Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Norske byråkrater er noen ganger bare den verste dritt en kan tenke seg. Makt uten selv å stå til rette; bare ensrette.

    Norsk byråkrati er ikke lengre et utøvende organ og instrument, men selv en maktfaktor hinsides det instrumentelle. Det har det vel vært lenge her i landet, men hvor det før var basert på ideologiske visjoner er det nå bare en klikk som vil opprettholde seg selv.

    Den samme saken :https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kaGx1B/Larer-til-besvar--Andreas-C-Halse
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    https://www.nrk.no/norge/fire-av-ti-lektorer-redde-for-a-kritisere-egen-skole-1.14013109

    Sier de har utrolig flotte lærere og elever. Det stemmer nok. Han nevner ikke ledelsen med et ord, og det er kanskje like greit. Den er ikke så flott.

    Artikkelen er veldig snill, der de ikke nevner at artikkelen "fra elevene" som startet ut som tilsvar fra en hel klasse, viste seg å være fra et par enkeltelever der en lærer i ledelsen har vært godt involvert.

    Som lærer i Oslo-skolen har du ingen ytringsfrihet. Og her ytringsfrihet i ordets rette betydning.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    At Oslo har en del beryktede skoler er ganske allment kjent i byen. Det fremstår som noe underlig å prøve å late som om dette problemet ikke er høyst reelt eller bli sur når noen (i dette tilfelle en lærer) påpeker det alle uansett vet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Rart med det. Men tenk hvor mye tid man kunne brukt på undervisning, hvis flere foreldre gjorde mer "rett" i barneoppdragelsen... ?????? Bare en tanke..... Det er jo tross alt de som iflg loven har hovedansvaret for den biten!

    Mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nye utfordringar i oppdragarrolla så vel som barnerolla, samanlikna med "gode, gamle dagar". Mange fungerer i praksis som eineoppdragarar, der ein tidlegare hadde ektefelle i same hus, og slapp ein masse logistikk. Barndomen er også langt meir kompleks, med meir organisert fritid, meir underhaldning og mindre tid til undring/refleksjon, mindre fysisk aktivitet og mindre intinativ generelt sett. Skulen har tatt over mykje som tidlegare var heim/privat, t.d. dette med fysisk aktivitet, og fyrsteklassingar som i mi tid starta sju år gamle 15 timar i veka, dresserast tidlegare og i mykje større grad til pultsitjing. Det arbeidast med å få til obligatorisk kjernetid alt i barnehagen, og eg tippar alle frå 2 år av vil ha eit pensum å forholde seg til innan Sanner er ferdig som minister. Ordnung muss sein... Standardiseringa er på veg. (Lesetips: Aldodus Huxley "Vidunderlige nye verden" frå30-talet)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Rart med det. Men tenk hvor mye tid man kunne brukt på undervisning, hvis flere foreldre gjorde mer "rett" i barneoppdragelsen... ������ Bare en tanke..... Det er jo tross alt de som iflg loven har hovedansvaret for den biten!

    Mvh
    Proffen
    Det jeg opplever i skolen i dag, og som mange har poengtert lenge, er at vi forventes å ta hånd om et videre spekter av hendelser. Nå sist med endringene i §9A der hendelser på fritiden som har påvirkning på skolehverdagen skal være en del av vårt ansvar - noe som gjerne er fornuftig, men ressurser kreves når smøret skal dekke over stadig mer brød. Man ser stadig oftere at foreldrene trenger tydelig beskjed om å endre måten de oppdrar/unnlater å oppdra barna sine på.

    Et økende antall instanser svirrer rundt oss uten å evne å ta fatt i en sak og drive den fremover. Det snakkes om å ha noen å gi "stafettpinnen videre til", men i praksis oppleves det mer som en boomerang man kaster ut i håp om å få råd og hjelp som i stedet returnerer til avsender - og man ser at en like godt kunne brukt tiden den var i luften på å ta fatt i sakene selv.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.702
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Nå skal jo Høyre innføre enda ett skoleår melom ungdomsskolen og videregående. DA blir nok alt så bra skal dere se!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Norske byråkrater er noen ganger bare den verste dritt en kan tenke seg. Makt uten selv å stå til rette; bare ensrette.

