Du skal få et litt mer utdypende svar enn de banale selvfølgelighetene dine strengt tatt fortjener.
Jeg er (dessverre) overbevist om at vi er i ferd med å skaffe oss noen uhåndterlige problemer pga karbonutslippene, og at det vil bli nødvendig med ganske drastiske tiltak for å håndtere dette. Det inkluderer elektrifisering av bilpark, varetransport over på (elektrisk) jernbane i stor skala, tiltak i skipsfarten (jeg aner ikke hva som er mulig) og redusert flyging (prismekanismer er eneste tiltak som kan virke i overskuelig fremtid). Kombinert med kraftig utbygging av fornybare energikilder for å støtte denne elektrifiseringen.
Å spå hva som vil skjer 10, 20, 30 år frem i tiden er vanskelig, men innenfor en overskuelig tidshorisont, feks 5 år, kan jeg komme med noen spådommer:
Nordmenn kommer til å fly stadig mer, faktisk så mye at utslippene fra økt flytrafikkk fra oss nordmenn langt på vei kommer til å oppveie de reduksjoner vi får til med de titalls milliarder vi har spyttet inn i subsidiering av elbiler. Så kan du gjøre deg noen refleksjoner rundt dette om du vil, men la oss se på neste punkt:
98% av alle biler som selges på verdensbasis vil fortsatt være karbonbiler.
Noen grunner til det siste:
• Motivasjon og kunnskap for dette skiftet mangler i store deler av verden
• Elbiler vil fortsatt være for dyre selv om prisene er på klar vei ned, og vilje og mulighet til subsidiering finnes ikke i store deler av verden
• Infrastruktur mangler totalt i store deler av verden
• Produksjonskapasitet og bredde i tilbudet av elbiler vil fortsatt være sterkt begrenset
• Elteknologien vil fortsatt ha begrensninger som gjør at den ikke dekker alle behov
Det er derfor av betydelig interesse at det faktisk er mulig å få til en effektivisering av fossilmotoren, og å observere at feks min Mercedes pr i dag er ca dobbelt så energieffektiv som en tilsvarende Mercedes med samme vekt og ytelse som jeg hadde for 15 år siden, og ca 25-30% mer energieffektiv enn min 5 år gamle og svært mye mindre og lettere Ford. Effektive dieseler er (dessverre) en nødvendighet på mellomlang sikt (og et langt bedre alternativ enn bensin), like it or not, og det var litt av poenget med min post (i tilfelle du trenger det med teskje) selv om det er klare begrensninger på hva som er mulig med forbrenningsteknologi.
Til det er det eneste du har å bidra med en banal og nedlatende påpekning av at elmotorer er mer energieffektive enn forbrenningsteknologi, noe de fleste av oss faktisk vet (derfor min påpekning av at jeg faktisk vet noe om dette – og om du tviler, gidd å bla deg tilbake i tråden).
Du har i tillegg den frekkhet å påstå at min post er irrelevant for temaet, mens dine banale selvfølgeligheter tydeligvis er en dyp og epokegjørende åpenbaring som alle vi andre idioter tydeligvis ikke har forstått. Noe som heller ikke er en opptreden det er første gang du bidrar med her på sentralen.
Det hadde vært kjekt om du forsto litt mer nå, men det er strengt tatt opp til deg.