OMF
Æresmedlem
Kan du komme vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?Virker du som du utelukkende ute etter å "vinne en debatt" og bruker stadig stråmannsargumentasjon hvor du tilegner meg meninger jeg ikke har.
Mvh
OMF
Kan du komme vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?Virker du som du utelukkende ute etter å "vinne en debatt" og bruker stadig stråmannsargumentasjon hvor du tilegner meg meninger jeg ikke har.
Tenet ene vindmølle park i vade havet, er ca 1/3 udbygget på nuværende tidspunkt og levere pr dag dato strøm til 5 mil. Husstande.
Grundet til at den ikke er færdig udbygget er at der pr idag er overkapasitet dag forsyning linjerne i land ikke klarer at bringe strømmen videre. Dette arbejdes der på og denne park er bare begynnelsen på hva der er planlagt. Der arbejdes også med plan om utbygningen av en kempe park på en kunstig ø.
Partnerne i dette project er pr idag tenet, Dong, BP, og Statoil vil sikkert senere slutte sig til.
Norsk vand kraft vil blive Europas batteri i den fremtidige elproduktion i Europa.
Dette er plannen som vil blive impliseret, og avstemningen sidst er begyndelsen på denne vei.
Energien må enten lagres eller brukes. I perioder der den ikke brukes går den til spille. Det er her det er snakk om produsere den til hydrogen og evt frakte den til hvor man trenger det. I Tyskland importerer man i dag f.eks over halvparten av energien de bruker, og dette er ventet å stige til over 70 prosent innen 2020. De ønsker selvsagt en løsning som ikke baserer seg på import, men som kan fanges lokalt. Les f.eks denne:Poenget til OMF er at i en verden hvor fossile brensler skal utfases så finnes ikke konseptet fornybar «overskuddsenergi». Om den finnes så kan den langt mer effektivt brukes til å lade elbiler.
Leste du linkene i innlegg nr. 315? Også fra vannkraft er det snakk om å utnytte energien enda bedre ved å produsere hydrogen.I Norge har man forsåvidt et slags konsept om overskuddsenergi, det er når flommen blir ekstra stor og reservoarene renner over. Ellers lagres energien enkelt ved å la være å produsere og la vannet bli der det er. Selv å pumpe vann høyere for sener å lade elbiler er mer energieffektivt enn å produsere hydrogen.
But hydroelectric plants are still utilizing only a portion of the river's hydraulic energy due to hydrologic and economic restraints. One possibility for increasing the efficiency of hydropower plants is the conversion of water to hydrogen through electrolysis by using the excess energy or wasted energy not yet utilized, and then conversion of hydrogen to electricity via a gas turbine or fuel cells. The electricity produced in the off-peak or no-demand time, or at the time of huge river flows in the spring can be stored in the form of hydrogen, and later, when the peak energy is needed, the hydrogen converted to electricity.
Dette er vel nå allerede svart på. Det handler altså om å utnytte overskudd av kraft bedre. Dette gjelder mange steder. Har tidligere nevnt solcellepaneler f.eks i California hvor energi som i dag forsvinner kan brukes til 640 millioner km til hydrogenbiler. Dersom en gjennomsnittsbil kjører 10 000 km i året, så er det nok til 64 000 hydrogenbiler. Mange andre steder i verden har man tilsvarende situasjon med solceller. I Danmark med vindmøllene er det i perioder mye energi som ikke utnyttes. I Storbritannia er det gjort en rapport om at det mye å hente på produsere hydrogen fra overskuddsenergi fra både gass og vind.Sånn helt konkret - hvor ser du for deg konseptet «overskuddsenenergi» i den siviliserte verden i overskuelig fremtid?
Seba er ytterst skeptisk til hydrogen til personbiler og tok ikke en gang med slike biler i sin bok om fremtidens mobilitetsløsninger.Bilmarkedet kommer til å forandre seg...
https://cleantechnica.com/2018/05/0...path-forward-to-evs-and-out-of-the-i-c-e-age/
Mvh
OMF
I Danmark varmes husene og vand op med Gas og fjernvarme produksert fra hovedsaglig kul.Tenet ene vindmølle park i vade havet, er ca 1/3 udbygget på nuværende tidspunkt og levere pr dag dato strøm til 5 mil. Husstande.
Grundet til at den ikke er færdig udbygget er at der pr idag er overkapasitet dag forsyning linjerne i land ikke klarer at bringe strømmen videre. Dette arbejdes der på og denne park er bare begynnelsen på hva der er planlagt. Der arbejdes også med plan om utbygningen av en kempe park på en kunstig ø.
Partnerne i dette project er pr idag tenet, Dong, BP, og Statoil vil sikkert senere slutte sig til.
Norsk vand kraft vil blive Europas batteri i den fremtidige elproduktion i Europa.
Dette er plannen som vil blive impliseret, og avstemningen sidst er begyndelsen på denne vei.
Fem millioner husstanders forbruk av energi eller av spesifikt elektrisk energi? Dere svir vel av en del fossilt brensel også i Danmark?
I en hypotetisk verden uten fossil energi trengs det enorme mengder fornybar energi. Det er ikke så lett å se hvor overskuddet skal komme fra. Det er også ganske stor forskjell på en husstands direkte forbruk av elektrisk energi og forbruk pr innbygger totalt. Det er mye annet enn bolig som krever elektrisk energi og andre former for energi.
Langtidsmålet til danmark er at innen 2035 skal 85% av landets forbruk av elektrisk energi produseres fra vind. Så kommer alt det andre i tillegg. Slik du skriver kunne man bli forledet til å tro at Danmark er overforsynt men at det mangler overføringskapasitet for å benytte energien. Norge er omtrent eneste land i verden hvor elektrisk energi brukes til «alt» minis transport i husholdningene. Vi koker på strøm, varmer opp bolig og vann med strøm. Ikke mange steder man gjør det. All energi jeg kjøper hjemme er elektrisk. Jeg har ikke betalt er øre for andre energiformer de siste tre årene (bortsett for gass til gassgrillen og litt kull til kullgrillene). Ved får jeg av svigers, det brukes i prisen og pizzaovnen. Alt er elektrisk ellers.
Har ikke fått tid til å se den selv ennå, men her er noen av hightlights...Seba er ytterst skeptisk til hydrogen til personbiler og tok ikke en gang med slike biler i sin bok om fremtidens mobilitetsløsninger.Bilmarkedet kommer til å forandre seg...
https://cleantechnica.com/2018/05/0...path-forward-to-evs-and-out-of-the-i-c-e-age/
Mvh
OMF
Får håpe bussen også går i "rasende" fart etterhvert; "Samferdselsdepartementet har heller ikke gitt bussen tillatelse til å kjøre i mer enn 12 kilometer i timen"...utviklingen går i rasende fart...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ql073Q/foerste-rute-for-selvkjoerende-buss-i-norge-godkjent
Joda, men hastighet er kun viktig for oss mennesker. For algorytmene som styrer dette så går vår verden så sakte uansett at det spiller ingen rolle for programmeringen om den kjører i 12, 40 eller 80 km/t. Teknologisk/prinsippielt - er dette et stort sprang.Får håpe bussen også går i "rasende" fart etterhvert; "Samferdselsdepartementet har heller ikke gitt bussen tillatelse til å kjøre i mer enn 12 kilometer i timen"...utviklingen går i rasende fart...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ql073Q/foerste-rute-for-selvkjoerende-buss-i-norge-godkjent
Nåvel, det er raskere enn å gå...
Ja, slitedelene på en elbil bør vel være dekk, bremseskiver og hjullager.Noen nøkkelopplysninger:
“The electric motor is 5 times more efficient in converting the energy in the battery to usable, kinetic energy.” This translates into electric motors using 10x less fuel than their internal combustion counterparts. Sound familiar? With several EVs with more than 200 miles (320 kilometers) of range at around the $35,000 price point, they are well within reach of the average consumer in developed nations.
At a similar purchase price and lower fuel cost, the deal is sweetened even further by lower maintenance costs and longer vehicle life expectancies. Tony gave the example of an electric vehicle shuttle service that told him that the top maintenance expense for its vehicles over hundreds of thousands of miles was tires.
Er dette en konklusjon den kom frem til på egenhånd så kan det være greit med en pust i bakken, men kunstig intelligens vil jo uansett etterhvert forstå at mennesker er det for mange av.Litt "morsom" info (ikke morsom, men...) i forbindelse med dødsulykken i USA der en Über-drosje kjørte på og drepte en fotgjenger. Bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde kommet fram til at fotgjengeren ikke utgjorde en stor fare, så den hadde bestemt seg for å ikke stoppe.
Vehicle fatalities don't get attention because they occur in ones and twos. If people died at the same rate but in one horrifying crash a month that killed 3,500 people, then Mr. Bush and Congress would speedily make auto safety a priority and save thousands of lives a year. As Transportation Secretary Norman Mineta has said: ''If we had 115 people die a day in aviation crashes, we wouldn't have a plane in the sky.''
Man trodde opprinnelig at bilen ikke hadde sett fotgjengeren, men ved analyse av loggen fant man ut at bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde vurdert at det ikke var noe poeng å bremse eller svinge unna.Er dette en konklusjon den kom frem til på egenhånd så kan det være greit med en pust i bakken, men kunstig intelligens vil jo uansett etterhvert forstå at mennesker er det for mange av.Litt "morsom" info (ikke morsom, men...) i forbindelse med dødsulykken i USA der en Über-drosje kjørte på og drepte en fotgjenger. Bilen hadde sett fotgjengeren, men hadde kommet fram til at fotgjengeren ikke utgjorde en stor fare, så den hadde bestemt seg for å ikke stoppe.
Ikke bremseskiver, bremsene brukes kanpt.Ja, slitedelene på en elbil bør vel være dekk, bremseskiver og hjullager.Noen nøkkelopplysninger:
“The electric motor is 5 times more efficient in converting the energy in the battery to usable, kinetic energy.” This translates into electric motors using 10x less fuel than their internal combustion counterparts. Sound familiar? With several EVs with more than 200 miles (320 kilometers) of range at around the $35,000 price point, they are well within reach of the average consumer in developed nations.
At a similar purchase price and lower fuel cost, the deal is sweetened even further by lower maintenance costs and longer vehicle life expectancies. Tony gave the example of an electric vehicle shuttle service that told him that the top maintenance expense for its vehicles over hundreds of thousands of miles was tires.
I Norge vil nok den største utgiften være antirust-behandling...
Her snakker du mot bedre vitende, vi er mange som begynner å få ganske mange kilometere på bilene våre og jeg kan forsikre deg om at det ikke er noe problem..Ja, de foran. Ikke på bakhjulene. Med mindre man panikkbremser og står på bremsepedalen, men hvem gjør vel det?
Du bruker bakbremsene hver gang du tråkker på pedalen. Slik du skriver høres det ut som bilen kun bremser forran ved svak bremsing.Ja, jeg ser ingen slitasje eller rust på bremsene på min GTE heller (den har bare gått 9000 km). Jeg har en Golf TSI som står her og brukes innimellom (når barna er på besøk). På Golfen er bakbremsene fullstendig bortrustet, og på den brukes bremsene relativt ofte (når den kjøres). Bremsene på bakhjulene brukes jo sjelden når man bruker bremsepedalen, det er jo først og fremst håndbrekket som bruker bakbremsene, og med disse elektriske bremseknappene i moderne biler kan man jo ikke bremse med bakhjulene. Håndbrekksladd er en saga blott (dessverre).
I gamle dager hadde jeg en vanskelig innkjøring i garasjen. Nedoverbakke og og en skarp høyresving. Med bakhjulsdrift kunne jeg ikke dra meg gjennom svingen, og hvis jeg brukte bremsepedalen gikk bilen rett fram. Løsningen ble å bremse (forsiktig) med håndbrekket og gi forsiktig gass. Funket utmerket. Så fikk jeg brukt bakbremsene også
Venter fortsatt på svar på denne.Kan du vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?Virker du som du utelukkende ute etter å "vinne en debatt" og bruker stadig stråmannsargumentasjon hvor du tilegner meg meninger jeg ikke har.
Mvh
OMF
Kan du vise til et eksempel hvor jeg har brukt stråmann...?
Mvh
OMF
Å bruke tid på dette blir litt meningsløst, men sier du spør flere ganger. Flere av dine innlegg er typisk stråmannsargumentasjon slik jeg ser det. Hvor du tillegger meg meninger og diskuterer utifra det. Senest i innlegg både #316 og #317.Venter fortsatt på svar på denne.
Mvh
OMF
Du har dessuten flere ganger dratt frem at "det er komisk at jeg forskutterer teknologisk fremskritt innen hydrogen", til tross for at jeg baserer det på faktiske gjennombrudd som har skjedd. Og samtidig gjør du nettopp det du anklager meg for selv når du snakker om løsningene fremover for strøm og lading. Kombinasjonen av dette gir ikke akkurat godt grunnlag for en saklig debatt.For en som lever i sin egen teoretiske fantasiverden, så fremstår nok arguementer som baserer seg på hvordan verden ser ut som rare.
Å bruke tid på dette blir litt meningsløst, men sier du spør flere ganger. Flere av dine innlegg er typisk stråmannsargumentasjon slik jeg ser det. Hvor du tillegger meg meninger og diskuterer utifra det. Senest i innlegg både #316 og #317.
Har flere ganger nevnt det. Effektiviteten har ikke noe å si når man enten produserer hydrogen fra overskuddenergi eller på en svært rimelig metode med fotosynte e.l. Dette er ikke et argument som holder. Energien fra f.eks solceller ville ha gått til spille dersom den i perioder ikke ble lagret i form av hydrogen.
Vel - jeg poengeterer vel i grunn bare hva du selv skriver:Du har dessuten flere ganger dratt frem at "det er komisk at jeg forskutterer teknologisk fremskritt innen hydrogen", til tross for at jeg baserer det på faktiske gjennombrudd som har skjedd. Og samtidig gjør du nettopp det du anklager meg for selv når du snakker om løsningene fremover for strøm og lading. Kombinasjonen av dette gir ikke akkurat godt grunnlag for en saklig debatt.
Nå er det ingen grunn til å tro at effektiviteten til hydrogenkjøretøy vil være status quo. Det er masse gjennombrudd som viser det motsatte, men egentlig er ikke dette vesentlig.
Forøvrig: Det meg bekjent ingen i dag som har fått til fastoffbatterier. Allikevel tar vi for gitt at de kommer. Mens produksjon av hydrogen ved fotosyntese har man allerede fått til, men det regnes av flere som teori og science fiction.
Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.
Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.
Vis vedlegget 494253
Syns jeg ser dette på norske vinterveier....Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.
Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.
Vis vedlegget 494253
Der ingen trodde at nokon kunne bu......Syns jeg ser dette på norske vinterveier....Den fremste bør vel være betjent, dvs ha en våken sjåfør. De bak kan jo være programmert til å bare følge etter den foran. Eventuelle sjåfører i dem kan jo sove. Ved å rullere på å sitte fremst og passe på kan et slikt mini-tog kjøre tilnærmet kontinuerlig. uten å måtte stoppe for pålagt hviletid.Her er hva jeg tror på når det gjelder hydrogen til transport. Daimler er allerede godt i gang med utprøving -- Platooning av transportkjøretøy, som kobles sammen "elektronisk" og blir til virkelige vogntog på veiene. Det vil gjøre det mulig å la være å bygge tospors jernbanenett, noe som er et gigantisk løft i Norge, vi er vel på Europabunn i tospors pga topografien.
Men platooning med hydrogendrevne vogntog vil gjøre det mulig å unngå utslipp, samtidig som man får langt mer effektiv transport. Mange av disse vil også være selvkjørende og kan kjøre midt på natten, når det er lite trafikk på veiene. Fordi de er, relativt sett, støyløse sammenlignet med dieseltrucks, får man ikke støyplager om natten.
Vis vedlegget 494253
I dag har Frankrike kun 20 fyllestasjoner. 100 stasjoner i 2023 er ikke all verdens, men målsetningen om 400 til 1000 stasjoner innen 2028 viser en solid satsing. Og det samme angående planen om antall kjøretøy.The main aspects of the plan are to have 5,000 light commercial vehicles and 200 heavy vehicles (buses, trucks, TER, ships) and the construction of 100 stations fueled by hydrogen produced locally by 2023 ; - from 20 000 to 50 000 light commercial vehicles , 800 to 2000 heavy vehicles and from 400 to 1000 stations by 2028.