Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• equilibrium

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Sant nok, men tanker trenger ikke nødvendigvis å være nye for å være interessante. Vår egen hobby er full av beviser på nettopp det :)
    Det er sikkert mye riktig som blir gjort i dagens skole, men jeg stiller meg i alle fall positiv til endringer fra en puggekonkurranse i kunnskap et fåtall vil få bruk for.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.960
    Sted
    Trondheim
    Helt enig. Pugge fakta har begrenset verdi, det er hvordan man finner dem og hvordan man bruker dem til å trekke konklusjoner og se sammenhenger som er viktig. Noe fakta må man imidlertid huske, og det er jo et spørsmål nå man skal begynne å bruke disse faktaene til å bygge teorier og å se sammenhenger. Og det er her Piaget kommer inn.

C

Cyber

Gjest
    Sant nok, men tanker trenger ikke nødvendigvis å være nye for å være interessante. Vår egen hobby er full av beviser på nettopp det :)
    Det er sikkert mye riktig som blir gjort i dagens skole, men jeg stiller meg i alle fall positiv til endringer fra en puggekonkurranse i kunnskap et fåtall vil få bruk for.
    Den endringen kom vel for mange år siden. Stadig sterkere fokus på dybdelæring og studieteknikk.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Den endringen kom vel for mange år siden. Stadig sterkere fokus på dybdelæring og studieteknikk.
    Den læringen har ikke gjort seg gjeldende når folk som meg møter dem på akademiet. Nå kan de knapt lese. En plass har noe gått veldig feil.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Så med et halvt øye på TV i går og der var det program om hvor "stressa" dagens ungdom er. De blir "stressa" av det meste synes det som. Og de får "panikkangst anfall"

Kan faktisk ikke huske at det var så ille på skolen. Er det skolen som har endret seg? Er det vi som foreldre som har børstet bort enhver motstand på deres vei så langt som har gjort persillebladene "livsudugelige" - for å sette det på spissen.

Ser vi til utlandet så tåler de ikke å bli motsagt en gang. Korreksjon av hvordan de "tror" verden fungerer og og de tilter??! ( Dette er et av Dephs yndligstema )

Er det forløperen til "Den totalitære snøflakgenerasjonen" vi ser nå?

Har ikke mye kontakt med skolesystemet i dag da mine er over på høyere utdanning, men som "tilskuer" må jeg si at jeg blir en smule bekymret over det som synes å skje.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Den læringen har ikke gjort seg gjeldende når folk som meg møter dem på akademiet. Nå kan de knapt lese. En plass har noe gått veldig feil.
    Min teori er at lesing er erstatta av film og liknande media. Dette gjer at ungane ikkje lenger skjønar metaforar og allegoriar (no finnest det slikt i film også, men ingen skjønar dette utan å ha jobba med det i bokform, er eg redd). Eg vil slå eit slag for kristendomfaget og fokus rundt likningane til Jesus. Nyttig å lære seg å trekkje parallellar.
    Lesing er som fotball. Teknikk er greitt å lære seg, men kondisjon - der må det mengdetrening til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.960
    Sted
    Trondheim
    Det tror jeg du har rett i. Se bare på alle de som mekanisk kan lese en tekst, men ikke klarer å skjønne det teksten sier.
    Og hvordan løser vi det? Jo - "flipped classroom" - der elevene kan se en video i stedet for å lese leksa. Flipped classroom ble jo omtalt som det store nye for noen år siden. Ideen er jo at elevene skal møte forberedt på skolen slik at man kan bruke tiden på skolen til å jobbe med tema under veiledning - eller akkurat det man har gjort bestandig, men nå skal de slippe å lese ei bok og heller se en video først. Keiserens nye klær!

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så med et halvt øye på TV i går og der var det program om hvor "stressa" dagens ungdom er. De blir "stressa" av det meste synes det som. Og de får "panikkangst anfall"

Kan faktisk ikke huske at det var så ille på skolen. Er det skolen som har endret seg? Er det vi som foreldre som har børstet bort enhver motstand på deres vei så langt som har gjort persillebladene "livsudugelige" - for å sette det på spissen.

Ser vi til utlandet så tåler de ikke å bli motsagt en gang. Korreksjon av hvordan de "tror" verden fungerer og og de tilter??! ( Dette er et av Dephs yndligstema )

Har ikke mye kontakt med skolesystemet i dag da mine er over på høyere utdanning, men som "tilskuer" må jeg si at jeg blir en smule bekymret over det som synes å skje.
    Jeg hadde nok også blitt "stresset", dersom jeg aldri i livet hadde vært nødt til å face litt motgang/motstand....
    Da hadde gjerne "stresset" vært det samme som panikkfølelse for noe totalt ukjent og litt "ubehagelig - for mennesket er jo i utgangspunktet livsnytere, og kanskje mer nå enn noen gang tidligere....?
    HELDIGVIS har jeg vært ute i noen motbakker, som gjerne har vært med på å utstyre meg med et reaksjons- og handlingsregister som gjør at jeg er i stand til å takle de aller fleste utfordringer og problemstillinger jeg møter på. Kanskje vi skulle la dagens unge håpefulle gjøre seg mer av denne typen erfaringer?

mvh
    Proffen

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Dette med lesing og TV er det jo forsket på. For noen år siden ble det gjort en studie i en kommune på østlandet der omtrent halvparten av husholdningene hadde fått kabel-TV. Det viste seg at de guttene som hadde kabel-TV hjemme endte opp med svakere leseferdigheter. De hadde i stor grad erstattet lesing med TV-titting. Dette må ha vært på 80 eller 90-tallet. Ting har neppe reversert siden dengang.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0

Jeg hadde nok også blitt "stresset", dersom jeg aldri i livet hadde vært nødt til å face litt motgang/motstand....
    Da hadde gjerne "stresset" vært det samme som panikkfølelse for noe totalt ukjent og litt "ubehagelig - for mennesket er jo i utgangspunktet livsnytere, og kanskje mer nå enn noen gang tidligere....?
    HELDIGVIS har jeg vært ute i noen motbakker, som gjerne har vært med på å utstyre meg med et reaksjons- og handlingsregister som gjør at jeg er i stand til å takle de aller fleste utfordringer og problemstillinger jeg møter på. Kanskje vi skulle la dagens unge håpefulle gjøre seg mer av denne typen erfaringer?

mvh
    Proffen
    Jeg tror det kunne være nyttig, men nå er jo jeg i følge ungdommen en utgammel knark som bare venter på døden!!

Men jeg opplevde vel livet slik at det var i motbakkene det faktisk gikk oppover, selv om det var slitsomt så så fikk man en bedre utsikt til livet når man tilslutt hadde karret seg op bakken og faktisk sto på toppen. Det kan selvsagt være at det er enklere å ta heisen, men jeg har en mistanke om at det ikke gir riktig den samme effekten.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror det kunne være nyttig, men nå er jo jeg i følge ungdommen en utgammel knark som bare venter på døden!!

Men jeg opplevde vel livet slik at det var i motbakkene det faktisk gikk oppover, selv om det var slitsomt så så fikk man en bedre utsikt til livet når man tilslutt hadde karret seg op bakken og faktisk sto på toppen. Det kan selvsagt være at det er enklere å ta heisen, men jeg har en mistanke om at det ikke gir riktig den samme effekten.
    Ugh! Så langt dagens beste!

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nå så jeg ikke det programmet på TV, men å diskreditere panikkangst fordi det er blitt mer åpenhet rundt gamle tabuer betyr ikke at det er mer av det nå enn det var før, og panikkangst er ikke noe man får av for lite motbakker.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nå så jeg ikke det programmet på TV, men å diskreditere panikkangst fordi det er blitt mer åpenhet rundt gamle tabuer betyr ikke at det er mer av det nå enn det var før, og panikkangst er ikke noe man får av for lite motbakker.
    Nå skal vi ikke glemme at det til stadighet dukker opp nymotens ord, som "liksom" skal være så geniale.
    I min verden er panikkangst et slikt ord. Jeg kjenner godt til en jente som liksom har panikkangst. Panikkangst, wtf? Nope! Hva som er det egentlige problemet? Vi snakker om en som har blitt dillet og dullet med, og som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Så etter avsluttet videregående, ble det jobb på McDonalds, for det er akkurat passe sutalaust.... Ser ikke bort fra at hun tar opp igjen utdannelsesløpet senere, men jo lengre hun venter, desto tyngre blir det å ta fatt (og ikke minst å fullføre)
    Et annet fantastisk ord, er tullebegrepet "toleransevindu"......

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Nå skal vi ikke glemme at det til stadighet dukker opp nymotens ord, som "liksom" skal være så geniale.
    I min verden er panikkangst et slikt ord. Jeg kjenner godt til en jente som liksom har panikkangst. Panikkangst, wtf? Nope! Hva som er det egentlige problemet? Vi snakker om en som har blitt dillet og dullet med, og som kanskje ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Så etter avsluttet videregående, ble det jobb på McDonalds, for det er akkurat passe sutalaust.... Ser ikke bort fra at hun tar opp igjen utdannelsesløpet senere, men jo lengre hun venter, desto tyngre blir det å ta fatt (og ikke minst å fullføre)

mvh
    Proffen
    Men da er du lykkelig uvitende om hva dette er, noe du for øvrig bør være glad for.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

mvh
    Proffen
    Men da er du lykkelig uvitende om hva dette er, noe du for øvrig bør være glad for.
    Jeg vet meget godt hva panikkangst er! Men jeg har litt vanskelig for å kjøpe "eksplosjonen" i antall unge som liksom rammes av dette....
    Jeg mistenker simpelthen bare at det i (alt for) mange tilfeller forveksles med det både Spiralis og jeg har vært inne på ovenfor!

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    De har vært der hele tiden. Det som får dem til å virke motepreget er at noen prøver å rive ned en del av tabuene rundt psykisk sykdom, som tidligere har gjort dem lite synlige, og ære være dem for det. Det er litt trist at mange jobber minst like iherdig med å bevare tabuene.

Panikkangst rammer 1-5 % av befolkningen. Andelen er stabil. Det er litt som med homofili. Da jeg var liten var det oppsiktsvekkende hvis noen sto fram, men nå som tabuene er delvis revet ser vi dem rundt oss.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mente ikke «virke motepreget». Men at de er det.

Men det er klart, du har et poeng i at ting som tidligere ikke ble påaktet nå kan bli det. Slikt anser jeg ikke som motepreget.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    De har vært der hele tiden. Det som får dem til å virke motepreget er at noen prøver å rive ned en del av tabuene rundt psykisk sykdom, som tidligere har gjort dem lite synlige, og ære være dem for det. Det er litt trist at mange jobber minst like iherdig med å bevare tabuene.

Panikkangst rammer 1-5 % av befolkningen. Andelen er stabil. Det er litt som med homofili. Da jeg var liten var det oppsiktsvekkende hvis noen sto fram, men nå som tabuene er delvis revet ser vi dem rundt oss.
    Men hvis de har vært der "hele tiden", må jo det samtidig innebære at folk tidligere var bedre rustet og i stand til å face problemet, sammenliknet med hva som synes å være trenden i dag..... Kan forklaringen være at mennesker i dag "gir fortere opp", rett og slett fordi det blir "for vanskelig" - noe som igjen kan relateres til Spiralis`og mine tanker ovenfor?

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg vet ikke hva du mener med bedre rustet. Det jeg har sett som ligner mest på et angstanfall er epilepsi og insulinsjokk. Bare at angstanfallet fortoner seg en god del verre. Man unngår ikke dette ved å face problemet. Man kan redusere omfanget noe med medisiner som regulerer dopaminnivået i hjernen. Men dersom man ikke har andre lidelser bør man kanskje unngå disse på grunn av bivirkningene. Noen mener også at psykologer kan hjelpe noe.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet ikke hva du mener med bedre rustet. Det jeg har sett som ligner mest på et angstanfall er epilepsi og insulinsjokk. Bare at angstanfallet fortoner seg en god del verre. Man unngår ikke dette ved å face problemet. Man kan redusere omfanget noe med medisiner som regulerer dopaminnivået i hjernen. Men dersom man ikke har andre lidelser bør man kanskje unngå disse på grunn av bivirkningene. Noen mener også at psykologer kan hjelpe noe.
    Med bedre rustet mener jeg følgende:
    Ja, der har nok til alle tider vært mennesker med reell panikkangst!
    Men jeg nekter å tro at den eksplosjonen vi har sett de senere år, består av individer med reell panikkangst.
    Derimot har det gått litt inflasjon i å si at man lider av panikkangst, fordi man ikke har utviklet og er utrustet med den ryggraden man kanskje trenger for å face hverdagens krav og forventninger. Ja, livet er av og til både vanskelig og kanskje litt tøft, men det har det alltid vært - også "i gamle dager". Men jeg aner at der var noe mer ryggrad tidligere. I dag skal alt være så bekvemt, det skal helst ikke være friksjon - og når det blir litt ubekvemt og man møter litt motstand, blir nok dessverre atskillig flere virrende rundt som hodeløse høns, fordi de ikke vet hvordan de skal håndtere slike settinger. Og jeg mener bestemt at dette ikke har noen verdens ting med reell panikkangst å gjøre!
    Så man må retten og sletten skille mellom de som har reell panikkangst og "de som tror de har det"......

Skal man trekke en parallell, kan man jo se på historien om den første Buddha.
    Gutten ble jo skjermet fra alt "fælt" i sin barndom. Men så en dag fikk han førstehånds erfaring med at livet kanskje er "noget annerledes" enn det han hadde erfart tidligere. Stakkars gutt, han kunne jo lett ha fått panikkangst av noe sånt! Men, han var, ifølge historien, fornuftig nok til å sette seg ned og filosofere rundt problematikken. Litt sånn, "filosofere om the meaning of life".... Og noe godt kom det jo tross alt ut av tankearbeidet hans....;)

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Toleransevindu er et faguttrykk som benyttes ved traumebehandling, noe som er svært viktig for å forhindre selvmord og uførhet blant folk som opplever alvorlige traumer, som krig, alvorlige ulykker, dødsfall/alvorlig sykdom i nær familie, osv.

Liker dere å harselere slik om f.eks kreft også, eller er det bare innen psykiske lidelser det er morsomt?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0

Skal man trekke en parallell, kan man jo se på historien om den første Buddha.
    Gutten ble jo skjermet fra alt "fælt" i sin barndom. Men så en dag fikk han førstehånds erfaring med at livet kanskje er "noget annerledes" enn det han hadde erfart tidligere. Stakkars gutt, han kunne jo lett ha fått panikkangst av noe sånt! Men, han var, ifølge historien, fornuftig nok til å sette seg ned og filosofere rundt problematikken. Litt sånn, "filosofere om the meaning of life".... Og noe godt kom det jo tross alt ut av tankearbeidet hans....;)

mvh
    Proffen
    Nok eit argument for examen philosoficum.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Toleransevindu er et faguttrykk som benyttes ved traumebehandling, noe som er svært viktig for å forhindre selvmord og uførhet blant folk som opplever alvorlige traumer, som krig, alvorlige ulykker, dødsfall/alvorlig sykdom i nær familie, osv.

Liker dere å harselere slik om f.eks kreft også, eller er det bare innen psykiske lidelser det er morsomt?

Hva får deg til å tro at 1) alle kjenner til det som et faguttrykk - blant oss ikke-faglige er det noe av det mer merkverdige av uttrykk – og 2) at det har med harselas å gjøre? Gi nesten litt rom.

Og hvordan «definerer»* vi nå traume…

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

Ser ikke på det som harselas med alvorlige sykdommer eller lidelser, men i tilfeller hvor slike begreper blir "the easy way out" - ja, da må det for herrens skyld være lov til å påpeke det.
    Jeg har vært borti barn som visstnok måtte være i toleransevinduet, men som i bunn og grunn "bare" har gått glipp av en normal barneoppdragelse, der de skal lære seg forskjell på rett og galt, der de skal lære seg hvordan man oppfører seg osv osv.... Da synes jeg man angriper problemstillingen fra absolutt feil vinkel! Og det sier jeg, fordi jeg vet at det var det skisserte som var tilfellet.
    Og igjen; JA, der finnes mennesker som av ulike årsaker innimellom havner utenfor dette toleransevinduet - men min oppfatning er at litt for mange bruker/skylder på toleransevinduproblematikk fordi de ikke makter å tilpasse seg samfunnets normer - uten at der er noen reell årsak til slik atferd.

mvh
    Proffen

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881

Hva får deg til å tro at 1) alle kjenner til det som et faguttrykk - blant oss ikke-faglige er det noe av det mer merkverdige av uttrykk – og 2) at det har med harselas å gjøre? Gi nesten litt rom.
    Det er jo bare å Google litt før man kaller ting fantastisk og tullebegrep. Men glem det, jeg mener ikke å kritisere noen.

For øvrig, folk med psykiske lidelser har ofte fall i kognitiv fugeringsevne, så det som er en lite motbakke for et friskt menneske kan fort fortone seg som en uoverkommelig hindring for et psykisk sykt menneske. Det er også grunnen til at foresatte, lærere og helsepersonell prøver å gjøre hverdagen litt enklere for dem, så de forhåpentligvis skal kunne fungere litt bedre. Da framstår de gjerne som en som blir dullet med og som ikke er den skarpeste kniven i skuffa, men det skyldes ofte lidelsen de er så uheldig å ha fått. Man velger tross alt ikke sine sykdommer. I så fall tror jeg ingen hadde valgt verken panikkangst eller andre psykiske lidelser.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Det er jo bare å Google litt før man kaller ting fantastisk og tullebegrep. Men glem det, jeg mener ikke å kritisere noen.
    Har jeg omtalt det slik? Eller gjør du deg artig?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5

For øvrig, folk med psykiske lidelser har ofte fall i kognitiv fugeringsevne, så det som er en lite motbakke for et friskt menneske kan fort fortone seg som en uoverkommelig hindring for et psykisk sykt menneske. Det er også grunnen til at foresatte, lærere og helsepersonell prøver å gjøre hverdagen litt enklere for dem, så de forhåpentligvis skal kunne fungere litt bedre. Da framstår de gjerne som en som blir dullet med og som ikke er den skarpeste kniven i skuffa, men det skyldes ofte lidelsen de er så uheldig å ha fått. Man velger tross alt ikke sine sykdommer. I så fall tror jeg ingen hadde valgt verken panikkangst eller andre psykiske lidelser.
    Altså; det er jo INGEN som velger verken panikkangst eller andre psykiske lidelser. I alle fall i de tilfeller hvor det er reelle lidelser.
    MEN; man skal være rimelig naiv, dersom man ser bort fra at stadig flere skylder på og BRUKER slikt som unnskyldning for et eller annet, enten det nå er å ikke fullføre utdannelsen, å ikke kunne oppføre seg, blir gående uten å ha noe vetugt å ta seg seg osv....
    Det snakkes mye om generasjon prestasjon. Jeg vet nå ikke jeg. Det er sikkert mange som virkelig ønsker å yte og prestere, men jeg tror også at mange "gir seg for lett når the going gets a little bit tough"....
    Hvis man i tillegg tar høyde for at kompetansekrav de siste 40-50 årene stadig har blitt senket, ja, jeg vet ikke hva mer jeg skal si....

Janteloven er fortsatt sterk her hjemme, dessverre. Kanskje vi i større grad skulle henvise til og oppfordre til å følge salige Fugelli`s utsagn om å "gi litt mer fan" - og da særlig ifht de områdene som er "nye"; dvs f eks sosiale medier.... Da kanskje fokuset ville komme litt mer på plass der det burde være....?

mvh
    Proffen

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.687
    Det er jo litt fascinerende at så mange faller utenfor når så mye har blitt enklere. Men det er kanskje konsekvensen av at alle skal med?

Det er jo på dette forum vært folk som - i fullt alvor - har hevdet at det er vanskelig å få seg en akademisk grad (dvs bestå) her i landet. Det kravet ligger såvidt over detekterbar puls.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen psykolog gir en pasient diagnosen panikkangst bare fordi pasienten hevder å ha det. De stiller diagnose på bakgrunn av epikrisen. Og epikrisen er ikke noe de drar ut av ræven, for å si det slik.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Angst, også i milde utgåver, er noko drit for den som plagast. Og det er mykje å engstast over. I skulesamanheng har det ganske sikkert vorte tøffare dei siste åra.
    Sjølv er eg fødd på slutten av 50-talet, eitt av dei fyrste årskulla som hadde obligatorisk 9-årig skule. Før den tid kunne folk som ikkje eignar seg til skulebruk nøye seg med 7-årig skule (+ eventuelt framhaldsskule) og komme seg i arbeid. Det var etter måten lite reformiver i skulen mellom 1939 (Normalplanen-39, Mønsterplanen frå 1974 og M87) fram til det tok av med det nye økonomiske fordelingssystemet innført fyrst i 1985/86 og så seinare for full kraft etter oppskrift frå Rattsøutvalet (lang historie som kan forklare ambivalensen mellom skulepolitiske ambisjonar og skulane sine økonomiske rammevilkår)
    Iallfall måtte elevane frå 55- til 86-årgangen gå ni-årig skule. Men endå fantest det industri, sjøfart og fiskeri nok til at det var bruk for slike som ikkje var konstruerte slik at dei eigna seg for gymnaset og teoretiske studiar.
    Så vert på ein eller annan nye ambisjonar innført. Noreg får ein slags lokal versjon av det amerikanske sputnikssjokket. Vi skal satse knallhardt på høg teoretisk kompetanse. Ein kan få angst av mindre, om ein ikkje er meir enn gjennomsnittleg skuleflink.

Mine dystopiske spådomar i samband med dette:

1. Det vert innført obligatorisk kjernetid i barnehagar. Frå ca treårsalder skal alle barn starte læring/sosialisering tilpassa å sitte stille i klasserommet, rette opp handa og lese. Og sjølvsagt strengare krav til dokumentasjon av det dei driv med i barnehagen utanom å sitte stille.

2. Mindre satsing på frileik og stimulering av motorikk, som konsekvens av at vi ikkje har plass til uteaktivitetar.

3. Meir satsing på TV og dataspel som læringsarena som konsekvens av at dette er det lettaste. Avkryssingsystem for "rett svar", der ein etter amerikansk mønster kan krysse av eitt av fire alternativ for rett svar. Minimal grad av oppgåver der orda "vurder", "drøft" eller "reflekter" går att

4. Det forskast intenst for å komme fram til konklusjonar som seier at talet på elevar i klassen er uvesentleg for læringsutbytte, og det konkluderast jamt om at ein må satse meir på skulen utan at det skal medføre kostnadar.

5. Lærarane må ha minst doktorgrad for å få lov til å undervise i eit fag. Obligatorisk minstekrav til karakter 5 i norsk (sidemål vert valfag), engelsk og matematikk for opptak på lærarutdanninga, som etter kvart vert ti-årig. Lærarløna aukar til 480 000 kr, men som kompensasjon for manglande lønsutvikling får lærarane lov til å gå med flosshatt i 17.maitoget. Ingen søkjer seg inn på lærarutdanninga. Statsråden skjøner ingenting, for forskninga syner ingen samanheng..... det vert sett ned ein komite eller to..

6. Lærarmangelen gjer at pensjonistar, navarar og andre folk trekkjast inn frå gata for å undervise.

7. Fylkesmannen pålegg endå meir detaljerte dokumentasjonskrav for undervisninga. Alle skular får eigen skuleadvokat som deltek på alle foreldremøte.

8. Dei få attlevande med pedagogisk utdanning i skuleverket vert sette til å skrive rapportar for å stette dokumentasjonsbehovet.

9. Det klagast over for lite lærartid pr. klasse.

10. Det strammast inn på kompetansekrava ute i yrkeslivet. Ein må ha master i reinhald for å få lov til å vaske offentlege bygg.

11. Det strammast inn på kompetansekrava generelt. Eu-direktiv krev at ein må ha master i reinhald for å få lov til å vaske sitt eige golv. Har ein ikkje dokumentert slik kompetanse, må ein leige inn kommunal reinhaldsmaster.

12. Det settast ned ein komite som skal finne ut kven som har skulda. Nokon må skytast.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Godt skrevet, men bare et lite spørsmål: Du er klar over at det allerede er fagbrev innen renhold?

Johan-Kr

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Godt skrevet, men bare et lite spørsmål: Du er klar over at det allerede er fagbrev innen renhold?

Johan-Kr
    Jepp. Det gjev sjølvsagt eit stort pluss i høve tilsetting som reinhaldar. Men eu-direktivet (om mastergrad) er endå ikkje kome.
    Det er elles interessant at det så å seie ikkje finnest ungdom som tek dette fagbrevet. Søkjarane på denne utdanninga takast visst alltid i godt vaksen alder....

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.842
    Torget vurderinger
    2
    Et nøkkelutsagn i Arves gode innlegg. Jobbene ble borte.

Før den tid kunne folk som ikkje eignar seg til skulebruk nøye seg med 7-årig skule (+ eventuelt framhaldsskule) og komme seg i arbeid.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.604
    Veldig bra, Arve,

Ingen tvil om at det er betydelig vanskeligere for enkelte å etablere seg i arbeidsmarkedet enn i de gode gamle dager.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Framtidens lærarar har nok kunstig intelligens og tilpasser seg raskt den enkelte elevs medfødte egenskaper og finner like raskt ut hva som skal til for at den enkelte oppnår best mulig resultater, og vi får et langt høyere kunnskapsnivå enn vi har i dag. Utfordringen er at når disse superelevene skal ut i jobb må de konkurrere med kunstig intelligens.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
    Altså, jeg har lest gjennom en del her. Selv sliter jeg endel med angst også i panikkform. Den er lumsk, men man er jo ikke psykisk syk. I hvert fall i min sak. Det er rett og slett en lidelse, og i min situasjon så kan den bedres, men ikke fjernes helt tror jeg, liker jo selvfølgelig å tro at jeg skal slippe dette da. Jeg har prøvd det som er av medisiner på det området, og kan med hånden på hjertet si at medisinen er på steinaldernivå. Gudskjelov finnes det andre alternativer, endog ikke så lovlig som man kunne ønske, men har en god virkning slik at man kan få sove, slappe av osv.

Vi snakker stadig om at vi kanskje var bedre rustet enn før. Jeg synes kanskje det var mer støtte før, altså i storfamilie, mindre befolkningstetthet. Langt mindre press utenfra i samfunnet, eksempelvis arbeid. Man hadde mer av klare retninger over livet eller oppgaver om du vil , samt at livet kanskje ikke var så langt. I dag jobber begge foreldrene, de begge kjemper i jobben for å kunne klatre i gradene. Barn er på skole fra 5-6års alderen, før dette er det barnehage siden man var kanskje 1 år. Det er jo ikke sikkert at dette er så heldig for barna på sikt.
    Ok skal ikke bare skrive i vei her, men av egenerfaring er press det største feltet som gir angst, den kan komme når som helst i den styrken den selv måtte ønske. Men press er fremdeles en versting, især for meg.

Så kanskje vi lever mer stresset nå enn før? "Every action has an equal and opposite reaction". Som det så fint heter.

PS: Sier ikke at jeg har rett, men, det er nå den filosofien jeg synes passer meg best.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn