DSP-kveld
I dag har hatt huset for meg selv, så bortsett fra en tur ut for spillejobb og noen fotballkamper så har jeg fått boltre meg i kalibrering.
Når det gjelder DSP og lydkorrigeringsprogrammer er min erfaring at
målingen er viktig. Min tankerekke er slik at man legger inn en korreksjonsfilter i signalveien som absolutt all lyd skal gå gjennom. Lydkvaliteten på denne korreksjonsfilen kommer kun fra målingen fra målemikken.
En akustikkmåling er veldig robust, men en korreksjonsmåling bør ha så høyt signal/støyforhold som mulig. God elektronikk i dag har jo godt over 100db SN. Det får jeg ikke til med målingene rett og slett. Dette betyr at digitalfilteret potensielt kan være hørbart alene. Derfor gjelder det å tyne ut så mye som mulig.
Når noen uttaler seg negativt om korrigering så rynker jeg alltid pannen og lurer på hvor mye flid det er gjort med målingene før man konkluderer.
I min stue så er det mye støy, vi har åpen kjøkkenløsning, det bor folk over oss og det surrer og går noen hardisker og tvbokser.
Det gjelder å måle så høyt som mulig uten at høyttalerene får høy forvrengning og rommet settes i sving med vibrasjoner. Driver man med tidskorrigering som Audiolense så er vibrasjoner drepen. Det samme gjelder mikrofonpreampen, at den får høyt signal inn uten forvrengning og få støyen i rommet så lavt som mulig. Jeg trekker ut stikkontakter på alt som er og legger tepper over laptopen som tar målingene.
Selv om AL korrigerer volum så bruker jeg mye tid på å nivåmatche alle høyttalerene fordi alt som må trekkes ned digitalt går utover signal/støyforhold og i siste ende analogt gain.
Min stue er på ingen måte et High-end lytterom, så her er det kun brannslukking som gjelder og klemme så mange gullklumper ut at kampesteinene som mulig. Men det har egentlig vært intensjonen med sånn jeg har det nå. Har vært interessert i å se hvor god lyd man kan få ut av et nakent rom.
Ved å legge litt tunge bøker hist og her, bære ut lettvibrerende innbo og legge kroppen inntil døra fikk jeg skvist ut dette i dag.
Mikrofonen er plassert akkurat i senter mellom høyttalerene med mikken stående der hvor nesetuppen er. Kan være små lokale forskjeller på utfasinger i bassen så jeg gjør flere målinger med noen centimetere forskjell i lengderetningen. Flytter unna ting som kan gi små refleksjoner i nærheten av mikken og henger et teppe på mikrofonstativet.
Når målingen er unnagjort kan "kosen" begynne.
Siden i går har jeg fått lyttet en del ukkorigert og gjort meg opp mening om hva som bør fikses og hva som fungerer. Forsøker å tenke nytt og intuitivt hver gang, så jeg ikke forsøker å kopiere tidligere prosesser.
Denne gangen har jeg lyst til å forsøke å få JBLene til å fungere enda mer som "klanghøyttalere" og forsøke å korrigere Responsene tørrere.
Dette kan jeg kun påvirke i "Partial correction" funksjonen i AL.
Dette er første utkast. Har endret Responsene til 15.000hz etter dette bildet. Det som i mine ører skjer med lyd som er korrigert helt opp i Audiolense er at man får en hybrid lyd hvor man på en måte blir tranportert til romklangen i opptaksrommet, men man sitter jo fortsatt i lytterommet. Noen liker å komme inn i opptaksrommet, men de fleste er vant til å høre høyttalere i rom, så for å få i pose og sekk bruker jeg litt partial correction. Nå vil jeg se hvor tørre jeg kan ha Responsene før de ikke blander med JBLene.
Jeg deler front høyttalerene med JBLene på 70 hz med en halv oktav overlapp. Så skjærer jeg av bak JBLene på 40 så de får en litt tidligere avrulling. Responsene spiller helt ned.
Når det gjelder tidsvinduene så har jeg gjort det sånn.
Mellomfrekvensen er satt ganske lavt så jeg har bedre kontroll på hvor kraftig korreksjon jeg får i mellombassen og oppover.
Her er målingen av alle høyttalerene filtrert med en frekvensperiode. Dette betyr mer eller mindre direktelyd med boundery gain i bassen.
Her er ETC før og etter korreksjon. Ideelt sett ville jeg hatt preringing og støy 100 db ned, men her i denne stua får jeg det ikke under 50-60 dessverre. Det blir ikke verre etter korreksjon og det må være et mål.
Her etter måling:
Etter korreksjon:
Nå lager jeg et korreksjonsfilter som jeg bruker som utgangspunkt. Noen ganger lager jeg 10-20 nye filtre før det sitter, andre ganger kan jeg treffe på de to-tre første.
Gjør som i går og hører en og en høyttaler og skiller ut stereoparrene og justerer nivået mellom parrene og sub.
Kveldens første filter låt litt hot i presensområde og fikk ikke frem effekten med klanghøyttalerene som tenkt så da dro jeg ned 0.5db på 2000hz og hevet korreksjons frekvensen på Responsene til 15.000Khz. Nå har jeg lyttet en times tid uten å ha funnet de store skavankene så nå blir det bare finpussing av det samme før besøket kommer i morgen.