Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.625
    Det er ting som tyder på at Musk er i ferd med å gå i oppløsning. Siden Tesla=Musk kan det bli litt skummelt.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.657
    Tja, det var ikke Musk som startet Tesla selv om mange tror det. Det er heller ikke han som designer bilene, men han er teknologisk visjonær. Det var også vanskelig å se for seg Apple uten Steve Jobs, men det gikk jo fint. Musk driver med mye rart. Det er ikke gitt at det er veldig lite gunstig at noen mer jordnære en gang tar over Tesla. Det er tross alt en produsent av ting, ikke en bedrift som skal endre verden - det har de langt på vei allerede gjort ved å vise at elektriske biler kan være noe annet enn dølle kasser som kan kjøre 10 mil og noe man strengt tatt egentlig ikke har lyst på. Og så har de lansert en forretningsmodell for biler som er fundamentalt annerledes enn hva alle andre har gjort. De klarer seg nok uten Musk om nødvendig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hele Tesla-prosjektet har handlet om å komme til det punktet hvor de kan masseprodusere en elektrisk familiebil til attraktiv pris. Roadster og Model S var nødvendige steg på veien dit. Musk føler nok at han snublet på målstreken ved å insistere på en fullautomatisert fabrikk for Model 3, og så (forutsigbart nok) ikke greie å debugge fabrikken i tide til å rampe opp produksjonen som planlagt. Nå måtte de sette opp en midlertidig produksjonslinje i tillegg til den første som fortsatt hakker for å kunne komme opp i volum. Det har ikke vært helt billig, og cash flow tåler ikke stort mer av forsinkelser.

Jeg har allerede ment en stund at Musk er sin egen verste fiende, og at Tesla Motors vil greie seg bedre uten ham og egoet hans. Nikola Tesla endte også som sprute gal, men tre-fase vekselstrøm finnes overalt og Westinghouse er still going strong.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.625
    Tja, det var ikke Musk som startet Tesla selv om mange tror det. Det er heller ikke han som designer bilene, men han er teknologisk visjonær. Det var også vanskelig å se for seg Apple uten Steve Jobs, men det gikk jo fint. Musk driver med mye rart. Det er ikke gitt at det er veldig lite gunstig at noen mer jordnære en gang tar over Tesla. Det er tross alt en produsent av ting, ikke en bedrift som skal endre verden - det har de langt på vei allerede gjort ved å vise at elektriske biler kan være noe annet enn dølle kasser som kan kjøre 10 mil og noe man strengt tatt egentlig ikke har lyst på. Og så har de lansert en forretningsmodell for biler som er fundamentalt annerledes enn hva alle andre har gjort. De klarer seg nok uten Musk om nødvendig.
    Forskjellen er bare den at da Jobs døde så var Apple et solid selskap med et av de sterkeste merkenavn som er. Tesla sliter alvorlig økonomisk og merkenavnet er ikke I samme divisjon som Apple.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tror merkenavnet er minst på linje med Apple med tanke på hvor ofte et merke med marginal produksjon er i media.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.630
    Torget vurderinger
    2
    Tror merkenavnet er minst på linje med Apple med tanke på hvor ofte et merke med marginal produksjon er i media.
    Spennende fortolkning av uttrykket «marginal produksjon»:

1. Kvartal 2018:

Apple is providing the following guidance for its fiscal 2018 first quarter:
    revenue between $84 billion and $87 billion
    gross margin between 38 percent and 38.5 percent
    operating expenses between $7.65 billion and $7.75 billion
    other income/(expense) of $600 million

Per juli 2018 hadde Apple 244 milliarder dollar i kontantbeholdning.

Equinor har, relativt sett, mer marginal produksjon (omsatte for ca 18 milliarder i samme kvartal der Apple omsatte for over 80 milliarder):

443C88FD-6245-437D-9A23-A30DA2C2098B.jpg

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.022
    Torget vurderinger
    1
    Det menes da helt klart Tesla, men at eksponering i media er sidestilt med styrke er jeg mindre sikker på…..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.630
    Torget vurderinger
    2
    Nei.

«... minst på linje med Apple med tanke på hvor ofte et merke med marginal produksjon er i media.»
    Godt at du vet hva jeg mener.
    Det er vel et minimalt moment i den store sammenhengen, men vanskelig å lese setningen på annet vis enn at Apple og Tesla har minimal produksjon og likevel nevnes mye i media.

Skulle tro Tesla var like betydningsfullt som Apple, med tanke på hvor ofte et merke med så minimal produksjon nevnes i media.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Raudeblyant:

Her blir du litt uklar, men folk med rimelig bakgrunnsinfo. om verden og kjennskap til firma som Tesla og Apple vil mest sannsynlig havne på følgende tolkning:

Tror merkenavnet (Tesla) er minst på linje med (merkenavnet) Apple med tanke på hvor ofte et merke med marginal produksjon (Tesla, i motsetning til Apple) er i media.

Sagt på en annen måte: Tesla og Apple er like sterke merkenavn når en tenker på hvor ofte de nevnes i media, og det på tross av at Tesla er en økonomisk mygg og Apple en økonomisk gigant.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har du tid og er du interessert så er dette ikke bortkastet tid. Elon Musk snakker åpent om mye, mye som vil bli vår fremtid.

G

Gjestemedlem

Gjest
    3G-nettet legges ned

Telenor stenger 3G-nettet neste år. Dette vil få konsekvenser for kunder som har gamle smarttelefoner fra før 2012.

https://www.dinside.no/mobil/telenor-stenger-3g-nettet-dette-betyr-det-for-deg/70562588

Det vil også få konsekvenser for mange tidlige teslakunder siden bilene ble levert med 3G for nettradio, nettlesing osv. Men det går fint av å få de oppgraderte, så det kan være noe å ha i tankene ved neste service om man ikke allerede har gjort det. Jeg fikk den oppgradert tidligere i høst.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk også oppgradert min tidligere i høst med dette i tankene.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    3G-nettet legges ned

Telenor stenger 3G-nettet neste år. Dette vil få konsekvenser for kunder som har gamle smarttelefoner fra før 2012.

https://www.dinside.no/mobil/telenor-stenger-3g-nettet-dette-betyr-det-for-deg/70562588

Det vil også få konsekvenser for mange tidlige teslakunder siden bilene ble levert med 3G for nettradio, nettlesing osv. Men det går fint av å få de oppgraderte, så det kan være noe å ha i tankene ved neste service om man ikke allerede har gjort det. Jeg fikk den oppgradert tidligere i høst.
    Pris?

Er det ikke DAB+ radio i en ny bil anno 2018?

G

Gjestemedlem

Gjest
    3G-nettet legges ned

Pris?

Prisen var 767 for deler og 1885 for montering. Så kommer vel MVA i tillegg. Så vel 3300 til sammen.

Det er dab i bilene, men det er jo høyst begrenset hva det kan brukes til. Jeg hører mest på BBC 6 og Monocle 24, samt Spotify og utvalgte podcasts og da er jeg avhengig av nettilgang.

gooner4ever

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    3G-nettet legges ned

Pris?

Prisen var 767 for deler og 1885 for montering. Så kommer vel MVA i tillegg. Så vel 3300 til sammen.

Det er dab i bilene, men det er jo høyst begrenset hva det kan brukes til. Jeg hører mest på BBC 6 og Monocle 24, samt Spotify og utvalgte podcasts og da er jeg avhengig av nettilgang.
    Var det noe du gjorde hos Tesla eller brukte du et annet verksted? Må få gjort dette selv etterhvert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    3G-nettet legges ned

Pris?

Var det noe du gjorde hos Tesla eller brukte du et annet verksted? Må få gjort dette selv etterhvert.
    Dette var hos Tesla. Tok det samtidig med service.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tok en eldre Tesla drosje i går, EL38 registrert og ble positivt overrasket med tanke på at den ikke virket sliten. Ut fra enkeltes beskrivelser burde den ikke ha hengt sammen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.230
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener fortsatt at min 2013 Model S, EL23-og-noe, er langt bedre nå enn da den var ny. Nå har den fått et sporadisk varsel fra dekktrykkssensorene og har time for å få fikset det om noen uker, men det er ikke spor av slitasje eller skramling etter 80000 km. Ingen merkbar reduksjon i rekkevidde heller.

Det var litt rart å hente den ut sist den hadde vært inne til service. Tesla hadde installert nyeste versjon av programvaren med det samme den var inne, så jeg måtte se etter et par ganger ekstra for å forsikre meg om at det var riktig bil. Den føltes helt ny.

Dette er ganske solide greier.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I dag fikk jeg for første gang bruk for summon-funksjonen. Der hvor jeg hadde parkert på bar asfalt i morges, var det er stor vanndam på ettermiddagen når jeg skulle hjem. Så da var det å finne en vinkel hvor hjem kom nær nok til at bilen registrerte FOBen og bruke appen til å kjøre den 5 meter frem til tørt land.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Hva synes dere om Tesla Y? Synes bilen ser grei ut, men vil se flere bilder jeg før bestiller. Synes feks det ser trangt ut med en 3 seterad i denne bilen. Har ikke sett noe om hengerfeste, men ryktene sier at det kan bli en opsjon.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Hengerfeste har visst blitt bekreftet til noen som er på arrangementet.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.064
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det blir bekreftet som en opsjon som "kommer noe senere" på nesten alle elbiler som skal markedsføres i Norge.
    Men det skjer jo aldri.
    Model 3 skulle jo også få hengerfeste. Noen som vet om det faktisk kommer til å skje?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Hva synes dere om Tesla Y? Synes bilen ser grei ut, men vil se flere bilder jeg før bestiller. Synes feks det ser trangt ut med en 3 seterad i denne bilen. Har ikke sett noe om hengerfeste, men ryktene sier at det kan bli en opsjon.
    Får assosiasjoner til en viss virksomhets nye navn - VY.

Kanskje de bør slå seg sammen - WHY...................

In a travel agency in US in 2020:
    "Hello, can you help me with a vacation in Norway?"
    "Sure - any special part of the country you were thinking of?"
    "I would like to travel by train in the lovely western part, the fjords and the mountains....."
    "Sure - let me check...............There is a train service from Oslo to Bergen"
    "Fine; why not..."
    "Well, you don't have any alternatives..."
    "Why?"
    "Yes"
    (pause)
    "Ok, so we have settled with the train. Anything else?"
    "Yes, I would like to have a rental car in Bergen so that I can drive in the wonderful countryside of Åsane, Askøy etc..... "
    "OK, let me check: ............do you have any preferences of vehicle type"
    "Yes, electric car, please"
    "OK, hmmm .... the only available electric car is the new Tesla model"
    "Fine, why not...."
    "Well, you don't have any alternatives..."
    "Why?"
    "Yes"
    .....

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Dere som har greie på Tesla: Hva er egentlig forskjellen på Long range og Performance? Ser at 20" kun er tilgjengelig på Performance, men dette betyr ikke så mye for meg. Ellers er jo akselerasjonen raskere, men det ser ut til å gå på bekostning av rekkevidde. Ser at det gir en prisforskjell på 60 000 eller 10% for litt raskere akselerasjon? Er det andre "preium feature" som jeg ikke ser? Mulig at en toppmodell er letter å selge?

Tenker jeg reserverer en Y. Fornuftig priset og stor bruksverdi for meg. Er jo litt usikker på selve selskapet og det kommer jo stadig bedre alterantiver. Tror allikevel de andre skal slite med å tilby tilsvarende lademuligheter og det er jo verdt en del.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Performance har noe raskere akselerasjon, stivere fjæring og "track mode" (ihvertfall for Model 3) i tillegg til litt ekstra bling (20" felger, spoiler). LR-versjonen er rask nok for de fleste med mindre man er vant til å kjøre skikkelig sportsbil eller bare må ha det råeste.

Jeg valgte ikke Performance-versjonen når jeg konfigurerte min Model S, men har forståelse for at andre ser mer verdien i en slik oppgradering.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Oppdaterte Tesla Model S bruker hele 10.5 sekund på 0-200 km/t og 402 meter.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Men for å være litt alvorlig, den når jo ikke opp til bmw 7 serie eller S klasse da. Gill bil er det men, ikke så mye luksus.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn