Nå er jeg lei av å høre barnehageretorikk hvor man favoriserer målbare instrumenter og matematikk over det menneskelige øret. Hvis man ikke er tonedøv, så er det ganske lett å høre forskjell på ulike hi-fi komponenters evne til å gjengi en akkord.
Jeg har stort respekt for arbeidet til Erno Borbely og har brukt noe tid på å studere enkelte av konstruksjonene hans, men jeg har ikke bygd eller hørt noen av dem. Ytterligere kommentarer foreslår jeg ev. gå i en egen tråd som er mer egnet til det enn denne tråden. Jeg så i forbifarta ikke noe om «material-lyd» eller at de «måler det samme» i den artikkelen....
Mye editering her ja. Du kan jo selv se av linken hvordan kretsen er designet. Dette er solid engineering for et FET linjetrinn. At konstruktøren kommer med kommentarer på hvilke komponenter/motstander man bør implementere for optimal lyd bør være lærerikt for flere men i stedet begynner antydning om at kretsen er ufullstendig designet og derfor gjenstand for variasjoner. Du må gjerne kommentere linjetrinnet KJ.
Pris har liten relevans for DIY - her bygges 1 og ikke 100. 50-100kr for motstandere i tilbakekoplingssløyfa og inngangstrinnet er overkommelig.
The All-FET Line Amp | audioXpress
Vis vedlegget 492457
De kan enkelte ganger snus opp ned og fungerer like bra, faktisk.Skal konene jordes også nå?
Han som fant opp gramofonen var sikkert også glad i vibrasjoner... [emoji4]
Neida, gummipupper "svinger med" de.... det er bare når de er i fly de kan være et problem...., undertrykk - kabomm...De bruker jo sikkerhetsbelte på en god måte også
Er vell redd for att silikonen skal sprekke.
Tror du en pianostemmer stemmer pianoer etter egne preferanser? Sorry, men det blir for dumt.Snakk Norsk. Høyttalermerket PMC stoler mer på det menneskelige øret en måleinstrumenter og matematikk. Hvorfor har vi pianostemmere. Skal du avvise de preferansene de har, og si at det er Bias som ikke kan måles?Nå er det faktisk slik at jeg har bakgrunn fra konstruksjon av elektronikk for såkalt "ekstreme miljøer", hvor bl.a. vibrasjon milevis utenfor det som bør forekomme i et gjennomsnittlig hjem eller "HiFi-hule"....... dersom det faktisk skulle være slik at sorte eller regnbuefargete koner skulle forbedre en elektronikkonstruksjon, så hører denne konstruksjonen hjemme på gjenvinning - enkelt og greit. Jeg driver ikke med audio som yrkesfagfelt, men med problemer som problemmessig ligger nært opptil - analogsignalerring har et felles problemsett, om det er audio, måleteknikk, såkalt medisinsk elektronikk, så er problemstilligene stort sett de samme. Jeg er nok blant de eldre her på HFS, og har også drevet med digitaloverføring både p å kabel og radio i en mannsalder... derfor blir mange av de "teorier" som presenteres her nokså ulogiske. er egentlig. Kabelbasert overføring av PCM er egentlig akkurat det samme, om det er audio eller andre målesignaler... Derfor min skepsis til all den kvasiteori og og merkelige forklaringer som ofte blir presentert....
Jada. Det pytagoriske komma som man må ta hensyn til ved liketemperert stemming er både matematisk ferdigutforsket og lett målbart. Det er ikke noe mystisk med pianostemming, men det er mange strenger og holde styr på, og dermed et krevende håndverk.Pianoer er forsåvidt alltid stemt falske ...
Tilhengere av spikes og sorte koner liker nok lyden av resonnanser i audiobåndet. Mer eller mindre harde dingser (som spikes og disse konene) vil få resonansfrekvenser i audiobåndet.
Dere må huske på at en forandring alltid er til det bedre så lenge det koster mye. Jo dyrere jo bedre er jo KT sitt mantra.Tilhengere av spikes og sorte koner liker nok lyden av resonnanser i audiobåndet. Mer eller mindre harde dingser (som spikes og disse konene) vil få resonansfrekvenser i audiobåndet.
Genialt konsept. Misunnelig.
Hjulene er der kun fordi jeg lett ønsker å kunne flytte de rundt. Og de originale spikesene gjorde lite annet enn å lage hull i gulvet. Har er sett sorbothan-føtter den dagen tannoyenes rastløshet slipper taket. Bildet ble postet i selvironiens tegn.Genialt konsept. Misunnelig.
Er det rart at ting ofte er dyrere jo bedre de blir? Det gjelder nær sagt alt du kan bruke penger på. Om du velger å tro at denne sammenhengen er ugyldig for hifi så får du heller gjøre det. Og om det hjelper deg å komme gjennom dagen, å tro at hifi er den omtrent eneste produktgruppe i verden som kan selges på en løgn, i all fremtid, så får du bare mene det. Who am I to take away your illusions?I innlegg #683 nevner du alternativverdenen «vår». Tidligere har du gjentatte ganger hyllet prislappens betydning for kvalitet. Hva er det jeg har beskyldt deg for å mene som du ikke har sagt?Det hadde vel tatt meg 2 minutter å ta bilde av vitnemål og legge ut, men så hadde jeg måttet ta stilling til hvor mye der jeg ville sladde. Så like greit å la være, så kan du tro hva du vil. Men er NTH, som skiftet navn til NTNU i 96 jeg har gått på, så har til og med vært begge steder. Hvem og hva mener du står for den vitenskaplige tilnærmingen da? Jeg har ikke noe problem med feks Accuphase. Har til og med brukt mange penger på dem. De er vitenskaplige nok for meg. For deg også? Rart du beskylder meg for å mene ting jeg aldri har sagt.Du påstår at du er siving samtidig som du kaller en vitenskapelig tilnærming til elektronikk/akustikk for alternativ. Trygve, jeg tror du lyver.
Stråmannsargumentasjon som siste utvei? Jeg har få illusjoner, særlig når det gjelder prising. At kvalitet ofte koster betyr ikke at alt dyrt er kvalitet. Det betyr heller ikke at det må være dyrt for å være kvalitet. Hva var det jeg tilla deg som du ikke hadde sagt sa du?Er det rart at ting ofte er dyrere jo bedre de blir? Det gjelder nær sagt alt du kan bruke penger på. Om du velger å tro at denne sammenhengen er ugyldig for hifi så får du heller gjøre det. Og om det hjelper deg å komme gjennom dagen, å tro at hifi er den omtrent eneste produktgruppe i verden som kan selges på en løgn, i all fremtid, så får du bare mene det. Who am I to take away your illusions?I innlegg #683 nevner du alternativverdenen «vår». Tidligere har du gjentatte ganger hyllet prislappens betydning for kvalitet. Hva er det jeg har beskyldt deg for å mene som du ikke har sagt?Det hadde vel tatt meg 2 minutter å ta bilde av vitnemål og legge ut, men så hadde jeg måttet ta stilling til hvor mye der jeg ville sladde. Så like greit å la være, så kan du tro hva du vil. Men er NTH, som skiftet navn til NTNU i 96 jeg har gått på, så har til og med vært begge steder. Hvem og hva mener du står for den vitenskaplige tilnærmingen da? Jeg har ikke noe problem med feks Accuphase. Har til og med brukt mange penger på dem. De er vitenskaplige nok for meg. For deg også? Rart du beskylder meg for å mene ting jeg aldri har sagt.Du påstår at du er siving samtidig som du kaller en vitenskapelig tilnærming til elektronikk/akustikk for alternativ. Trygve, jeg tror du lyver.
"Siste utvei"? Da jeg opprettet bruker på HFS var det ikke med noen annen hensikt enn å kunne respondere på salgsannonser. Det var slik jeg skaffet de Høyttalerne og cd-spilleren jeg har. Fra en hyggelig entusiast her i byen. Og slik jeg ble kjent med Accuphase, da jeg kjøpte deres beste integrerte til en veldig god pris. Så god som ny og en hyggelig forhandler (NAT) var mellomledd i handelen. En særdeles hyggelig åpenbaring da denne ble prøvd første gang. Så så man jo etter hvert alle disse trådene med alle de idiotiske påstandene, og så kunne man ikke la vær å blande seg av og til. Og jeg har fortsatt ikke lært som bruker tid av en fridag på dette her. Hvem er vitenskapen for deg? En eller annen audioforening? Floyd Olive og Sean Toole? ;-)Asbjørn? En eller annen fabrikant som selger fra nettet et sted? Bare lurer...Stråmannsargumentasjon som siste utvei? Jeg har få illusjoner, særlig når det gjelder prising. At kvalitet ofte koster betyr ikke at alt dyrt er kvalitet. Det betyr heller ikke at det må være dyrt for å være kvalitet. Hva var det jeg tilla deg som du ikke hadde sagt sa du?Er det rart at ting ofte er dyrere jo bedre de blir? Det gjelder nær sagt alt du kan bruke penger på. Om du velger å tro at denne sammenhengen er ugyldig for hifi så får du heller gjøre det. Og om det hjelper deg å komme gjennom dagen, å tro at hifi er den omtrent eneste produktgruppe i verden som kan selges på en løgn, i all fremtid, så får du bare mene det. Who am I to take away your illusions?I innlegg #683 nevner du alternativverdenen «vår». Tidligere har du gjentatte ganger hyllet prislappens betydning for kvalitet. Hva er det jeg har beskyldt deg for å mene som du ikke har sagt?
Er Biltema på CES? Har biltema arbeiderne på suspekte Asiafabrikker helseforsikring? Stiller de i bladannonseer, marketing osv, design, produksjon forsking?Hva er det han sier som ikke vil gjelde for et produkt på Biltema også?Litt generelt om forskjell på Biltema og hifi...
Må være Roald og hans kabler , fylt med dempeolje fra ubåter som er hovedguruen.... Rart ikke du spør Roald om akustikk... Men det er mye en ikke skal forstå.."Siste utvei"? Da jeg opprettet bruker på HFS var det ikke med noen annen hensikt enn å kunne respondere på salgsannonser. Det var slik jeg skaffet de Høyttalerne og cd-spilleren jeg har. Fra en hyggelig entusiast her i byen. Og slik jeg ble kjent med Accuphase, da jeg kjøpte deres beste integrerte til en veldig god pris. Så god som ny og en hyggelig forhandler (NAT) var mellomledd i handelen. En særdeles hyggelig åpenbaring da denne ble prøvd første gang. Så så man jo etter hvert alle disse trådene med alle de idiotiske påstandene, og så kunne man ikke la vær å blande seg av og til. Og jeg har fortsatt ikke lært som bruker tid av en fridag på dette her. Hvem er vitenskapen for deg? En eller annen audioforening? Floyd Olive og Sean Toole? ;-)Asbjørn? En eller annen fabrikant som selger fra nettet et sted? Bare lurer...Stråmannsargumentasjon som siste utvei? Jeg har få illusjoner, særlig når det gjelder prising. At kvalitet ofte koster betyr ikke at alt dyrt er kvalitet. Det betyr heller ikke at det må være dyrt for å være kvalitet. Hva var det jeg tilla deg som du ikke hadde sagt sa du?Er det rart at ting ofte er dyrere jo bedre de blir? Det gjelder nær sagt alt du kan bruke penger på. Om du velger å tro at denne sammenhengen er ugyldig for hifi så får du heller gjøre det. Og om det hjelper deg å komme gjennom dagen, å tro at hifi er den omtrent eneste produktgruppe i verden som kan selges på en løgn, i all fremtid, så får du bare mene det. Who am I to take away your illusions?I innlegg #683 nevner du alternativverdenen «vår». Tidligere har du gjentatte ganger hyllet prislappens betydning for kvalitet. Hva er det jeg har beskyldt deg for å mene som du ikke har sagt?
Vet ikke om denne oljen har noe å si eller ikke. I det minste lekker den ikke ut, selv etter 10 år nesten. Jo Roald har fortalt meg om akustikk han. At rommet bør ha en blanding av harde og mindre harde flater. Sikkert fornuftig.Må være Roald og hans kabler , fylt med dempeolje fra ubåter som er hovedguruen.... Rart ikke du spør Roald om akustikk... Men det er mye en ikke skal forstå.."Siste utvei"? Da jeg opprettet bruker på HFS var det ikke med noen annen hensikt enn å kunne respondere på salgsannonser. Det var slik jeg skaffet de Høyttalerne og cd-spilleren jeg har. Fra en hyggelig entusiast her i byen. Og slik jeg ble kjent med Accuphase, da jeg kjøpte deres beste integrerte til en veldig god pris. Så god som ny og en hyggelig forhandler (NAT) var mellomledd i handelen. En særdeles hyggelig åpenbaring da denne ble prøvd første gang. Så så man jo etter hvert alle disse trådene med alle de idiotiske påstandene, og så kunne man ikke la vær å blande seg av og til. Og jeg har fortsatt ikke lært som bruker tid av en fridag på dette her. Hvem er vitenskapen for deg? En eller annen audioforening? Floyd Olive og Sean Toole? ;-)Asbjørn? En eller annen fabrikant som selger fra nettet et sted? Bare lurer...Stråmannsargumentasjon som siste utvei? Jeg har få illusjoner, særlig når det gjelder prising. At kvalitet ofte koster betyr ikke at alt dyrt er kvalitet. Det betyr heller ikke at det må være dyrt for å være kvalitet. Hva var det jeg tilla deg som du ikke hadde sagt sa du?
Å? Det høres ut som snake-oil for meg. Det ser i hvert fall usedvanlig kult ut. Komponenter som er væske-forbundet så å si. Nærmest naturstridig. (Væske og elektronikk hører liksom ikke helt sammen)Oljefyllingen opprettholder en uniform dielektrisitetskonstant i kabelisolasjonen over tid.
hadde de enda vært nitrogenfylt.