din. du ser det ikke selv, men det er hva du bidrar til.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    lykke til med stigmatiseringen din. du ser det ikke selv, men det er hva du bidrar til.
    Stigmatisering av hvem?
    Ærlig talt, hvis det i en tråd som dette ikke er takhøyde for å diskutere sak, les; trådens tittel, på en ærlig og direkte måte, ja da vet ikke jeg. Og så langt mener jeg at jeg har klart å holde meg rimelig greit til sak. Og jeg gjør kanskje også noen få, tafatte, fånyttes forsøk på å få deg og andre til å trekke litt på smilebåndet med enkeltformuleringer - selv om det ikke er like enkelt fra bak et tastatur.
    Jeg tror jo de fleste er både er særs opptatt av og også fornøyd med mye som foregår i norsk skole, samtidig som de aller fleste gjerne skulle sett at kvalitet og resultater kom opp på et enda høyere nivå. Hvordan, ja, det er det gjerne like mange meninger om som det er deltakere i tråden.

    Og når jeg gjentatte ganger må minne deg på om at jeg overhodet ikke snakker om den gemene hop, men en forholdsvis liten gruppe individer, ja, så oppfatter du det som stigmatiserende - også når jeg påpeker det som flere med meg i en tid har registrert, nemlig at barn, ungdom og kanskje også til en viss grad foreldre, gir liiiitt for mye beng i skole og utdanning - for alt skal jo være så gysla kjekt, mann - og det er jo ikke så fali, når vi har det såpass fett som vi har det her på bjerget. Og når dette får foregå over litt tid, og når stadig flere "hiver seg på", ja da synes jeg det er på sin plass å kalle det for en trend eller tendens. Og når denne trenden eller tendensen kanskje ikke er spesielt ønskelig, ja, da er det kanskje på sin plass å prøve å være litt konstruktiv ifht hvordan man skal bryte utviklingen.
    Men stigmatisering? Nei, den er jeg ikke med på. Punktum.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Litt om identitetspolitikk og stimgatiseringsfrykt. Zeitgeist 2017.

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det ble så stille i fjøset, så jeg spiller ballen videre..... :rolleyes:
    Sånn som jeg ser det, er noen av de viktige utfordringene for å bedre kvaliteten på norsk skole bl a:
    - Øke kompetansen i lærerstanden (Viktig! Men kanskje ikke viktigst. Ikke fordi kompetansen er direkte dårlig, men fordi økt kompetanse sjelden er helt feil. Og så må man samtidig slutte og tro blindt på at man får superlærere, bare de har 30000 studiepoeng i et fag.... Undervisning er et håndverk, verken mer eller mindre, og her er det mange faktorer som spiller inn og påvirker resultatet)
    - Minske omfanget på såkalte tidstyver. (jeg tror ikke menig mann helt makter å forestille seg hvor mye tid som blir brukt på jalla av ymse slag. Det må da være bedre å kunne få bruke denne tiden på for- og etterarbeid og pedagogisk teamsamarbeid)
    - Få foreldremassen sterkere på banen, bl a gjennom å kunne stille strengere krav til oppfølging. (det er nok litt for mange foreldre som enten ikke er klar over, eller som har glemt det, at det pr lovverk er de som er hovedansvarlig for sine barns opplæring, selv om det er en oppgave som har blitt outsourcet til skolene og lærerne)
    - Se nærmere på hvilke virkemidler skolen/lærere skal kunne bruke for å stille og følge opp krav til elever og deres prestasjoner og atferd. (herunder også økt fokus på å øke lærernes mandat/myndighet, a.k.a posisjon overfor elever og foreldre. Slik det er i dag, er lærere ofte bastet og bundet på alle måter, og har dermed ikke så mye å komme med i vanskelige situasjoner. Det snakkes ofte om at man ønsker et visst "læringstrykk", men det er langt fra alle elever og foreldre som er like dedikert ifht dette - og her kan man jo bare spekulere i hva som ligger til grunn....)
    - Få oppgradert skolebyggene på en tilfredsstillende og hensiktsmessig måte (det er litt for mange skolebygg som er direkte dårlige/farlige, og det er ikke sikkert at den pedagogiske vinden har blåst riktig vei de senere år - f eks med satsing på mer åpne skolelandskap enn tidligere. Det KAN jo hende at den gode, gamle undervisningen som foregikk i gode, gamle klasserom, viser seg å være på høyden, om ikke bedre)
    - Få på plass et lovverk som sikrer elevenes arbeidsmiljø, bl a mht klassestørrelse (Thomas Nordahl påstår at klassestørrelsen ikke spiller noen rolle.... Vel, av og til gjør den det, og så til de grader, at man kan lure på om han vet hva han snakker om. Andre ganger ville det være fullt mulig og pedagogisk forsvarlig med klasser på 50 elever, så lenge det er elever som klarer å fungere i så store grupper, uten at lærerne skal være nødt til å rive seg i håret for å få på plass den arbeidskulturen som da gjør seg nødvendig. Det finnes en del elever i denne kategorien, men det skal samtidig ikke så mange uromomenter til, før en slik løsning mer eller mindre kollapser. Og hvilket vannhode var det som kom på ideen at det skulle være så genialt å bygge monsterstore skoler? Nei, la det gjerne være en maksgrense på 350-400 elever pr skole, og gjeninnfør de fådelte skolene som har blitt nedlagt eller sammenslått. Dette vil imho ALLE tjene på, ikke minst sosialt)
    - Legge til rette for at undervisningen ikke skal bli for teoretisk, men samtidig stille strengere krav til faglige prestasjoner. (ikke så lett alltid, men gjennomførbart. Og uansett bør det være aksept for å både kunne forvente og kreve at alle gjør sitt beste. Idag er det nok en del elever som ikke tar ut hele sitt potensiale - uvisst av hvilke årsaker)
    - Få på plass/tilbake spesialskoler og andre spesialpedagogiske tilbud for de elevene som virkelig har behov for det.
    - Plassere kompetente ledere i de politiske maktorganer i Tigerstaden. (jeg stiller store spørsmålstegn ved kvalifikasjonene til bl a de senere utdanningsministrene - det virker jo som om de totalt mangler bakkekontakt og innsikt i virkeligheten)
    - Begrave troen på at alt blir bedre, bare man gjennomfører tilstrekkelig mange store, landsomfattende kartleggingsprøver/tester (særlig når der ikke settes av tid og ressurser nok til å gjøre et skikkelig etterarbeid ifht slike. Som det er nå, har de aller, aller fleste lærere full oversikt over hver enkelt elevs kompetanse også uten disse kartleggingsprøvene/testene)

    Kjem plutseleg attende, når eg får tenkt litt mer. Å følge opp kidsa i Halloweenstyret tar litt fokus....

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hva angår NAV og disse surferne; er det ikke slik at NAV de siste åra har strammet inn noe kraftig?
    Hysj. Du må ikke komme med fakta til Proffen. Stadig flere hiver seg på denne trenden, påstår han.
    Det er ikke ønskelig med denne økende "trenden". Så de må skremmes fra å ha med NAV å gjøre. Skremmes fra å oppsøke hjelp tidlig nok slik at de ikke forblir i NAV-myra.

    Så han jobber beinhardt for å forhindre at 1 lat person ikke skal komme i nav-systemet og ser ikke at han samtidig bidrar til at 1000 andre nekter å oppsøke hjelp, for bare tapere går på NAV. Så de biter tenna sammen, hardt, og mange av dem havner hos NAV allikevel, bare nå på høyere stønadssats og over lenger tid. De ble kvitt han 1 late, men fikk 10 andre isteden.

    Kanskje Proffen skal gå og titte på noen definisjoner på mobbing.

    "- Alle nordlendinger er noen snyltere. Men ikke de som har jobb da, så kritikken gjelder ikke faren din, Doffen." Og alle i klassen gjentar at nordlendinger er noe skit. Blir Doffen mobbet ved at klassen hele tiden gjør unntaket som en representant for gruppen Doffen tilhører?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Konstaterer at vi er uenige, Larson, og forholder meg til det. Men jeg vil også være med på å drive diskusjonen videre, og da med fokus på sak.
    Foreslår at du gjør det samme, i stedet for å prøve å provosere, for det klarer du ikke.
    Har ikke tenkt å ofre en kalori på å prøve å rette opp i feilene i din fremstilling av hvordan du har forstått mine poeng.

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.207
    Antall liker
    4.612
    Kanskje dette er litt lurt å få på banen?
    Vil dette muuuuligens kunne gjøre det lettere å oppnå ønsket sosial og faglig utvikling i skolen?

    Ekspert: Dagens barneoppdragelse er fullstendig krise - Her er 5 tips alle småbarnsforeldre burde få med seg - Sosialnytt.com

    mvh
    Proffen
    Hvis man tror alt var bedre back in the good old gamledager, så kanskje...

    Jeg har personlig liten tro på den disiplineringsresepten der. Den finner sin faglige forankring i teorier om operant læring (stimulus og respons; straff og belønning). Maktbruk på godt og vondt.

    Så nettopp en dokumentar fra USA der en del foreldre sender ungene på boot camp. Dette er jo foreldre som tror på disiplinering, men som ikke har fått det til. Hele poenget er at de skal lære seg disiplin der, og det gjøres gjennom et beinhardt regime der det ikke nytter å være vrang og vrien. Stedene drives gjerne av eks millitære som har fått sin stolthet og sine verdier gjennom en militær løpebane. Men der lærer man seg å leve og dø for hverandre og for landet. Dette er et ærefullt offer, og det gjør mye både med selvrespekten og respekten fra de i omgivelsene. Men når man fjerne oppdraget (å forsvare folk og fedreland) så står man tilbake med noe som likner et ungdomsfengsel med jerndisiplin. Dette har de holdt på med i mange år, og det er mange som har post-traumatisk stress sydrom mange år etter.

    Troen på at man blir et bedre menneske hvis man tvinges til å gjøre det rette er ikke faglig begrunnet så vidt jeg vet....

    De som driver med hunde-dressur praktiserer operant læring fortsatt, og det fungerer vel greit nok. De som driver profesjonelt med mennesker forholder seg hovedsaklig til andre teorier.

    Ungene trenger å lære empati, og det gjør de fleste. Jeg vil tro i større grad i dag enn for 50 år siden. Det kommer gjerne av seg selv når ungene omgås voksne som har fokus på deres behov. Her tror jeg norsk kultur og moderne oppdragelse fungerer svært bra. Empati er ikke noe man lærer så veldig godt i regime som vektlegger disiplinering.

    I forhold til den daglige dont hjemme og på skolen er det viktig at ungene har en del ting på stell, og her kan man godt bruke Maslow til å forstå hva det dreier seg om: Det er vanskelig å konsentrere seg om skolen om familien ikke fungerer, om man ikke får kjærlighet hjemme og om man ikke har noen få ordentlig gode venner. Det er også viktig å bli akseptert (her kommer mye av overflatefokuset inn). På et visst stadium i oppvektsten er alt dette er viktigere enn å lære.

    Det finnes forskningsresultater som klart indikerer at særlig gutter har blitt dårligere til å lese etter at kabel-TVen gjorde sitt inntog på 90-tallet og tidlig på 00-tallet. Mange gutter erstattet lesing med kabel-TV da de fikk sjansen til å se TV nesten døgnet rundt, og siden har jo tilbudet av overflatiske medieinntrykk bare økt. Det er helt klart et problem. Samtidig så er det grunn til å tro at skriftspråkets rolle, form og innhold er i ferd med å endres... men dette med leseferdigheter er helt klart et viktig tema både i skolen og livet etterpå.

    Og så er det jo alle disse urolige elevene da, med og uten ADHD. Sammenliknet med tidligere generasjoner vokser de opp i en mediestorm. Mobiltelefonen til yngstedattera høres tidvis ut som en geigerteller ettersom det strømmer på med varsler fra diverse sosiale medier. Dette er neppe bra for konsentrasjonen. Og så er jo ungene mindre fysisk aktive og i vesentlig dårligere form enn for noen år siden. Hva det betyr for skolegangen er det vel ingen som vet. Jeg tipper den moderne livsstilen som ungene møter har sitt å si for hvordan saker og ting fungerer på skolen. Den har sider som vi knapt forstår enda, og som vi ikke har lært oss å håndtere.

    Det finnes dårlige lærere, og det finnes ekstremt dyktige lærere og så er majoriteten helt OK. De som lykkes best er ikke de som har mest fokus på disiplin, men de som ser hver eneste elev og som gir eleven opplevelsen av å bli sett. Spennende formidling og stimulerende egenaktivitet er selvsagt også viktig.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Well, da har vi nok lest og tolket innholdet i artikkelen forskjellig, Bx.
    Jeg for min del finner lite i artikkelen som får tankene til å kretse rundt boot camp og militærdisiplin. Og heldigvis for det, for det er noe som heter at "passe mye er bra".
    Og verken artikkelen eller noen har vel påstått at alt var bedre før.
    Men noe var da vitterlig bra før og, og det skal man vel ikke kaste på båten, bare fordi det er "fra før" - og jaffal ikke pga at pedagogiske vinder skifter litt retning i perioder.
    På samme måte som man ta til seg det som er bra i det nye som skjer.

    Jeg finner det jeg betrakter som sunne tanker om voksne som tydelige, grensesettende veiledere - verken mer eller mindre. Derfor har jeg vanskeligheter med å se at det er noe som helst galt i innholdet.

    Du skriver ellers mye fornuftig, men jeg vetta søren, jeg. Er det virkelig, som du skriver, så mye mer empati i dagens samfunn enn i tidligere tider? Slett ikke så sikker på akkurat den biten. Til det har jeg sett og opplevd for stor grad av det jeg kaller for "superegoisme", både blant barn og voksne- og jeg kan overhodet ikke huske noe tilsvarende fra egen oppvekst. Og jeg kobler det lett til en utvikling der man har sett stadig mer av en minkende grad av respekt for medmennesker, dessverre. (her kunne man gjerne også føyd til; andres eiendeler og materielle saker i omgivelsene)

    Jeg er ellers med deg i at det er mye som er viktig å ha i bakhodet når det gjelder Maslow, men jeg finner ikke noen motsetninger mellom innholdet i artikkelen og Maslows tanker.

    Videre er jeg enig med deg i at det for barn og unge er viktig å bli sett - men heller ikke her ser jeg at innholdet i artikkelen krasjer med barn og unges behov for å bli sett. Det bør ikke være spesielt vanskelig å være både en tydelig voksen og en som også ser og bekrefter de små.
    Jeg ser heller ikke noen motsetning mellom artikkelens innhold og det å stille krav til barn og unge, gjerne på flere områder i hverdagen, både hjemme og på skolen. Det jeg derimot ser en del av, er at dette ikke er noe alle barn er opplært til å takle. Det virker som om de møte lite krav på hjemmebane, og da kan reaksjonene ta litt fyr.....

    Mulig jeg høres ut som en sur, gammal grinebiter - men det er jeg så langt i fra. Vil vel heller si at jeg er en happy fart, med en seriøs holdning til utøvelsen av mitt kall, i tillegg til at jeg nok faller i kategorien pliktoppfyllende. For som madamen sier både titt og ofte; "jeg visste ikke at lærere jobbet så mye".

    Når det gjeldre det multimediale samfunnet vi etter hvert har fått, byr det helt klart både på utfordringer og muligheter.Men i dette landskapet er det ikke alltid så enkelt å være ung OG velge riktig. Desto viktigere at de voksne da er tydelige og leder barn og unge på riktig kurs.

    Når du skriver: "Troen på at man blir et bedre menneske hvis man tvinges til å gjøre det rette er ikke faglig begrunnet så vidt jeg vet...." -så tenker jeg at det hadde vært fint hvis man visste og skjønte alt fra første stund. Det gjør man imidlertid ikke, og HELDIGVIS finnes det en klokskap som kalles etterpåklokskap.Den kan være ok å ramle tilbake på, hvis utgangspunktet er at man ikke vet bedre....

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    God tekst, vi også dyrene har krav på å bli fremstilt korrekt, og vi må kanskje tenke over hvilke sanger som skal synges i skolen og i offentligheten ellers. Feilrepresentering i populærkulturen er et av dagens aller viktigste problemer. Her bør ikke minst myke menn med pusetøfler og signaliseringsbehov stå frem som angrende syndere om de har vært involvert i dette. Nå er det viktig å velge side.

    https://www.bt.no/btmeninger/ps/i/KEKWe/Disse-sangene-ma-ogsa-forbys-i-skolen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.760
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Litt befriende å se reportasjen om han læreren i videregående i Oslo. Som han sa selv; "jeg har ikke gjort en tøddel med min måte å undervise på - den er den samme som i 1989...." Og det gir jo resultater. Paradokset kom da det ble vist til at "pensum" i fysikk har doblet seg de siste 20-30 årene, samtidig som kunnskapsnivået har sunket.
    Da er vi til bake til cold, hard facts; Mye var bedre før! Ikke minst resultatene.

    btw; skulle vært morsomt å bla litt i læreverket han drev og forfattet.

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn