Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Tja, hvis en så på folk flest før krigen, så var det et trekk som gikk igjen: Folk jobbet mye, men de stresset ikke.

Når folk gikk til køys, var de slitne i kroppen, men de hadde ro i hodet, og som en konsekvens så sov de godt, og var uthvilt på morran. Mye av tv-underholdningen er såpass støyende at det øker det totale stressnivået ganske mye.

Jeg tror ikke denne situasjonen bidrar til økt psykisk helse...

Johan-Kr

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En særdeles god artikkel som handler om skole, studenter og berører mange andre tema som drøftes her på sentralen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/oR84LW/Studerer-ikke-studentene-lenger--Torbjorn-L-Knutsen-og-Bernt-Hagtvet

Vi skjønner ikke hvor det er blitt av kunnskapstørsten i det digitale informasjonssamfunnet. Har vi mistet den teoretiske nysgjerrigheten og den metodiske bevisstheten? Hvor er det blitt av skrivetreningen? Hvor er den faglige gleden?

Det er mange av oss som er dypt urolige over utviklingen. Derfor synes vi det er flott at landet har fått en minister for forskning og høyere utdanning. Det trengs! Kvalitetsforfallet ved universitetene er en sentral utfordring som formelig roper etter gode, sentrale grep.

Vi ber henne innstendig om dette: ikke gi studentene mere dulling. Studenter skal utfordres. Ikke gi lærerne mer pedagogisk nytale. Kanskje statsråden isteden kan vurdere om antallet studenter er for høyt i Norge? Kanskje de studentene som ikke er interessert i å lese fagtekster, ville være bedre tjent med en praktisk opplæring fremfor en teoretisk utdannelse som de ikke vil komme til å mestre?

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge økonomien bestemmer vil forfallet fortsette og en kan kose seg med moralsk kritikk av studentmaterialet.

Det eneste interessante spørsmålet er: Hva gjør institusjonen med studentene?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes jo det mest interessante spørsmålet er: Hvor og når starter det man ser resultatet av i den såkalte høyere utdanningen?

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    En særdeles god artikkel som handler om skole, studenter og berører mange andre tema som drøftes her på sentralen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/oR84LW/Studerer-ikke-studentene-lenger--Torbjorn-L-Knutsen-og-Bernt-Hagtvet

Vi skjønner ikke hvor det er blitt av kunnskapstørsten i det digitale informasjonssamfunnet. Har vi mistet den teoretiske nysgjerrigheten og den metodiske bevisstheten? Hvor er det blitt av skrivetreningen? Hvor er den faglige gleden?

Det er mange av oss som er dypt urolige over utviklingen. Derfor synes vi det er flott at landet har fått en minister for forskning og høyere utdanning. Det trengs! Kvalitetsforfallet ved universitetene er en sentral utfordring som formelig roper etter gode, sentrale grep.

Vi ber henne innstendig om dette: ikke gi studentene mere dulling. Studenter skal utfordres. Ikke gi lærerne mer pedagogisk nytale. Kanskje statsråden isteden kan vurdere om antallet studenter er for høyt i Norge? Kanskje de studentene som ikke er interessert i å lese fagtekster, ville være bedre tjent med en praktisk opplæring fremfor en teoretisk utdannelse som de ikke vil komme til å mestre?
    Sjølv om artikkelen er krisemaksimerande på dette feltet, har ein absolutt eit poeng. Og det har Erato, også. Det trengs faktisk utdanning av handverkarar som kan utføre jobbar. Ikkje berre teoretikarar og sjefar.

Eg las ein gong ei SF-bok om ein planet der dei hadde ein arme som bestod utelukkande av generalar og marskalkar. Så kom det ein menig til planeten. Han vart sjølvsagt hersa med til dei nesten tok livet av han. Då dei innsåg at slik framferd kunne føre til at dei ikkje fekk nokon dei kunne herse med, måtte dei rasjonere på dette. Etter ei tid hadde den menige forhandla seg fram til ein posisjon der han kunne kose seg med konjakk, og hadde eit kompani med majorar til å avlaste seg i hersinga.

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    https://www.dagbladet.no/kultur/ligg-unna-fritiden-var/69644177
    ...fra en vinkel, blir dette noe av det mest egoistiske jeg noensinne har lest ifht skole. Har jo sterk tvil på at frøkna noen sinne har lest i opplæringslova.

...fra en annen vinkel blir jeg ikke helt enig med meg selv om det kaaaanskje, men bare kanskje, er et aldri så lite poeng der....

Det som er mest skummelt, er jo utsagnet (ønsket?) om å atter en gang senke ambisjonsnivået/kravene!

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    ...fra en vinkel, blir dette noe av det mest egoistiske jeg noensinne har lest ifht skole. Har jo sterk tvil på at frøkna noen sinne har lest i opplæringslova.

...fra en annen vinkel blir jeg ikke helt enig med meg selv om det kaaaanskje, men bare kanskje, er et aldri så lite poeng der....

Det som er mest skummelt, er jo utsagnet (ønsket?) om å atter en gang senke ambisjonsnivået/kravene!

mvh
    Proffen
    Frivillige lekser er jo en mulighet. Plusspoeng og gode karakterer til de elevene som er verdt noe og som leverer, og litt mer fritid til de andre, mindre mas for forsofne foreldre til de uheldige eller evneveike. Kiwi trenger sikkert kassahjelper i mange år fremover.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0

mvh
    Proffen
    Uansett vil det jo bli slik, antakelig bare enda værre i den forstand at ulikehtene øker enda mer, at foreldre med ressusrser vil hjelpe sine barn slik at de gjør det best mulig på skolen. Mens de barna som har mødre som henne som skrev denne artikkelen, kanskje vil kunne leke litt mer og slik sett "ha en bedre barndom" ( muligens? ) men også betale en brutal pris for dette senere i livet?

Man har vel sett gjennom "myten" om at barn av rike foreldre gjør det bedre på skolen fordi de har rike foreldre. Nå heter det vel at barn av foreldre med høyere utdannnelse gjør det bedre enn barn av foreldre som ikke har det. Den første "myten" var vel ikke helt usann da foreldre med høy utdannelse i snitt har no ebedre økonomi enn barn av forledre som ikke har det. men det som betyr mest ( er vel dagens konsensus ) at foreldre med høy utdannelse forstår behovet av god utdannelse bedre enn foreldre som ikke har høy utdannelse. Slik sett vil avskaffelse av lekser kun sementere de ulikheter man allerede i dag ser. Er pappa Prof. Dr.Med og mamma Dr.Ing er nok dine muligheter for et vellykket utdannelsesløp noe større enn hvis mor er "parkettkosmetolog" og far "lagerarbeider" stemmer SV, klager på ulikheter i samfunnet og maser om reduksjon i karakterkravene for å komme inn på ønsket linje på VGS. Uansett hva man i Norge gjør for å "nivelere vekk" ulikheter i skole/utdanning så vil våre søte små møte en brutal verden den dagen de skal ut i arbeidslivet.
    Jeg er redd denne mammaen ikke gjør sine søte noen tjeneste med å forfekte de holdninger hun her viser.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Frivillige lekser er jo en mulighet. Plusspoeng og gode karakterer til de elevene som er verdt noe og som leverer, og litt mer fritid til de andre, mindre mas for forsofne foreldre til de uheldige eller evneveike. Kiwi trenger sikkert kassahjelper i mange år fremover.
    Ja, jeg ser slett ikke bort fra at frivillighet (enten det nå er takket være foreldreambisjoner eller barns egne ambisjoner) kan være veien å gå. Da vil jo gapet mellom flink og mindre flink øke - og således kanskje tvinge frem et utdannings- og yrkesløp som minner om det som har vært i nyhetene den senere tid. Der frontes det jo f eks at man i fremtiden kanskje verken har behov for eller samfunnsøkonomi til å la alle passere gjennom utdanningskverna på høyere nivå.

mvh
    Proffen

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

mvh
    Proffen
    Uansett vil det jo bli slik, antakelig bare enda værre i den forstand at ulikehtene øker enda mer, at foreldre med ressusrser vil hjelpe sine barn slik at de gjør det best mulig på skolen. Mens de barna som har mødre som henne som skrev denne artikkelen, kanskje vil kunne leke litt mer og slik sett "ha en bedre barndom" ( muligens? ) men også betale en brutal pris for dette senere i livet?

Man har vel sett gjennom "myten" om at barn av rike foreldre gjør det bedre på skolen fordi de har rike foreldre. Nå heter det vel at barn av foreldre med høyere utdannnelse gjør det bedre enn barn av foreldre som ikke har det. Den første "myten" var vel ikke helt usann da foreldre med høy utdannelse i snitt har no ebedre økonomi enn barn av forledre som ikke har det. men det som betyr mest ( er vel dagens konsensus ) at foreldre med høy utdannelse forstår behovet av god utdannelse bedre enn foreldre som ikke har høy utdannelse. Slik sett vil avskaffelse av lekser kun sementere de ulikheter man allerede i dag ser. Er pappa Prof. Dr.Med og mamma Dr.Ing er nok dine muligheter for et vellykket utdannelsesløp noe større enn hvis mor er "parkettkosmetolog" og far "lagerarbeider" stemmer SV, klager på ulikheter i samfunnet og maser om reduksjon i karakterkravene for å komme inn på ønsket linje på VGS. Uansett hva man i Norge gjør for å "nivelere vekk" ulikheter i skole/utdanning så vil våre søte små møte en brutal verden den dagen de skal ut i arbeidslivet.
    Jeg er redd denne mammaen ikke gjør sine søte noen tjeneste med å forfekte de holdninger hun her viser.
    Du er inne på noen gode poenger her, men du glemmer et poeng. Hvis læringsprosessen ikke var avhengig av lekser, det vil si alt foregikk på skolen, så ville det "klasseskillet" opphøre blant barna i stor grad, rett og slett fordi barna ikke er avhengige av sine foreldre for å lære noe som helst. Men det krever jo en omlegging av læresystemet som overflødiggjør lekser, noe som ikke burde være en altfor tøysete tanke. Med det unntak av at omstillinger gjerne renner ut i sanden.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Personlig tror jeg jo at mammaen bak innlegget kommer til å få det som hun vil. Eller i alle fall kommer hun til å tro det.
    Heldagsskolen er nok ikke så langt unna, og da skal altså barna være på skolen til kl 15-1530.
    Tiden mellom dagens skoledagsslutt og heltidsskolens slutt skal jo helst fylles med noe vetugt.
    Noen ville sagt at lek og sosial trening er viktig, andre vil fronte det faglige aspektet. Jeg tror da at det siste blir vinneren, og vips, så har du kamuflerte "leksegrupper". Da kommer man unna kravet om at lekser, ja, det må barna ha - og i alle fall så lenge det er foreldres ansvar å følge opp. Via "leksegrupper" vil foreldrene få avlastning, barna gjør lekser og "alle vert nøgde"..... Jaja......

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, jeg ser slett ikke bort fra at frivillighet (enten det nå er takket være foreldreambisjoner eller barns egne ambisjoner) kan være veien å gå. Da vil jo gapet mellom flink og mindre flink øke - og således kanskje tvinge frem et utdannings- og yrkesløp som minner om det som har vært i nyhetene den senere tid. Der frontes det jo f eks at man i fremtiden kanskje verken har behov for eller samfunnsøkonomi til å la alle passere gjennom utdanningskverna på høyere nivå.

mvh
    Proffen
    Utdanningen skal være et filter. Det skal også fremme de med talent og entusiasme, og det kan derfor straffe de med giddalaushet, manglede evner eller politisk tyngende bagasje.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Utdanningen skal være et filter. Det skal også fremme de med talent og entusiasme, og det kan derfor straffe de med giddalaushet, manglede evner eller politisk tyngende bagasje.
    Litt Darwinisme i praksis, so to speak? :rolleyes:;)
    Ja, det er ikke noen spøk å skulle (over)leve!

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0

mvh
    Proffen

Elevar frå Sogn og Fjordane gjer det heilt på topp. Endå utdanningsnivået i Sogn og Fjordane er ganske lågt.
    Det kjem kanskje av små klassar, lekse og foreldre som masar med denne?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen

Elevar frå Sogn og Fjordane gjer det heilt på topp. Endå utdanningsnivået i Sogn og Fjordane er ganske lågt.
    Pluss at de ikke har 100 millioner andre ting som stresser og forstyrrer, slik gjerne tilfellet er i større byer....

mvh
    Proffen

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    1

mvh
    Proffen

Neidå, meir nynorsk er nok løysingi :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581
    IQ og personlighet har mye større innflytelse på karriereløpet til våre unge håpefulle enn foreldrenes sosiale, intellektuelle og økonomiske kapital - og bosted. Basert på seriøs forskning.

Vi kommer nok til å se at Bærumsungdommen gjør det bra fremover også. Men det skyldes altså ikke først og fremst at de blir løftet frem av foreldre og foreldres venner.

Det er helt sikkert viktige unntak fra regelen. F.eks er det svært mange TV kjendiser som fikk TV-erfaring i barndommen, og det får de færreste uten at foreldrene vanker i de rette kretser. Man ser jo noe liknende i den politiske eliten i landet. AP og Høyre. Men generelt så er mulighetene ganske likefordelt.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    IQ og personlighet har mye større innflytelse på karriereløpet til våre unge håpefulle enn foreldrenes sosiale, intellektuelle og økonomiske kapital - og bosted. Basert på seriøs forskning.
    Man skal ikke se helt bort fra at både IQ og personlighet er noe man i stor grad arver av sine foreldre. Noen vil også hevde at foreldrenes sosiale, økonomiske og intellektuelle egenskaper kan korrelere bra med bosted - og vice versa.

Poenget er at forskning av denne typen sammenhenger, kan gi det svaret man ønsker. Jeg tror forøvrig det er lite tvil om at man har gode forutsetninger for å mestre både skole, jobb og sosiale relasjoner, dersom man er så heldig å være født inn i et "møblert hjem". Den direkte årsaken til dette er nok vanskelig å fastslå.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    1. IQ og personlighet har mye større innflytelse på karriereløpet til våre unge håpefulle enn foreldrenes sosiale, intellektuelle og økonomiske kapital - og bosted. Basert på seriøs forskning.

2. Vi kommer nok til å se at Bærumsungdommen gjør det bra fremover også. Men det skyldes altså ikke først og fremst at de blir løftet frem av foreldre og foreldres venner.

3.Det er helt sikkert viktige unntak fra regelen. F.eks er det svært mange TV kjendiser som fikk TV-erfaring i barndommen, og det får de færreste uten at foreldrene vanker i de rette kretser.

4.Man ser jo noe liknende i den politiske eliten i landet. AP og Høyre. Men generelt så er mulighetene ganske likefordelt.
    1. Har du referanse på denne forskninga? Her er noko å samanlikne med: https://www.bufdir.no/Statistikk_og...hage_og_skole/Skole_og_sosiookonomisk_status/

2.Det er nok årsakssamahengar. Det er som kjent betre å vere rik og frisk enn fattig og sjuk....

3. Det å vere fyrst ute, er sjølvsagt å ta ein sjanse, men fører gjerne til forsprang.

4. Eg trur det er ein stor pluss for ein politikar å ha praktisk erfaring. Det å ha teoretisk kjennskap til politikk skadar ikkje, men det å ha følt ein del ting på kroppen, gjev ei heilt anna forståing for ting. Eg lurer på kva som hadde skjedd om t.d. Karl Marx hadde vore industriarbeidar, eller om Jan Tore Sanner hadde lærarbakgrunn i staden for marknadsføring. Kor mange av dei som sit i Storting og regjering har praktisk bakgrunn?

Vi er minst like mykje eit resultat av vårt miljø og tilfeldige ting i oppveksten som genene og IQ. Kva er eigentleg intelligens? Det er i mi bok nyansar mellom smart, klok og vis. Og sjølv om det er samsvar mellom denne "intelligensen" og kva du gjer det til, er det slett ikkje alltid skuleresultat og karakterar har avgjerande påverknad.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser uansett årsaker at barn med russisk mor, uavhengig av om far er russisk eller norsk, gjør det over snittet bra på skolen i Norge. Det eneste jeg vet sånn noenlunde sikkert er at disse mødrene "hovrer" over sine barn og tvinger dem til å jobbe hardt både på skolen og med leksene hjemme! De kommer selv fra et utdannelsessyetem som er ganske så langt fra "Den Norske Lekeskolen" som det nok er mulig å komme. I Sovjet tiden, mulig de har det slik fortsatt?, hadde de jo eliteskoler for de ungene som presterte best! Det var ikke mye "nivelering" og "alle skal med" der i gården. Sier ikke at vi skal gjøre det samme i Norge, men det går vel an å møtes på midten?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Å være student i dag er tydeligvis ikke det samme som "før i tiden".
    Var og droppet av et lass med påskesnop til min jusstuderende nevø i går.
    Han kunne fortelle at han skulle fly østover, og da tenkte jeg "hjem til mor og søster i Skien", men neida, han skulle til Stockholm, på langfredag. På spørsmål om hva han skulle der, var svaret: "det blir en mellomlanding, før ferden går videre til Doa og Australia". Jaha, sier onkelen, og hva skal du i Australia? Praksis?
    "Nei, det blir en 12-dagers ferie".....
    Da jeg var student, gikk ALLE "ferier" med til å jobbe. Ja, sannerlig, ting forandrer seg med tiden.
    Nå skal det tilføyes at min nevø også jobber, men da mer i løpet av studieåret ellers. Bl a har han en 30% stilling i tilknytning til det å være en del av håndballforbundets satsingsgruppe for unge dommere. Og han farter land og strand rundt både i helger og ukedager for å dømme, såpass høyt opp som nest øverste divisjon bl a, og her rundt juletider dømte han til og med finalen i NM for juniorer.
    Han er ellers en målbevisst og ambisiøs ung mann, som ikke går av veien for å melde seg opp og ta en eksamen om att, dersom han ikke er nøgd med prestasjon og karakter på første forsøk. Og jeg minnes den gang han fortsatt gikk på ungdomsskolen, og konfronterte lærer i Mat og helse med hva som skulle til for å gå fra karakteren 5 til 6.... De andre fagene hadde han nemlig solid kontroll på.
    Så i år tar han seg altså en tur til Australia. I fjor dro han til LA i ca 10 dager. Ja, studenttilværelsen har kanskje forandret seg noe.......

Når alt dette er skrevet og sagt, tror jeg ikke han representerer noen form for landsgjennomsnitt av studenter. Jeg har en mistanke om at han, både gjennom prestasjoner, ambisjoner og innsats, ligger noget over snitt.
    Så blir spørsmålet; Hva skal til av rævtupping for at flere skal bli smittet av slikt?

mvh
    Proffen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Neidå, meir nynorsk er nok løysingi :)
    Du har nok rett. (forskninga syner faktisk at nynorskbruk er eit stort pluss: https://www.aftenposten.no/kultur/i/3JMe9/Ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjor-deg-smartere)
    Disclaimer: Denne artikla verte sponsa ta Noregs Mållag og Audiophile.no.
    (rettare: Denne artikkelen (hankjønn) vert sponsa av.....)
    Iallfall av dykkar underteiknande www. Elles har eg hevda at Aftenposten er ei god avis.......

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser uansett årsaker at barn med russisk mor, uavhengig av om far er russisk eller norsk, gjør det over snittet bra på skolen i Norge. Det eneste jeg vet sånn noenlunde sikkert er at disse mødrene "hovrer" over sine barn og tvinger dem til å jobbe hardt både på skolen og med leksene hjemme! De kommer selv fra et utdannelsessyetem som er ganske så langt fra "Den Norske Lekeskolen" som det nok er mulig å komme. I Sovjet tiden, mulig de har det slik fortsatt?, hadde de jo eliteskoler for de ungene som presterte best! Det var ikke mye "nivelering" og "alle skal med" der i gården. Sier ikke at vi skal gjøre det samme i Norge, men det går vel an å møtes på midten?
    Eg har ofte registrert foreldre som brukar mykje energi på oppfylging av lekser, som gjerne tek kontakt på SMS eller telefon om det er noko uklårt. Sjølv om ikkje alle kan få toppkarakter, er nok dette ofte ein suksessfaktor for den håpefulle.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Han kunne fortelle at han skulle fly østover, og da tenkte jeg "hjem til mor og søster i Skien", men neida, han skulle til Stockholm, på langfredag. På spørsmål om hva han skulle der, var svaret: "det blir en mellomlanding, før ferden går videre til Doa og Australia". Jaha, sier onkelen, og hva skal du i Australia? Praksis?
    Da jeg var student, gikk ALLE "ferier" med til å jobbe. Ja, sannerlig, ting forandrer seg med tiden.
    Nå skal det tilføyes at min nevø også jobber, men da mer i løpet av studieåret ellers. Bl a har han en 30% stilling i tilknytning til det å være en del av håndballforbundets satsingsgruppe for unge dommere. Og han farter land og strand rundt både i helger og ukedager for å dømme, såpass høyt opp som nest øverste divisjon bl a, og her rundt juletider dømte han til og med finalen i NM for juniorer.
    Han er ellers en målbevisst og ambisiøs ung mann, som ikke går av veien for å melde seg opp og ta en eksamen om att, dersom han ikke er nøgd med prestasjon og karakter på første forsøk. Og jeg minnes den gang han fortsatt gikk på ungdomsskolen, og konfronterte lærer i Mat og helse med hva som skulle til for å gå fra karakteren 5 til 6.... De andre fagene hadde han nemlig solid kontroll på.
    Så i år tar han seg altså en tur til Australia. I fjor dro han til LA i ca 10 dager. Ja, studenttilværelsen har kanskje forandret seg noe.......

Når alt dette er skrevet og sagt, tror jeg ikke han representerer noen form for landsgjennomsnitt av studenter. Jeg har en mistanke om at han, både gjennom prestasjoner, ambisjoner og innsats, ligger noget over snitt.
    Så blir spørsmålet; Hva skal til av rævtupping for at flere skal bli smittet av slikt?

mvh
    Proffen
    Det er nok mange sider av dette. Har opplevd at mange tek utdanning i utlandet, sjølv om eit velsågodt tilbod finnest heime også, og at undervisning på morsmålet er eit pluss. Så har vi sett langtidsstudentar som brukar mykje ressursar på andre ting en studia, og som gjerne har ein deltidsjobb ved sida av. Men det er også folk som reiser på meir eller mindre relevante utanlandsekskursjonar.

C

Cyber

Gjest
    Du har nok rett. (forskninga syner faktisk at nynorskbruk er eit stort pluss: https://www.aftenposten.no/kultur/i/3JMe9/Ny-forskning-antyder-at-nynorsk-gjor-deg-smartere)
    Disclaimer: Denne artikla verte sponsa ta Noregs Mållag og Audiophile.no.
    (rettare: Denne artikkelen (hankjønn) vert sponsa av.....)
    Iallfall av dykkar underteiknande www. Elles har eg hevda at Aftenposten er ei god avis.......
    Gjorde det med vilje, er/var norsklærer selv og visste du ikke kunne dy deg. ;) God påske!
    Aftenposten er forøvrig eneste avis (utenom vårt lokale svar på Donald Duck & Co) som jeg betaler for.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    4. Eg trur det er ein stor pluss for ein politikar å ha praktisk erfaring. Det å ha teoretisk kjennskap til politikk skadar ikkje, men det å ha følt ein del ting på kroppen, gjev ei heilt anna forståing for ting. Eg lurer på kva som hadde skjedd om t.d. Karl Marx hadde vore industriarbeidar, eller om Jan Tore Sanner hadde lærarbakgrunn i staden for marknadsføring. Kor mange av dei som sit i Storting og regjering har praktisk bakgrunn?
    Det er vel en stadig økende andel av våre stortingsrepresentanter som er uten praktisk erfaring ( utover Operasjon Dagsverk)... Politikk er jo blitt et eget fag, og en master i statsvitenskap synes å være universalkvalifikasjon til å forstå alle samfunnets problemer...........

C

Cyber

Gjest
    Kanskje eg skal verve deg til eit prøvabonnement på Klassekampen...? (Dei har så fine vervepremiar)
    Ellers takk. Jeg bruker heller de pengene på kaffe og sliter stort sett med å få lest det jeg har. ;)

Utover det, i forhold til trådens tittel: Jeg tror kvaliteten på skolen blir stadig bedre. Det er mye å jobbe med, men tenker jeg tilbake på egen skolegang og hva vi ble servert i forhold til undervisning, underveisvurdering og oppfølging har det skjedd positive endringer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Kanskje eg skal verve deg til eit prøvabonnement på Klassekampen...? (Dei har så fine vervepremiar)
    1. Ellers takk. Jeg bruker heller de pengene på kaffe og sliter stort sett med å få lest det jeg har. ;)

2. Utover det, i forhold til trådens tittel: Jeg tror kvaliteten på skolen blir stadig bedre. Det er mye å jobbe med, men tenker jeg tilbake på egen skolegang og hva vi ble servert i forhold til undervisning, underveisvurdering og oppfølging har det skjedd positive endringer.
    1. Men det er gratis i tre veker. Iallfall 14 dagar. Så slepp du å seie opp. Dei ringjer deg og spør om du vil halde fram. Så svarar du før dei eventuelt skal halde fram.

2. Her er eg berre delvis einig med deg...men kvaliteten på lærestoff (lærebøker så vel som digitale læringskjelder) er noko heilt anna enn det eg sjølv møtte. Det gjeld nok heile fjøla, generelt sett, sjølv om vi må ha langt større fokus på kjeldekritikk framover.

Men tenk på leseverka før - dei som definerte generasjonar av nordmenn. Tenk på omsorgen frå lærarar i tradisjonen etter Ole Vig (jfr. Bård Skolemester) og Suttungrørsla (med primus motor Ingeborg Refling Hagen), tenk på dei alderblanda klassane på landsbygda som sosialiserte dei eldre elevane til å vere omsorgspersonar og nestorar, medan dei yngre kunne få hjelp på ein annan måte enn det som skjer no.

Skulen sitt problem er at han er i endring. Og at alle vil ha ei hand på rattet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.581
    Tenkte jeg måtte svare på det nedenfor, med referansen for hånd.

2018-04-03 09_52_12-The Power of Personality_ The Comparative Validity of Personality Traits, So.jpg

The Power of Personality: The Comparative Validity of Personality Traits, Socioeconomic Status, and Cognitive Ability for Predicting Important Life Outcomes
    Roberts, Brent W ; Kuncel, Nathan R ; Shiner, Rebecca ; Caspi, Avshalom ; Goldberg, Lewis R
    Perspectives on Psychological Science, 2007, Vol.2(4), pp.313-345

I karrierepåvirkningen fra personlighet og IQ er det korrigert for sosoøkonomisk status og foreldrenes inntektsnivå. Svært mange studier som berører dette med oppvekstvilkår, utdanning og karriere viser kun samvariasjoner, ikke årsak og virkning. Når man skal summere opp hva forskningsfeltet samlet sett vet om dette og hint så er det gjerne slike metastudier som dette som blir trukket fram.

Edit: Kan også legge til at denne studien er internasjonal, men den er gjengitt i en mye benyttet norsk lærebok om arbeidslivs-psykologi (Kaufmann og Kaufmann) - og blir benyttet i undervisning om hva personlighet betyr i arbeidslivet. Jeg ser ingen grunn til å tro sosial bakgrunn betyr mer i vårt relativt egalitære samfunn.

1. IQ og personlighet har mye større innflytelse på karriereløpet til våre unge håpefulle enn foreldrenes sosiale, intellektuelle og økonomiske kapital - og bosted. Basert på seriøs forskning.

2. Vi kommer nok til å se at Bærumsungdommen gjør det bra fremover også. Men det skyldes altså ikke først og fremst at de blir løftet frem av foreldre og foreldres venner.

3.Det er helt sikkert viktige unntak fra regelen. F.eks er det svært mange TV kjendiser som fikk TV-erfaring i barndommen, og det får de færreste uten at foreldrene vanker i de rette kretser.

4.Man ser jo noe liknende i den politiske eliten i landet. AP og Høyre. Men generelt så er mulighetene ganske likefordelt.
    1. Har du referanse på denne forskninga? Her er noko å samanlikne med: https://www.bufdir.no/Statistikk_og...hage_og_skole/Skole_og_sosiookonomisk_status/

2.Det er nok årsakssamahengar. Det er som kjent betre å vere rik og frisk enn fattig og sjuk....

3. Det å vere fyrst ute, er sjølvsagt å ta ein sjanse, men fører gjerne til forsprang.

Vi er minst like mykje eit resultat av vårt miljø og tilfeldige ting i oppveksten som genene og IQ. Kva er eigentleg intelligens? Det er i mi bok nyansar mellom smart, klok og vis. Og sjølv om det er samsvar mellom denne "intelligensen" og kva du gjer det til, er det slett ikkje alltid skuleresultat og karakterar har avgjerande påverknad.

• Liker
    Reaksjoner: OMF

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639

mvh
    Proffen
    Nå er jus litt spesielt ved at karakterene fra studiet følger en hele yrkeslivet gjennom, men ellers illustrerer din nevøs historie noe annet: Om man er greit utrustet i topplokket er det å studere ved et norsk universitet såpass enkelt at man kan rekke bøtter og spann av ting ved siden av studiene og likevel prestere ganske så bra - da i betydningen "karakter på eksamen". Det er for mange svært langt fra nødvendig å være heltidsstudent. I min studietid drev mange med alt mulig rart ved siden av. For en god del gikk dette til dels tungt utover studieprogresjon og/eller resultater, for andre var det ikke noe spesielt problem.

Men kulturer varierer - jeg var halvannet år ved et universitet i Sveits. Der dro vi en gjeng på en happening i utlandet helt i begynnelsen av semesteret. Var borte torsdag-søndag. Da synest sveitserene i gruppen at de var spik spenna gærne som tok seg fri en hel langhelg. Og studiene der var ikke mer krevende enn i Norge.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Det anbefales da Klassekampen faktisk er en utrolig god avis, rent avisfaglig!

Og så er den ganske så fri fra "Paradise Hotell" og andre kjendisreportarsjer! :D

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Leste en epistel skrevet av en elev på yrkesfaglig studieretning nå i ettermiddag.
    Han vant visstnok en skrivekonkurranse, og ble sannelig invitert på kontoret til JT Sanner....
    Eleven hadde ført logg over aktiviteten i timene, og endte opp med å konkludere med at ca 50% av undervisningstiden ble brukt på utenomfaglige sysler.
    Deretter fronter eleven at det er lærerne som må/bør/skal ta seg sammen.
    Mulig at han har et poeng, jeg vet ikke jeg, all den tid jeg ikke har vært flue på veggen i elevens klasse.
    Men jeg ser slett ikke bort fra at lærerne kanskje "kaster bort" så mye av sin undervisningstid, fordi de har sin fulle hyre med å hanskes med elever som ikke helt har lært/skjønt eller bryr seg om hvordan samfunnet ønsker at de skal oppføre seg. Da KAN det jo hende at der oppstår undervisnings- og læringssituasjoner som preges av bråk og uro, og da er det vel fullt forståelig og sikkert også ønskelig at lærer forsøker de trylletriksene han/hun er i besittelse av, for å gjenopprette verdensordenen - slik at både undervisning og læring blir mulig å gjennomføre og oppnå.

mvh
    Proffen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Barneskolen var sikkert litt anderledes i gamledager.

Vi startet hver skoledag med at en av elevene fremførte Fadervår. (4.-6. klasse læreren)
    Frøken (1.-3.) likte å få oss til å synge Shalom Chaverim, nesten daglig rituale. (den gang var de røde pro Israel)
    Siste låten som vi sang ofte var denne. (Kanskje noen prøvde å si oss noe?): (husker ikke hvem den kom fra)

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.968
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kaaanskje et aldri så lite tankekors: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/m6dEoE/aapnet-personalsak-mot-laerer-som-varslet

Ikke så lett å vite sikkert hva som har skjedd, men det kan jo hende at lektor Tørdal har et poeng i sine observasjoner, men at slike observasjoner gjerne ikke skal tåler dagslys og derfor helst ikke skal publiseres? For da kan jo andre, gjerne høyere opp i systemet, bli satt til veggs.....

mvh
    Proffen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn