Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slik det burde vært...

    Tja, man kan vel enten gjøre som endel av de tyske eksosbilene som bruker lydanlegget til å simulere motorstøy på ellers mer stillegående modeller.

    Ellers kan man vel bidra selv og ikke være lat.. :



     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan tror man prisutviklingen blir fremover?

    Nå når en ny Model S75D nå koster fra 625 000 med fri hurtiglading og man får fullfinans med 0.25% rente ser det ut som det er veldig mye overpriset på finn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og trenger man eventuelt noe mer enn hifi og metalliclakk?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.407
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan tror man prisutviklingen blir fremover?

    Nå når en ny Model S75D nå koster fra 625 000 med fri hurtiglading og man får fullfinans med 0.25% rente ser det ut som det er veldig mye overpriset på finn.
    Det er vel kjøpers marked på bruktbil om dagen, og Finn er vel generelt overpriset - bare å prute !
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvordan tror man prisutviklingen blir fremover?

    Nå når en ny Model S75D nå koster fra 625 000 med fri hurtiglading og man får fullfinans med 0.25% rente ser det ut som det er veldig mye overpriset på finn.
    Bare være litt obs om man kjøper en ny nå at det har skjedd litt endringer i den frie hurtigladingen. Bestiller man bare en fra Tesla så er det ikke inkludert lenger, men får du en henvisning fra en annen eier så inkluderer de det som en belønning for at du er så heldig å kjenne en teslaeier. Litt underlig, men verdt å merke seg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Klar over det med henvisning. Må være surt for de som ikke kjenner til det å gå glipp av 8000 kroner og det psykiske aspektet ved fri hurtiglading.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Klar over det med henvisning. Må være surt for de som ikke kjenner til det å gå glipp av 8000 kroner og det psykiske aspektet ved fri hurtiglading.
    Ja det er absolutt en bonus med inkludert hurtiglading. Man merker det kanskje ikke så mye på kort sikt, men vi snakker jo om hele bilens levetid og bruker man det på langturer og europaferier så gir det en godfølelse at alle elektronene er kostnadsfrie og at man kan komme seg fra Bergen til Roma uten å bruke en krone om man smører matpakke og kjøer utenom bomveiene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    56xx i måneden i 10 år uten innskudd, grei deal.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nei, den følger pengemarkedsrenten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Klar over det med henvisning. Må være surt for de som ikke kjenner til det å gå glipp av 8000 kroner og det psykiske aspektet ved fri hurtiglading.
    Ja det er absolutt en bonus med inkludert hurtiglading. Man merker det kanskje ikke så mye på kort sikt, men vi snakker jo om hele bilens levetid og bruker man det på langturer og europaferier så gir det en godfølelse at alle elektronene er kostnadsfrie og at man kan komme seg fra Bergen til Roma uten å bruke en krone om man smører matpakke og kjøer utenom bomveiene.
    Ser at den gratis hurtigladingen man nå tilbys gjelder eierskapet og ikke bilen så ved et salg er det ikke lenger fri hurtiglading.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Da har jeg hatt min første feil på min Model s (etter snart 3 år og ca 42k kjørt). Begynte med «low coolant contact service» deretter påstod den hyppig at frunk var åpen og så oppførte ene frontlyset seg merkelig. Alarmen gikk også helt umotivert. Ringte Tesla og de hentet ut logg fra bilen mens jeg snakket med de, og de sa at det var ufarlig å kjøre med den. Fikk dropin-time neste dag. Estimert å ta en time å fikse (klassisk løst jordingspunkt var diagnosen) endte opp med å ta to og en halv time da de måtte bytte en eller annen styringsdings også.

    Forsåvidt en liten del selv om det var maks irriterende å kjøre bilen mens den pep og påstod alt mulig. Men ganske stilig at de kan diagnostisere og vurdere om det faktisk er et ordentlig problem uten å måtte møte opp på verkstedet.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Men er det slik at model 3 kommer kun med bakhjulsdrift i 2018 mens awd kommer neste år? Håpløst med bakhjulsdrift her hvor jeg bor...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man ikke har satt seg tidlig på noen liste får man sikkert ikke bilen i 2018 uansett.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En fundering etter snart nok en vinter med Model S: Min P85DL er den beste vinterbilen jeg noensinne har eid eller kjørt. Siste inntrykk var i dyp snø her forleden. Jeg bommet på en avkjørsel og måtte snu i en stikkvei. Jeg merket ikke noe til at det var 30 cm snø, bare kjørte inn, vrengte rundt, og kjørte ut igjen. Så kom det nye 30 cm over natten. Da jeg skulle hjem børstet jeg av det grøvste, satte meg inn og kjørte ut av fonna uten noe drama. Deretter måtte jeg bruke en halvtime på å hjelpe en forhjulsdreven fossilbil løs med mye graving og hjulspinn. Andre biler med samme evne til å ta seg frem som P85DL har hatt komfort som de traktorene de har vært. Vinteregenskapene er langt over forventning.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.737
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Den er ikke så verst så lenge den får litt fart, men parkering i ubrøytede gater er den dårlig på, spinner den litt gir den opp…… akkurat der savner jeg ferdighetene til s500 4matic.

    I tillegg burde de finne en bedre løsning for hold av bremser sklir man ned en glatt bakke og trår litt for hardt på bremsen blir den hengende noe som ikke er greit når marginene er små.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.008
    Antall liker
    40.268
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke prøvd S500 4matic selv. Jeg tror deg hvis du sier at den er enda bedre. Enig i at glatt utforbakke kan bli litt hårete, men så langt har jeg selv ikke møtt noen uoverstigelig brøytekant.

    Den fossilbilen jeg måtte hjelpe løs var nok en kombinasjon av fossil og forhjulstrekk med tvilsom (ikkeeksisterende) traction control i revers. Kan ikke ha noe med talent å gjøre - jeg overtok rattet selv. :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Dersom man trenger å gateparkere i Oslo om vinteren burde det vært påbudt med firehjulstrekk. Overraskende mange lever i den villfarelse at det trengs på fjellet og lignende. Ingen steder er behovet større enn inne i Oslo by.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det skal du få meg til å tro. Jeg bor ikke i Oslo og har aldri hatt behov for firehjulstrekk. Jeg har kjørt rundt i Trondheim og resten av Trøndelag, både på trønderholke og på ubrøytede veier på piggfrie dekk med forhjuls (Mazda, SAAB, Audi, Golf) - og bakhjulsdrift (BMW) i over 25 år og aldri hatt behov for det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Mest kritiske operasjon er lukeparkering. Det er ekstremt dårlig brøytet på småveier i Oslo om dagen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva med kjetting, hvilken kjetting kjøper man til standard 19" hjul på Model S?

    Ser til mitt bruk så fungerer det ikke så bra i alle situasjoner med piggfrie vinterdekk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    OT (i forhold til trådens tittel):

    Jeg ser at mange sliter med å kjøre piggfritt (uansett biltype). Hva er problemet? Jeg har kjørt piggfritt (har aldri hatt 4-hjuls drift) i snart 30 år på holka i Trondheim og aldri (sjelden - aldri er et veldig stort ord) hatt problemer, og jeg har ingen grunn til å tro at jeg er en bedre sjåfør enn gjennomsnittet (selv om jeg jo egentlig gjerne vil tro det). De første 25 årene bodde jeg midt i en bakke som ofte var ubrøytet. Nå bor jeg på toppen av Trondheims 3. bratteste bakke. Det er jo på holke de piggfrie dekkene er dårligst, men her i Trondheim har det fungert helt OK for min del. Det er bare å tilpasse kjørestilen sin litt. Litt mer forsiktig når man starter. Litt lavere hastighet generelt og litt mer forsiktig når man kjører inn i en sving.

    PS: Det er jo fint for oss med piggfrie dekk at noen bruker piggdekk/kjetting slik at isen blir hakket opp litt slik at det ikke blir så glatt som det kunne vært.

    PS2: Det betyr heller ikke at det er dumt å ha kjettinger i bilen i tilfelle man skulle ha behov for det.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.878
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    En digresjon, men for de av oss som ikke bor i by i det hele tatt kjenner nok litt på behovet for 4x4 når man beveger seg ut fra fylkesveien og oppover de variable grusveiene hjem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Kjettinger er tenkt kun brukt på hytteveien, litt dyrt å bruke Tesla som akebrett.

    Er enig i at de fleste klarer seg fint med piggfritt med det er som Antonsen sier forskjell på by og land.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Kjettinger er tenkt kun brukt på hytteveien, litt dyrt å bruke Tesla som akebrett.

    Er enig i at de fleste klarer seg fint med piggfritt med det er som Antonsen sier forskjell på by og land.
    Ja, jeg kjenner jo ikke tilstanden på din hyttevei, og kjetting er jo greit de få gangene man trenger det - tungvint å skifte mellom piggfritt og piggdekk. Diskusjonene omkring elbil/ikke elbil og piggdekk/piggfritt har en tendens til å dreie seg om byer, og kanskje aller mest Oslo. At man andre steder i landet kan ha andre behov virker å være et ikke-tema.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.091
    Antall liker
    10.639
    Det er svært få moderne biler man kan bruke kjettinger på. Det er altfor trangt mellom hjul og hjuloppheng.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Autosock eller "Clack and go" vil vel fungere på nærmest alle biler?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det skal du få meg til å tro. Jeg bor ikke i Oslo og har aldri hatt behov for firehjulstrekk. Jeg har kjørt rundt i Trondheim og resten av Trøndelag, både på trønderholke og på ubrøytede veier på piggfrie dekk med forhjuls (Mazda, SAAB, Audi, Golf) - og bakhjulsdrift (BMW) i over 25 år og aldri hatt behov for det.
    Forsøk å parkere på småveier i Oslo
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Det skal du få meg til å tro. Jeg bor ikke i Oslo og har aldri hatt behov for firehjulstrekk. Jeg har kjørt rundt i Trondheim og resten av Trøndelag, både på trønderholke og på ubrøytede veier på piggfrie dekk med forhjuls (Mazda, SAAB, Audi, Golf) - og bakhjulsdrift (BMW) i over 25 år og aldri hatt behov for det.
    Forsøk å parkere på småveier i Oslo
    Jeg prøvde det i går. Tror ikke jeg ville trengt 4-hjulsdrift, men høyere bakkeklaring var et must. Glad jeg ikke bor i Oslo!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Første ladekøopplevelse i dag etter snart 3 år. Ble stående 10-15 minutter på Elverum. Jeg var bil nr 2 av 4 i køen. Kapasiteten var egentlig akkurat stor nok men fire ladeplasser var utilgjengelige en stund da mildværet sørget for en ganske dyp vanndam. En hjullaster var i gang med å rydde opp oh var ferdig da vi dro fra stedet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bergen begynner å få dårlig kapasitet nå. 6 staller på hele Bergen med så mange Teslaer her er bare ikke nok lenger. De to siste gangene jag har vært innom der har det vært kø, og det var ikke på tidspunkt der man skulle forvente kø.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå skjønte jeg plutselig hvorfor jeg alltid ser Tesla biler lade på 16 a og dårligere på kjøpesenter o.l Det er fordi dere er vant med at det er gratis. Det handler ikke om behov for ved behov bruker dere hurtigladere.

    Elon Musk har skapt profittjagende, tyggegummityggende ikke-moralister uten omtanke for andre!

    Neida, fra spøk til alvor.
    Jeg blir litt oppgitt når jeg ser en Tesla på gratis plasser med Schukostøpsel fordi jeg antar ( ikke vet ) at de gjør det nettopp fordi de får det gratis og ikke fordi det finnes et reelt behov.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tesla hurtiglading er ikke gratis men forhåndsbetalt. På tidligere modeller som S60 kunne man velge om man ville ha med eller uten ladingen. Det kostet 20.000kr ekstra om man ville ha den inkludert (man kunnoe også betale dette i ettertid om man ville ha det inkludert). I senere utgaver av Model S kunne man ikke velge bort denne muligheten, men det betyr ikke at man ikke har betalt for den. Tror det tar de fleste ganske så mange år før man går i pluss forøvrig (men det er helt greit for det er med på å betale for utbyggingen av nettverket). Bortsett i fra en langtur i Europa har jeg sikkert ikke brukt hurtiglader mer enn max 20 ganger, inkludert et par turer til østlandet. Her hjemme er det mest brukt om jeg skal oppover i Nordhordaland eller til Sogn.

    Når det kommer til treg lading så er det vel mest et spørsmål om hvor lang til man står der. Er man i et parkeringshus eller slikt og er borte hele dagen så er det verdt å plugge i. Er man på Ikea en halvtime er det bare teit. Men slik korttidslading er vel det samme for de fleste om det er 30 eller 80 KWH på batterikapasiteten. Om folk baserer seg på at de MÅ kunne lande på en gratisplass i hverdagen så er kanskje ikke elbil riktig for dem, og har de økonomiske problemer får de vel skaffe deg et økonomisk handicapbevis og legge i frontruten. :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kunne ønske at flertallet som eier Tesla kunne hatt ditt tankesett, men slik er det dessverre ikke.
    Det jeg ser er at Tesla bilene forsvant fra ladeplassene i byen her den dagen det ble innført betaling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En liten detalj til som man bør ha i tankene er jo at det er regnet som dårlig kotyme å stå på en ladeplass om man ikke er koblet til, så noen steder er det nok parkeringsplassen i seg selv som er attraktiv og ikke selve ladingen. Men så kobler folk seg på "for syns skyld".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det gjorde saken bedre
    Det gjelder nok de aller aller fleste som står en time eller to på en offentlig ladeplass. Helt uavhengig av hvilken bil de kjører. Om du står f.eks. 2 timer på en plass med 10KW, så er vel besparelsen kanskje i området 2-3 kroner i besparelse i forhold til å lade hjemme, og distansen du får vil ikke gjøre mye fra eller til for noen overhodet.

    Så de fleste slike ladeplasser er nok av større symbolverdi enn praktisk nytte for noen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Ikke hvis du kjører en plug-in hybrid. Hvis du står parkert i 2 timer på et kjøpesenter eller i byen lader du ca 20 km rekkevidde. Det kan være nok til at du rekker hjem på strøm og slipper å fyre opp bensinmotoren. Økonomisk betyr det lite og man kommer seg jo hjem uansett, men hele poenget er vel å kjøre mest mulig elektrisk?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ikke hvis du kjører en plug-in hybrid. Hvis du står parkert i 2 timer på et kjøpesenter eller i byen lader du ca 20 km rekkevidde. Det kan være nok til at du rekker hjem på strøm og slipper å fyre opp bensinmotoren. Økonomisk betyr det lite og man kommer seg jo hjem uansett, men hele poenget er vel å kjøre mest mulig elektrisk?
    Kan plug-in hybrid-biler parkere og lade på el-bil plasser på samme måte som rene el-biler?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn