Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Enn så lenge er den jo minst 3x så effektiv.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Oppdatering: Jeg har nå vært 2,5 uker i Praha og har så langt sett 3 elbiler. 1 Tesla og 2 BMW i3. Ingen ladestasjoner i umiddelbar nærhet av meg. Det var forøvrig et program på radio for noen dager siden om de rare nordmennene som kjøper elbiler ;)
    Biltrafikken i Praha er imidlertid gått kraftig opp. Økonomien går bedre og jeg har så langt sett flere Bentleyer, en Aston Martin, et par Lamborghinier, 5-6 Maseratier og noen Ferrarier. Antall store Mercedeser og BMWer har jeg ikke tall på. Vanlig folk kjører diesel. Skoda Fabia, Rapid, Octavia eller Superb.

Oppdatering 2: Jeg var en rask tur i Kamptal i forrige uke. Bodde i Straß (liten landsby med kanskje 1500 innbyggere i utkanten av områdets nest beste vinmark - Gaisberg), og der var det faktisk en kommersiell ladestasjon midt i sentrum. På 2 dager så jeg ikke en eneste bil som benyttet den. Ikke så jeg noen elbiler heller.

Skiftet kommer helt sikkert, men det er lenge igjen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Jeg var i Berlin i fjor høst, der kunne jeg med sikkerhet registrere at det fantes elbiler. Opptil flere stykker faktisk! Jeg har endatil sett en Tesla i London.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Ja, som sagt - jeg har sett elbiler her i Praha, men det er ikke mange. I blokkområdet der jeg har leilighet finnes det ikke stikkontakter ute, heller ikke i parkeringskjellere eller garasjer, så lading er fremdeles en utfordring. Jeg skal selvfølgelig ha lademulighet på hytta her nede, men strøm er dyrt og stort sett produsert i kullkraftverk, så jeg vet ikke hvor mye det nytter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Ja, Mělník er ikke så langt unna. Kan kjøre innom der når jeg skal ned til Praha igjen om 4 uker.
    For all del - det er ladestasjoner i Praha (ca 30 totalt hvorav 16 hurtigladere) så det lar seg jo gjøre. Hvor billig det er aner jeg ikke. Selv i Norge er det jo dyrere å hurtiglade en elbil enn det er å kjøpe bensin/diesel så hvordan det er her bør jeg jo undersøke.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Jeg fløy ned denne gangen, men skal kjøre ned om 4 uker. Får se da. Alt avhengig av hastighet selvfølgelig. Nå vil jeg ikke ha det veldig travelt nedover, og regner ikke med å kjøre på motorvei før etter Berlin. Rute blir Trondheim - Fredrikstad (dag 1), Fredrikstad - Trelleborg (dag 2), Båt til Sassnitz med litt turist rundt om på Rügen - overnatting i Sassnitz. Deretter Sassnitz - Dresden og så Dresden - Praha via Pirna og Bad Schandau. Har ikke helt bestemt meg om jeg skal ta en overnatting i Dresden. I den grad det blir motorveikjøring blir det vel Berlin - Dresden og kanskje Ustí nad Labem - Praha.
    Jeg ser at de sier av ved konstant fart i 100-120 km/t bruker den omtrent 0,6 l/mil og at du skal kjøre veldig fort før den bruker over 0,7. På flat vei i jevnt 80 ligger den på ca 0,45 l/mil.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var i Lisboa for en uke siden. Så en Model S og en Model X i løpet av en langhelg. På vei hjem tok vi Uber Green til flyplassen og ble hentet i en Nissan Leaf. Det kostet nøyaktig halvparten av det vi betalte fra flyplassen for en dieseltaxi.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var i Berlin i fjor høst, der kunne jeg med sikkerhet registrere at det fantes elbiler. Opptil flere stykker faktisk! Jeg har endatil sett en Tesla i London.
    Jepp. Jeg så to i3er på 4 dager i Berlin, en av de sto på den ene ladestasjonen på Alexander Platz, og i Potsdam var det en bod med 2 Teslaer utstilt på torget. Det var til og med 2 personer innom og kikket på de i løpet av de ti minuttene jeg ruslet rundt på torget. I trafikken så jeg derimot ingen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva er bensinforbruket på hybriden din fra Norge til Praha?
    Eklasse dieselen (ny 220d) min brukte 0,47 ved relativt jevn kjøring i 110-120, og 0,55 ved jevn kjøring i 140. Fra Fredrikstad til Bergen kjørte jeg på 0,41 i bedagelig norsk landeveisfart med lite trafikk på veien.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Hva er bensinforbruket på hybriden din fra Norge til Praha?
    Eklasse dieselen (ny 220d) min brukte 0,47 ved relativt jevn kjøring i 110-120, og 0,55 ved jevn kjøring i 140. Fra Fredrikstad til Bergen kjørte jeg på 0,41 i bedagelig norsk landeveisfart med lite trafikk på veien.
    Så vesentlig billigere enn en elbil som ville være avhengig av hurtiglading på disse turene.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    I praksis er det vel ingen som vil foreta en slik langtur med en elbil av typen Leaf, i3, e-Golf eller lignende og stoppe hver 15 mil for å lade på en hurtiglader der man betaler blodpris for strømmen. Til slikt bruk er det vel foreløpig bare Tesla med sitt superladernettverk som fungerer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Jeg trodde jo nettopp at man skrøt sånn av alle de fine elbilene som kommer/er kommet med hurtiglading og lang rekkevidde som gode alternativer for oss som kjører langt. Er det ikke slik likevel? Er vi blitt lurt?

C

cruiser

Gjest
    Det er vel heller ikke den langsikte tanken og løsningen å kjøre på kryss og tvers av europa med bil. Reiseaktiviteten må drastisk ned på kort sikt, på noe lengre sikt kan man se for seg fly på biodrivstoff med en leiebil på el i andre enden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.030
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel heller ikke den langsikte tanken og løsningen å kjøre på kryss og tvers av europa med bil. Reiseaktiviteten må drastisk ned på kort sikt, på noe lengre sikt kan man se for seg fly på biodrivstoff med en leiebil på el i andre enden.
    Sikkert, men så lenge vi reiser oftere og veldig langt med fly vil miljøbelastningen her bare øke og øke.

C

cruiser

Gjest
    Når det er sagt har jeg hatt to turer til sør europa med min tesla. Det fungerer helt fint, etter som jeg reiser med barn har det heller ikke betydd noe lengre reisetid. Turen må riktignok planlegges litt og man må tenke seg om underveis, så det er sikkert ikke for alle.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er jo det vi har sagt - vi må endre adferd. Innføring av elbiler fører til at våre reisevaner må endres, men vi får hele tiden høre at vi kan bare kjøpe en elbil og fortsette som vi gjør nå. Det er derfor jeg blir så oppgitt av mye av det som skrives.
    Og er det så sikkert at flymotorer med biodrivstoff hjelper så mye? Produksjonen av biodrivstoff er jo den største trusselen for regnskogen som klimaet er så avhengig av.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Når det er sagt har jeg hatt to turer til sør europa med min tesla. Det fungerer helt fint, etter som jeg reiser med barn har det heller ikke betydd noe lengre reisetid. Turen må riktignok planlegges litt og man må tenke seg om underveis, så det er sikkert ikke for alle.
    Tviler ikke, og de fungerer helt sikkert for mange. Jeg blir bare så lei av at det påstås at det vil fungere for alle. Nå er jeg snart pensjonist og vil reise alene, så tid er ikke noe problem, så etter hvert vil det sikkert fungere for meg også. Men ikke pr. i dag.
    Og hvis du må basere deg på hurtiglading på kommersielle stasjoner blir det altså en god del dyrere enn å kjøre en moderne dieselbil.

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er jo det vi har sagt - vi må endre adferd. Innføring av elbiler fører til at våre reisevaner må endres, men vi får hele tiden høre at vi kan bare kjøpe en elbil og fortsette som vi gjør nå. Det er derfor jeg blir så oppgitt av mye av det som skrives.
    Og er det så sikkert at flymotorer med biodrivstoff hjelper så mye? Produksjonen av biodrivstoff er jo den største trusselen for regnskogen som klimaet er så avhengig av.
    Vel, svært mange kan kjøpe seg en elbil og fortsette som før fordi de ikke drar på langtur særlig ofte. En gjennomsnittlig bil i Norge kjører 15.000 km i året og under 40 km per dag. Til slikt bruk duger de fleste elbiler som selges i dag, men dersom man skal kjøre langt ofte, så er det enten en Tesla eller en fossilbil som gjelder. Muligens kan den nye Jaguaren bli et alternativ - den har god nok batterikapasitet, men det spørs hvor den kan lades all den tid det ikke finnes noe utbygd ladenettverk enda.

Det koker ned til hvilket bilbruk man har. Elbil passer definitivt ikke alle.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig koker det ned til hvilken bilbruk man har, men vi skal jo alle kjøpe elbil. Så mange av oss skal kjøpe en bil som ikke passer til vår bruk? Hvor er logikken i det?

C

cruiser

Gjest
    Skjønner ikke hva du maser etter, du kan kjøpe akkurat den bilen du vil samt kjøre til Praha uten å pisse, ingen som tvinger deg til noe som helst..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjør jo det. Jeg har helt bevisst ikke kjøpt meg en elbil fordi de ikke passer til mitt bruk pr. i dag. Men når du leser dette forumet og artikler rundt om i avisene sies det jo at jeg bør kjøpe en elbil fordi den passer til alle og til alt bruk. Det må jo være lov å påpeke at det ikke stemmer. Jeg har heller ingen tro på at de elbilene som blir tilgjengelig etter at man skal slutte å selge fossilbiler (i 2025) vil bli så veldig mye bedre enn de vi har i dag. Og da kan jeg ikke kjøpe en ny bil som passer til mitt bruk. Eller rettere sagt, de vil antagelig det da, siden jeg da har vært pensjonist en stund og ikke har den samme bilbruken som jeg har i dag.

Jeg vil bare ha litt mer redelighet i debatten.

Jeg reagerer f.eks. på hvordan lederen i elbilforbundet (er det det de heter) forklarer hvor mye billigere det er å kjøre en elbil ved å vise til strømprisen for lading for å kjøre en mil. Dette er jo riktig når du lader hjemme. I neste setning sier hun så at det utgjør mye penger når du kjører langt. Men hvis du kjører langt blir du avhengig av å hurtiglade, og da er det plutselig ikke så billig. Hvis det hun mener er at du kjører mye, men ikke lenger enn at du kommer deg hjem og kan langsomlade hjemme, har hun jo rett, men det er ikke det hun sier. Dermed blir argumentasjonen uredelig.

PS: Dette med å kjøre langt uten å pisse har tydeligvis festet seg hos mange. Argumentet mange bruker er jo at "du må jo uansett stoppe for å pisse, så da kan du jo like gjerne lade bilen samtidig". Vel - jeg stopper for å pisse (en gang i blant), men min blære er ikke så stor at jeg trenger 30 minutter for å tømme den :D

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Det vi som har elbil prøver å komunisere er at med små tilpasninger klarer man seg helt fint i hverdagen og på langtur i europa med elbil(tesla). At noen har sære/uvanlige behov eller ikke ønsker å gjøre noen tilpasninger er helt greit, kjøp noe annet..

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.963
    Sted
    Trondheim
    Da er vi enige, cruiser. Jeg skulle bare ønske at andre som diskuterer dette kunne være like redelige. Og som du sier - pr. i dag er det kun Tesla med gratis hurtigladning som har billigere drivstoff enn en moderne dieselbil på langtur.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Da er vi enige, cruiser. Jeg skulle bare ønske at andre som diskuterer dette kunne være like redelige. Og som du sier - pr. i dag er det kun Tesla med gratis hurtigladning som har billigere drivstoff enn en moderne dieselbil på langtur.
    Gratis er det nå ikke. Betalt på forhånd ja...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Er heller i utgangspunktet ikke fri bruk lengre heller på nyere biler. Er vel 400kWh (rundt 1600km give or take) gratis, deretter betaling. I Borge er det 1,30 pr lWh så vidt jeg med, mao litt dyrere enn stikkontakten hjemme men ikke noen upris.

C

cruiser

Gjest
    Tror ikke jeg hadde giddi å betalt spesielt mye for fri bruk om det hadde vært en option når jeg kjøpte bilen. Er utelukkende på SC når jeg reiser(med bil), som ikke er spesielt ofte.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Samme her. Får neppe de pengene tilbake noen gang, men nettverket er gull på lengre turer. Stått i kø en gang på litt over tre år.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oppdatering: Jeg har nå vært 2,5 uker i Praha og har så langt sett 3 elbiler. 1 Tesla og 2 BMW i3. Ingen ladestasjoner i umiddelbar nærhet av meg. Det var forøvrig et program på radio for noen dager siden om de rare nordmennene som kjøper elbiler ;)
    Biltrafikken i Praha er imidlertid gått kraftig opp. Økonomien går bedre og jeg har så langt sett flere Bentleyer, en Aston Martin, et par Lamborghinier, 5-6 Maseratier og noen Ferrarier. Antall store Mercedeser og BMWer har jeg ikke tall på. Vanlig folk kjører diesel. Skoda Fabia, Rapid, Octavia eller Superb.

Oppdatering 2: Jeg var en rask tur i Kamptal i forrige uke. Bodde i Straß (liten landsby med kanskje 1500 innbyggere i utkanten av områdets nest beste vinmark - Gaisberg), og der var det faktisk en kommersiell ladestasjon midt i sentrum. På 2 dager så jeg ikke en eneste bil som benyttet den. Ikke så jeg noen elbiler heller.

Skiftet kommer helt sikkert, men det er lenge igjen.
    Kanskje de gjør som Bulgaria og satser på hydrogen istedet. I Bulgaria har det jo tatt helt av nå med hydrogenplanene - hele 10 fyllestasjoner skal bygges innen 2025! :rolleyes:
    https://www.gasworld.com/bulgaria-to-have-10-hydrogen-stations-by-2025/2014817.article

The Deputy Minister for Transport, Information Technology and Communications, Anguel Popov, announced the news at the presentation of H2 automobile technologies, and said, “There is no a single charging station in the country while H2 technology gets ever more popular.”

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje de gjør som Bulgaria og satser på hydrogen istedet. I Bulgaria har det jo tatt helt av nå med hydrogenplanene - hele 10 fyllestasjoner skal bygges innen 2025! :rolleyes:
    https://www.gasworld.com/bulgaria-to-have-10-hydrogen-stations-by-2025/2014817.article

The Deputy Minister for Transport, Information Technology and Communications, Anguel Popov, announced the news at the presentation of H2 automobile technologies, and said, “There is no a single charging station in the country while H2 technology gets ever more popular.”
    Du er jo en raring. ABB har satt opp flere dusin Terra hurtigladestasjoner og har planer om enda flere. At landet også ser på hydrogen skyldes at de har vannkraft, men de planene er da ytterst beskjedne, sammenlignet med utbyggingen av ladestasjoner?

https://balkangreenenergynews.com/bulgarias-electric-vehicle-charging-network-extended/

Bulcharge og andre bygger også ut ladenett.

Terra 53 CJG – all in one electric vehicle charging solution, and ABB’s most popular installation – is compatible with all-electric vehicles on the Bulgarian market. Depending on the EV battery, charging times range between 15 and 60 minutes.

The single, dual or triple outlet 50 kW fast charging station are able to operate in difficult climate conditions from -35°C to 55°C, the company added in the statement. Another benefit is that ABB provides remote condition monitoring and remote troubleshooting in more than 90 per cent of the service cases.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det var ment som en spøk Hardingfele.
    Ikke lett å skjønne bestanding, den var i innhold veldig lik en del andre innlegg som jeg ikke har oppfattet som spøk.

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.847
    Torget vurderinger
    2
    Det var ment som en spøk Hardingfele.
    Da får du unnskylde, selv om jeg syns det bør være greit å komme med saksopplysninger. Jeg tror på hydrogen til tungtransport, til mellomlagring av energi til kraftverk og til ferger. Men ikke til privatbiler, det skal simpelthen skje for mange mirakler til at det går.
    Jeg forstår at FoU-avdelinger som har brukt tiår på hydrogen har vansker med å gi slipp, men det må man -- om det ikke skjer flere mirakler.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Da er prisene for Hyundai Kona electric kommet:

KONA electric 64 kWt Teknikk 325.900 kroner
    KONA electric 64 kWt Teknikk med skinninteriør 335.900 kroner
    KONA electric 64 kWt Teknikk med soltak og skinninteriør 345.900 kroner
    Metallic lakk koster 4.900 kroner.

Prisene inkluderer veiledende frakt- og leveringsomkostninger på 10.900 kroner levert Drammen, ifølge Hyundai Norge.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da er prisene for Hyundai Kona electric kommet:

KONA electric 64 kWt Teknikk 325.900 kroner
    KONA electric 64 kWt Teknikk med skinninteriør 335.900 kroner
    KONA electric 64 kWt Teknikk med soltak og skinninteriør 345.900 kroner
    Metallic lakk koster 4.900 kroner.

Prisene inkluderer veiledende frakt- og leveringsomkostninger på 10.900 kroner levert Drammen, ifølge Hyundai Norge.
    Kommer nok til å selge veldig godt, selv om jeg tror Kia Niro blir enda mer populær. Blir spennende å se hvor leveringsdyktige de blir. Frykter at batteriproduksjonen per dags dato er en flaskehals.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn