Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    For de langt fleste land så vil en elektrifisering av bilparken bety en betydelig prosentvis økning i forbruket av elektrisk energi. For Norge er ikke denne forskjellen like dramatisk målt siden vi ikke er så mange og Norge allerede har et enormt forbruk av elektisk energi pr. innbygger. Forbuk pr. innbygger er eksempelvis ca dobbelt så stort i Norge som i Sverige, tre ganger så høyt som i Tyskland og fire ganger så høyt som i Danmark. I Norge vil en elktrifisering av privatbilparken øke forbruket av elektrisk energi med ~6-7%. Tilsvarende tall for andre land er nok mye høyere, og denne energien må produseres og transporteres i stor grad.
    Nå brukes det vel ca 2Kw strøm pr liter bensin som produseres i Norge så om vi hadde kuttet ut all raffinering av drivstoff til personbiler i Norge så bør vi kunne spare litt strøm.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg spurte deg jo i den andre tråden, hvilket areal det er snakk om her. Du snakker om lokal produksjon og fotosyntese.

    Solceller greier i dag opp i mot 25% virkningsgrad - og trenger 20 kvadratmeter med panel pr bil de skal betjenes. Selv om fotosyntese blir utrolig effektivt, vil det nok kreves i hvertfall 10 kvadratmeter pr bil. Hvordan ser du for deg at dette kan bli en løsning i byer...? Ofte så henger jo kostandseffektivitete og virkningsgrad sammen med størrelse.


    Mvh
    OMF
    Det er for tidlig å si noe om fotosyntese og areal og hvordan dette blir i praksis. Gjennombruddene har man fått i flere ulike forskningsmiljøer, men mer detaljert info er ukjent for meg. Dette er neppe på markedet før om noen år ville jeg tro.

    I Sverige skal de forøvrig kombinere solcellepaneler med hydrogenproduksjon:
    https://www.pv-magazine.com/2018/05...-storage-project-based-on-hydrogen-in-sweden/
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.214
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg spurte deg jo i den andre tråden, hvilket areal det er snakk om her. Du snakker om lokal produksjon og fotosyntese.

    Solceller greier i dag opp i mot 25% virkningsgrad - og trenger 20 kvadratmeter med panel pr bil de skal betjenes. Selv om fotosyntese blir utrolig effektivt, vil det nok kreves i hvertfall 10 kvadratmeter pr bil. Hvordan ser du for deg at dette kan bli en løsning i byer...? Ofte så henger jo kostandseffektivitete og virkningsgrad sammen med størrelse.


    Mvh
    OMF
    Det er for tidlig å si noe om fotosyntese og areal og hvordan dette blir i praksis. Gjennombruddene har man fått i flere ulike forskningsmiljøer, men mer detaljert info er ukjent for meg. Dette er neppe på markedet før om noen år ville jeg tro.

    I Sverige skal de forøvrig kombinere solcellepaneler med hydrogenproduksjon:
    https://www.pv-magazine.com/2018/05...-storage-project-based-on-hydrogen-in-sweden/
    Jo, men det er vel vanskelig å få mer energi ut av det en det som finnes i sollyset...?

    Det er jo heller ikke noen som betviler at man kan lage hydrogen av solceller. men hvis du ser på bildet - så er ikke dette akkurat noe man skal gjøre i bymiljø. Og hele prosjektet gir hydrogen til 4 millioner kilometer. Eller drøyt 250 biler.

    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Fordelen med min bil er at jeg kan lade den hjemme, helt uaktuelt å bruke 600k på en hyundai når den pr idag ikke kan fylles. Det er vanskelig å se for seg hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut fyllestasjoner for hydrogen all den tid det ikke er nok biler til å betjene stasjonene og vise versa.
    Tungtransporten kommer helt sikkert til å satse på hydrogen, med fyllestasjon på egne terminaler, tviler dog på at det blir hengt på en bildispenser på disse. En haug med kjærringer for å fylle hydrogen er ikke spesielt optimalt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det ikke egen tråd for de som liker Hydrogenbiler?
    Veldig viktig å gjøre hva man kan for disse fine hydrogenbilene som vi ser overalt. (Har en her i gaten hvor jeg bor. Har også kjørt den. Toyotas. Elendig akselerasjon, som på alle hydrogenbilene).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.214
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Alt avhenger av forutsetninger. NEL er vel ikke spesielt nøytrale, og det er vel litt uklart om dette er SINTEF sitt offisielle syn, eller om det er en som forsker på hydrogen.

    Men, man pisker en død hest. Ble registert 6394 nye elbiler i Norge i mars.
    Rene elbiler hadde 15% av nybilsalget i 2016, 20% i 2017 og 27% så langt i 2018 (og da kommer 19% med ladbare hybrider i tillegg).

    Man skulle tro elnettet knekker fullstendig sammen, men så vidt jeg har merket er det ingen problemer.

    Så litt info fra Hydrogenverden:

    Toyota Mirai
    "Miraien" har solgt godt og Norge ligger høyt oppe på salgstoppen i europeisk sammenheng.


    Tja - hvor mange er det da.....
    Vel - svaret finner vi på bestselgeren:

    Hyundai ix35 FCEV
    Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.




    Mvh
    OMF
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Toyota Mirai klarer null til hundre på straks under ti sekunder. Selv syns jeg ikke det er så problematisk, men enkelte kan muligens oppleve det som dumt å bruke mye penger på en treig bil, når det finnes kjappere alternativer innen elbiler.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.406
    Antall liker
    1.938
    Mirai må gi begrepet dyrt og dårlig ny og forsterket betydning. Steike du må være entusiast for å legge ut for en sånn!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Toyota Mirai klarer null til hundre på straks under ti sekunder. Selv syns jeg ikke det er så problematisk, men enkelte kan muligens oppleve det som dumt å bruke mye penger på en treig bil, når det finnes kjappere alternativer innen elbiler.
    Haha, å gud er denne hydrogenmonstrositeten så elendig? Ok, jeg er litt godt vant men dette er på trøbilnivå. Betaler folk penger for noe slikt?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Noen setter pris på andre egenskaper ved en bil enn bare akselerasjon. 0-100 på under 10 sek er greit nok for de fleste.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.207
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Toyota Mirai
    "Miraien" har solgt godt og Norge ligger høyt oppe på salgstoppen i europeisk sammenheng.


    Tja - hvor mange er det da.....
    Vel - svaret finner vi på bestselgeren:

    Hyundai ix35 FCEV
    Bilen har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 40 biler.
    I rushtrafikken til og fra Oslo tror jeg at jeg tilsammen har sett en - 1 - hydrogen personbil med HY-skilt og en hydrogenbuss. Det er alt. Derimot har displayet i Teslaen nesten rett når det viser at alle andre biler i synsfeltet også er Tesla. Det er ikke uvanlig å se klynger med tre-fire Teslaer i tillegg til alle andre EL og EK-registrerte biler.

    Hydrogen...?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Noen setter pris på andre egenskaper ved en bil enn bare akselerasjon. 0-100 på under 10 sek er greit nok for de fleste.
    Liker å ha litt push når jeg skal kjøre forbi. Tryggere da. Akselerasjon er ikke avgjørende i vanlig kjøring, men er grei å ha når man skal komme rundt et vogntog, for eksempel.

    Mirai veier 1,8 tonn:

    Med en egenvekt på godt over 1,8 tonn legger du derimot fort merke til at det ikke er noen sportsbil. Den oppfører seg som en mindre villig Prius hvis du presser den.
    Fortell meg hvorfor jeg skal satse på en, i et land der 98% av elektrisiteten er fornybar?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.827
    Antall liker
    9.755
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Minner meg om en kabeltråd, elbileierne forsvarer sitt kjøp med nebb og klør og prøver å nebbe ned de ikke troende som våger seg frempå med at kanskje hydrogen også kan være et alternativ. Det må da være greit å utvikle begge deler. Elbil i sentrale strøk i relativt små kjøretøy og hydrogen til tyngre biler kan jo være fornuftig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.207
    Antall liker
    40.714
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det må bli en slik arbeidsdeling så lenge ikke batteriteknologien også leverer nok energitetthet til tyngre kjøretøy. Det vi diskuterer er mest hvor den grensen går, pluss å minne om at en hydrogenkjede i beste fall har halve effektiviteten av en rent elektrisk energikjede, pluss at dagens hydrogenproduksjon stort sett foregår ved spalting av naturgass heller enn elektrolyse av vann. Biproduktet av det er like store CO2-utslipp som om man brenner gassen direkte.

    C4H10 + 4 O2 => 4 CO + 2 O2 + 5 H2 => 4 CO2 + 5 H2

    En nødløsning.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Minner meg om en kabeltråd, elbileierne forsvarer sitt kjøp med nebb og klør og prøver å nebbe ned de ikke troende som våger seg frempå med at kanskje hydrogen også kan være et alternativ. Det må da være greit å utvikle begge deler. Elbil i sentrale strøk i relativt små kjøretøy og hydrogen til tyngre biler kan jo være fornuftig.
    Nettopp.

    Hydrogen for tyngre kjøretøy, ferger, t.o.m. for elektrisitetsproduksjon, "makes perfect sense".
    Cross-over mellom batteri-effektivitet og hydrogen-effektivitet bør respekteres.
    Og markedet sier egentlig fra -- om det var fornuft i hydrogen for småbiler ville vi hatt mengder av hydrogenstasjoner og mange modeller å velge mellom.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Noen setter pris på andre egenskaper ved en bil enn bare akselerasjon. 0-100 på under 10 sek er greit nok for de fleste.
    Liker å ha litt push når jeg skal kjøre forbi. Tryggere da. Akselerasjon er ikke avgjørende i vanlig kjøring, men er grei å ha når man skal komme rundt et vogntog, for eksempel.
    Du skal holde fartsgrensen, også i en forbikjøring. Ligger du bak en lastebil og vil forbi og du gir gass for å gjøre en trygg forbikjøring og det står en kontroll der, ryker førerkortet. Det virker som om myndighetene vil at du ikke skal gjøre trygge forbikjøringer, og da er vel 0-100 på 10 sek helt greit ;)

    Men for å være litt seriøs - jeg er helt enig med deg i at aksellerasjon er viktig. 0-100 på under 10 sekunder er fremdeles relativt greit. Det er mange biler på veien i dag som ikke er raskere enn det.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.366
    Antall liker
    18.886
    Torget vurderinger
    2
    Brukte noen år av mitt liv på å markedsføre mid-range Turbo acceleration for Saab. Minnes fortsatt kjøreturen i taxi inn fra Heathrow der en enorm utendørsplakat vi hadde laget viste en Saab cab som freste forbi en trailer.

    ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.164
    Antall liker
    10.716
    0-100 er uinteressant ved en forbikjøring. Da er 60-120 viktigere.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    0-100 er uinteressant ved en forbikjøring. Da er 60-120 viktigere.
    Jo, men samtidig er det greit å ha litt futt i kjerra fra stillestående når man skal benytte seg av en luke for å komme inn på en tett trafikkert forkjørsvei uten å være til bry for resten av trafikken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Blir spennende å se på prisen, med lite batteri så bør den legge seg et godt stykke under Tesla og Jaguar
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12

    Herlig med tyske ingeniører i sving.

    Kommenterer en liten lyd ved pådrag. You will get rid of it? Yes...
    Jeg greide 5 minutter før jeg skrudde av. Nok en klump for gamle folk. Min interesse for biler er dalende med alle de horrible monstrene som tilbys. Og så er jeg ikke gammel nok til å kjøre Mercedes enda ....
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.660
    Antall liker
    10.994
    Sted
    Trondheim
    Alt skal jo være svære, tunge SUVer nå. Mercedes har helt greie modeller, jeg har ingen ting imot Mercedes, men kan de ikke lage en grei normal elbil? Dessverre er det visst SUVer folk vil ha, så da lager de det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har heller ikke noe i mot Mercedes, de kan historie og renomme så det holder, men jeg ender opp med samme følelsen hver gang jeg kjører en: dette slagskipet er bygget for eldre folk enn meg.....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Madam’en sitt argument for SUV er at ‘jeg liker å sitte høyt’
    Dette trumfer visstnok alt.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Det er kanskje der det ligger, jeg liker å sitte lavt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg synes denne er helt grei når det gjelder størrelse og utseende, så alt fra Mercedes er ikke stort og klumpete. Med et større batteri og mulighet for hurtiglading er dette noe jeg kunne levd med.

    Mercedes_B-class_r_3087854b.jpg
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Du har rett, denne er liten og klumpete. (jeg skrev opprinnelig "Nok en klump for gamle folk")
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Jeg har heller ikke noe i mot Mercedes, de kan historie og renomme så det holder, men jeg ender opp med samme følelsen hver gang jeg kjører en: dette slagskipet er bygget for eldre folk enn meg.....
    Jeg hadde også denne holdningen før. Var ikke mye fahrfreude her. Men min nye doning har endret litt på denne holdningen (i Sport+ modus).
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.403
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har heller ikke noe i mot Mercedes, de kan historie og renomme så det holder, men jeg ender opp med samme følelsen hver gang jeg kjører en: dette slagskipet er bygget for eldre folk enn meg.....
    Jeg hadde også denne holdningen før. Var ikke mye fahrfreude her. Men min nye doning har endret litt på denne holdningen (i Sport+ modus).
    Da har du nok blitt eldre ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke mye elbil i Sport+ modus.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    1.202
    Jeg er gammel og liker å sitte høyt, bedre oversikt, Det kommer sikkert skikkelige el -biler etterhvert, Range Rover type og da bestiller jeg med en gang.
    Så beholder jeg min gamle Land Rover Discovery ( hatt denne i 18 år ) til å kjøre ned i elven og opp igjen med tilhenger for å hente 2 ferdig-skutte hjorter på andre siden
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn