Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Tesla har 2 ganger mer penger enn de trenger for å lansere modell 3. I tillegg er modell 3 produksjon fremskjøvet med 2 år.

    Så Tesla ligger godt ann..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    De taper 95 mill pr dag i følge Bloomberg. Om det betyr at de vil gå konkurs skal jeg ikke uttale meg om.
    Når det gjelder hjemmelading av elbil går det helt sikkert fint å lade fra en vanlig stikkontakt så lenge det er den eneste belastningen og kretsen ikke belastes fullt over lange perioder. Det endrer ikke på realiteten at det ikke er lov, og at det potensielt er farlig.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Holder koken fremdeles.


    De mest registrerte bilmodellene i november:
    1. Volkswagen Golf 774
    2. Toyota Rav4 520
    3. Tesla Model S 501
    4. Tesla Model X 495
    5. Mitsubishi Outlander 401
    6. BMW i3 358
    7. Skoda Octavia 356
    8. Volvo XC60 338
    9. Toyota Yaris 313
    10. Hyundai IONIQ 288
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Kan man ikke stille på alle? 10A er jo veldig lite. Så stiller en ned, så går det jo veldig sent
    So what? Bilen står jo bare der. Jeg lader med 5-7A strømstyrke annenhver til hver tredje dag. Holder evig lenge for meg. Om jeg hadde hatt mer effekt ville eneste praktiske forskjell vært at bilen var ferdigladet ved rundt middnatt eller før kontra kl 7 om morgenen. Altså ingen praktisk betydning. Jeg har aldri noensinne vært i nærheten av å trenge mer enn en vanlig stikkontakt hjemme. Skal ha ganske spesielt bruksmønster fort trenge høy ladeeffekt jevnlig.

    Noe annerledes om man har bil med kort rekkevidde, da kan behovet oppstå oftere. Jeg holder bilen stort sett mellom 180 og 270 km rekkevidde, det dekker fint alle spontane turer jeg måtte finne på å ta. Lader høyere kun når vi skal langt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De taper 95 mill pr dag i følge Bloomberg. Om det betyr at de vil gå konkurs skal jeg ikke uttale meg om.
    Når det gjelder hjemmelading av elbil går det helt sikkert fint å lade fra en vanlig stikkontakt så lenge det er den eneste belastningen og kretsen ikke belastes fullt over lange perioder. Det endrer ikke på realiteten at det ikke er lov, og at det potensielt er farlig.
    Det er lov å lade fra en vanlig stikkontakt, men det kreves egen kurs, 10A sikring og jordfeilbryter type B på kursen.

    Alternativet vil være;
    En rimelig ladestasjon koster ca. 5000,- og gir mulighet for å lade med f.eks 32A (7,4 kW).
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Noen som oppgir energi i kilowatt er automatisk diskvalifisert for å uttale seg om saken.

    Men ja, effektbehovet er stort. Energibehovet er det ikke. De elfergene som går på Vestlandet er omtrent koblet rett på høyspentnettet for å få nok guffe. Teslas eksisterende ladere er på 400v-nettet. Tykkelsen på ladekabelen gir en indikasjon på strømstyrken som går gjennom de. Særlig tykkere og de blir uhåndterbare. Høyere effekt og de vil etter hvert smelte.
     
    S

    svk

    Gjest
    Kan man ikke stille på alle? 10A er jo veldig lite. Så stiller en ned, så går det jo veldig sent
    So what? Bilen står jo bare der. Jeg lader med 5-7A strømstyrke annenhver til hver tredje dag. Holder evig lenge for meg. Om jeg hadde hatt mer effekt ville eneste praktiske forskjell vært at bilen var ferdigladet ved rundt middnatt eller før kontra kl 7 om morgenen. Altså ingen praktisk betydning. Jeg har aldri noensinne vært i nærheten av å trenge mer enn en vanlig stikkontakt hjemme. Skal ha ganske spesielt bruksmønster fort trenge høy ladeeffekt jevnlig.

    Noe annerledes om man har bil med kort rekkevidde, da kan behovet oppstå oftere. Jeg holder bilen stort sett mellom 180 og 270 km rekkevidde, det dekker fint alle spontane turer jeg måtte finne på å ta. Lader høyere kun når vi skal langt.
    Med n batterier som gir 30 mil så går jo dette greit. Når jeg parkerte elbilen min som hadde max 19 mil Kl 21. Så måtte jeg lade med 10a om den skulle ha grei rekkevidde til ik kl7 neste morgen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Kan man ikke stille på alle? 10A er jo veldig lite. Så stiller en ned, så går det jo veldig sent
    So what? Bilen står jo bare der. Jeg lader med 5-7A strømstyrke annenhver til hver tredje dag. Holder evig lenge for meg. Om jeg hadde hatt mer effekt ville eneste praktiske forskjell vært at bilen var ferdigladet ved rundt middnatt eller før kontra kl 7 om morgenen. Altså ingen praktisk betydning. Jeg har aldri noensinne vært i nærheten av å trenge mer enn en vanlig stikkontakt hjemme. Skal ha ganske spesielt bruksmønster fort trenge høy ladeeffekt jevnlig.

    Noe annerledes om man har bil med kort rekkevidde, da kan behovet oppstå oftere. Jeg holder bilen stort sett mellom 180 og 270 km rekkevidde, det dekker fint alle spontane turer jeg måtte finne på å ta. Lader høyere kun når vi skal langt.
    Med n batterier som gir 30 mil så går jo dette greit. Når jeg parkerte elbilen min som hadde max 19 mil Kl 21. Så måtte jeg lade med 10a om den skulle ha grei rekkevidde til ik kl7 neste morgen
    Jeg bor i Oslo så i alle relevante retninger er det kun noen få mil til nærmeste superlader så for min del skal det ekstremt mye til før jeg plutselig trenger å lade mye. Om opplegget skulle skjære seg en gang så er den praktiske konsekvensen at jeg må stå 10-20 minutter på en teslalader et sted. Evt et 22kw - punkt om det virkelig er krise.

    Jeg har vært nærmere å trenger mer guffe på ferie, for da er bilen fort jevnlig i bruk ganske mye på dagtid, men der har også gått greit med er minimum av planlegging.

    Jeg skal ha blått stikk hjemme neste gang jeg har elektriker, men det er ikke fordi jeg trenger mer guffe - kun fordi det er en mer robust løsning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja...

    Vi må bare leve med fjols som ikke velger Tesla. De vet ikke sitt eget beste, og jeg synes synd på dem.

    Vi kan lokke men ikke tvinge. Samme med Bitcoin.
    De største fjolsene kjører Tesla, amerikansk bil med passform og kvalitet som en Morris Marina. Men stort batteri har de, det skal de ha.
    Vedder en tier på at Tesla blir utkonkurrert når tyskerne og japanerne kommer på banen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Ja...

    Vi må bare leve med fjols som ikke velger Tesla. De vet ikke sitt eget beste, og jeg synes synd på dem.

    Vi kan lokke men ikke tvinge. Samme med Bitcoin.
    De største fjolsene kjører Tesla, amerikansk bil med passform og kvalitet som en Morris Marina. Men stort batteri har de, det skal de ha.
    Vedder en tier på at Tesla blir utkonkurrert når tyskerne og japanerne kommer på banen.
    Tja, "killer appen" til Tesla er ikke først og fremst bilen, men superladernettverket. Det gjør det helt uproblematisk å bruke elbil over store avstander. I sommer kjørte jeg 3000km med Teslaen - Oslo - Sunnmøre - Trøndelag - Helgeland - Oslo + mye lokalkjøring på de ulike stedene. Ikke faen om jeg hadde tatt den turen med elbil basert på offentlig hurtiglading. Det hjelper ikke med rekkevidde om det ikke er infrastruktur for lading på plass. Rekkevidde er strengt tatt kun relevant for hvor lang man kan kjøre før første lading, for lade - det må man.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.052
    Antall liker
    805
    Ja...

    Vi må bare leve med fjols som ikke velger Tesla. De vet ikke sitt eget beste, og jeg synes synd på dem.

    Vi kan lokke men ikke tvinge. Samme med Bitcoin.
    De største fjolsene kjører Tesla, amerikansk bil med passform og kvalitet som en Morris Marina. Men stort batteri har de, det skal de ha.
    Vedder en tier på at Tesla blir utkonkurrert når tyskerne og japanerne kommer på banen.
    Uff så misunnelig....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja...

    Vi må bare leve med fjols som ikke velger Tesla. De vet ikke sitt eget beste, og jeg synes synd på dem.

    Vi kan lokke men ikke tvinge. Samme med Bitcoin.
    De største fjolsene kjører Tesla, amerikansk bil med passform og kvalitet som en Morris Marina. Men stort batteri har de, det skal de ha.
    Vedder en tier på at Tesla blir utkonkurrert når tyskerne og japanerne kommer på banen.
    Uff så misunnelig....
    Var et svar til fjolsemeldinga til Gjestemedlem, og misunnelig? Har hatt Morris Marina og en bøtte amerikanske biler, jeg vet hva jeg går glipp av.
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser de fleste har 8 års garanti på batteriene. Tesla er så pass dyr at en ikke kan kassere bilen om en får batteri problemer. Alt uten om Tesla kan en jo bra la gå i spikeren om det blir problemer. Hva koster en batteripakke til Tesla?
    Med batteri problemer tenker jeg ikke på kapasitet, men defekte celler, lekkasje, krypstrøm osv. Slik at hele pakken må byttes.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hva det koster om 7-8år når garantien går ut er ikke godt å si, det eneste som er sikkert er at det er betydelig mindre enn idag.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Hvorfor er det sikkert? Ingen bilprodusenter vil at du skal bruke bilen for lenge heller; de vil helst at du kjøper siste modell. Jeg tipper rådyre batterier, muligens kompensert med større kapasitet alternativt lavere vekt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Batteriet er det siste jeg bekymrer meg for. Jeg antar at det meste annet ryker før batteriet.

    Jeg har nå hatt bilen i over 2.5 år og kjørt over 40.000 kilometer. Merker ingen reduksjon i rekkevidde - det var også noe man snakket om før.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Ja hadde ikke vært så bekymret over batteriet jeg heller, men å tro det blir billig å ev bytte tror jeg ikke på jfr batteribytte på Roadster.

    Og batterikapasitet, så praktiserer vel du allerede 40% degradering ved å fjerne 20% batterikapasitet i hhv topp og bunn.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.405
    Torget vurderinger
    12
    Ja hadde ikke vært så bekymret over batteriet jeg heller, men å tro det blir billig å ev bytte tror jeg ikke på jfr batteribytte på Roadster.

    Og batterikapasitet, så praktiserer vel du allerede 40% degradering ved å fjerne 20% batterikapasitet i hhv topp og bunn.
    Litt som å fylle bensin for en rund sum uten å fylle tanken helt opp samtidig som den ikke var tom når du fylte? Og om batteripakken er dyr på en bil til USD250.000 er nok mest av akademisk interesse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Ja hadde ikke vært så bekymret over batteriet jeg heller, men å tro det blir billig å ev bytte tror jeg ikke på jfr batteribytte på Roadster.

    Og batterikapasitet, så praktiserer vel du allerede 40% degradering ved å fjerne 20% batterikapasitet i hhv topp og bunn.
    Nei. Jet lader høyt når det trengs og kjører lavt ned når det trengs. Det er noen få ganger i året. Til daglig er fullt batteri helt unødvendig. Absolutt ingen grunn til å kjøre helt opp og helt ned, derimot en rekke grunner til å la være. «Pumpa» er uansett i garasjen der bilen står mesteparten av tiden.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Allikevel er det ingen konkurrenter enda.... Hyundai Ioniq er nærmest når det gjelder lading.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lading på ett minutt er nok bare hva som er teoretisk mulig. Det blitt kreve enormt med strøm og som trolig ikke blir tilgjengelig i løpet av nærmeste fremtid.

    På mange måter er en kombinasjon av hydrogen og batteri som kan lades det ideelle for veldig mange. Mulighet til å fylle tanken på kort tid og kjøre langt, i tillegg bruke bilen som ren elbil til småkjøring.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kanskje Fisker får det til denne gang?
    80 mil rekkevidde og lading på ett minutt lar seg høre. Hvis bilen klarer godt med kuldegrader i tillegg, da er jo Moss - Steinkjer gjennom Østerdalen en kald midtvinterdag itteno' problem...
    Kanskje en gang men kan ikke helt se for meg dette med det første. Men selv om teknologien skulle være på plass om noen få år så tror jeg det blir en steindyr bil utenfor rekkevidde for de fleste, og for det andre. Hvor i all verden skal man lade dem. Her må de å så fall selge teknologien og slå seg sammen med noen av de virkelig store for å bygge ladere (som ikke kommer til å bli billige med en slik kapasitet heller).

    Jeg har mer troen på store batterier, slik at man i de aller aller fleste tilfeller ikke behøver hurtiglading for annet enn de aller lengste turene. Tesla snakker jo allerede om 200 kWh på den nye Roadsteren. Og der er nok mye nærmere enn konsepttankene til Fisker.


    Men at solid state batterier basert på graphene tror jeg er på vei, men det tar nok noen år ennå.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men selv om teknologien skulle være på plass om noen få år så tror jeg det blir en steindyr bil utenfor rekkevidde for de fleste,
    "Prisen er allerede annonsert: Til rett under 130.000 dollar (1,1 million kroner), er den omtrent like kostbar som en toppspekket Tesla Model S. Den kan reserveres mot et depositum på 2000 dollar."
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Men selv om teknologien skulle være på plass om noen få år så tror jeg det blir en steindyr bil utenfor rekkevidde for de fleste,
    "Prisen er allerede annonsert: Til rett under 130.000 dollar (1,1 million kroner), er den omtrent like kostbar som en toppspekket Tesla Model S. Den kan reserveres mot et depositum på 2000 dollar."
    Ikke så ille det, men det er ikke med slik batteriteknologi eller kjørelengde.

    "Første utgave vil være utstyrt med en litiumion-batteripakke levert av LG Chem (som blant andre er leverandør for Opel Ampera-e), og det oppgis at bilen skal få en rekkevidde på 644 kilometer, blant annet takket være det som påstås å være ny rekord i energitetthet. Det skal sies at Fisker ikke er alene om å gjøre krav på dette. "

    Du kan på en 100D i dag for 800K..


    Og det kan godt hende de klarer. Men det er nok i så fall en "fra pris" det også. Tviler på at de kan levere såpass billig med så begrenset kapasitet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Fin brosjyre til den kommende elektriske Jaguaren, sikker på at det blir litt av en bil.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn