Purehifi planlegger ny kino i ny bolig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    kinorom.JPG
    kinorom2.JPG
    kinorom3.JPG
    noen nye bilder av byggingen. det er bygget 2 vegger mellom naborommet som ikke er i kontakt med hverandre. kan ikke se på tegning dette var planlagt, men det er vel bare en fordel. Men spørsmålet er om denne veggen med par lag gips, flytende gulvd og lydbøyler i tak er tilstrekkelig eller om jeg skal gå som planlagt for rom-i-rom.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.104
    Antall liker
    981
    Sted
    Kristiansand
    Tøft prosjekt. Skal bli moro å følge med på. Ekstra stilig at du bare kan gå rett ut og fiske deg middag når som helst! :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Herlig prosjekt, følger denne!

    Angående lydisolering er det jo et spørsmål om hvor godt resultat du vil ha. Det som er satt opp der er vel standard lydskille mellom leiligheter, altså dobbelt lag gips- isolasjon - luft - isolasjon- dobbelt lag gips.
    Det ville vært naturlig å tenke at det burde vært gips på innsiden mellom veggene også, altså dobbelt lag gips- iso - gips - luft - gips - iso - dobbelt lag gips.
    Men det introduserer en triple leaf effekt som kraftig degraderer resultatet hvis jeg har skjønt det riktig.

    Når jeg sjekket dette med flytende gulv med glava fikk jeg høre at det var en reell fare for å forverre overføring av bass mellom leiligheter hvis man ikke gjorde ting helt riktig, om det stemmer aner jeg ikke. Ble skremt vekk ifra å teste. ;)

    Rom i rom er jo suverent best, men man må være nazi på at det blir gjort skikkelig- ellers blir det bortkastet arbeid. Ifølge glava blir 90% av effekten av lydisolasjonen bortkastet dersom det blir en kvadratcentimeter åpning et eller annet sted, noe som setter harde krav til hvordan man utfører ventilasjonen, stikkontakter, lys osv.

    Jeg er ingen ekspert, bare interessert, men jeg er temmelig overbevist om at den lydveggen der ikke vil hindre bassen fra å transplantere seg tvers igjennom veggen, ned i gulvet og inn i neste rom. Da vil flytende gulv i kinosalen ha null betydning. Veggen må avkobles fysisk på samme måte som gulvet. Tror jeg!
     

    BEF.

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.04.2008
    Innlegg
    798
    Antall liker
    1.449
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du vil ikke hente veldig mye med å gjøre ytterligere tiltak på veggene med dobbelt lag med gips. Den største utfordringen du vil ha en bass resonans i resten av huset og det vil komme via gulv eller tak.

    Med dobbelt lagt gips og oppbygging av separate vegg konstruksjoner vil du ha en demping på ca 70db via vegg. Bruker du dobbel dør vil det gi deg en plass mellom 50-80db avhengig av dør valg. Bruker du trinnlyd plater gulvet i kinoen og gulv spon på det igjen, vil gulvet gi ca 60-65db. Har du taket i med dobbel gips rett i taket vil det gi deg ca 60-65db mot resten av huset via loft.

    Derfor er det ikke noe poeng å bruke mer penger på noe som ikke vil gi ytterligere forbedring.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    trim rommet ved siden av tar ingen skade av litt bass, har også mulighet å sette inn en lyddør fra dette rommet inn til resten av huset. konstruksjonen er bygget slik hele garasje delen (kino og trim rom i 2etg) får egen tak konstruksjon. soverom er relativ langt vekk fra kino i alle ender så derfor stusser jeg litt på om det kan være tilstrekkelig med mindre tiltak enn fult rom i rom løsning. blir uansett flytende gulv på uboat, så har mulighet å få bygget rom i rom som hviler på dette gulvet ved en senere anledning. får en H bjelke over i tak konstruksjonen som gjør det umulig å få veksla med tak bjelkene om jeg går for rom i rom. så jeg ender nok opp med en maks høyde på 2,35-2.40. om jeg går for dobbel gips all over får jeg ekstra tak høyde på rundt 10-15cm.
    må snart ta et valg her, men er veldig i stuss.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    29.394
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    fikk svar angående ventilasjon

    pris på egen vent for kinoen 32k+mva i tillegg for sort varmepumpe på 25k.
    var noe stiv pris her.

    har sett på denne her tidlig i planleggingsfasen, burde den gjøre jobben i tilegg til en varmepumpe for å regulere varme/kulde?

    https://www.avshop.no/mitsubishi-vl...-med-varmegjenvinning/cat-p/c100456/p10520167
    Jeg har en hjemmekino 4,1 x 5,5m som er litt mindre enn din. Etter mye grubling valgte jeg å droppe ventilasjon og kun gå for varmepumpe. Jeg bygde "rom-i-rom" og i mitt hode ødelegger all form for ventilasjon lydisoleringen. Jeg vet jo at man kan gå for avanserte løsninger med lydfeller o.l., men det blir som regel ganske kostbart.

    Døren fra hjemmekinoen står alltid åpen når jeg ikke bruker rommet og da får man inn ny luft på den måten. Som backup plan på ventilasjon hadde jeg den lille saken fra AVshop, men jeg har aldri følt behovet. Jeg kjøpte en Mitsubishi varmepumpe i sort og den er jeg veldig godt fornøyd med.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    fikk svar angående ventilasjon

    pris på egen vent for kinoen 32k+mva i tillegg for sort varmepumpe på 25k.
    var noe stiv pris her.

    har sett på denne her tidlig i planleggingsfasen, burde den gjøre jobben i tilegg til en varmepumpe for å regulere varme/kulde?

    https://www.avshop.no/mitsubishi-vl...-med-varmegjenvinning/cat-p/c100456/p10520167
    Jeg har en hjemmekino 4,1 x 5,5m som er litt mindre enn din. Etter mye grubling valgte jeg å droppe ventilasjon og kun gå for varmepumpe. Jeg bygde "rom-i-rom" og i mitt hode ødelegger all form for ventilasjon lydisoleringen. Jeg vet jo at man kan gå for avanserte løsninger med lydfeller o.l., men det blir som regel ganske kostbart.

    Døren fra hjemmekinoen står alltid åpen når jeg ikke bruker rommet og da får man inn ny luft på den måten. Som backup plan på ventilasjon hadde jeg den lille saken fra AVshop, men jeg har aldri følt behovet. Jeg kjøpte en Mitsubishi varmepumpe i sort og den er jeg veldig godt fornøyd med.

    grunvent fra aggregatet er inkludert i hus leveransen, og leverandør mener denne løsningen er tilstrekkelig i tillegg til en varmepumpe for varme/kulde.

    til luft er ingen problem, men har stilt spørsmål til sug luften, i og med den er guidet videre inn i huset før den går over til en t og drar tilbake til aggregat. om lydfeller er tilstrekkelig her eller om det kan forekomme lydlekkasje. om det viser seg dette blir det svake punkt er det vel like god løsning med dobbel gips rudnt omm så et rom i rom?
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    et lite stemningsbilde fra "hagen"
    taktekking over helgen så da er det litt tørking innvendig før jeg kan starte på kinogulvet:)
    IMG_2493.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforsto deg nå, men du får like mye lyd gjennom tilluft som avsug, med mindre tilluften går raskere enn lyden med 344m/s...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    fikk svar angående ventilasjon

    pris på egen vent for kinoen 32k+mva i tillegg for sort varmepumpe på 25k.
    var noe stiv pris her.

    har sett på denne her tidlig i planleggingsfasen, burde den gjøre jobben i tilegg til en varmepumpe for å regulere varme/kulde?

    https://www.avshop.no/mitsubishi-vl...-med-varmegjenvinning/cat-p/c100456/p10520167
    Jeg har en hjemmekino 4,1 x 5,5m som er litt mindre enn din. Etter mye grubling valgte jeg å droppe ventilasjon og kun gå for varmepumpe. Jeg bygde "rom-i-rom" og i mitt hode ødelegger all form for ventilasjon lydisoleringen. Jeg vet jo at man kan gå for avanserte løsninger med lydfeller o.l., men det blir som regel ganske kostbart.

    Døren fra hjemmekinoen står alltid åpen når jeg ikke bruker rommet og da får man inn ny luft på den måten. Som backup plan på ventilasjon hadde jeg den lille saken fra AVshop, men jeg har aldri følt behovet. Jeg kjøpte en Mitsubishi varmepumpe i sort og den er jeg veldig godt fornøyd med.

    grunvent fra aggregatet er inkludert i hus leveransen, og leverandør mener denne løsningen er tilstrekkelig i tillegg til en varmepumpe for varme/kulde.

    til luft er ingen problem, men har stilt spørsmål til sug luften, i og med den er guidet videre inn i huset før den går over til en t og drar tilbake til aggregat. om lydfeller er tilstrekkelig her eller om det kan forekomme lydlekkasje. om det viser seg dette blir det svake punkt er det vel like god løsning med dobbel gips rudnt omm så et rom i rom?
    Mine innspill rundt ventilasjon: Overdimensjoner anlegget! Har selv en Villavent som er beregnet på større areal enn jeg har. Servicemann har også justert opp pumpemengden til mer enn standard. Allikevel er jeg ikke 100% fornøyd med ventilasjonen i huset. Her - som i andre sammenhenger jeg snakker med presumptive fagfolk - har jeg dessverre inntrykk av dårlig fagkunnskap. Ville ikke stolt på hva en leverandør sier i forbindelse med husbygging.. Var på besøk hos en annen her på forumet som hadde bygd sitt 3. hus - han gikk for 2 separate aggregat og hadde da over dobbelt kapasitet før han var fornøyd.

    Angående lydgjennomsgang: lydfellene synes jeg fungerer svært bra. Opplever ingen lydlekkasje mellom rom, hverken kinoen eller andre rom.

    Kjøling: Jeg har kun prosjektoren stående i kinoen. All annen elektronikk er plassert utenfor. Har aldri savnet kjøling etter dette, men dersom annen elektronikk også skal stå i kino, ville jeg nok gått for en kjøleløsning.

    Flott beliggenhet på denne tomten. Lykke til videre med prosjektet!
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    har enda ikke bestemt meg angående plassering av elektronikk. har muligheit å plassere rack i naborommet, men trim rommet er realtiv lite så trenger i grunnen plassen her. varmepumpe blir installert i kino uansett så tempen har jeg kontroll over, synest rommet virker stort så tror egentlig ikke det skulle bli noe problem å plassere et rack her, så lenge det blir utenfor synsfeltet så funker det nok:) pj til stjernehimmel blir plassert på trim rommet på en liten hylle opp på veggen.
    studert litt oppbygging av kinoen og tror jeg kommer til å gå for flytende gulv, dobbel lag gips rundt om(alternativ 1 lag gips og 1 lag spon) lydbøyler i tak samt mulighet for dobbel lyddør.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    tett hus møte i dag og jeg må nå få bestilt inn alt innvendig materialer. standard gips på alle rom. koster 100kr kvm ekstra for oppgradering til fermacell gips, så det blir noen vegger med dette rundt om+tak tv stue som for øvrig også skal ha lydbøyler.
    når det kommer til kinoen tror jeg det må oppgraderes til fermacell gips alle vegger og tak isteden for dobbel gips.
    gulve blir flytende på uboats, men trenger noe innspill på vegger og tak, som konstruksjonen viser har kino et eget nedfelt bjelkelag med gulv som ikke er i kontakt med trim rommet ved siden av. det er bygt 2 vegger med luft mellom her som vist på bilde før i tråden. i tillegg er det i enden av huset med kun garasjen som nabo nedom:)
    alternativ 1 er nye vegger på det flytende gulve med lekter i tak på lydbøyler
    alternativ 2 gips rett på eksisterendes vegger med lydbøyler/lekter i tak

    blir i første omgang tenkt 1 stk lyddør til trim, mulighet for dobbel om det skulle være nødvendig. også mulighet å sette lyddør fra trim mot gang
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    tett hus møte i dag og jeg må nå få bestilt inn alt innvendig materialer. standard gips på alle rom. koster 100kr kvm ekstra for oppgradering til fermacell gips, så det blir noen vegger med dette rundt om+tak tv stue som for øvrig også skal ha lydbøyler.
    når det kommer til kinoen tror jeg det må oppgraderes til fermacell gips alle vegger og tak isteden for dobbel gips.
    gulve blir flytende på uboats, men trenger noe innspill på vegger og tak, som konstruksjonen viser har kino et eget nedfelt bjelkelag med gulv som ikke er i kontakt med trim rommet ved siden av. det er bygt 2 vegger med luft mellom her som vist på bilde før i tråden. i tillegg er det i enden av huset med kun garasjen som nabo nedom:)
    alternativ 1 er nye vegger på det flytende gulve med lekter i tak på lydbøyler
    alternativ 2 gips rett på eksisterendes vegger med lydbøyler/lekter i tak

    blir i første omgang tenkt 1 stk lyddør til trim, mulighet for dobbel om det skulle være nødvendig. også mulighet å sette lyddør fra trim mot gang
    ingen som vil guide meg inn på rett alternativ her:)
    ser for øvrig også ut som naborommet(trim) får fermacell gips på vegger så hjelper vel litt på det også?

    takker og bukker for alle som tar seg tid til å svare meg her, 1 semi med isolasjon er ankommet så er ikke langt unna før jeg må starte med tak/vegger kino
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    1.830
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror et lag Fermacellplater vil være tilstrekkelig. Det er selvfølgelig avhengig av hvor høyt du spiller og hvor følsomme de andre i huset er, men jeg tror den viktigste jobben her er plassering av kinoen.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    Du vil ikke hente veldig mye med å gjøre ytterligere tiltak på veggene med dobbelt lag med gips. Den største utfordringen du vil ha en bass resonans i resten av huset og det vil komme via gulv eller tak.

    Med dobbelt lagt gips og oppbygging av separate vegg konstruksjoner vil du ha en demping på ca 70db via vegg. Bruker du dobbel dør vil det gi deg en plass mellom 50-80db avhengig av dør valg. Bruker du trinnlyd plater gulvet i kinoen og gulv spon på det igjen, vil gulvet gi ca 60-65db. Har du taket i med dobbel gips rett i taket vil det gi deg ca 60-65db mot resten av huset via loft.

    Derfor er det ikke noe poeng å bruke mer penger på noe som ikke vil gi ytterligere forbedring.
    takker for godt svar her, når du skriver separate veggkonstruksjoner, mener du da rom i rom for hele rommet eller er det den seperate veggkonstruksjonen til naborommet du mener?

    har jeg noe som helst å hente på å bruke uboats til avshop istede for 1 lag med trinnlydplater?

    har nå bestilt inn lydbøyler og fermacell gips til tak og vegger:)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    da va tiden også kommet for akustikkplanlegging, vegger blir det i stor grad molten, og tenker enten 10cm akustikkplater eller 5cm+5cm luft bak molten forann på sideveggene(hvor langt bakover bør jeg dempe, både 1 og 2 reflekson?). i tak blir det systemhimling i kasser rundt, muligens også i senter med stjernehimmel, alternativ blir det en 2 delt plate her kledt med molten. hjørnebassfeller begge hjørner bak kledt med enten molten eller ht stoff?
    baffelvegg konstruksjonen kommer jeg tilbake til senere. skyline diffusore blir også etter montert på et senere tidspunkt
    ser føre meg en bestilling i slutten av november på en del byggematerialer+møbler og div utstyr så takker for alle som kan gi meg noe input på hva som er viktig å huske på her mtp akustikk.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    oppbygging av gulv

    vurderer flytende gulv med trinnlydplater, spørsmålet er om det har noe for seg å adde gips på gulvet i tillegg, enten 2lag gips eller gips+spon? fordelen kontra konstruksjon på uboats er jeg sparer en del cm på høgden. planlegger noen relativ spenstige atmost ht som vil bygge ca 25cm ned fra taket. ekstra avstand ned mot lyttepos er selvsagt en fordel:) noen lyd guruer her som kan guide meg mot rett løsning?
    flytende gulv.jpg
     

    einaraj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    103
    Antall liker
    111
    Hei, vil si gratulerer med et veldig flott og gøy prosjekt. Det ligner på mange måter på mitt. Vi bygget hus i 2013, med også en gjennomtenkt konstruksjon for både lyddemping og akustikk. Jeg har ikke langt fra samme størrelse (7x4.2m). Jeg brukte også Klipsch og DIY Dayton subber :) Klipsch er byttet til Dynaudio nå pga stereobruk, men er jo strålende til kino.

    Jeg kan komme med noen betraktninger fra mitt prosjekt:

    Ikke overdemp rommet. Jeg gikk i fellen og gjorde for mye demping. Etter en stund tok jeg grep og bar sikkert ut en halv kubikk dempemateriale (rockfon akustikkplater). Rommet ble langt mer avbalansert. Det beste er å ha en fleksibel løsning så du kan tune bruken av materiale gjennom erfaring. Du må dempe førsterefleksjoner i tak og sidevegger. Og så skal du vel dempe baffelveggen en del. Da tror jeg du er kommet langt med absorpsjon, tenk derfor mer diffusjon om du skal ha mer. Bassfellene, avhengig av hva slags type, vil også dempe en del i hele frekvensområdet. For taket lagde jeg en løsning ala Purple Theater. Jeg synes det både ser pent ut og er superfleksibelt.

    Jeg har utstyr i rommet. Hvis du har kontroll på varmen så funker det greit. Men skjul det. Jeg har delvis i skap bak i hjørnet, og delvis bak frontveggen. Men er selvfølgelig lettere å ha kontroll på varmen om utstyret står utenfor...

    Bass er gøy :) Hvilke dayton-elementer bruker du? Jeg bruker 15" fra Reference-serien, i HF-versjon. Har litt lettere membran, mindre LE-svingspole og skal derfor ha bedre transientrespons. Men trenger større kasser til disse elementene. Jeg har i dag 4 plassert i frontvegg, men har under bestilling 4 til. De skal plasseres rundt i rommet for å avhjelpe responsproblemer. Jeg kunne ikke så mye om bassrespons og stående bølger når rommet ble planlagt, derfor ønsker jeg å løse noe problemer nå (i mitt tilfelle en null ved 1.ordens stående bølge i lengderetning som for meg er 25hz). Er godt fornøyd med mine dayton, de gir relativt flat respons ned til 10hz, og -6db rundt 6hz målt med REW.

    I et rektangulært rom med harde vegger så kan man til en viss grad forutsi bassresponsen bedre enn i irregulære rom. Og flere subber som du nevner er absolutt bra, strategisk plassert. Hvis du bruker to og de plasseres foran, så plasser de 1/4 av rommets bredde inn fra sideveggene. Da kansellerer du ut 1.ordens stående bølge i bredderetning, samt plasserer i nullpunkter og dermed lar være å trigge 2.ordens bølge. Jeg kan evt også anbefale, dersom du skal ha 4 subber, å sette de andre i høyden, så nær taket som mulig oppå de andre. Da har du kansellert ut 1.ordens stående bølge i høyderetning. Med denne plassering av 4 subber unngår du å trigge stående bølger i bredde og høyderetning (høyere ordens bølger faller i ditt rom utenfor subbens virkeområde). Du gjør det også lettere med sub-integrasjon, siden alle har samme avstand til lyttepos. Ved plassering bak i rommet vil du ha ulik avstand til ulike lytteposisjoner, og får flere utfordringer med integrering.

    Med denne sub-løsningen står du igjen med å trigge alle rommets stående bølger i lengderetning. De aktuelle er 1-3 ordens som med din romlengde er ca 29hz, 57hz og 86hz. Med seteplassering som vist vil du unngå problemer på 29hz, som har en null midt i rommet (unngå seteplassering midt i rommet). Ved 57hz er det et nullpunkt ca 4.5m fra frontvegg, som kan være et problem med viste seteplassering. 86hz er for det første 3.ordens bølge (svakere) og muligvis over delefrekvens, så mindre viktig.

    En plassering av sub bak vil ikke hjelpe på problemet ved 57hz, kun 29 og 86hz. Men hvis det er 57 som ved seteplassering er et problem, så er det kanskje ikke så viktig å plassere en sub bak. For å avhjelpe problem ved 57hz, så må det plasseres subber langs sidevegg, mellom 1.5 og 4.5m fra frontvegg, helst midt i rommets lengderetning.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    Hei, vil si gratulerer med et veldig flott og gøy prosjekt. Det ligner på mange måter på mitt. Vi bygget hus i 2013, med også en gjennomtenkt konstruksjon for både lyddemping og akustikk. Jeg har ikke langt fra samme størrelse (7x4.2m). Jeg brukte også Klipsch og DIY Dayton subber :) Klipsch er byttet til Dynaudio nå pga stereobruk, men er jo strålende til kino.

    Jeg kan komme med noen betraktninger fra mitt prosjekt:

    Ikke overdemp rommet. Jeg gikk i fellen og gjorde for mye demping. Etter en stund tok jeg grep og bar sikkert ut en halv kubikk dempemateriale (rockfon akustikkplater). Rommet ble langt mer avbalansert. Det beste er å ha en fleksibel løsning så du kan tune bruken av materiale gjennom erfaring. Du må dempe førsterefleksjoner i tak og sidevegger. Og så skal du vel dempe baffelveggen en del. Da tror jeg du er kommet langt med absorpsjon, tenk derfor mer diffusjon om du skal ha mer. Bassfellene, avhengig av hva slags type, vil også dempe en del i hele frekvensområdet. For taket lagde jeg en løsning ala Purple Theater. Jeg synes det både ser pent ut og er superfleksibelt.

    Jeg har utstyr i rommet. Hvis du har kontroll på varmen så funker det greit. Men skjul det. Jeg har delvis i skap bak i hjørnet, og delvis bak frontveggen. Men er selvfølgelig lettere å ha kontroll på varmen om utstyret står utenfor...

    Bass er gøy :) Hvilke dayton-elementer bruker du? Jeg bruker 15" fra Reference-serien, i HF-versjon. Har litt lettere membran, mindre LE-svingspole og skal derfor ha bedre transientrespons. Men trenger større kasser til disse elementene. Jeg har i dag 4 plassert i frontvegg, men har under bestilling 4 til. De skal plasseres rundt i rommet for å avhjelpe responsproblemer. Jeg kunne ikke så mye om bassrespons og stående bølger når rommet ble planlagt, derfor ønsker jeg å løse noe problemer nå (i mitt tilfelle en null ved 1.ordens stående bølge i lengderetning som for meg er 25hz). Er godt fornøyd med mine dayton, de gir relativt flat respons ned til 10hz, og -6db rundt 6hz målt med REW.

    I et rektangulært rom med harde vegger så kan man til en viss grad forutsi bassresponsen bedre enn i irregulære rom. Og flere subber som du nevner er absolutt bra, strategisk plassert. Hvis du bruker to og de plasseres foran, så plasser de 1/4 av rommets bredde inn fra sideveggene. Da kansellerer du ut 1.ordens stående bølge i bredderetning, samt plasserer i nullpunkter og dermed lar være å trigge 2.ordens bølge. Jeg kan evt også anbefale, dersom du skal ha 4 subber, å sette de andre i høyden, så nær taket som mulig oppå de andre. Da har du kansellert ut 1.ordens stående bølge i høyderetning. Med denne plassering av 4 subber unngår du å trigge stående bølger i bredde og høyderetning (høyere ordens bølger faller i ditt rom utenfor subbens virkeområde). Du gjør det også lettere med sub-integrasjon, siden alle har samme avstand til lyttepos. Ved plassering bak i rommet vil du ha ulik avstand til ulike lytteposisjoner, og får flere utfordringer med integrering.

    Med denne sub-løsningen står du igjen med å trigge alle rommets stående bølger i lengderetning. De aktuelle er 1-3 ordens som med din romlengde er ca 29hz, 57hz og 86hz. Med seteplassering som vist vil du unngå problemer på 29hz, som har en null midt i rommet (unngå seteplassering midt i rommet). Ved 57hz er det et nullpunkt ca 4.5m fra frontvegg, som kan være et problem med viste seteplassering. 86hz er for det første 3.ordens bølge (svakere) og muligvis over delefrekvens, så mindre viktig.

    En plassering av sub bak vil ikke hjelpe på problemet ved 57hz, kun 29 og 86hz. Men hvis det er 57 som ved seteplassering er et problem, så er det kanskje ikke så viktig å plassere en sub bak. For å avhjelpe problem ved 57hz, så må det plasseres subber langs sidevegg, mellom 1.5 og 4.5m fra frontvegg, helst midt i rommets lengderetning.
    takker for tilbakemelding

    demping så blir det bak baffel, hjørne bassfeller, alle 4 søyler surr skal skjules i samt i første reflekson. alle overflater blir trekt med molton. har også en del akustikkrammer med motiv som er tenkt å henge opp rundt om i ettertid. diffusorer tenker jeg å ta på et senere tidspunkt etter jeg har fått lært meg med REW og fått målt og tunet. Men er tenkt rundt sittepos, primært i tak og på bakvegg. tenker skyline diffusore.

    har du noe mer info om konstruksjon av rommet ditt?
    som du ser har jeg plassert kino så langt vekk fra andre oppholdsrom som mulig og håper å slippe en rom i rom konstruksjon, da dette fjerner litt av størrelsen. spesielt på takhøyden er jeg ute etter ekstra cm:)
    takhøyden er ca 2,60 nå, så med en flytendes gulv konstruksjon og lydbøyler så er det ikke mye jeg mister. alternativ var gulv på uboats, men tror ikke det utgjør så stor forskjell?

    subber er 2 ultimax 18 innkjøpt, var inne på tanken med 4 her og stacke i høyden om det viser seg 2 ikke er nok?:) avshop rådet meg heller til å plasserer ekstra subber bak i rommet.
     

    einaraj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    103
    Antall liker
    111
    Jeg kommenterte ikke så mye på konstruksjon siden grunnkonstruksjon av husene er forskjellig. Min ligger i kjeller, hvor både gulv og alle vegger (også indre vegger) er av betong. Men jeg har da:
    - Vegger er først betong, så luftespalte, så isolert bindingsverk, enkel gips
    - Gulv er først bærende betongplate, så 20cm isolasjon, så flytende betongpåstøp med varme
    - Tak er dobbel gips hengt i lydbøyler
    - 35db lyddør
    Dette blir jo rom-i-rom, med unntak av bare en enkelt dør. Dempingen er god, jeg savner ikke noe. Når man kjører full brak høres det noe i stuen over, men er aldri noe problem. Men jeg har ikke så mye erfaring for å gi råd i din situasjon.

    Subber så jeg tenker du prøver først med 2. Dette er rå maskiner, så du blir nok fornøyd. Rådet om å plassere bak er jo et greit generelt råd, men jeg synes at for ditt rom med dine mål og sitteplasseringer så løser du få problemer med sub bak, og kanskje til og med får noen nye problemer.

    Dine problemfrekvenser i rom 6x4.5x2.4m er knyttet til stående bølger:
    1.orden lengde 29
    1.orden bredde 38
    2.orden lengde 57
    1.orden høyde 72
    2.orden bredde 76
    3.orden lengde 86

    Med plassering av 2 subber som angitt har du kansellert ut 1.orden bredde og lar være å trigge 2.orden bredde. Du står da igjen med:
    1.orden lengde 29
    2.orden lengde 57
    1.orden høyde 72
    3.orden lengde 86

    Ved å plassere en enkelt sub bak så vil du halvere effekten av oddetalls orden lengde (1 og 3). To subber bak vil kansellere dem helt. Men hvor oppstår problemene med disse to i rommet ditt?
    1.orden (29hz) har størst problem ved 50% av rommets lengde (midt i), men der sitter det ingen
    3.orden er for det første typisk av svakere karakter, og er med 86hz sannsynligvis over delefrekvens og mindre viktig.
    Så da er spørsmålet hva man løser av problemer i ditt konkrete tilfelle med plassering bak. Dessuten vil du ved å bruke bare 1 sub bak i midten gjenintrodusere effekter fra 2.ordens bredde 76hz. Hvis du skal ha noe bak så ville jeg sagt at det bør være 2, og de bør plasseres 1/4 av rommets bredde fra sidevegger, akkurat som foran.
    Du vil med denne plassering av 4 subber stå igjen med følgende problemer:
    2.lengde 57
    1.høyde 72

    Jeg tenker at du klarer deg lenge med to plassert foran som angitt. Det største problemet i sittepos synes jeg ser ut som 2.ordens lengde, 57hz. Her er et nullpunkt i 75% av rommets lengde, og det ser ut på skissene dine som det blir i nærheten av sitteposisjon. Men akkurat dette problemet blir ikke løst ved 2 subber ekstra bak. Derfor tenkte jeg like gjerne at du ved bruk av 4 kunne stacke i høyden i stedet, og bli kvitt problemet med 1.orden høyde 72hz. Denne har nullpunkt i 50% av rommets høyde (ca 1.2m), og avhengig av type stoler og høyde på 2.rad vil det kunne være problem. Men effekten er kanskje ikke stor nok, derfor jeg sier at du kanskje bør prøve med bare 2 først.

    Beklager hvis det er litt teoretiske betraktninger, men i et rektangulært rom med harde flater så gir teori i hvert fall noe verdi. Man skal selvfølgelig være forsiktig med å stole 100% dog. Men i mitt rom synes jeg det er gøy å la subbene spille en frekvens nøyaktig for å trigge spesifikt en stående bølge, og så gå rundt i rommet og observere. Da ser man sammenhengen mellom teori og praksis.

    Merk at hvis en sitteplassering nærmer seg midten av rommet (ser ikke sånn ut på skissene dine), så vil du ha stor effekt av 2 subber bak.

    Et annet innspill: Har du vurdert ved 4 subber å plassere en midt på alle vegger? Det er en svært gunstig posisjon, som unngår de fleste problemer. Men er knotete med sub på sidevegg, jeg har heller ikke valgt denne løsningen.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    Jeg kommenterte ikke så mye på konstruksjon siden grunnkonstruksjon av husene er forskjellig. Min ligger i kjeller, hvor både gulv og alle vegger (også indre vegger) er av betong. Men jeg har da:
    - Vegger er først betong, så luftespalte, så isolert bindingsverk, enkel gips
    - Gulv er først bærende betongplate, så 20cm isolasjon, så flytende betongpåstøp med varme
    - Tak er dobbel gips hengt i lydbøyler
    - 35db lyddør
    Dette blir jo rom-i-rom, med unntak av bare en enkelt dør. Dempingen er god, jeg savner ikke noe. Når man kjører full brak høres det noe i stuen over, men er aldri noe problem. Men jeg har ikke så mye erfaring for å gi råd i din situasjon.

    Subber så jeg tenker du prøver først med 2. Dette er rå maskiner, så du blir nok fornøyd. Rådet om å plassere bak er jo et greit generelt råd, men jeg synes at for ditt rom med dine mål og sitteplasseringer så løser du få problemer med sub bak, og kanskje til og med får noen nye problemer.

    Dine problemfrekvenser i rom 6x4.5x2.4m er knyttet til stående bølger:
    1.orden lengde 29
    1.orden bredde 38
    2.orden lengde 57
    1.orden høyde 72
    2.orden bredde 76
    3.orden lengde 86

    Med plassering av 2 subber som angitt har du kansellert ut 1.orden bredde og lar være å trigge 2.orden bredde. Du står da igjen med:
    1.orden lengde 29
    2.orden lengde 57
    1.orden høyde 72
    3.orden lengde 86

    Ved å plassere en enkelt sub bak så vil du halvere effekten av oddetalls orden lengde (1 og 3). To subber bak vil kansellere dem helt. Men hvor oppstår problemene med disse to i rommet ditt?
    1.orden (29hz) har størst problem ved 50% av rommets lengde (midt i), men der sitter det ingen
    3.orden er for det første typisk av svakere karakter, og er med 86hz sannsynligvis over delefrekvens og mindre viktig.
    Så da er spørsmålet hva man løser av problemer i ditt konkrete tilfelle med plassering bak. Dessuten vil du ved å bruke bare 1 sub bak i midten gjenintrodusere effekter fra 2.ordens bredde 76hz. Hvis du skal ha noe bak så ville jeg sagt at det bør være 2, og de bør plasseres 1/4 av rommets bredde fra sidevegger, akkurat som foran.
    Du vil med denne plassering av 4 subber stå igjen med følgende problemer:
    2.lengde 57
    1.høyde 72

    Jeg tenker at du klarer deg lenge med to plassert foran som angitt. Det største problemet i sittepos synes jeg ser ut som 2.ordens lengde, 57hz. Her er et nullpunkt i 75% av rommets lengde, og det ser ut på skissene dine som det blir i nærheten av sitteposisjon. Men akkurat dette problemet blir ikke løst ved 2 subber ekstra bak. Derfor tenkte jeg like gjerne at du ved bruk av 4 kunne stacke i høyden i stedet, og bli kvitt problemet med 1.orden høyde 72hz. Denne har nullpunkt i 50% av rommets høyde (ca 1.2m), og avhengig av type stoler og høyde på 2.rad vil det kunne være problem. Men effekten er kanskje ikke stor nok, derfor jeg sier at du kanskje bør prøve med bare 2 først.

    Beklager hvis det er litt teoretiske betraktninger, men i et rektangulært rom med harde flater så gir teori i hvert fall noe verdi. Man skal selvfølgelig være forsiktig med å stole 100% dog. Men i mitt rom synes jeg det er gøy å la subbene spille en frekvens nøyaktig for å trigge spesifikt en stående bølge, og så gå rundt i rommet og observere. Da ser man sammenhengen mellom teori og praksis.

    Merk at hvis en sitteplassering nærmer seg midten av rommet (ser ikke sånn ut på skissene dine), så vil du ha stor effekt av 2 subber bak.

    Et annet innspill: Har du vurdert ved 4 subber å plassere en midt på alle vegger? Det er en svært gunstig posisjon, som unngår de fleste problemer. Men er knotete med sub på sidevegg, jeg har heller ikke valgt denne løsningen.
    flott med litt teoretisk info her:)

    kan faktisk vær en mulighet å fått 2 ekstra subber på sidene, disse diy kittene til avshop bygger kun 31 cm, skal legge opp slik jeg eventuelt har muligheten klar:) når det gjelder lyd blir det alltids et spørsmål om tid før en vil ha enda mer og enda bedre så skal tilrettelegge for stor fleksibilitet i rommet. tror jeg lander på 4 kurser med trekkerør for flere:)

    må snart ta et valg på gulv, da rommet ikke er mange uker fra å være klart til isolering, prøver å finne litt info rundt å benytte gips enten med spon over eller 2 lag over trinnlydplater, men har ikke funne noe konkret der en ser hvor mye ekstra gips demper


    litt updates på utstyr

    kjøpte 4 seter på svarte tilbud idag, cinema fra Fnky til å ha på 1 rad, godt mulig jeg bygger om til en 3 seter for å få optimal sweetspot.

    ellers ser jeg lsound har tilbud på Yamaha cx 5100, so slår nok til her.

    Atmos, her er jeg veldig frem og tilbake. vurderer 4 stk klipsch kl 102 eller 4 stk kl 7800. budsjett alternativ er 4 kp110.
    andre gode forslag som kan matche thx 2 oppsette? tror jeg må gå for en løsning der alle 4 vinkles mot sweetspot, og ikke bare skjult/innfelt i tak
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    venter fortsatt på tørkeprossen i huset før jeg får starte på kinoen......
    men har handlet inn mer utstyr, cx 5100 jvc x5900 med V6 og 150"lerret har nå ankommet sammen med bla 2x 18 kit med hypex amper fra avshop.
    atmos ble det 4x Kp110
    kp110.jpg

    har kjøpt inn stjernehimmel for 16kvm tak så planlegger litt takkonstruksjonen nå med plassering av atmos

    tenker å bygge noen kasser å kle inne med ht stoff alle atmos i hvert hjørne ala slik med vinkling mot sweetspot
    tak kino.jpg


    har også 8stk skyline diffusore som jeg i utgangspunktet hadde tenkt over sittepos, men her blir det nå stjernehimling... får ikke i påse og sekk nei.
    noen råd om best mulig plassering av disse. kanskje på bakvegg og eventuelt noen i søylene som skal plasserest surr ht i på sidene?. her blir det uansett kled front med ht stoff
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    har også 8stk skyline diffusore som jeg i utgangspunktet hadde tenkt over sittepos, men her blir det nå stjernehimling... får ikke i påse og sekk nei.
    Teknisk sett... jo. Men det krever litt modding. Så det spørs hva slags type du har. Hadde vært stilig å kjøre de optiske fibre igjennom skyline-diffusorer så det blir en slags oppned opplyst skyline. Med de fleste modellene blir det sikkert så mye jobb at det er forståelig om det vurderes som "ikke verdt det". Men det er teoretisk mulig, og en artig tanke ihvertfall.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    har også 8stk skyline diffusore som jeg i utgangspunktet hadde tenkt over sittepos, men her blir det nå stjernehimling... får ikke i påse og sekk nei.
    Teknisk sett... jo. Men det krever litt modding. Så det spørs hva slags type du har. Hadde vært stilig å kjøre de optiske fibre igjennom skyline-diffusorer så det blir en slags oppned opplyst skyline. Med de fleste modellene blir det sikkert så mye jobb at det er forståelig om det vurderes som "ikke verdt det". Men det er teoretisk mulig, og en artig tanke ihvertfall.
    kunne blitt kult det ja, sett slike løsninger på nett eller noe? tror det kan innebære mye arbeid ja, så må det bli et oppheng på alle også siden det må monteres og mulighet for demontering.

    hva med en slik konstruksjon på stjernhimlingen da? noen som har lure løsninger på hvordan jeg kan få enkel å smart oppheng på en slik konstruksjon, som gjør det enkelt å montere samt demontere?

    himling kino.jpg
    himling kino2.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    har også 8stk skyline diffusore som jeg i utgangspunktet hadde tenkt over sittepos, men her blir det nå stjernehimling... får ikke i påse og sekk nei.
    Teknisk sett... jo. Men det krever litt modding. Så det spørs hva slags type du har. Hadde vært stilig å kjøre de optiske fibre igjennom skyline-diffusorer så det blir en slags oppned opplyst skyline. Med de fleste modellene blir det sikkert så mye jobb at det er forståelig om det vurderes som "ikke verdt det". Men det er teoretisk mulig, og en artig tanke ihvertfall.
    kunne blitt kult det ja, sett slike løsninger på nett eller noe? tror det kan innebære mye arbeid ja, så må det bli et oppheng på alle også siden det må monteres og mulighet for demontering.
    Var bare en tanke jeg hadde for noen år siden da jeg begynte å se etter diffusorer, hvordan de var laget og hvilke dekorative muligheter man kunne ha. Men jeg har ikke sett noen som har laget slike. Det nærmeste jeg kommer er vel ymse lamper. Og ishuset til Supermann.
    Ser for meg at å modde en eksisterende massiv XPS-variant kan bli tungt uten det rette utstyret. Det er nok bedre dersom man bestemmer seg for å lage noe selv fra bunnen av. Man må ha plass til enten dioder med tilhørende kabling eller fiberoptikk. og da blir det en del jobb med å lage hull til all moroa om man starter med en massiv enhet.


    Så det er sannsynligvis ikke aktuelt. Men rent teknisk er det jo mulig. Jeg hadde noen ideer for effektiv lavkostproduksjon av slike, om man først ønsket det, men det krevde langt mer innsats, utstyr og verkstedplass enn hva jeg hadde, så det utgikk med de berømte kneløftene.
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    lite fremdrift, men har fått isolert yttervegger, fortsatt ikke helt innafor med fukt så blir enda noen uker med tørking før en kan isolere ferdig.....

    det meste av utstyr er handlet inn, blir en liten bestilling fra avshop på 1 ekstra rød stol bak samt litt rockfon plater samt molton og ht stoff.

    varmepumpe tror jeg blir Mitsubishi Electric Zen varmepumpe MSZEF35VE2BE1 (sort)

    ikke bestemt meg for uhd spiller,noen som har tips om ok spiller til en grei pris?
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    isolering råd

    da er jeg i gang med isoleringen, snart ferdig, men stusser litt på at det kun skal isoleres 10cm mot yttertak, da resten av kravet er dekt på utsiden. jeg får da 25cm luft mellom isoleringen og taket. vurderer sterkt prosilence systemet avshop har på tak og vegger. det bygger bare 25mm. er det noe som helst å hente på å isolere ekstra opp mot yttertaket?
    IMG_2919.jpg
    IMG_2920.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Grunnen til at det hovedsaklig skal isoleres på utsiden er at da blir den bærende konstruksjonen "varm" og du eliminerer fukt/kondensproblemer. Dette er helt riktig.

    Ser bra ut dette!

    Mvh
    OMF
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    hei, takker for svar. så jeg har ikke noe å hente på å full isolere ned til gipstaket? tenker da kun på lyd:)
    lydveggen til naborommet blir som dette, bare med enkel lag fibergips, samt prosilence system isteden for lydbøyler, isolerer med Rockwool i gulv og ikke sand:)
    lydvegg kino.JPG
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.200
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Er du sikker på at du vil ha gips tak...? Det finnes jo ulike varianter av himlinger som både er pene, bedre akustisk og gior veldgi god fleksisbiltiet mtp kabler, downlights, og når du har såpass god plass kan du jo også gjøre noen grep med akustikken.


    En liten ting om isolasjone mot yttervegg.
    Temperaturen faller jevnt gjennom isolasjonen.
    Så dersom du har 20 cm med isolasjon og det for enkelthets skyld er 20 grader inne og minus 20 grader ute. Så vil temperaturen midt i isolasjonen din være 0 grader.
    Dersom du nå har 10 cm på innsiden og 20 centimeter på utsiden, så vil taket ditt holde ca 7 varmegrader.
    Legger du 20 cm på innsiden også - vil taket holde 0 grader.
    Og legger du 40 cm på innsiden så vil taket ditt holder minus 6 grader.

    Utfordingen med dette er fuktighet.
    Inne i rommet ditt har luften 20 grader og kan holde mye fuktighet. Når denne luften lekker ut gjennom innertaket ditt, så vil den kjøles ned jo nærmere yttertaket den kommer. Hvis du har for mye isolasjon på innsiden, så vil yttertaket ditt være så kalt at den fuktige luften vil kondensere og da har du fukt.


    Så hvis du skal lage deg absorbenter i taket, så må du lage de på en slik måte at de ikke fungerer som isolasjon (Feks ved at det er åpninger i mellom dem for luftsirkulasjon.

    Mvh
    OMF
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Om du kjøper Auralex U-Boat Floaters får du ikke plass til 2" nedi der.
    Jeg brukte 36mm lekter. Kunne fått plass til 38mm. 2" er alt for bredt, så det må du ikke prøve på.
    U-BoatBredde.jpg
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    Hei

    det komer ikke til å vise noe av taket så fibergips gjør jobben best mtp lyddempingen. stjerhimmel i senter og nedfelte kasse rundt hele for ventilasjon, kabel, stjerhimmel pj ol:)himling i senter blir systemhimling med skjult innfestning, total bygger denne ca 5-6cm. må se hvor mye luft som trengs bak selve platene for å få lagt fiberene greit. på kassene rundt blir det Rockwool industri plater på 50mm. selve kassene blir bygt ned i underkant av 30cm. i front har jeg planer om 15 eller 20cm isolasjon i 1 refleksjon ca 120cm ut fra baffelen. så jeg har mye luft bak opp mot gipstaket hele veien, så vil tro det vil bli grei løsning.
    tak kino.jpg
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    hei, takker for råd, da får jeg bestilt inn 36x36mm lekter til gulvet og 22mm gulvspon:)
     

    Purehifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    279
    Antall liker
    230
    hei, takker for råd, da får jeg bestilt inn 36x36mm lekter til gulvet og 22mm gulvspon:)


    48x36lekter passet perfekt i ubåtene.

    Prosilence systemet også komt på veggene. Tak neste så plating rett over påske før ubåt gulv legges til slutt.





    Sent from my iPhone using Tapatalk
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.247
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser ikke ut som Auralex. 48mm hadde aldri passet i de. Sideveggene ser ganske smale ut også. Er det DreamScreen sine ubåter du har fått tak i?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn