Hei, vil si gratulerer med et veldig flott og gøy prosjekt. Det ligner på mange måter på mitt. Vi bygget hus i 2013, med også en gjennomtenkt konstruksjon for både lyddemping og akustikk. Jeg har ikke langt fra samme størrelse (7x4.2m). Jeg brukte også Klipsch og DIY Dayton subber
Klipsch er byttet til Dynaudio nå pga stereobruk, men er jo strålende til kino.
Jeg kan komme med noen betraktninger fra mitt prosjekt:
Ikke overdemp rommet. Jeg gikk i fellen og gjorde for mye demping. Etter en stund tok jeg grep og bar sikkert ut en halv kubikk dempemateriale (rockfon akustikkplater). Rommet ble langt mer avbalansert. Det beste er å ha en fleksibel løsning så du kan tune bruken av materiale gjennom erfaring. Du må dempe førsterefleksjoner i tak og sidevegger. Og så skal du vel dempe baffelveggen en del. Da tror jeg du er kommet langt med absorpsjon, tenk derfor mer diffusjon om du skal ha mer. Bassfellene, avhengig av hva slags type, vil også dempe en del i hele frekvensområdet. For taket lagde jeg en løsning ala Purple Theater. Jeg synes det både ser pent ut og er superfleksibelt.
Jeg har utstyr i rommet. Hvis du har kontroll på varmen så funker det greit. Men skjul det. Jeg har delvis i skap bak i hjørnet, og delvis bak frontveggen. Men er selvfølgelig lettere å ha kontroll på varmen om utstyret står utenfor...
Bass er gøy
Hvilke dayton-elementer bruker du? Jeg bruker 15" fra Reference-serien, i HF-versjon. Har litt lettere membran, mindre LE-svingspole og skal derfor ha bedre transientrespons. Men trenger større kasser til disse elementene. Jeg har i dag 4 plassert i frontvegg, men har under bestilling 4 til. De skal plasseres rundt i rommet for å avhjelpe responsproblemer. Jeg kunne ikke så mye om bassrespons og stående bølger når rommet ble planlagt, derfor ønsker jeg å løse noe problemer nå (i mitt tilfelle en null ved 1.ordens stående bølge i lengderetning som for meg er 25hz). Er godt fornøyd med mine dayton, de gir relativt flat respons ned til 10hz, og -6db rundt 6hz målt med REW.
I et rektangulært rom med harde vegger så kan man til en viss grad forutsi bassresponsen bedre enn i irregulære rom. Og flere subber som du nevner er absolutt bra, strategisk plassert. Hvis du bruker to og de plasseres foran, så plasser de 1/4 av rommets bredde inn fra sideveggene. Da kansellerer du ut 1.ordens stående bølge i bredderetning, samt plasserer i nullpunkter og dermed lar være å trigge 2.ordens bølge. Jeg kan evt også anbefale, dersom du skal ha 4 subber, å sette de andre i høyden, så nær taket som mulig oppå de andre. Da har du kansellert ut 1.ordens stående bølge i høyderetning. Med denne plassering av 4 subber unngår du å trigge stående bølger i bredde og høyderetning (høyere ordens bølger faller i ditt rom utenfor subbens virkeområde). Du gjør det også lettere med sub-integrasjon, siden alle har samme avstand til lyttepos. Ved plassering bak i rommet vil du ha ulik avstand til ulike lytteposisjoner, og får flere utfordringer med integrering.
Med denne sub-løsningen står du igjen med å trigge alle rommets stående bølger i lengderetning. De aktuelle er 1-3 ordens som med din romlengde er ca 29hz, 57hz og 86hz. Med seteplassering som vist vil du unngå problemer på 29hz, som har en null midt i rommet (unngå seteplassering midt i rommet). Ved 57hz er det et nullpunkt ca 4.5m fra frontvegg, som kan være et problem med viste seteplassering. 86hz er for det første 3.ordens bølge (svakere) og muligvis over delefrekvens, så mindre viktig.
En plassering av sub bak vil ikke hjelpe på problemet ved 57hz, kun 29 og 86hz. Men hvis det er 57 som ved seteplassering er et problem, så er det kanskje ikke så viktig å plassere en sub bak. For å avhjelpe problem ved 57hz, så må det plasseres subber langs sidevegg, mellom 1.5 og 4.5m fra frontvegg, helst midt i rommets lengderetning.