Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror fortsatt at Nissan Leaf med 60 kwh batteri blir den første rimelige elbilen som er godt tilgjengelig. Tviler på at verken Tesla (Model 3) eller Hyundai (Kona) klarer å levere tilsvarende, men vi får se.
    Det kan se sånn ut ja. 40 kWh versjonen leveres til 284.000 inkl leveringskostnader og ser rimelig greit spekket ut i grunnversjon også, ikke mye utstyr man MÅ ha i en nr 2 bil for kjøring i byen og til/fra hytta. Nå ser jeg elbil litt an, men pr nå er det den jeg ville gått for om jeg skulle stille meg i ny kø. Jeg er for øvrig fortsatt meget skeptisk til leveransekapasitet og leveringstider på mye av de nye elbilene som nå forhåndslanseres.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Kona får vel en versjon med 60kWh batteri også, så får vi se ang levering
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Du har sagt at "det skjønner jeg godt" .. da er vel du også av den oppfatningen?

    otare skrev:
    Så godt som alle Teslaene som kjører forbi meg har piggdekk. Det skjønner jeg godt - det er ganske mye bakker her i Trondheim og for å stoppe en bil over 2 tonn og å starte i en bakke med tung bil med høyt dreiemoment trenger man 'traction'.
    Enig - det var upresis formulering av meg. Jeg skjønner godt at de tror de trenger piggdekk, jeg vet jo at de ikke trenger det. Men når det er veldig glatt - holke - er vi som kjører piggfritt avhengig av at noen kjører med pigg slik at isen blir ru.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Tullebiler, disse ikke-ladbare hybridene.
    Ikke nødvendigvis. Forbruket og utslippet er jo LITT lavere enn på en vanlig bensinbil :)
    Det er en sannhet med store modifikasjoner. En ladbare hybrid har selvfølgelig lavt utslipp når man kjører elektrisk. Kjører man den siste kilometeren fossilt så blir gjennomsnittforbruket lavt. Langkjøring? Høyt, mye grunnet en høyere vekt på bilen. Når man i tillegg bruker en ganske utdatert teknologi på fossilmotoren (gjelder særlig japanske biler) blir ikke saken noe bedre.
    Ikke-ladbart blir bare en vits i og med at det er den gammeldagse fossilmotoren som sørger for å lade lommelyktbatteriet som er stand til å drive bilen et par hundre meter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes ikke det er høyt.
    Jeg hadde en Golf GTE (byttet til en Passat GTE nå). 204 hk, 1650 kg. Langtur Trondheim-Oslo med forbruk på 0,45 l/mil. Synes ikke det er mye for en bil med såpass ytelse.
    Jeg vet at det snakkes om dette høye forbruket for plug-in hybrider, men det stemmer ikke med min erfaring. Det har selvfølgelig også med kjørestil å gjøre.
    Trondheim-Værnes t/r går ikke på strøm, men forbruket blir på ca 0,2 l/mil. Snittforbruket på min Golf de 2 årene jeg hadde den var omtrent der VW sa det skulle være - 0,17 l/mil.

    Og nå har jeg prøvd Passaten på langtur (Trondheim - Fredrikstad). 0,5 l/mil. Ikke ille for en stasjonsvogn på 1750 kg med over 220 hk.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har piggfrie på min og bor i Trondheim, fungerer utmerket. Merkelig nok så har de fleste andre jeg kjenner med Tesla også piggfrie dekk.
    Man er ubrukelig som sjåfør om man trenger piggdekk/støttehjul for å komme seg frem. Ta bussen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det kan vi mene, men det er nå slik at de fleste sjåfører er relativt dårlige. Bakkestart? Glem det.
    Jeg er helt enig i at piggdekk stort sett er unødvendig, men like fullt er det mange som bruker dem.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.655
    Antall liker
    7.348
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dette er ganske vanlig føre her i byen:
    IMG_2868.jpg

    Kommunen har desverre en policy for å spare penger, med at de unngår å sende ut kommunale brøytemannskaper før kontortidens begynnelse, så i alle sidegater blir det slik at alle har kjørt på jobb før brøytebilen har vært der, så det dannes en tykk såle av hardpakket snø. Så slår det om til mildvær og regn, og da er det straks 5-10cm våt stålis - gjerne uten et sandkorn i sikte.

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det kan vi mene, men det er nå slik at de fleste sjåfører er relativt dårlige. Bakkestart? Glem det.
    Jeg er helt enig i at piggdekk stort sett er unødvendig, men like fullt er det mange som bruker dem.

    jaja


    x144837_27120.jpg.pagespeed.ic.og2d9rFrv_.jpg

    Kollektivtransport er løsningen for den salgs.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har piggfrie på min og bor i Trondheim, fungerer utmerket. Merkelig nok så har de fleste andre jeg kjenner med Tesla også piggfrie dekk.
    Man er ubrukelig som sjåfør om man trenger piggdekk/støttehjul for å komme seg frem. Ta bussen.
    Jeg har piggfritt selv men bor sånn til at det er mange dager i løpet av vinteren hvor pigg er en helt klar fordel.

    For min del har jeg kystklima, første 5 kilometer jeg kjører hver dag blir ikke saltet og går delvis langs sjøen med stedvis skøyteis deler av vinteren.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Sitter selv og er endelig i ferd med å bestemme meg for en elbil, men er neimen ikke lett i disse dager.

    De du har lyst på kan leveres neste høst...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Venter man for lenge er det ikke sikkert man får den neste høst.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke verre enn at dersom man trenger/ønsker en rimelig elbil med 60 kwh batteri og kan vente, så venter man. Da bør man regne med at levering kanskje ikke skjer før 1. kvartal 2019. Klarer man seg derimot med 40 kwh batteri, så er det vel bare å slenge inn en bestilling på nye Leafen eller noe tilsvarende.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er lett å se seg blind på batteristørrelse og oppgitt rekkevidde. Jeg mener ladetid langs veien er minst like viktig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    11.975
    Det er lett å se seg blind på batteristørrelse og oppgitt rekkevidde. Jeg mener ladetid langs veien er minst like viktig.
    Og det er jo helt på trynet, det opplegget der.
    Jeg kommer aldri til å akseptere at det ikke skal være mulig å betale for det du kjøper med et dønn vanlig bankkort. I dag må du ha en røys med apper/brikker/nøkler, vente i kø, møte defekte ladere, og ikke vite hva du betaler pr. mil, fordi noen har kommet på den idiotiske ideen at du skal betale for minuttet, i stedet for mengden du handler.

    Det er så molbo som det kan få blitt. Skulle likt å se hva som hadde hendt om man plutselig måtte stille seg i kø, og ha riktig brikke for å få lov til å fylle diesel.

    Disqutabel
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er lett å se seg blind på batteristørrelse og oppgitt rekkevidde. Jeg mener ladetid langs veien er minst like viktig.
    Og det er jo helt på trynet, det opplegget der.
    Jeg kommer aldri til å akseptere at det ikke skal være mulig å betale for det du kjøper med et dønn vanlig bankkort. I dag må du ha en røys med apper/brikker/nøkler, vente i kø, møte defekte ladere, og ikke vite hva du betaler pr. mil, fordi noen har kommet på den idiotiske ideen at du skal betale for minuttet, i stedet for mengden du handler.

    Det er så molbo som det kan få blitt. Skulle likt å se hva som hadde hendt om man plutselig måtte stille seg i kø, og ha riktig brikke for å få lov til å fylle diesel.

    Disqutabel
    Ja det er rimelig uforståelig at det ikke er slik. Eneste gangen jeg har måtte lade på en normal stasjon med chademo var det ikke fullt så ille, måtte sende en sms til et nummer, men likevel er det mer plundrete enn å stikke inn kortet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jo elbilforeningen en ladebrikke som kan brukes hos ulike leverandører bare man har registrert seg på forhånd.

    Tror det er ganske enkelt når man først blir vant til det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    11.975
    Nå har jo elbilforeningen en ladebrikke som kan brukes hos ulike leverandører bare man har registrert seg på forhånd.

    Tror det er ganske enkelt når man først blir vant til det.
    Egentlig irrelevant, for hva er problemet med å betale for en vare med gyldige betalingsmidler?? Jeg har ingen planer om å innføre nye, unødvendige og særegne betalingsmåter for en helt vanlig vare, man lett kan måle innkjøpte mengder av. Jeg skal bare "fylle bensintanken" på bilen, jeg skal da ikke melde meg inn i en klubb for sære interesser!

    Disqutabel
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Rekkevidde & sånn for folk uten lading hjemme:

    Jeg ladet bilen til de sedvanlige ~70% natt til mandag - bilen viste 276 km rekkevidde. Siden det har bilen kjørt 4 turer t/r barnehagen, totalt 7.6km. I tillegg kjørte jeg ca 28 km hjemmenfra, ned til Vika i Oslo sentrum og tilbake til Nordstrand via Grünerløkka for å sette av de jeg var på kino sammen med. Da jeg parkerte sent i går kveld hadde bilen 198km rekkevidde igjen. Altså har ca 40km oppgitt rekkevidde forduftet. Grunnen til dette er Teslas velkjente vampire drain på ca 6 km / døgn, men først og fremst gjentatte oppvarminger av kupé fra kald tilstand, samt delvis holde varmen i kupeen underveis. Andre biler har mye lavere vampire drain, men oppvarmingen slipper man ikke unna unasett hvilken elbilk man måtte ha.

    Ved småkjøring i kaldt vær er det enorm forskjell på oppgitt og faktisk rekkevidde, den blir fort langt under halvparten. Ved langkjøring er forskjellen sommer/vinter betydelig mindre selv om oppvarming reduserer rekkevidden da også.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Han til høyre i bildet i artikkelen har jeg kranglet med. Han var standhaftig mot å utvikle GM i retning der markedet er nå og kjempet mot både hybrider, drivstoffeffektive biler og spesielt elbiler. Han mente at små biler var "unmanly". På kontoret sitt hadde han en 16-sylinders bensinmotor, for å imponere besøkende.

    Lutz har nok brorparten av skylden for at GM gikk konkurs.

    Jeg tror ikke det vil ta tyve år før "the car is over".

    Bob Lutz says cars are over - Business Insider
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.442
    Antall liker
    9.952
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skulle borettslag være interessert i å forslumme fellesområdene og pådra seg stor gjeld med utbygging av ladestasjoner for påfuglene? Det er ingen borettslag som stiller med egen pumpestasjon. Hva med egen pølsebu også så nissene kan knaske i vei mens de lader ego og rullestol?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    11.975
    Hvorfor skulle borettslag være interessert i å forslumme fellesområdene og pådra seg stor gjeld med utbygging av ladestasjoner for påfuglene? Det er et ingen borettslag som stiller med egen pumpestasjon. Hva med egen pølsebu også så nissene kan knaske i vei mens de lader ego og rullestol?
    Enig, det har vokst fram et merkelig fenomen, der elbil-eierne på mange måter innbiller seg at andre skal betale kostnadene for kjøring. En hyggelig gest der noen gjør det, men det er jo en urimelig tanke, egentlig. Om borettslagene velger å installere ladestasjoner, burde det jo i det minste innebære at brukerne betaler for energien de bruker, samt nedbetaling av kostnadene.

    Disqutabel
    (Elbilbruker)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Fordi det er bra for miljøet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    En gigantisk karosseriformet kondensator? Det kan bli spennende hvis den bulkes.

    Regner med at de fleste som har holdt på med bilstero i det minste har hørt hva som skjer når man kortslutter en litt stor kondis.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En gigantisk karosseriformet kondensator? Det kan bli spennende hvis den bulkes.

    Regner med at de fleste som har holdt på med bilstero i det minste har hørt hva som skjer når man kortslutter en litt stor kondis.
    Skal til og med reparerer seg selv til en viss grad. Men det spørs om ikke teknologien ligger et godt stykke i fremtiden.

    Another interesting function of the carbon nanotube body, according to Lamborghini, is that it can be made "self-healing." Sensors in the body could detect cracks that, provided they were tiny enough, could immediately be filled through small internal tubes. More serious damage would be reported to the driver and to Lamborghini technicians who could make needed repairs.
    Lamborghini and MIT team up on electric supercar without batteries - Nov. 6, 2017
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.418
    Antall liker
    1.257
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er lett å se seg blind på batteristørrelse og oppgitt rekkevidde. Jeg mener ladetid langs veien er minst like viktig.
    Og det er jo helt på trynet, det opplegget der.
    Jeg kommer aldri til å akseptere at det ikke skal være mulig å betale for det du kjøper med et dønn vanlig bankkort. I dag må du ha en røys med apper/brikker/nøkler, vente i kø, møte defekte ladere, og ikke vite hva du betaler pr. mil, fordi noen har kommet på den idiotiske ideen at du skal betale for minuttet, i stedet for mengden du handler.

    Det er så molbo som det kan få blitt. Skulle likt å se hva som hadde hendt om man plutselig måtte stille seg i kø, og ha riktig brikke for å få lov til å fylle diesel.

    Disqutabel
    Det har sine forklaringer:

    For det først betaler man for tiden fordi man ikke ønsker at folk skal bli stående å lade i evigheter. Den første delen av ladingen går raskt men når man bikker 80% reduseret ladehastigheten og da er det greit å avbryte og komme seg videre og gi plass til neste man. Noen idioter blir dog stående og betaler blod pris for de siste 20%...

    For det andre er det bare e-verkene som har lov til å ta betalt for kWh her i landet. Dette omgår man ved blandt annet ha en annen betalingsordning og betalig pr tid. Tar lengre tid å skrive om lovverket.

    Dette er ikke noe problem. Nesten alle lader på jobb eller hjemme. Kun nå og da trenger man en hurtiglader. Selv har jeg brikke fra Elbilforeningen og Grønn kontakt og det dekker mitt hurtiglade behov i rimelig distanse fra der jeg bor. Enkelt og greit å bruke og minst like enkelt som kort. Leverandører som Arctic Road er uaktuelle pga prising - de er vel forøvrig snart konk.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ville vært enda enklere uten brikke i det heletatt. Uansett om de skal ta betalt for tid eller faktiske kWh, så kan man jo like gjerne betale med kort fremfor brikke og medlemskap. Det er jo ingenting som hindrer å kjøre kortbetaling på samme måte som for når man fyller flytende drivstoff.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Dette er ikke noe problem. Nesten alle lader på jobb eller hjemme.
    Og det har nok noe med at de aller fleste som hittil har kjøpt seg el-bil bor i enebolig og har parkeringsplass på jobb.

    Når den store gemene hop med nordmenn skal (må) ha el-bil, blir bilde ganske annerledes. Da må det først legges til rette for mange flere lademuligheter; omtrent like mange som det finnes av fossildrivstoff-pumper i dag.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke noe problem. Nesten alle lader på jobb eller hjemme.
    Og det har nok noe med at de aller fleste som hittil har kjøpt seg el-bil bor i enebolig og har parkeringsplass på jobb.

    Når den store gemene hop med nordmenn skal (må) ha el-bil, blir bilde ganske annerledes. Da må det først legges til rette for mange flere lademuligheter; omtrent like mange som det finnes av fossildrivstoff-pumper i dag.
    Mange flere faktisk siden ladetid typisk er 10 ganger tiden for å fylle tanken. I tillegg er kjørelengden kortere så det må lades oftere. Dersom man ikke kan lade hjemme eller i parkeringshus (og mange av elbilkjøperne så langt er jo nettopp de som kan det) må det en dramatisk utbygging av ladeinfrastruktur til. Men dette har sikkert MDG tenkt nøye i gjennom, så det er bare å slappe av.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Dette er ikke noe problem. Nesten alle lader på jobb eller hjemme.
    Og det har nok noe med at de aller fleste som hittil har kjøpt seg el-bil bor i enebolig og har parkeringsplass på jobb.

    Når den store gemene hop med nordmenn skal (må) ha el-bil, blir bilde ganske annerledes. Da må det først legges til rette for mange flere lademuligheter; omtrent like mange som det finnes av fossildrivstoff-pumper i dag.
    Mange flere faktisk siden ladetid typisk er 10 ganger tiden for å fylle tanken. I tillegg er kjørelengden kortere så det må lades oftere. Dersom man ikke kan lade hjemme eller i parkeringshus (og mange av elbilkjøperne så langt er jo nettopp de som kan det) må det en dramatisk utbygging av ladeinfrastruktur til. Men dette har sikkert MDG tenkt nøye i gjennom, så det er bare å slappe av.
    https://www.nrk.no/telemark/hurtigladere-kan-forsvinne-utenfor-byene-1.13583229

    Det er det motsatte som skjer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.116
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så dette har ikke politikerne tenkt gjennom? Nå ble jeg helt satt ut......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tenker det at hvis man ikke har lademulighet hjemme eller på jobb så ligger sikkert alt til rette for at man kan reise kollektivt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Jeg lurer på om jeg skal patentere en ladebil.

    Den kan kjøre foran elbilene og legge en kabel bort til bilen deres, så de kan lade mens de kjører. Det blir omtrendt som jagerfly som får etterfylt drivstoff i lufta.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn