Ikke minst inne i bilen!Kan man ikke bruke helium i stedet? Det ville sikkert gitt mye morsommere lyd i potten...
Ikke minst inne i bilen!Kan man ikke bruke helium i stedet? Det ville sikkert gitt mye morsommere lyd i potten...
Du bruker logikk - det er bra!Argumentene om at hydrogen er ineffektiv er jeg uenig når man vet at det kan produseres gratis fra energi som ellers ikke ville blitt brukt til noe eller på andre måter hvor sløsing ikke betyr noe. Det er ganske enkel logikk. Så får vi se hva fremtiden bringer.
Toyota også.Honda bør snart leie inn noen som kan design.
Tyskerene kjører nok stort sett diesel når de har tilgang til luft og elektrisk neddykket.Det har lite for seg å diskutere dette frem og tilbake. Vi går fort i ring. Men et siste innlegg for nå.
Fakta er det er ladeutfordringer i Norge også. Sier ikke at det ikke kan løses, men det er et spørsmål om kostnad og om man skal påtvinge folk kostnader som ikke ønsker det. Legg også merke til at rapporten sier at først i 2030 er nettet klar for 1,5 millioner elbiler.
Norge er uansett i en helt særsituasjon og har langt bedre betingelser enn andre land. Ser man på resten av verden, så er det mer enn små utfordringer. Som nevnt tidligere, så er f.eks strømnettet i USA enkelte steder kapabel til å dekke ca. 15% bileiere med elbiler. Da skjønner man at det krever en stor ombygging om alle skal ha elbil. At man velger hydrogen i Japan er neppe fordi de er dumme.
Har heller ingen tro på at faktisk alle ønsker en elbil med ladestyret det fører med seg vs. en hydrogenbil. Det sier seg selv at mange vil foretrekke en hydrogenbil som kan brukes som dagens bil.
Argumentene om at hydrogen er ineffektiv er jeg uenig når man vet at det kan produseres gratis fra energi som ellers ikke ville blitt brukt til noe eller på andre måter hvor sløsing ikke betyr noe. Det er ganske enkel logikk. Så får vi se hva fremtiden bringer.
Tror også det er vesentlig å ha i bakholdet at hydrogen er fremtidens energi og at nå skjer enorm satsing på det til svært mye. Teknologiske gjennombrudd innen feltet som egentlig ikke har noe med hydrogenbil å gjøre i første omgang vil derimot også gjerne få betydning for slike kjøretøy etterhvert. Og si at man kjemper for at lyset for hydrogenalternativet ikke skal slukkes mener jeg derfor blir litt feil. Hydrogen er derimot på full frammarsj nå. Her kan man nevne:
Strøm til bedrifter, strøm til hjem, tog, gaffeltrucker, brenselceller til mobil, ubåt, droner, fly, lastebiler osv.
Her er forøvrig en ubåt Norge har bestilt.
Vis vedlegget 489704
Helt enig. Jeg synes noen Toyotaer er ok. F.eks. fungerer nåværende generasjon RAV4 og fronten på C-HR synes jeg er kul (ikke baken). Prius ser jo ut som resultatet av en fyllefest.Toyota også.Honda bør snart leie inn noen som kan design.
Stort sett de fleste fra østen.
Nordmenn begynner å få dårlig smak også.
Det som blir utfordringen fremover i forhold til fornybar kraftproduksjon (globalt) blir å skape gode buffer slik at man sikrer stabil drift og leveranse døgnet rundt. Da er det mange ulike energibærere som kan være aktuelle. Produksjon av hydrogen via elektrolyse kan være en av dem.Det er ett eller annet jeg ikke skjønner med "lokal produksjon" av hydrogen. Jeg får på en måte inntrykk at dette er en koselig liten stasjon med tak over med solceller på taket og en pumpe som man kan fylle tanken med lokal hydrogen.
Men...for å leke litt med tall:
En elbil bruker 2-4000 kWh i året. La oss ta 3000 kWh som snitt.
En hydrogenbil vil jo kreve mer på grunn av litt tap i produksjon av hydrogen - la oss bruke 4000kWh i året.
Solceller produserer kanskje 200 kWh pr kvadratmeter pr år.
Så hvis denne pumpestasjonen skal betjene 1 bil - så trengs 20 m2 med solceller på taket. Skal den betjene feks tusen biler - så trengs 20 dekar med solceller. Det er ikke så lett å få til i tettbebygd strøk.
Hva er det jeg ikke skjønner....?
Mvh
OMF
Det er ikke meningen at man skal stille slike spørsmål ved disse fine vyene.Det er ett eller annet jeg ikke skjønner med "lokal produksjon" av hydrogen. Jeg får på en måte inntrykk at dette er en koselig liten stasjon med tak over med solceller på taket og en pumpe som man kan fylle tanken med lokal hydrogen.
Men...for å leke litt med tall:
En elbil bruker 2-4000 kWh i året. La oss ta 3000 kWh som snitt.
En hydrogenbil vil jo kreve mer på grunn av litt tap i produksjon av hydrogen - la oss bruke 4000kWh i året.
Solceller produserer kanskje 200 kWh pr kvadratmeter pr år.
Så hvis denne pumpestasjonen skal betjene 1 bil - så trengs 20 m2 med solceller på taket. Skal den betjene feks tusen biler - så trengs 20 dekar med solceller. Det er ikke så lett å få til i tettbebygd strøk.
Hva er det jeg ikke skjønner....?
Mvh
OMF
Det som blir utfordringen fremover i forhold til fornybar kraftproduksjon (globalt) blir å skape gode buffer slik at man sikrer stabil drift og leveranse døgnet rundt. Da er det mange ulike energibærere som kan være aktuelle. Produksjon av hydrogen via elektrolyse kan være en av dem.
Så senest en dokumentar i går fra UK der de har et kraftverk som ligger under en stor innsjø - på dagen sender de vann ned fra sjøen for å produsere strøm skalert til etterspørsel. På natta reverseres generatorene og vannet pumpes opp igjen. Det bruker mer strøm enn de produsert på dagen, men strømprisene og etterspørsel skaper fornuft i det.
Noen har tester med å bruke gruvesjakter som ikke er aktive lengre og spenne generatorer over dem som holder et lodd i sjakten. På dagen siger loddet nedover og produserer strøm og på nattet bruker man overskuddsenergi for å trekke loddet opp igjen.
Mye spennende som skjer. Så forøvrig at den lokale SC-stasjonen til Tesla var utvidet med ganske mange flere plasser nå.
Er ganske sikker på at Uthus mener hurtiglading. Hvis flesteparten lader med 6-10A så er det snakk om forbruk tilsvarende en panelovn ekstra pr. elbil. Det må gå. Hvis ikke så er det uansett nødvendig å ruste opp nettet betydelig.Litt morsomt å pirke litt i debatten
Mange har jo nevnt at det at mange lader elbil samtidig er ikke noe problem for strømnettet. Da er det litt interessant å lese hva en som jobber med dette sier:
"Bård Olav Uthus, nettdirektør i Trønderenergi, sier at de kan spare store kostnader hvis samfunnet finner ut hvordan strøm kan brukes på en smartere måte.
- Nettet sprenges hvis alle kjøper elbiler. I dag har vi en utfordring når mange elbiler skal lade batteriene i det samme området, på samme tidspunkt. Vi håper at prosjektet kan gi oss svar på hva som er lurt å gjøre, slik at vi slipper store investeringer for å ruste opp strømnettet, sier Uthus."
Sitat fra Adresseavisen i dag.
PS: Jeg kjører stort sett elektrisk selv, så ikke ta mitt "engasjement" i denne saken dit hen at jeg hater elbiler. Jeg bare synes debatten blir litt for ensidig noen ganger.
Ganske mange av dem når man gikk fra FM til DAB+ i hvert fall.Var det tilsvarende grinebitere med primus som irriterte seg over at folk fikk komfyr?
Det er vel ettertrykkelig poengtert at det er effekt som er problemet og ikke energi - og at smarte ladere vil løse dette innen dagens infrastruktur.Litt morsomt å pirke litt i debatten
Mange har jo nevnt at det at mange lader elbil samtidig er ikke noe problem for strømnettet. Da er det litt interessant å lese hva en som jobber med dette sier:
"Bård Olav Uthus, nettdirektør i Trønderenergi, sier at de kan spare store kostnader hvis samfunnet finner ut hvordan strøm kan brukes på en smartere måte.
- Nettet sprenges hvis alle kjøper elbiler. I dag har vi en utfordring når mange elbiler skal lade batteriene i det samme området, på samme tidspunkt. Vi håper at prosjektet kan gi oss svar på hva som er lurt å gjøre, slik at vi slipper store investeringer for å ruste opp strømnettet, sier Uthus."
Sitat fra Adresseavisen i dag.
PS: Jeg kjører stort sett elektrisk selv, så ikke ta mitt "engasjement" i denne saken dit hen at jeg hater elbiler. Jeg bare synes debatten blir litt for ensidig noen ganger.
The team developed an innovative method to split water into its constituent parts - hydrogen and oxygen – using sunlight. The hydrogen can then be used as a fuel, with the potential to power everyday items such as homes and vehicles.
Crucially, hydrogen fuel that can be created through this synthetic photosynthesis method would not only severely reduce carbon emissions, but would also create a virtually limitless energy source.
"Hydrogen superior to battery-electric vehicles, says Hyundai Canada CEO. Hydrogen-powered electric vehicles appear poised to overtake battery-powered EVs as consumers’ green car of choice".
Kilde: http://canada.autonews.com/article/20180423/CANADA/180419804/1400
Tja...det begynner å bli ganske mange elektriske lastebiler i testkjøring i Norge allerede. Nikola er selvsagt kult, men de har neppe en eneste bil på veien om 2 år.Selvsagt altfor tidlig å konkludere, men virker som hydrogen er i ferd med å bli den foretrukne løsningen til lastebiler.
https://e24.no/digital/tesla-motors/oel-kjempe-bestiller-800-nikola-lastebiler/24325436
https://www.weforum.org/agenda/2018...on-sized-electric-bus-fleet-every-five-weeks/Tja...det begynner å bli ganske mange elektriske lastebiler i testkjøring i Norge allerede. Nikola er selvsagt kult, men de har neppe en eneste bil på veien om 2 år.Selvsagt altfor tidlig å konkludere, men virker som hydrogen er i ferd med å bli den foretrukne løsningen til lastebiler.
https://e24.no/digital/tesla-motors/oel-kjempe-bestiller-800-nikola-lastebiler/24325436
Edit: så i en annen tråd nå at det i Kina alene kommer nærmere 2000 elbusser på veien hver uke.
Mvh
OMF
Mer tall her:Kina er kina, de 2000 elbussene i uka inkluderer da ikke de 800 i uka som har for dårlig kvalitet.
Fant ikke tall for 2017 i farten, men det ble solgt 1 million el.biler i 2015, 2 millioner i 2016...toget går for hydrogen...
Mvh
OMF
Som en vis mann en gang sa:Er det forresten noen som har tanker rundt brannsikkerhet med hydrogenbiler.
Hvordan stiller det seg med brann i en parkeringskjeller med et par hundre hydrogenbiler...?
Mark Watney skrev:Luckily, in the history of humanity, nothing bad has ever happened from lighting hydrogen on fire.
For en som lever i sin egen teoretiske fantasiverden, så fremstår nok arguementer som baserer seg på hvordan verden ser ut som rare.Rare argumenter mot hydrogenbiler i elbiltråden.
Argument nr 1. Det har blitt solgt lite hydrogenbiler i Norge i dag, ergo virker det som man mener at de visstnok ikke har en fremtid. Veldig merkelig å påpeke når man vet at hydrogenbiler er helt i starten, at bilene som hittil er solgt har både vært kostbare og ladestasjonene har nesten ikke eksistert. Det er innlysende at hydrogenbiler trenger tid og at elbiler er det som vil selge klart mest i kommende årene. Ingen som benekter det. Det betyr derimot ikke at hydrogenbiler ikke har en fremtid. Jeg forstår ikke hva som er poenget med påpeke at det er solgt lite hydrogenbiler enda. Solgte Think spesielt mange modeller i starten?
Argument nr. 2. Bilene er visstnok trege. Det til tross for at det finnes hydrogen sportsbiler med høy akselerasjon.
Foruten tungtransport, så er det åpenbart IMO at enkelte foretrekker en bil med lang rekkevidde kombinert med kort fylletid. Det finnes ulike grunner til det, blant annet har vi vært inne på flere ganger at mange mennesker bor uten lademuligheter. Både innen taxi næringen og logistikk er også rekkevidde vesentlig.Hvem skal kjøpe hydrogenbiler?
Det bygges ut flere og flere fyllestasjoner som er vist tidligere. Men det skjer ikke over natten. I enkelte andre land er satsingen på utbygging mye større enn i Norge. Større salg av hydrogenbiler kan også sette fart i videre utbygging. Hyundai Nexo er strengt tatt den første hydrogenbilen som konkurrerer godt på vesentlige områder. Toyota Mirai har mer vært en kostbar konseptbil.1)For de fleste er bil den nest største investeringen etter bolig. Derfor vil man sikre seg om at man ikke gjør bomkjøp. Mange kjøper en Golf fordi det er et trygt valg, og man kan alltid snakke med noen som også har kjøpt en Golf. Pr idag finnes det knapt et menneske i Norge som har kjørt en hydrogenbil. Hva skal hydrogeneiere på Vestlandet gjøre dersom man får teknisk trøbbel på den ene fyllestasjonen som finnes her...?
Ikke bare rekkevidde. Kort fylletid er også vesentlig. Og at man slipper å måtte bruke tid på å lade. Som nevnt så kommer det flere fyllestasjoner. For en tid så må man leve med et mindre antall og det begrenser også markedet. Men dette vil jo forandre seg. Forøvrig er det fult mulig allerede i dag å reise langt sydover i Europa med en hydrogenbil, noe flere har gjort. På samme måte som el-bil så krever det derimot planlegging. Og enklere vil det bli etterhvert når flere stasjoner kommer. Samme argument kunne du forøvrig ha brukt om de første elbilene. De kom ikke langt og det var ikke mulig å hurtiglade underveis.2) Det virker som rekkevidde er argumentet hydrogengjengen har bestemt seg for å bruke. Men selv om Nexo kan kjøre 60 mil uten påfyll, så er jo effektiv rekkevidde under det halve - fordi du må jo tilbake til utgangspunktet for fylle igjen. Det er jo helt utenkelig å reise på ferie med en slik bil. Og bare så det er nevnt - det finnes faktisk en annen teknologi som fint greier 100 mil på en fylling. Kalles dieselbil og de er tilgjengelig i et uttall varianter, og kan etterfylles hvor som helst i hele den verden. Det er veldig vanskelig å se for seg hvem som skal ha et bilbehov som ikke lar seg dekke med en elbil, men som samtidig får sitt behov dekket av en hydrogenbil.
Det bygges i dag både elektriske busser og hydrogenbusser og tilsvarende innen annen tungtransport. Elektrisk passer bra til kortere distanser, hydrogen til lengre distanser. Energitettheten er mye høyere for brenselceller enn hva den er for et stort batteri. Denne forskjellen blir dermed enda mer tydelig i store kjøretøy.3) Kostnader ved utbygging. Vanskelig å spå om fremtiden, men når det nå begynner å komme elektriske busser, elektriske varebiler begynner å få vann på mølla, og personbilmarkedet ser ut til å fortsette å øke, så kan kanskje 2019 bli første året med 100 000 nye elbiler på veien. Men hvor blir av disse enorme kostnadene som er knyttet til infrastruktur...? Selvsag er det en fordel at man bygger på en eksisterende infrastruktur - eierne bygger lokale ladepunkt, bedrifter, kjøpesenter, kommersielle aktører og borettslag bygger lokal infrastruktur, og kraftselskapene tar seg av det distrubisjonsnettet. Og ingen klager.....
Mvh
OMF