Skal prøve så godt jeg kan, impulse.
Husk at Tungsol 12au7 er helt nye, og sågar ikke innspilte. Merker at lyden strammet seg opp mer og har mer snert allerede i dag. Dessuten er som sagt, oppsettet tunet etter Isabella/C211.
Det som overrasker er hvor "smooth" lyden er i sin helhet, samt at bassen har enda mer fylde - og jaggu graver ikke den enda dypere også
? Men med en ørlite mindre "slam" og "attack", antagelig fordi den ikke er like fast og stram i fisken som Isabella/C211 - ikke like dynamisk i en direkte sammenligning, altså. Jeg presiserer at dette gjelder kun for slagverk! Kontrabass, cello og andre type bass er "uproblematisk" - annerledes enn Isabella/C211, ja, men ikke nødvendigvis dårligere. Mellomtonen er klar og myk, med et vell av detaljer. Diskanten er silkemyk og oppløst. Tilsammen gjør de at lyden oppleves glatt og elegant. Ingen tegn til lyttetretthet whatsoever. Alle tanker om å myke opp med Brimar/Mullard er satt på is. Hadde vært mer i min smak å prøve ut Siemens/TFK isåfall. Presentasjon er en fryd for strykere og piano. Herlig utklinging av instrumenter. Feks Yo-Yo Ma/Moricone har aldri vært så deilig og engasjerende å lytte til som med Spark 3, og overgår det LM219 og Isabella/C211 klarte. Lag på lag i musikken avdekkes, alt holdes i fin avstand fra hverandre. Ingen suppe på flua her! Gjengivelse av stemmer er spot on, og helt etter mine preferanser. Bredden er herlig og står ikke tilbake for de tidligere forsterkerne. Men mulig høyden er litt lavere.
Jeg er litt tatt på senga og veldig positivt overrasket over hvordan Spark 3 spiller på Ta'us. Den låter faktisk omtrent det motsatte av hva jeg på forhånd trodde. Forventninger om slankere mellomtone, prominent diskant og blodfattig bass gikk rett i dassen. Igjen, mellomtone og diskantområdene er bare deilig og organisk. Man kan lytte hele dagen uten å bli sliten i ørene. Og jeg tar tilbake det jeg mente om Ta'us, og som "Oura" omtalte i innlegg #2014. Det eneste som kan gjøre meg betenkt, er at bassen ikke oppleves som like hurtig, stram og kjapp som Isabella/C211. Men det kan mest sannsynlig forbedres ved å sette boltene under Ta'us igjen (har gummimatter nå, for å roe ned lyden/diskanten). Alle tidligere erfaringer tilsier at dette enkle steget vil stramme opp bassen og gi mer energi oppover i frekvensområdet. Dessuten burde jeg også ta en ny runde med å integrere subene på Spark 3 sin premiss. Sånn som det er nå, så har jeg ikke gjort annet enn å backe av ca 2db på volumet på subene, ingen andre justeringer ellers. Uansett, jeg synes mye av det gode og grunnleggende er såpass på plass at det skal gå fint å
lirke gjengivelsen på plass over tid. Potensialet er absolutt der. Det må bare jobbes målrettet, som jeg har gjort med LM219 og Isabella/C211 - som dere vet jeg har brukt mye tid på.
I kveld skal jeg spille uten subene. Jeg har nemlig mistanke om at Spark 3 takler dette bedre enn Isabella/C211. Og det mens Tungsol'ene innspilles
Stresser til slutt på at vi snakker om små nyanser her. Ikke minst at forskjellene er
relative og
komparative. Jeg hadde neppe oppfattet mellomtonen/diskant i Isabella/C211 som "mindre oppløst" uten at Spark 3 stod her. Omvendt hadde jeg neppe hatt mye "kritikk" mot bassen i Spark 3 uten å på forhånd hadde levd med den veldig gode bassen i Isabella/C211. Beholder jeg Spark 3, så blir det å jobbe med bassen. Beholder jeg Isabella/C211, så blir det å jobbe med mellomtonen/diskanten. Begge deler lar seg absolutt gjøre