Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og poenget er?

    At det er særdeles bra med et høyt forbruk eller er det noe jeg ikke forstår?
    Det har vist seg at det er mye du ikke forstår, men i dette tilfellet er det du ikke forstår at dette er imponerende for en forbrenningsmotor for oss som ikke vil kjøre såpestykket Tesla. Fornøyd nå?

    Som sivilingeniør elektro er jeg relativt velkjent med elmotorers energieffektivitet og batteriteknologiens begrensninger. Men det var altså ikke det som var temaet her, så jeg foreslår at du legger av deg den hovne tonen. Dette er to forskjellige og ikke sammenlignbare teknologier. Det går an for klasse A forsterkere å prestere bra selv om de aldri vil bli så energieffektive som klasse AB også.

    Og som jeg har nevnt i andre sammenhenger tallrike ganger; når skal arrogante Teslafolk forstå at deres valg ikke nødvendigvis passer for andre? Det er vel fortsatt et fritt land hvor folk gjør sine valg ut fra sine egne behov og sin egen økonomi?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Har du i det hele tatt lest trådtittelen eller er det for mye forlangt fra sivilingeniøren?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Ja, det har han tydeligvis. Når det ikke passer med en elbil er det lurt å velge en så energieffektiv fossilbil som mulig. Og det er det han har gjort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du i det hele tatt lest trådtittelen eller er det for mye forlangt fra sivilingeniøren?
    Er det i det hele tatt mulig å få snørrhovne Teslaeiere til å forstå at inntil elbiler kan løse alle transportutfordringer så er det faktisk av interesse at tradisjonelle forbrenningsmotorer også kan forbedres? Jeg holder meg til trådtittelen, mens du kommer med hovne konstateringer av at du har svaret på alles utfordringer. Men som sagt, det er mye du ikke har skjønt, og det er tydelig at voksenopplæring har liten effekt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du skal få et litt mer utdypende svar enn de banale selvfølgelighetene dine strengt tatt fortjener.

    Jeg er (dessverre) overbevist om at vi er i ferd med å skaffe oss noen uhåndterlige problemer pga karbonutslippene, og at det vil bli nødvendig med ganske drastiske tiltak for å håndtere dette. Det inkluderer elektrifisering av bilpark, varetransport over på (elektrisk) jernbane i stor skala, tiltak i skipsfarten (jeg aner ikke hva som er mulig) og redusert flyging (prismekanismer er eneste tiltak som kan virke i overskuelig fremtid). Kombinert med kraftig utbygging av fornybare energikilder for å støtte denne elektrifiseringen.

    Å spå hva som vil skjer 10, 20, 30 år frem i tiden er vanskelig, men innenfor en overskuelig tidshorisont, feks 5 år, kan jeg komme med noen spådommer:

    Nordmenn kommer til å fly stadig mer, faktisk så mye at utslippene fra økt flytrafikkk fra oss nordmenn langt på vei kommer til å oppveie de reduksjoner vi får til med de titalls milliarder vi har spyttet inn i subsidiering av elbiler. Så kan du gjøre deg noen refleksjoner rundt dette om du vil, men la oss se på neste punkt:

    98% av alle biler som selges på verdensbasis vil fortsatt være karbonbiler.

    Noen grunner til det siste:

    • Motivasjon og kunnskap for dette skiftet mangler i store deler av verden
    • Elbiler vil fortsatt være for dyre selv om prisene er på klar vei ned, og vilje og mulighet til subsidiering finnes ikke i store deler av verden
    • Infrastruktur mangler totalt i store deler av verden
    • Produksjonskapasitet og bredde i tilbudet av elbiler vil fortsatt være sterkt begrenset
    • Elteknologien vil fortsatt ha begrensninger som gjør at den ikke dekker alle behov

    Det er derfor av betydelig interesse at det faktisk er mulig å få til en effektivisering av fossilmotoren, og å observere at feks min Mercedes pr i dag er ca dobbelt så energieffektiv som en tilsvarende Mercedes med samme vekt og ytelse som jeg hadde for 15 år siden, og ca 25-30% mer energieffektiv enn min 5 år gamle og svært mye mindre og lettere Ford. Effektive dieseler er (dessverre) en nødvendighet på mellomlang sikt (og et langt bedre alternativ enn bensin), like it or not, og det var litt av poenget med min post (i tilfelle du trenger det med teskje) selv om det er klare begrensninger på hva som er mulig med forbrenningsteknologi.

    Til det er det eneste du har å bidra med en banal og nedlatende påpekning av at elmotorer er mer energieffektive enn forbrenningsteknologi, noe de fleste av oss faktisk vet (derfor min påpekning av at jeg faktisk vet noe om dette – og om du tviler, gidd å bla deg tilbake i tråden).

    Du har i tillegg den frekkhet å påstå at min post er irrelevant for temaet, mens dine banale selvfølgeligheter tydeligvis er en dyp og epokegjørende åpenbaring som alle vi andre idioter tydeligvis ikke har forstått. Noe som heller ikke er en opptreden det er første gang du bidrar med her på sentralen.

    Det hadde vært kjekt om du forsto litt mer nå, men det er strengt tatt opp til deg.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.425
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så kan man også ta med at fra brønn til tank så er prosessen med å raffinere diesel mer effektiv enn ved å raffinere bensin.

    Red.
    Angående skipsfart så er det i praksis ingen forskjell i CO2 utslipp mellom crude og diesel. Stena hurtigbåten som går mellom Gøteborg og Frederikshavn kjører turbinene på crude uten synlig røyk

    Sees vi på elkonferansen i Stavanger i mars?
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    I "alt galt for Norge" tråden fikk vi et eksempel på hvor komplisert det var for trønderne å komme frem til "Vi skaper historie" som visjon for det nye fylket. To år, hauger av veiledere, hundrevis av konsultasjoner og flere Q-prosesser måtte til.

    Verdens nasjoner går nå inn i en Talanoa Dialog - a facilitative process - for å forsøke å "tilskynde" hverandre på klimafronten. "Jeg vet at dere egentlig ikke vil, vi vil heller ikke, men kan vi bruke tid på å late som om vi vil til jeg er ferdig i politikken?"

    Talanoa-dialogen skal starte i 2018, og dette notatet viser vei. Trøndere på jakt etter en misjon, nå som de har funnet sin visjon, bør merke seg hvordan det gjøres på proff-planet:

    PDF: https://cop23.com.fj/wp-content/upl...e-on-the-Approach-to-the-Talanoa-Dialogue.pdf


    Fase 1


    Skjermbilde 2018-01-03 kl. 08.55.08.jpg

    Fase 2

    Skjermbilde 2018-01-03 kl. 08.55.23.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Blir nok vanligere ... været blir "varmere, våtere, villere og mer uforutsigbart" meldte MetInst i 2012.

    Men vi kan glede oss over at det er unormalt varmt på Svalbard! 1-2 plussgrader i Longyearbyen idag!

    Skjermbilde 2018-01-15 kl. 09.53.37.jpg

    Skjermbilde 2018-01-15 kl. 10.00.16.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det siste amerikanerne trenger er Trump og gærningene i hans administrasjon. Selv med tariffen han innførte på solcellepaneler så gruses kullkraft av vind/sol.

    Xcel Energy is a utility company with millions of electric customers in the middle of the country, from Texas to Michigan. In booming Colorado, the company asked for proposals to construct big power plants using wind turbines and solar panels.

    The bids have come in so low that the company will be able to build and operate the new plants for less money than it would have to pay just to keep running its old, coal-burning power plants.
    Continue reading the main story

    You read that right: In parts of the country, wind and solar plants built from scratch now offer the cheapest power available, even counting old coal, which was long seen as unbeatable.

    Xcel, Colorado’s biggest power company, has pitched a plan to regulators that will involve replacing two large coal-burning units with renewable energy and possibly some natural gas. The company expects to save tens of millions of dollars as a result. Power bills in Colorado have been falling recently, and they are likely to fall further with this plan.


    https://www.nytimes.com/2018/02/06/opinion/utility-embracing-wind-solar.html
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er mer sammensatt enn pris. Vi ser en trend der fossilt knyttes til det maskuline og tradisjonsbundne, mens elektrisk/fornybart forbindes med det feminine, ustabile. Svært mange amerikanere kommer til å være treige og motvillige til å legge om til fornybart fordi de føler at de mister American values. Når kyststatene er kommet lenger og virker å være klar for et skifte etterhvert, så vil dette bare forsterke de røde statene i midt og sør sitt behov for å holde seg til olje og kull. Identitet er livsviktig for amerikanere ser det ut til, ref Trumptråden. Solceller kan bli så billig det bare vil, det trenger ikke bety noe.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.468
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er mer sammensatt enn pris. Vi ser en trend der fossilt knyttes til det maskuline og tradisjonsbundne, mens elektrisk/fornybart forbindes med det feminine, ustabile. Svært mange amerikanere kommer til å være treige og motvillige til å legge om til fornybart fordi de føler at de mister American values. Når kyststatene er kommet lenger og virker å være klar for et skifte etterhvert, så vil dette bare forsterke de røde statene i midt og sør sitt behov for å holde seg til olje og kull. Identitet er livsviktig for amerikanere ser det ut til, ref Trumptråden. Solceller kan bli så billig det bare vil, det trenger ikke bety noe.
    Texas har 17 % vind og 1 % solar på strømnettet nå.
    ERCOTFuelMix2017.jpg
    https://blogs.scientificamerican.co...-of-its-energy-from-wind-and-solar-last-year/
    Texas Continues to Lead in U.S. Wind-Energy Expansion
    https://www.scientificamerican.com/article/the-rise-of-wind-power-in-texas/
    https://www.texasmonthly.com/energy/wind-power-capacity-surpassed-coal-texas/
    https://www.houstonchronicle.com/bu...as-blew-to-the-top-in-wind-power-12529917.php
    https://blogs.scientificamerican.com/plugged-in/texas-sets-new-all-time-wind-energy-record/
    https://qz.com/1103816/texas-wind-p...er-the-shuttering-of-three-coal-power-plants/

    Den største produsenten av vindkraft i USA er brisen over West Texas oilfields, og Texas kommer formodentlig til å produsere mer strøm fra vind og solar enn fra kull i år. Hjelper ikke å være mandig når det blåser helt gratis. Oh, the irony.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe alle ‘carb states’ tar etter Texas da.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.617
    Antall liker
    41.468
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør de dessverre ikke med det første. En årsak til at Texas er såpass i tet er at de har et eget elektrisitetsnett frikoblet fra resten av landet. Da gjør de også i stor grad som de selv vil, hvilket passer dem helt utmerket.
    Texas today is by far the nation's wind energy leader, accounting for about a fourth of the nation's installed wind power generating capacity. The state's wind projects have the capacity to generate more than 20,000 megawatts - enough to power some 5 million homes - which is triple the installed capacity of the No. 2 state, Iowa, according to the American Wind Energy Association, a trade group.

    The study by the Southern Legislative Conference, a public policy forum for Southern states, suggests that Texas, in part, moved so rapidly into wind power because its grid is not connected to other states, so it does not come under the jurisdiction of the Federal Energy Regulatory Commission. That allowed transmission projects needed to bring power from remote wind farms to population centers to move ahead without going through the federal permitting process, opening markets for wind energy developers.

    "Texas enjoys a unique competitive advantage: its own electric grid," the report said. "This unique environment has led to robust transmission development in the state."
    https://www.houstonchronicle.com/bu...as-blew-to-the-top-in-wind-power-12529917.php
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Chevron saksøker Statoil, i forbindelse med Californias søksmål mot Chevron. Norge lever farlig.

    https://energiogklima.no/kommentar/chevron-saksoker-statoil-norge-har-valgt-a-leve-farlig/

    I to av disse søksmålene, anlagt av byene San Francisco og Oakland, har en av de saksøkte, Chevron Corporation, fremmet et regresskrav mot Statoil, for tilfelle domstolen skulle ilegge Chevron ansvar. I kravet mot Statoil, som er datert 14.12.2017, gjør Chevron saksøkernes anførsler til sine, herunder at Statoil, som stort internasjonalt oljeselskap (verdens største offshore), med betydelig virksomhet i USA og Mexicogulfen, vil ha et solidarisk medansvar for det ansvar Chevron måtte bli ilagt.

    Samtidig anføres det, slik som San Francisco og Oakland også har gjort gjeldende mot Chevron, at Statoil, enten på egenhånd eller gjennom sitt medlemskap i American Petroleum Institute (API), har benektet, mistenkeliggjort og motarbeidet sikker kunnskap om klimaendringene og forslag til tiltak om hvordan samfunnet kan redusere/begrense skadene. I det siste ligger en anførsel om uredelig og rettsstridig opptreden.

    De første fellende dommene kan utløse et skred av nye ansvarssaker
    Chevrons utgangspunkt for søksmålet er således at dersom man idømmes et ansvar sammen med de øvrige saksøkte oljeselskaper, vil dette ansvaret, i hvert fall for en del, kunne veltes over på Statoil. Det er antatt at Chevron vil komme til å fremme tilsvarende krav mot andre oljeselskaper.
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kulden burde holdt seg i nord.

    Siste 30 døgn: Snittemperaturen var -3,8 grader, 11,9 grader over normalen. Høyeste temperatur var 6,0 grader (13. januar), og laveste var -17,9 grader (1. februar).

    Skjermbilde 2018-02-11 kl. 12.34.24.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nytt fra Hordaland. Du skal være "økonomisk analfabet" om du kjøper fossilbil mot 2025. Men ellers mye nytt fra fylkeskommunen om satsingen på fornybare transportløsninger til lands og til havs:

    https://energiogklima.no/nyhet/klim...lfabeter-kjope-fossilbiler-mener-solve-sondbo
    Det skal verte interessat å sjå korleis den gode Sølve Søndbø vil få folk til Bergen frå utkanten av Sander sitt nye Vestlandsfylke. Det går rundt 7 timar med dieselbil Ytre Stadtlandet - Bergen. Effektive offentege kommunikasjonar avgrensar seg til snøggbåt (brukar mykje diesel, den også) med to avgangar på vekedagar (kl 06.50 og 15.20), og ein avgang i på laurdag og sundag. Tek i dag 5 timar. Med ein elektrisk båt vil det ta minst dobbelt så lang tid.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det gjør de dessverre ikke med det første. En årsak til at Texas er såpass i tet er at de har et eget elektrisitetsnett frikoblet fra resten av landet. Da gjør de også i stor grad som de selv vil, hvilket passer dem helt utmerket.
    Slik hadde vi det også, før marknadskreftene vart tekne i bruk for å selje vasskrafta vår til utlandet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nytt fra Hordaland. Du skal være "økonomisk analfabet" om du kjøper fossilbil mot 2025. Men ellers mye nytt fra fylkeskommunen om satsingen på fornybare transportløsninger til lands og til havs:

    https://energiogklima.no/nyhet/klim...lfabeter-kjope-fossilbiler-mener-solve-sondbo
    Det skal verte interessat å sjå korleis den gode Sølve Søndbø vil få folk til Bergen frå utkanten av Sander sitt nye Vestlandsfylke. Det går rundt 7 timar med dieselbil Ytre Stadtlandet - Bergen. Effektive offentege kommunikasjonar avgrensar seg til snøggbåt (brukar mykje diesel, den også) med to avgangar på vekedagar (kl 06.50 og 15.20), og ein avgang i på laurdag og sundag. Tek i dag 5 timar. Med ein elektrisk båt vil det ta minst dobbelt så lang tid.
    Den mannen er nok ikke helt god nei. Det legges mye planer basert på gode ønsker og liten forståelse for realitetene blant en del fylkes- og Bergenspolitikere. Og så er det lett å glemme at regjeringen setter seg luftige mål og overlater til de lokale å være skyteskive når ønskene skal gjøres om til praksis.....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.165
    Antall liker
    3.276
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis går det mye bedre med sammenslåingen av Troms og Finnmark. Synes jeg ser Sanner utbryte gledesstrålende: «Robuste avstander for robuste tøffinger, dere er jo så gøyalt gærne og fri der oppe, dette greier dere bedre enn alle oss andre ville ha greid!! Stå på, så står dere han av!»
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    10 dager elbilsubsidier kan visstnok sponse fri tannbehandling for alle nordmenn.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.259
    Antall liker
    14.817
    10 dager elbilsubsidier kan visstnok sponse fri tannbehandling for alle nordmenn.
    I call bullshit. La oss sleggeregne litt:

    La oss antal at 2 millioner nordmenn må betale tannlegeregningen sin selv. Disse går til tannlegen i snitt annenhvert år og det feiler de absolutt ingen ting (dvs de tar kun en rutinesjekk). Vi setter prisen på denne rutinesjekken lavt, 500 kroner pr gang (selv betaler jeg 950 for min og tar den en gang i året).

    Da blir det 500 millioner kroner i året, og dette tallet er selvsagt altfor, altfor lavt sammenlignet med faktiske utlegg til tannhelse her i landet, men la gå.

    Dersom 10 dagers elbilsubsidier skulle dekke dette måtte elbilsubsidiene utgjøre ca 18 milliarder kroner pr år - noe de ikke gjør. Og utgiftene til tannhelse for Norges befolkning er selvsagt mye høyere enn 500 kroner pr. voksen pr. år i snitt.

    I tillegg ville selvsagt flere gått oftere til tannlegen om det var gratis.


    (Norge har ca 6000 tannleger, noen av disse jobber i den offentlige tjenesten). Om vi antar at disse i snitt tjener 500.000 i året (de tjener mye mer) og ikke har noen utgifter til lokaler, utstyr, sekretær, forsikringer, skatt, moms og dets like - dvs at omsetning = lønn så vil det si at det brukes tannhelse for 3 milliarder kroner i året. Da vil elbilsubsidiene måtte være 110 milliarder, eller rundt 9% av statsbudsjettet dersom 10 dager av sorten skulle dekke tannhelsetjenesten.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert rett, finner ikke igjen linken. Skriv det på kontoen for OL-eufori. Men om det selges 100.000 elbiler og hybrider i året, og hver av disse subsidieres med i snitt 100.000 i mva, utgjør 10 dagers salg 300 millioner. I tillegg til alle andre inntektsbortfall som engangsavgift, bompenger osv, så far out of line i forhold til 500 millioner er det ikke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I motsetning til endel andre land er det ingen subsidier på elbiler i Norge, kun en reduksjon i hvor mye staten får beslaglegge fra elbilkjøpere.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.284
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja du har din egen definosjon på dette. La os kalle det bortfall av inntekter da, men realiteten er den samme.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja du har din egen definosjon på dette. La os kalle det bortfall av inntekter da, men realiteten er den samme.

    Ikke så heise viktig. Men en ting som er litt vesentlig om man skal regne på ting er at man må ta med det at veldig mange kjøpte og kjøper elbil på grunn av lave avgifter. Mange har byttet ut ellers helt greie biler med elbiler, og de ville ikke gjort det ellers. Og når man ikke kjøper en ny bil, så blir det heller ingen avgifter i form av MVA og engangsavgift til staten. Så denne delen av det hele er ikke noe tap eller tapte inntekter, for de ville ikke vært der uansett. Det er uansett bare en tidsavgrenset avgiftslette for å få til et skifte av bilparken så hurtig som mulig. Om noen år kommer det nok MVA på elbiler også.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.060
    Antall liker
    481
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Ja du har din egen definosjon på dette. La os kalle det bortfall av inntekter da, men realiteten er den samme.

    Ikke så heise viktig. Men en ting som er litt vesentlig om man skal regne på ting er at man må ta med det at veldig mange kjøpte og kjøper elbil på grunn av lave avgifter. Mange har byttet ut ellers helt greie biler med elbiler, og de ville ikke gjort det ellers. Og når man ikke kjøper en ny bil, så blir det heller ingen avgifter i form av MVA og engangsavgift til staten. Så denne delen av det hele er ikke noe tap eller tapte inntekter, for de ville ikke vært der uansett. Det er uansett bare en tidsavgrenset avgiftslette for å få til et skifte av bilparken så hurtig som mulig. Om noen år kommer det nok MVA på elbiler også.
    La oss korrigere dette litt. De aller aller fleste kjøper el-bil pga. lavere avgifter. Få eller ingen kjøper el-bil for miljøets skyld. De som er velstående bytter ut sin Mercedes eller BMW i en Tesla, andre som også er velstående kjøper en Leaf eller e-Golf som en nr.2 bil for å slippe bompenger etc. Samtidig som de beholder sin Mercedes/BMW for å kjøre til hytta eller på langtur.
    Folk med mer normale inntekter har ikke råd til Tesla eller en nr. 2 bil.
    Beklager litt off-topic her..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja du har din egen definosjon på dette. La os kalle det bortfall av inntekter da, men realiteten er den samme.

    Ikke så heise viktig. Men en ting som er litt vesentlig om man skal regne på ting er at man må ta med det at veldig mange kjøpte og kjøper elbil på grunn av lave avgifter. Mange har byttet ut ellers helt greie biler med elbiler, og de ville ikke gjort det ellers. Og når man ikke kjøper en ny bil, så blir det heller ingen avgifter i form av MVA og engangsavgift til staten. Så denne delen av det hele er ikke noe tap eller tapte inntekter, for de ville ikke vært der uansett. Det er uansett bare en tidsavgrenset avgiftslette for å få til et skifte av bilparken så hurtig som mulig. Om noen år kommer det nok MVA på elbiler også.
    La oss korrigere dette litt. De aller aller fleste kjøper el-bil pga. lavere avgifter. Få eller ingen kjøper el-bil for miljøets skyld. De som er velstående bytter ut sin Mercedes eller BMW i en Tesla, andre som også er velstående kjøper en Leaf eller e-Golf som en nr.2 bil for å slippe bompenger etc. Samtidig som de beholder sin Mercedes/BMW for å kjøre til hytta eller på langtur.
    Folk med mer normale inntekter har ikke råd til Tesla eller en nr. 2 bil.
    Beklager litt off-topic her..
    Tull, myter og fordommer. Jeg har vært lavtlønnsarbeider hele mitt liv, og for meg lønnet det seg å kjøpe Tesla. De månedlige utgiftene sank flere tusen i forhold til den gamle Fiaten jeg hadde før. Teslaen er forøvrig den første bilen jeg har kjøpt ny.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    4.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Selv om det for mange kan lønne seg å kjøpe bil til en million, er det ikke alle som har mulighet til det. Samme greia som at det er mange som leier bolig selv om alle vet at det hadde vært lønnsomt å eie selv.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.878
    Antall liker
    9.816
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja du har din egen definosjon på dette. La os kalle det bortfall av inntekter da, men realiteten er den samme.

    Ikke så heise viktig. Men en ting som er litt vesentlig om man skal regne på ting er at man må ta med det at veldig mange kjøpte og kjøper elbil på grunn av lave avgifter. Mange har byttet ut ellers helt greie biler med elbiler, og de ville ikke gjort det ellers. Og når man ikke kjøper en ny bil, så blir det heller ingen avgifter i form av MVA og engangsavgift til staten. Så denne delen av det hele er ikke noe tap eller tapte inntekter, for de ville ikke vært der uansett. Det er uansett bare en tidsavgrenset avgiftslette for å få til et skifte av bilparken så hurtig som mulig. Om noen år kommer det nok MVA på elbiler også.
    La oss korrigere dette litt. De aller aller fleste kjøper el-bil pga. lavere avgifter. Få eller ingen kjøper el-bil for miljøets skyld. De som er velstående bytter ut sin Mercedes eller BMW i en Tesla, andre som også er velstående kjøper en Leaf eller e-Golf som en nr.2 bil for å slippe bompenger etc. Samtidig som de beholder sin Mercedes/BMW for å kjøre til hytta eller på langtur.
    Folk med mer normale inntekter har ikke råd til Tesla eller en nr. 2 bil.
    Beklager litt off-topic her..
    Tull, myter og fordommer. Jeg har vært lavtlønnsarbeider hele mitt liv, og for meg lønnet det seg å kjøpe Tesla. De månedlige utgiftene sank flere tusen i forhold til den gamle Fiaten jeg hadde før. Teslaen er forøvrig den første bilen jeg har kjøpt ny.
    Da er du unntaket da...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Mye av regnestykket for min del ble sammenlignet med forrige bil som ville kostet ca 35.000 i året bare i bompenger. Det er 50K i trekk fra bruttolønnen det, og så kommer alle endre innsparinger i tillegg. Baker man bilen inn i huslånet så vil de fleste kunne har råd til en slik, så sant de ikke har makset lånet sitt allerede da. Men Tesla har jo også finansiering til en rimelig penge. Så selv om det sikkert er flere rike som kjøper dyre biler generelt, så er det anderledes med denne. Den første store fine bilen som en vanlig arbeider kan kjøpe og kjøre, og sogar ende opp med lavere månedlige utgifter. Det hadde selvsagt ikke fungert med en BMW eller en Mercedes i samme prisklasse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn