I 2040 tviler jeg på at det lages plug-in hybrider. Det er en mellomløsning fram til elbilene blir bra nok. Hvis elbilene ikke er bra nok i 2040 blir de aldri bra.
«Mellomløsning»? Når dagens hybrider skal forbys på lik linje som diesel- og bensinbilen, så må vel dagens hybrider anses som et like stort _problem_ som dem? Hva forbruk hadde din datter sa du, hva brukte 2,5 tonns bensin-hybriden til hytta osv
Kanskje forslaget kommer, og etter litt politisk ping-pong så blir datoen justert fra 2040 til 2030?
Selvfølgelig er det en mellomløsning inntil elbilene er blitt gode nok. En plug-in hybrid forurenser vesentlig mindre enn en bil med fossilmotor (like mye eller litt mindre på langkjøring og mye mindre på lokal kjøring). Uten å ha ulempen med begrenset rekkevidde. Forutsetningen er selvfølgelig at den lades før den brukes og at rekkevidden på strøm er god nok til den daglige småkjøringen.
Hvis plug-in hybriden ikke lades, men kjøres på bensin hele tiden (noe jeg dessverre tror ofte er tilfelle) har det jo lite effekt. Den vil jo få hjelp av elektromotoren uansett siden batteriet jo lades ved bremsing, men utslippsmessig forsvinner nok den effekten ved at bilen er tyngre.
Jeg er enig i at avgiftspolitikken for plug-in bilene bør diskuteres, og at man absolutt burde sette en minimumsgrense for hvor langt de kan kjøre på strøm før avgiftslettelsen slår inn. Min har en teoretisk rekkevidde på 50 km. Jeg kjørte 45 km i går på strøm. Personlig synes jeg det er i minste laget, men til mitt bruk holder det akkurat. Kanskje 70 km ville være nok. Eller 90. Med de nye batteriene er dette fullt mulig uten å øke vekten på bilen.
Mitt forbruk den siste måneden er på 0,14 l/mil. Det betyr at jeg på 1 mnd har brukt ca 4 l bensin. Hadde jeg hatt den vanlige bensin-varianten av bilen ville jeg brukt ca. 20 l. I utslippssammenheng er plug-in varianten et problem, men et mye mindre problem enn bilen med bare bensinmotor. Altså en mellomløsning. Jeg kunne godt hatt en ren elbil hadde det ikke vært for de lange turene jeg tar 4-5 ganger i året. Jeg kunne løst det med å ha en ren elbil og så leie bil for de lange turene, men det ville i praksis ikke hatt noen effekt på det utslippet jeg genererer.
Jeg sjekket forøvrig min datters bils forbruk. Hun har 20 km til jobb og ingen lademulighet på jobben. Bilen lades hver dag før bruk. Hun kjører t/r jobb på strøm, så hennes forbruk er nok omtrent på samme nivå som mitt, altså rundt 0,14 l/mil i snitt. Altså - daglig kjøring på strøm, og noen lange turer innimellom. Hennes langturer er imidlertid kortere enn mine, så hennes forbruk bør bli lavere i snitt.
NB: Jeg snakker kun ut fra min erfaring med bruk av en plug-in. For meg med min bruk er den for tiden ideell, men jeg tror kanskje også at jeg er den ideelle brukeren av en slik bil. Jeg kjøpte ikke bilen for å få avgiftsfriheten, men fordi det faktisk er den teknologien som. pr. idag er riktig for meg, og som dekker mine behov uten at jeg behøver å gjøre noen endringer i den måten jeg bruker bil på. Hva jeg kjøper neste gang (hvis det blir noen neste gang) er avhengig av hvordan teknologien utvikler seg og hvordan mine behov endres. Jeg kan fort ende opp med å ha 2 biler - en i Norge og en i Praha. Hvis ladenettverket der nede blir bedre kan det fort være at det er 2 elbiler det er snakk om.