    Norsk byråkrati er ikke lengre et utøvende organ og instrument, men selv en maktfaktor hinsides det instrumentelle. Det har det vel vært lenge her i landet, men hvor det før var basert på ideologiske visjoner er det nå bare en klikk som vil opprettholde seg selv.

    Den samme saken :https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kaGx1B/Larer-til-besvar--Andreas-C-Halse
    «Elevar på Ulsrud vidaregåande skule føler seg krenka og stigmatiserte. I eit innlegg dei skreiv i Aftenposten 8. april skriv dei: «Det er fint at lærer Simon Malkenes sier ifra om uro i klasserommet, men ikke bruk oss elever som virkemiddel».

    Men korleis kan ein snakke om uro i klasserommet, utan å snakke om elevane? Er det læraren som lagar bråk, kanskje? Det er elevane som står bak dette bråket, og skildringa Malkenes har av denne eine timen, er med stort sannsyn dekkjande for mange av timane i dette faget.»

    Jeg frydes av slikt ungdommelig skarpsinn som parkerer krenkelsespjattet og byråkratenes drittpreik.

    https://www.aftenposten.no/meninger...kkje-gjort-noko-gale--Herdis-Auestad-Nergaard
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Nå skal jo Høyre innføre enda ett skoleår melom ungdomsskolen og videregående. DA blir nok alt så bra skal dere se!
    Da må lærerutdanningen utvides til 6 år for å klare å undervise dem. Flere år på skolebenken betyr bedre lærer, vet du.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Norske byråkrater er noen ganger bare den verste dritt en kan tenke seg. Makt uten selv å stå til rette; bare ensrette.

    Norsk byråkrati er ikke lengre et utøvende organ og instrument, men selv en maktfaktor hinsides det instrumentelle. Det har det vel vært lenge her i landet, men hvor det før var basert på ideologiske visjoner er det nå bare en klikk som vil opprettholde seg selv.

    Den samme saken :https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kaGx1B/Larer-til-besvar--Andreas-C-Halse
    «Elevar på Ulsrud vidaregåande skule føler seg krenka og stigmatiserte. I eit innlegg dei skreiv i Aftenposten 8. april skriv dei: «Det er fint at lærer Simon Malkenes sier ifra om uro i klasserommet, men ikke bruk oss elever som virkemiddel».

    Men korleis kan ein snakke om uro i klasserommet, utan å snakke om elevane? Er det læraren som lagar bråk, kanskje? Det er elevane som står bak dette bråket, og skildringa Malkenes har av denne eine timen, er med stort sannsyn dekkjande for mange av timane i dette faget.»

    Jeg frydes av slikt ungdommelig skarpsinn som parkerer krenkelsespjattet og byråkratenes drittpreik.

    https://www.aftenposten.no/meninger...kkje-gjort-noko-gale--Herdis-Auestad-Nergaard
    Groruddalen tenketank, derimot, synes å beherske nedsmeltingens kunst:

    https://www.aftenposten.no/meninger...er-venter-na-elevene-fra-Ulsrud--Morad-Jarodi

    «Tenker læreren over hvor mye vanskeligere han gjør det for disse elevene?

    Har du for eksempel prøvd å legge opp timene annerledes?

    Har du startet med et «Hei» og ønsket elevene velkommen? Har du sagt: I forrige time var det litt mye bråk. I dag ønsker jeg at vi gjennomgår xyz, for dette er viktig når dere kommer opp til eksamen som danner grunnlaget for om du blir vaskemann eller en fotballspeider.

    Har du latt dem få medvirke i utformingen av timen, regler og konsekvenser?»

    For noe møl som av og til tenkes ut fra slike septiktanker.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nå skal jo Høyre innføre enda ett skoleår melom ungdomsskolen og videregående. DA blir nok alt så bra skal dere se!
    Da må lærerutdanningen utvides til 6 år for å klare å undervise dem. Flere år på skolebenken betyr bedre lærer, vet du.
    Menneskelige kvaliteter teller mye.

    Jeg har sett lærere med årevis på skolebenken, ville ikke hatt dem til å undervise i noe som helst.
    Jeg har vært borti noen med snever utdannelse som jeg hadde satt til å undervise i nesten hva som helst.

    Aller best blir det når de sistnevnte har god faglig utdannelse og er motiverte med gode rammefaktorer. Og da må man gjøre noe som frister de flinke til å innta skolene. Nå om dagen er det alt for mange i Norge som tar høyere utdannelse og velger det de har "lyst" til å studere.

    Da får man søkere som har tatt 3 år pedagogikk, 1 år på Hawaii med internasjonal forståelse/solbruning samt en årsenhet i KRLE - og de lurer på hvorfor de ikke får fast jobb.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Norske byråkrater er noen ganger bare den verste dritt en kan tenke seg. Makt uten selv å stå til rette; bare ensrette.

    Norsk byråkrati er ikke lengre et utøvende organ og instrument, men selv en maktfaktor hinsides det instrumentelle. Det har det vel vært lenge her i landet, men hvor det før var basert på ideologiske visjoner er det nå bare en klikk som vil opprettholde seg selv.

    Den samme saken :https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kaGx1B/Larer-til-besvar--Andreas-C-Halse
    «Elevar på Ulsrud vidaregåande skule føler seg krenka og stigmatiserte. I eit innlegg dei skreiv i Aftenposten 8. april skriv dei: «Det er fint at lærer Simon Malkenes sier ifra om uro i klasserommet, men ikke bruk oss elever som virkemiddel».

    Men korleis kan ein snakke om uro i klasserommet, utan å snakke om elevane? Er det læraren som lagar bråk, kanskje? Det er elevane som står bak dette bråket, og skildringa Malkenes har av denne eine timen, er med stort sannsyn dekkjande for mange av timane i dette faget.»

    Jeg frydes av slikt ungdommelig skarpsinn som parkerer krenkelsespjattet og byråkratenes drittpreik.

    https://www.aftenposten.no/meninger...kkje-gjort-noko-gale--Herdis-Auestad-Nergaard
    Groruddalen tenketank, derimot, synes å beherske nedsmeltingens kunst:

    https://www.aftenposten.no/meninger...er-venter-na-elevene-fra-Ulsrud--Morad-Jarodi

    «Tenker læreren over hvor mye vanskeligere han gjør det for disse elevene?

    Har du for eksempel prøvd å legge opp timene annerledes?

    Har du startet med et «Hei» og ønsket elevene velkommen? Har du sagt: I forrige time var det litt mye bråk. I dag ønsker jeg at vi gjennomgår xyz, for dette er viktig når dere kommer opp til eksamen som danner grunnlaget for om du blir vaskemann eller en fotballspeider.

    Har du latt dem få medvirke i utformingen av timen, regler og konsekvenser?»

    For noe møl som av og til tenkes ut fra slike septiktanker.
    Eigentleg ganske morosamt å lese. Men noko må vere skikkeleg gale når vaksne (?) folk er såpass langt inne i skoddeheimen....korleis tenkjer ein seg at læraren helsar elevane om morgonen, og kjem i gong med undervisninga?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er til å gråte over.

    Men vi bør ta det på alvor. Dette er ikke fyllerør - som jeg vil ha ansett for - men et reflektert innlegg i debatten. Det anser seg ikke som å være hinsides i det hele tatt. Og de har sikkert rett; osloskolen er nå blitt organisert på en slik måte at den samme idiotien forkynnes fra det høyeste hold av det byråkratiske babel. Det er nok å lese artikkelen i Klassekampen av 26. april (s. 6-7) Det er skremmende lesning! Men det er også klarert politikk; akseptert måte å se ting på.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er mulig Jarodi har et halvt poeng, men that`s it.
    De resterede 9,5 poengene går utvilsomt til Malkenes.
    Og det er verdt å legge merke til at dette tross alt, ut fra Malkenes`"dagbok", handler om en hverdag i VIDEREGÅENDE skole.
    Det er med andre ord snakk om individer, som om ikke alt for mange år vil kunne være dine og mine kolleger.
    Er dette individer som viser en atferd og holdning DU ønsker skal påvirke din hverdag og ditt arbeid? Think not.
    Nå har man passert et halvt hundreår, og forhåpningsvis har ikke alderen kommet helt alene.
    Jeg er oppriktig bekymret for utviklingen som har funnet sted, og som imho har eskalert de siste 15-20 årene.
    Jeg har gjentatte ganger frontet hva jeg mener ligger til grunn, så det vil jeg ikke gå nærmere inn på her.

    Det snakkes mye om generasjon prestasjon i vår tid. Sikkert ikke helt uten grunn. Men "presterer" de egentlig så forbasket mye/høyt? Jeg bare lurer.... Normalfordelingskurven skal jo "opprettholdes". Det betyr at noen MÅ få gode karakterer, de fleste blir middelhavsfarere, mens noen ender opp med dårlige karakterer. Hvis man hadde gått inn og sett på hva som ligger "bak" en toppkarakter i dag, og så sammenliknet med kravene og nivået tidligere, hadde man gjerne fått bakoversveis.

    MEN: det som gir meg flest grå hår, handler ikke primært om karakterer. Det bunner i folkeskikk og atferd - eller rettere sagt; mangel på sådan. Og de såkalte folkevalgte gjør det jo ikke direkte enklere for oss&de som står i det daglig; elevenes rettigheter styrkes stadig vekk, og jeg har mange ganger stilt meg selv spørsmålet: "Er dette formålstjenlig", i meningen hensiktsmessig?
    Klart elever skal ha rettigheter, men som det er i dag, skal man som lærer gjerne passe seg for å være for direkte, stille for store krav, være for "streng" - for da kan man jo bli beskyldt for å trampe over grenser som hele tiden blir presset "bakover" gjennom lovendringer.

    Så blir jo spørsmålet: Er disse endringene (imho tilbakestegene) som man ser i skoleverket og -hverdagen, noe som kan ses på isolert sett; eller er dette ting man også vil finne igjen i arbeidsliv og for såkalte voksne? Det blir litt som "hva kom først; høna eller egget"?
    Av og til frister det jaggu seriøst å invitere foreldre til samtaler om sine håpefulle, og i samtale være dønn ærlig. Men man skal gjerne passe seg for slikt, siden man kan oppleve at lovverket vil slå tilbake på en selv. Og det er litt av tragedien i det hele; UANSETT hvor vel man vil elevene, både ifht faglige prestasjoner og atferdsmessig utvikling, må man gå laaaange omveier for å lede dem til Rom.

    Det er litt av en utfordring å skulle sitte her en fræddaskveld og (be)skrive slikt, for jeg tror at de aller færreste, forutsatt at man jobber utenfor skoleverket, klarer å sette seg inn i skolehverdagene og deres utfordringer. Mange får sine historier servert av sine håpefulle, eller man får det servert via båd 2. , 3. og 4.parts versjoner, og tar det derfor for god fisk - men det behøver ikke være, og er etter min erfaring ofte ikke, historier som gjenspeiler den reelle ståa.

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^
    ^
    Problemet er da ikke varslingene, men hvordan de håndteres! Og hva en innen en slik normativ kultur anser som kritikkverdig. Det siste, hva som er kritikkverdig er viktig. Hvordan forholder en seg til snøflaka og de som benytter dette rent strategisk!

    Tankene fra Grorud septiktank, og det overordnete synet til skolebyråkratiet forteller hvor vi er på vei. Ingen av de sakene som er luftet offentlig har vært en sak angående vern av varslere.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    ^
    ^
    Problemet er da ikke varslingene, men hvordan de håndteres! Og hva en innen en slik normativ kultur anser som kritikkverdig. Det siste, hva som er kritikkverdig er viktig. Hvordan forholder en seg til snøflaka og de som benytter dette rent strategisk!

    Tankene fra Grorud septiktank, og det overordnete synet til skolebyråkratiet forteller hvor vi er på vei. Ingen av de sakene som er luftet offentlig har vært en sak angående vern av varslere.
    I all hovedsak enig.
    Og bare det at der antydes at skoleledelsen har vært deltakende på elevsiden i denne aktuelle saken, gir meg frysninger langt opp på ryggen. Men denne antydede skoleledelsesstøttede og elevstøttende deltakelsen er jo samtidig et klart bevis på at de juridiske rettighetene elevene har fått, gjerne ikke er medisinen som skal til for å få skuten på riktig kurs igjen.

    mvh
    Proffen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er mykje godt skrive her, sjølv om det er noko dystert.

    Absolutt alle har erfaringar om skule, og har sjølvsagt meiningar om denne. Det som er synd, er at viktige styringsavgjerder vert gjort på subjektivt grunnlag, og på forskning som i høgste grad er diskutabel. Og at den politiske horisont aldri strekkjer seg lenger enn fire år, samstundes som den høgste måloppnåing er å bruke minst muleg ressursar på det offentlege. Byråkrati i seg sjølv er nødvendig, og eit gode - så lenge det har den nødvendige kvaliteten. Det offentlege skal vere produktivt, men i den forstand at det skal produsere livslukke for innbyggjarane. Når dette skjer, må byråkrati og det offentlege rustast til å greie dette, ikkje avskiltast og nedskjerast.

    Skule kan aldri bli produktiv. Det forskast i desse dagar på kvifor Sogn og Fjordane har så gode eksamensresultat, og ein av dei mulege forklaringane ligg attende i skulesatsinga og haldningane til skule på 1800-talet.
    Sjølv tippar eg at vi snart erfarar effekten av "skulesatsingane" vi har hatt sidan L97 og skulesentraliseringa fatna for alvor, med meir dysfunksjonelle, kranglevorne, tafatte og handlingslamma innbyggjarar som resultat. Om nokre år...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    The madness - ikke om en moralistisk pekefinger mot onga, men systemet rundt dem

    https://www.dagbladet.no/kultur/taler-du-en-rapport-til-fra-oslo-skolen/69773734
    Altså: det som tas opp i artikkelen, likner jo til forveksling ganske mye på det Malkenes var så freidig å påpeke.
    Ser at du helst vil rette en moralistisk pekefinger mot systemet rundt onga, enn mot onga selv.
    Hva legger du i "systemet rundt onga"?
    Jeg tenker umiddelbart at dette systemet som omgir våre håpefulle, også kan ses på som et stort og komplekst et.....
    Alt fra familie til sentrale styringsorganer, som legger føringer og avsetter midler til å nå føringsmål.
    I den forstand kan jeg stille meg ved siden av deg og rette en moralsk pekefinger, jeg og.
    Så får jeg heller sparke meg selv og mine kolleger litt på skinnleggen, slik at vi aldri faller til ro og blir for tilfreds med jobben vi utfører.

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at jeg ikke vil ha opp den moralistiske pekefinger kan bl.a. illustreres med en diskusjon som har gått på universitetet; en professor i juss kjørte en skjennepreken-/skjerpingstale til studentene. Noen andre professorer heiv seg på og kritiserte studentenes latskap og manglende nysgjerrighet. Studentene ble selvfølgelig drittsur.

    Jeg har selv opplevd denne «latskap», og den er blitt verre - jeg har snart 30 års fartstid på samme universitet. MEN; jeg har også opplevd en radikal endring fra ett semester til det neste, forbundet med omlegging av undervisning. Når slike ting skjer så begynner en å tenke litt annerledes.

    Det er selvfølgelig ikke slik at vi i løpet av noen tiår har endret eller fremelsket et latskapsgen. Vi er alle slik at vi søker den korteste vei til målet. Noen kan sikkert slå seg på brystet - som også noen kan gjøre i dag - og si at JEG var ikke slik. Men de fleste av oss har alltid vært slik.

    Så om vi lar genetikken forbli den samme, så må vi da spørre: hva er opphavet til disse endringer? Min egen erfaring er at slike endringer først og fremst kan føres tilbake til endringer i strukturer ved utdannelsen; hvordan er undervisningen lagt opp - ikke hva den enkelte lærer gjør -, hvordan er eksamen lagt opp, og hvordan er forholdet mellom undervisning og eksamen.

    Jeg tok opp den ganske totale endring fra det ene semesteret til det neste med mine studenter. Saken det dreide som om var hvorfor de var så dårlig forberedt til seminarene - jeg forutsetter at de gjør hjemmelekse. Det jeg fikk av tilbakemeldinger var:
    – Endringen fra seminar hver uke til hver andre uke gjorde at de mistet noe av driv og intensitet.
    – Overgangen fra å skrive en semesteroppgave på 3000 ord på mer «generelle» problem med bruk av tilbudt tilleggslitteratur, til å skrive to korte oppgaver på mellom 400 til 800 ord på spesifikke tekststykker (noen på bare 2 sider). De trengte ikke bruke tid på resten av pensum.
    – I tillegg til innlevering av disse essayene, så var det en elektronisk hjemmeeksamen på 2 timer. De hadde alle hjelpemidler fra Google til familie, venner og kollokviegruppa. Alt er tilgjengelig uten meget bry.
    – Antallet seminar ble redusert fra 14 til 7. Hvorfor skal vi ta faget alvorlig når universitet ikke tar det alvorlig gjennom slike kutt.

    Alt dette er strukturelle endringer som studenten selvfølgelig tilpasser seg. Det har intet med genetisk endring å gjøre, og er heller ikke noe som så lett lar seg rubrisere under moralsk forfall.

    Når studentene oppfører seg som idioter så er det mest sannsynlig fordi systemet de er innenfor er idiotisk. Det er systemfeil!

    Tillegg:

    I dag utgjør det 10 studiepoeng å ta ex. phil.. Det er 1/3 semester.

    Før kvalitetsreformen i 2003 hadde vi noe som het førstesemesterstudiet. Det var et helt semester som alle gikk igjennom når de ankom akademiet.

    I dag har vi store problem med motivasjon, det hadde vi ikke før kvalitetsreformen i 2003.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.591
    Antall liker
    10.862
    Sted
    Trondheim
    Lekser er jo en forutsetning for at "flipped classroom" skal fungere. Flipped classroom har jo ingen mening hvis elevene ikke har lekser. Leksene må imidlertid ligge litt i forkant - poenget i flipped classroom er jo at elevene skal sette seg inn i noe nytt på egen hånd - enten gjennom å lese noe eller se en video eller en annen aktivitet og så skal man jobbe med denne problemstillingen under veiledning på skolen. De skal altså ikke forsterke noe du allerede har jobbet med, men brukes som forberedelse til noe nytt. Akkurat som det sies i innlegget dept lenker til:

    "Lekser treng ikkje vere repetisjon, dei kan gjerne vere førebuing til eit nytt tema. Elevane kan snakke om det rundt middagsbordet, slik at alle er klare for å byrje å arbeide med det dagen etterpå."
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Alt dette er strukturelle endringer som studenten selvfølgelig tilpasser seg. Det har intet med genetisk endring å gjøre, og er heller ikke noe som så lett lar seg rubrisere under moralsk forfall.

    Når studentene oppfører seg som idioter så er det mest sannsynlig fordi systemet de er innenfor er idiotisk. Det er systemfeil!
    Fra min tid på Gløshaugen, hvor det ble innført obligatoriske innleveringer osv noen år før det kom over hele fjøla så man eksempler på det samme. Øvinger var obligatoriske, det skulle typisk leveres en 8-10 stykker pr. fag. Av disse måtte 6 være godkjente om jeg ikke husker feil. Det var tilbud om veiledning ledet av en student, kravet for å være veileder var ikke spesielt annet enn at man selv hadde tatt samme fag og hadde en grei karakter i det.

    Det utviklet seg relativt raskt en kultur for "koking", dvs kopiere andres arbeid og levere inn. Det kom i følglende utgaver:
    "Kritisk koking" - prøve å gjøre ting selv, men skule på andre på det man ikke fikk til
    "Fosskoking" - stort sett direkte avskrift uten å dvele noe med innholdet
    "Trykkoking" - bruke kopimaskin
    "Binærkoking" - kopiere en datafil med løsningen

    Videre var det generelt minimale krav til å få godkjent, jeg var selv veileder noen ganger, og holdningen min, som de fleste andre, var at man ikke skulle hindre noen å g opp til eksamen, så alle fikk i praksis tilstrekkelig med øvinger godkjent. Kravet for å få "godkjent" var i praksis å ha levert ett eller annet, og knapt nok det.

    Tross gode intensjoner var det altså i praksis helt opp til den enkelte hvor vidt man ville prøve å få noe utbytte av opplegget eller ikke. Noen trengte det ikke og gav faen fordi de kunne, andre kunne sårt trengt litt mer struktur i hverdagen og et reelt krav om å jobbe med faget gjennom hele semesteret.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Bra og riktig om lekser. En grei motvekt til de femirøde som vil dem til livs.

    https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/rLKkxl/Leksedebatten-ma-skifte-fokus
    Enig i at det er en del vetuge tanker i innlegget.
    Har selv kjørt det opplegget i år, med førebiung til neste time. Det har fungert so-so. Ikke alle elever skjønner at de faktisk MÅ gjøre den forberedende biten (jeg gjør det "av og til"/"noen ganger"), og heller ikke alle foreldre skjønner at de må følge opp den biten. Og for de som gjør de de forutsettes, er jeg ikke overbevist om at de er både fysisk og mentalt til stede i leksearbeidet.... Så hva gjør man da?
    Da vil jo uansett forskjellen mellom sterk og svak opprettholdes, ja kanskje til og med øke....

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Og nå har jo myndighetene rotet det enda mer til, i og med justeringen av opplæringsloven. Elevens rettigheter har bitt enda sterkere, i og med alt det emosjonelle aspektet har blitt fremhevet enda mer. Blir det mer nå, er vi snart ved en generasjon som ikke takler eller tåler noe som helst.,...

    Mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og nå har jo myndighetene rotet det enda mer til, i og med justeringen av opplæringsloven. Elevens rettigheter har bitt enda sterkere, i og med alt det emosjonelle aspektet har blitt fremhevet enda mer. Blir det mer nå, er vi snart ved en generasjon som ikke takler eller tåler noe som helst.,...

    Mvh
    Proffen
    De blå-blå innfører svenske tilstander i det norske skoleverket, for å fritt sitere vår gode venn og husfundamentalist :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En tanke jeg har gjort meg er hvor godt journalister tjener. Jf. NRK-streiken hvor misnøyen er stor. Hvis de tjener 510 tusen og "de store mediehusene" lønner en journalist 110 tusen mer, altså 620 tusen i året - da tjener altså journalister i VG like mye som en ganske normal rektor i norsk skole - som har daglig ansvar for kanskje 50 ansatte og 400+ elever.

    Kan ikke fatte de sliter med å få skoleledelse på plass rundt om.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.968
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For tida gjev eg deler av leksa nettopp på det å førebu seg på neste tema. Elevane skal då sjå over neste kapittel med ein teknikk som kallast B-I-S-O-N, som gjer at både sterke og svake lesarar kan få eit overblikk. Så går eg gjennom stoffet i detalj (gjerne etter læreboka) neste dag.
    Eg tykkjer det fungerer godt.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og hvor stor andel av barna gjør leksene? 70%? Og hvor lenge holder man ut? Jeg husker at jeg gjorde lekser frem til U-skola. Norsk-boka ble aldri plukket frem hjemme, ei heller engelskboka. Mattestykkene ble jeg ferdig med på skola. Det eneste jeg gjorde hjemme var innleveringene.

    Det skal være mulig for folk å møte opp på arbeid/skola, gjøre sin greie og så gå hjem uten at det kreves at de skal forberede seg. Siden skola er obligatorisk, så skal det være mulig å koble av når de ikke er der. Trenger skola ekstra forberedelser i et emne, gi elevene muligheten i skoletiden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Der min datter går (3. Klasse) har de leksehjelp i regi sv SFO (eller AKS som heter i Oslo). De som er der er stort sett mest opptatte av mobilene sine basert på referatene jeg har fått.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.736
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det skal være mulig for folk å møte opp på arbeid/skola, gjøre sin greie og så gå hjem uten at det kreves at de skal forberede seg. Siden skola er obligatorisk, så skal det være mulig å koble av når de ikke er der. Trenger skola ekstra forberedelser i et emne, gi elevene muligheten i skoletiden.
    Mulig at det burde være mulig. Men det fordrer samtidig en del forutsetninger, som så alt for ofte ikke er til stede når kidsa kommer på skolen. Tror du ville fått hakeslepp, Larson, dersom du visste hvor mange som "ikke bryr seg" nok, for ikke å snakke om alle de som har ymse bugs/troll i trompeten - som i sin tur skaper en hel del intererens i fokus.
    Når hverdagen er slik, blir det litt vanskelig å la elevene "gjøre sin greie" og samtidig komme ut med ønsket læringsutbytte......

    mvh
    Proffen
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    og det vil bedres av å gi ut lekser, hvor det er bingo om det blir fulgt opp eller ei?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn