Hva gjorde han med gulvbidraget?Kom til å tenke på lydentusiasten Rune Skramstad. Ikke få høyttalere han har båret med seg inn i skogen for evaluering.
Skulle gjerne prøvd en korreksjon ute en gang.Uteakustikk er fantastisk!!!
Billig og overlegen løsning.Kom til å tenke på lydentusiasten Rune Skramstad. Ikke få høyttalere han har båret med seg inn i skogen for evaluering.
Så høyttalere med smal/kontrollert spredning er lettere å få til uten akustiske tiltak i mindre rom? ..som jeg har?Andre eksempler på dette med nivå er at høyttalere med homogen spredning eller smal spredning ikke er like følsomme for refleksjoner som andre høyttalere.
Hehe...får ikke betalt, nei.Har du betalt for å promotorere disse Genelec sakene svart-hvitt? . Du er iallefall lett å plassere... Men takk for informasjon, tilogmed jeg synes dette var litt interessant..
Takk for video! Alltid interessant å se kompetente mennesker forelese.Om refleksjoner og summering av drivere
Trompetn, jeg tenkte at denne videoen, med Thomas Lund i Genelec kanskje kan være av interesse for deg. Se spesielt det som kommer etter 13-14 minutter:
https://m.youtube.com/watch?v=xG1xoQj_BEY
Vi snakker ofte om farging av lyd, men klarer vi å demonstrere hva farging (i f.eks. høyttalere) er? Vi vet alle hva det er i teorien, men Lund lykkes veldig godt med å demonstrere farging i praksis, slik jeg ser det.
Poenget hans er verdifullt fordi det kan åpne øynene våre opp for hva som skjer med lyden etter at den har forlatt kilden, dvs. driverne. Han påpeker at når driverne ikke er punktkilde, vil fargingen øke etter som man går ut av sweetspot. Og selv når man sitter i sweetspot, vil den reflekterte lyden likevel ha summert opp lyden på en måte som tilsier farging; dvs. et annet resultat enn det som egentlig skulle blitt oppsummert av informasjon (fra driverne).
Kanskje relevant når du går svanger med tanker om noe nytt?
Takk for kommentarTakk for video! Alltid interessant å se kompetente mennesker forelese.Om refleksjoner og summering av drivere
Trompetn, jeg tenkte at denne videoen, med Thomas Lund i Genelec kanskje kan være av interesse for deg. Se spesielt det som kommer etter 13-14 minutter:
https://m.youtube.com/watch?v=xG1xoQj_BEY
Vi snakker ofte om farging av lyd, men klarer vi å demonstrere hva farging (i f.eks. høyttalere) er? Vi vet alle hva det er i teorien, men Lund lykkes veldig godt med å demonstrere farging i praksis, slik jeg ser det.
Poenget hans er verdifullt fordi det kan åpne øynene våre opp for hva som skjer med lyden etter at den har forlatt kilden, dvs. driverne. Han påpeker at når driverne ikke er punktkilde, vil fargingen øke etter som man går ut av sweetspot. Og selv når man sitter i sweetspot, vil den reflekterte lyden likevel ha summert opp lyden på en måte som tilsier farging; dvs. et annet resultat enn det som egentlig skulle blitt oppsummert av informasjon (fra driverne).
Kanskje relevant når du går svanger med tanker om noe nytt?
Var det spredningen og testen med pink noise du siktet til? Dette virket litt myteomspunnet for en 5-10 års tid tilbake og det virket som at hastverksprodusentene slo seg til ro med en rett on axis respons. Men de gode høyttalerkonstruktørene har så vidt jeg vet alltid vært opptatt av den totale responsen høyttaleren "utstråler". Det er blant annet derfor flere hifihøyttalere advarer mot å bruke akustikkdemping fordi lydenergien kan bli feil.
Denne videoen illustrerer egentlig det jeg missliker mest med hele lydindustrien. Alle tar utgangspunkt i de samme undersøkelsene som blir sett på som "fakta" og så setter de det sammen på en måte som passer deres virkelighetsbilde.
Som en som jobber både med lyd, musikk og er hifiinteressert passer dessverre oftest ikke disse virkelighetsbildene med mine. Jeg finner oftest igjen mitt virkelighetsbilde hos enkeltpersoner som D Griesinger og Bernt Rønningsbakk.
Enkelte her på forumet ligger godt foran nivået på denne videoen.
Når det gjelder dette med refleksjoner og spredning har Bernt og jeg skrevet en del opp gjennom i mine tråder som du kan finne igjen poengene i høna og egget innlegget.
Ellers har jeg skrevet litt om refleksjoner her http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/79412-atles-lille-akustikkhja-rne-4.html#post2506680
Du trenger nok ikke beklage ditt direkte språk. Det er vel også noe av det jeg liker med Genelec; den finske no-nonsense-tilnærmingen. De er vel både ett og to hakk mer direkte enn vi er.Jeg tviler ikke på kompetansen hans og off the record har han nok mange interessante tanker. Jeg mente nok mer at flere her holder på et høyere nivå enn det som blir presentert i videoen. Foredraget holder han for profesjonelle audioteknikere så nivået er nok tilpasset dette.
Selv om det er ørene og sansene som er mitt kompetanseområde innen lyd så var det dette avsnittet jeg likte best. Kanskje ikke tilfeldig? Det jeg ikke liker like mye er når han tilpasser konklusjonen til egne produkter. Er det høna eller egget som kommer først der?
Når det gjelder teoriene om punktkildene så er mitt poeng at ingen er uenige i dette, men siden en perfekt punktkilde er en utopi må man velge sine kompromisser og det er i praksis det vi ser i dagens høyttalermarked. Likevel så finnes det etter mitt skjønn viktigere ting enn dette siden store høyttalere, gjerne 5 veis lyder bedre enn små.
Jeg skulle ønske de kloke hoder snakket mer om dynamikk og bassgjengivelse/forvrengning i stedet for utopier som har mindre betydning.
Beklager mitt direkte språk, men dagens USA har fått meg til å forstå at jeg må bli flinkere til å kalle en spade for en spade.
Punktkilden er et interessant ideal fordi det er åpenbart at virkelig lyd, la oss si fra en trompet eller gitar ikke deles opp i to eller tre deler før den sendes av gårde. Det er selvsagt noe unaturlig med lyd når den deles opp i frekvenser og distribueres ut i rommet via to eller tre drivere.Delvis til det Bergfinn var inne på (smal spredning) og delvis til det siste med punktkilde. Disse to er jo de rake motsetninger. Punktkilde har et par klare fortrinn: homogen lyd over et stort område, og gode muligheter til å finne gode akustikk-kompromisser ved klok høyttalerplassering.
Med smal stråling får man mer direktelyd i lytteposisjonen. Men man får også færre flater å jobbe med i rommet ift akustikk. Hvis bakveggen skaper problemer er det ikke bare-bare å bruke andre flater til å nøytralisere.
Et problem med punktkilde i rom er at man ikke kan manipulere avstand til gulv og tak. Det kommer i stor grad med designet. Linjekilde derimot - da har man tonet ned bidrag fra gulv og tak samtidig som man kan jobbe mye med plassering og akustisk påvirkning i det horisontale domenet. Tror jeg heller mot at linjekilde er det mest stuevennlige alternativet, lydmessig.
Jeg skal fortsette å følge Genelec. Har jeg fortalt at jeg nesten kjøpte det i stedet for JBL LSRene mine? Det var kun lydsignaturen som gjorde at jeg ikke gikk for de.Du trenger nok ikke beklage ditt direkte språk. Det er vel også noe av det jeg liker med Genelec; den finske no-nonsense-tilnærmingen. De er vel både ett og to hakk mer direkte enn vi er.Jeg tviler ikke på kompetansen hans og off the record har han nok mange interessante tanker. Jeg mente nok mer at flere her holder på et høyere nivå enn det som blir presentert i videoen. Foredraget holder han for profesjonelle audioteknikere så nivået er nok tilpasset dette.
Selv om det er ørene og sansene som er mitt kompetanseområde innen lyd så var det dette avsnittet jeg likte best. Kanskje ikke tilfeldig? Det jeg ikke liker like mye er når han tilpasser konklusjonen til egne produkter. Er det høna eller egget som kommer først der?
Når det gjelder teoriene om punktkildene så er mitt poeng at ingen er uenige i dette, men siden en perfekt punktkilde er en utopi må man velge sine kompromisser og det er i praksis det vi ser i dagens høyttalermarked. Likevel så finnes det etter mitt skjønn viktigere ting enn dette siden store høyttalere, gjerne 5 veis lyder bedre enn små.
Jeg skulle ønske de kloke hoder snakket mer om dynamikk og bassgjengivelse/forvrengning i stedet for utopier som har mindre betydning.
Beklager mitt direkte språk, men dagens USA har fått meg til å forstå at jeg må bli flinkere til å kalle en spade for en spade.
Det er godt.
Punktkilden er et ideal, slik som også hifi i ordets rette forstand er. Men resultatet blir ofte bedre når man ledes av et bedre ideal enn av det middelmådige og upresise.
Jeg ser poenget med at punktkilde kan være et teoretisk ideal, men det praktiske målet er å gi en best mulig reproduksjon. Jeg mener at definisjonen av punktkilde er i beste fall upresis. En punktkilde defineres her som et enkelt punkt lyden kommer ut i fra når man sitter vendt mot det. En punktkilde er egentlig et punkt som stråler likt alle veier. Etter mitt skjønn er høyttalerene som Olav venter fra Morrison nærmere en punktkilde enn Genelecs høyttalere. Jeg kunne gått med på at punktkilde er relevant sammenligning utendørs, men i et rom ser jeg ikke at dette nødvendigvis skal være et ideal fremfor andre. Ingen instrumenter er forresten perfekte punktkilder, lydene kommer hverken fra samme sted eller har homogen spredning.
Øret vårt fungerer slikt at faseresponsen ikke er like viktig i alle frekvensområder, i tidsdomenet eller vinkel. Sett utifra teorier om hørsel vil det heller ikke her være noe behov for en perfekt punktkilde. Hadde man argumentert for at det er lettere å oppnå homogen spredning fra coaxialelementer så er det helt legitimt.
Jeg forstår likevel ikke helt skepsisen din. Genelec har ingen tradisjon for å snakke nonsens. Du missforstår meg litt. Jeg er ikke skeptisk, men kritisk. Jeg mener selvsagt at man skal være kritisk til det man leser eller hører. Det forsøker jeg alltid å være. Lund er leid inn som foredragsholder som Genelec mann og det er ganske langt unna det jeg vil kalle å være nøytral. I praksis er det en veldig god anledning til å fortelle om produktene og friste fremtidige kjøpere. Når det som blir sagt eller skrevet i tillegg strider mot det jeg kan, vet og har erfart så kan jeg ikke uten videre være enig. Jeg tror ikke jeg har ytret meg mer kritisk mot Genelec enn andre. Tvert i mot så har jeg respekt for merket. Uten å overdrive tror jeg at jeg har hørt tresifret antall Genelec oppsett, så erfaringsgrunnlaget er ok. Snarere tvert om. Lund viste på enkelt vis at summeringen av driverinformasjonen ble mer korrekt fra en høyttaler med punktkilde som ideal enn en konvensjonell flerkildehøyttaler; hypotesen ble testet og kunne ikke avfeies. Genelec viser også i dokumentasjonen sin for øvrig (se f.eks. figur 23 og 23 i denne lenken: Det kan godt være, men det begynner å komme svært mange tradisjonelle høyttalere med homogen spredning. Mine LSR høyttalere måler ganske homogent for eksempel. https://www.genelec.com/sites/defau...s/8351A/genelec_8240_8250_8351_8260_opman.pdf ) at lydmønstret fra punktkildehøyttalerne er mer homogent både off og on axis enn det som er vanlig for konvensjonelt design. Så på meg virker det som om punktkildeidéen er realisert på en måte som også virker i praksis. Det burde virke oppløftende på mange andre høyttalerprodusenter, men det lages fortsatt firkantede trebokshøyttalere (og firkantbokser med vibrasjonsproblemer, jf. Kii Three) med lang avstand mellom driverne.
Hvis man for eksempel ser på argumentasjonen til produsentene av Harbeth så har de gode grunner for sitt design. Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn.
Når det gjelder dynamikk, bassgjengivelse og forvrengning så kommer dette gjerne med størrelse på avspilleren. Og hvis vi holder oss til Genelec, så har de høyttalere som starter på 182 kilo pr. stk. (forsterker på 10-12 kilo kommer i tillegg, og den har da peak på 136 dB og kan spille 125 dB over lang tid) og går ned til de aller minste. Ulempen med store høyttalere er at de krever litt rom rundt seg; de aller største trenger nok en sitteavstand på minst tre meter og bør helst bygges inn i veggen, som krever enda litt plass.
Dynamikk er veldig komplisert hvor start og stoppegenskaper er essensielt. Jeg har dessverre ingen erfaring med å lytte til de største Genelecene, men de jeg har hørt har generelt veldig tørr og god bass.
Når det gjelder bassgjengivelse, så har Genelec jobbet systematisk med dette i lang tid - selv om de ikke er så kjent for akkurat dette. Men denne anmeldelsen og testen (inkl. målinger) fra 2004 av Keith Yates (About Us - Keith Yates Design) er vel verdt å lese:
https://www.soundandvision.com/content/way-down-deep-i-genelec-hts6
Med andre ord har Genelec mye å snakke om, ting som de har jobbet med i tiår allerede og som er svar på spørsmålene dine. Men videoen jeg viste, var ment å ganske enkelt få frem hvordan man kan illustrere "farging" og samtidig spille inn fordelen med høyttalere som er basert på punktkildeidealet.
Mitt poeng er de forsøker å skvise ut lydkvalitet pr krone. For oss som driver med lyd så er en slik pinknoise test ganske fundamentalt. Gjør man det i et ekte rom fungerer det ikke som på testen her. Mitt innlegg om høna og egget skrev jeg for å fortelle de som er mottakelig et poeng som disse gutta ikke snakker om enda, men det kommer.
Ellers blir det spennende å se hva som kommer fra Genelec den 7. august på AES i Tokyo. Da loves det enda mer dynamikk med lav forvrengning (de beskriver det som "more power", "high SPL and total precision") som du etterlyser (https://www.genelec.com/aes-international-conference-spatial-reproduction). Kanskje de har hørt på deg
Her er en teaser:
Takk for gode og utførlige svar!Jeg skal fortsette å følge Genelec. Har jeg fortalt at jeg nesten kjøpte det i stedet for JBL LSRene mine? Det var kun lydsignaturen som gjorde at jeg ikke gikk for de.Du trenger nok ikke beklage ditt direkte språk. Det er vel også noe av det jeg liker med Genelec; den finske no-nonsense-tilnærmingen. De er vel både ett og to hakk mer direkte enn vi er.Jeg tviler ikke på kompetansen hans og off the record har han nok mange interessante tanker. Jeg mente nok mer at flere her holder på et høyere nivå enn det som blir presentert i videoen. Foredraget holder han for profesjonelle audioteknikere så nivået er nok tilpasset dette.
Selv om det er ørene og sansene som er mitt kompetanseområde innen lyd så var det dette avsnittet jeg likte best. Kanskje ikke tilfeldig? Det jeg ikke liker like mye er når han tilpasser konklusjonen til egne produkter. Er det høna eller egget som kommer først der?
Når det gjelder teoriene om punktkildene så er mitt poeng at ingen er uenige i dette, men siden en perfekt punktkilde er en utopi må man velge sine kompromisser og det er i praksis det vi ser i dagens høyttalermarked. Likevel så finnes det etter mitt skjønn viktigere ting enn dette siden store høyttalere, gjerne 5 veis lyder bedre enn små.
Jeg skulle ønske de kloke hoder snakket mer om dynamikk og bassgjengivelse/forvrengning i stedet for utopier som har mindre betydning.
Beklager mitt direkte språk, men dagens USA har fått meg til å forstå at jeg må bli flinkere til å kalle en spade for en spade.
Det er godt.
Punktkilden er et ideal, slik som også hifi i ordets rette forstand er. Men resultatet blir ofte bedre når man ledes av et bedre ideal enn av det middelmådige og upresise.
Jeg ser poenget med at punktkilde kan være et teoretisk ideal, men det praktiske målet er å gi en best mulig reproduksjon. Jeg mener at definisjonen av punktkilde er i beste fall upresis. En punktkilde defineres her som et enkelt punkt lyden kommer ut i fra når man sitter vendt mot det. En punktkilde er egentlig et punkt som stråler likt alle veier. Etter mitt skjønn er høyttalerene som Olav venter fra Morrison nærmere en punktkilde enn Genelecs høyttalere. Jeg kunne gått med på at punktkilde er relevant sammenligning utendørs, men i et rom ser jeg ikke at dette nødvendigvis skal være et ideal fremfor andre. Ingen instrumenter er forresten perfekte punktkilder, lydene kommer hverken fra samme sted eller har homogen spredning.
Øret vårt fungerer slikt at faseresponsen ikke er like viktig i alle frekvensområder, i tidsdomenet eller vinkel. Sett utifra teorier om hørsel vil det heller ikke her være noe behov for en perfekt punktkilde. Hadde man argumentert for at det er lettere å oppnå homogen spredning fra coaxialelementer så er det helt legitimt.
Jeg forstår likevel ikke helt skepsisen din. Genelec har ingen tradisjon for å snakke nonsens. Du missforstår meg litt. Jeg er ikke skeptisk, men kritisk. Jeg mener selvsagt at man skal være kritisk til det man leser eller hører. Det forsøker jeg alltid å være. Lund er leid inn som foredragsholder som Genelec mann og det er ganske langt unna det jeg vil kalle å være nøytral. I praksis er det en veldig god anledning til å fortelle om produktene og friste fremtidige kjøpere. Når det som blir sagt eller skrevet i tillegg strider mot det jeg kan, vet og har erfart så kan jeg ikke uten videre være enig. Jeg tror ikke jeg har ytret meg mer kritisk mot Genelec enn andre. Tvert i mot så har jeg respekt for merket. Uten å overdrive tror jeg at jeg har hørt tresifret antall Genelec oppsett, så erfaringsgrunnlaget er ok. Snarere tvert om. Lund viste på enkelt vis at summeringen av driverinformasjonen ble mer korrekt fra en høyttaler med punktkilde som ideal enn en konvensjonell flerkildehøyttaler; hypotesen ble testet og kunne ikke avfeies. Genelec viser også i dokumentasjonen sin for øvrig (se f.eks. figur 23 og 23 i denne lenken: Det kan godt være, men det begynner å komme svært mange tradisjonelle høyttalere med homogen spredning. Mine LSR høyttalere måler ganske homogent for eksempel. https://www.genelec.com/sites/defau...s/8351A/genelec_8240_8250_8351_8260_opman.pdf ) at lydmønstret fra punktkildehøyttalerne er mer homogent både off og on axis enn det som er vanlig for konvensjonelt design. Så på meg virker det som om punktkildeidéen er realisert på en måte som også virker i praksis. Det burde virke oppløftende på mange andre høyttalerprodusenter, men det lages fortsatt firkantede trebokshøyttalere (og firkantbokser med vibrasjonsproblemer, jf. Kii Three) med lang avstand mellom driverne.
Hvis man for eksempel ser på argumentasjonen til produsentene av Harbeth så har de gode grunner for sitt design. Det er ekstremt mange faktorer som spiller inn.
Når det gjelder dynamikk, bassgjengivelse og forvrengning så kommer dette gjerne med størrelse på avspilleren. Og hvis vi holder oss til Genelec, så har de høyttalere som starter på 182 kilo pr. stk. (forsterker på 10-12 kilo kommer i tillegg, og den har da peak på 136 dB og kan spille 125 dB over lang tid) og går ned til de aller minste. Ulempen med store høyttalere er at de krever litt rom rundt seg; de aller største trenger nok en sitteavstand på minst tre meter og bør helst bygges inn i veggen, som krever enda litt plass.
Dynamikk er veldig komplisert hvor start og stoppegenskaper er essensielt. Jeg har dessverre ingen erfaring med å lytte til de største Genelecene, men de jeg har hørt har generelt veldig tørr og god bass.
Når det gjelder bassgjengivelse, så har Genelec jobbet systematisk med dette i lang tid - selv om de ikke er så kjent for akkurat dette. Men denne anmeldelsen og testen (inkl. målinger) fra 2004 av Keith Yates (About Us - Keith Yates Design) er vel verdt å lese:
https://www.soundandvision.com/content/way-down-deep-i-genelec-hts6
Med andre ord har Genelec mye å snakke om, ting som de har jobbet med i tiår allerede og som er svar på spørsmålene dine. Men videoen jeg viste, var ment å ganske enkelt få frem hvordan man kan illustrere "farging" og samtidig spille inn fordelen med høyttalere som er basert på punktkildeidealet.
Mitt poeng er de forsøker å skvise ut lydkvalitet pr krone. For oss som driver med lyd så er en slik pinknoise test ganske fundamentalt. Gjør man det i et ekte rom fungerer det ikke som på testen her. Mitt innlegg om høna og egget skrev jeg for å fortelle de som er mottakelig et poeng som disse gutta ikke snakker om enda, men det kommer.
Ellers blir det spennende å se hva som kommer fra Genelec den 7. august på AES i Tokyo. Da loves det enda mer dynamikk med lav forvrengning (de beskriver det som "more power", "high SPL and total precision") som du etterlyser (https://www.genelec.com/aes-international-conference-spatial-reproduction). Kanskje de har hørt på deg
Her er en teaser:
Så bra!Takk for gode og utførlige svar!
Da ser jeg poengene dine klarere
Du skriver følgende: «Når det som blir sagt eller skrevet i tillegg strider mot det jeg kan, vet og har erfart så kan jeg ikke uten videre være enig».
Det gjør meg nysgjerrig. Hva var det du reagerte på? Kanskje noe jeg kan lære her?
Trompetn, takk for utdypingene!Så bra!Takk for gode og utførlige svar!
Da ser jeg poengene dine klarere
Du skriver følgende: «Når det som blir sagt eller skrevet i tillegg strider mot det jeg kan, vet og har erfart så kan jeg ikke uten videre være enig».
Det gjør meg nysgjerrig. Hva var det du reagerte på? Kanskje noe jeg kan lære her?
Det meste ligger implisitt i det jeg allerede har skrevet, men i dette ligger det at alle rom og oppsett vil lyde ulikt under 200hz og over 4khz. Dette vil si at å snakke om fasit eller 100% nøytral reproduksjon i disse registrene bare er tull. Jeg vil hevde at de som mener noe annet vet ikke hva de snakker om.
Hvis man legger kunnskapen bak dette til grunn for alt man leser om lyd og reproduksjon så kan du se det fra mine briller. Å greie ut om detaljene på alt dette blir omfattende og vil kreve mer tid og energi enn det gavner er jeg redd.
Hva spredning angår så vil det holde lenge å ha en fasekorrekt direktelyd og homogen spredning fra 400-3.5Khz så lenge rommets totale energi er homogen og treffer en ørevennlig target. Årsaken til dette er innspillingsteknikk, størrelsen på instrumentene, diffraksjonseffekter på instrument/høyttaler, ørets lokaliseringsapparat og rommets egenskaper.
Dette er bare en liten brikke av helheten for å oppnå reproduksjon i den øverste klassen. Når man for eksempel snakker med mennesker som virkelig kan mye om høyttalerdrivere så åpner det seg et nytt univers som nok har like mye å si som spredning.
Dynamikk ser jeg lite konkrete studier på. Det vil ikke si maks lydtrykk, men hva som skjer i tonestartene i sterke som svake styrkegrader.
Det er først når man hører systemer med stort headroom man begynner å finne likhetstrekk her. Små studiomonitorer innfører større eller mindre kompromisser her.
Har vel kanskje ikke påstått at jeg har fasiten for alle, men har vel til tider påstått jeg har en tilnærmet nøytral bassgjengivelse, og er herved fin plassert i kategorien "folk som ikke vet hva de snakker om"Det meste ligger implisitt i det jeg allerede har skrevet, men i dette ligger det at alle rom og oppsett vil lyde ulikt under 200hz og over 4khz. Dette vil si at å snakke om fasit eller 100% nøytral reproduksjon i disse registrene bare er tull. Jeg vil hevde at de som mener noe annet vet ikke hva de snakker om.
Ikke fortvil. Det er mange i den klubben. Hjernevaskete og fineHar vel kanskje ikke påstått at jeg har fasiten for alle, men har vel til tider påstått jeg har en tilnærmet nøytral bassgjengivelse, og er herved fin plassert i kategorien "folk som ikke vet hva de snakker om"Det meste ligger implisitt i det jeg allerede har skrevet, men i dette ligger det at alle rom og oppsett vil lyde ulikt under 200hz og over 4khz. Dette vil si at å snakke om fasit eller 100% nøytral reproduksjon i disse registrene bare er tull. Jeg vil hevde at de som mener noe annet vet ikke hva de snakker om.
Liker meg faktisk ganske bra i den klubben.Ikke fortvil. Det er mange i den klubben. Hjernevaskete og fineHar vel kanskje ikke påstått at jeg har fasiten for alle, men har vel til tider påstått jeg har en tilnærmet nøytral bassgjengivelse, og er herved fin plassert i kategorien "folk som ikke vet hva de snakker om"Det meste ligger implisitt i det jeg allerede har skrevet, men i dette ligger det at alle rom og oppsett vil lyde ulikt under 200hz og over 4khz. Dette vil si at å snakke om fasit eller 100% nøytral reproduksjon i disse registrene bare er tull. Jeg vil hevde at de som mener noe annet vet ikke hva de snakker om.
Poenget mitt er at også bassgjengivelsen hos deg nok ikke er lik i dag som sist jeg besøkte deg og kommer nok til å endres med tiden. Hva er da rett? Hvis du hadde hatt et større rom, ville det hørtes og opplevdes likt som gjengivelsen du har i dag?
Det er dette jeg forsøker å gjøre et poeng ut av.Liker meg faktisk ganske bra i den klubben.Ikke fortvil. Det er mange i den klubben. Hjernevaskete og fineHar vel kanskje ikke påstått at jeg har fasiten for alle, men har vel til tider påstått jeg har en tilnærmet nøytral bassgjengivelse, og er herved fin plassert i kategorien "folk som ikke vet hva de snakker om"Det meste ligger implisitt i det jeg allerede har skrevet, men i dette ligger det at alle rom og oppsett vil lyde ulikt under 200hz og over 4khz. Dette vil si at å snakke om fasit eller 100% nøytral reproduksjon i disse registrene bare er tull. Jeg vil hevde at de som mener noe annet vet ikke hva de snakker om.
Poenget mitt er at også bassgjengivelsen hos deg nok ikke er lik i dag som sist jeg besøkte deg og kommer nok til å endres med tiden. Hva er da rett? Hvis du hadde hatt et større rom, ville det hørtes og opplevdes likt som gjengivelsen du har i dag?
Bassen her hjemme er helt sikkert litt ute på tur men når ny kalibrering er gjort tror jeg vi er tilbake, eller bittelitt bedre. Har hørt bassen til Per Morten og lmc - store rom. Ville ikke byttet for alt i verden. Audiolense/ trinnov bass kjenner jeg igjen samme hvor store rommene er. Men helt likt er det jo ikke.
Hei og takk for svar igjenHei igjen Svart-hvitt.
Jeg argumenterer mot hvorfor en høyttaler ikke trenger å være punktkilde. Hvorfor homogen spredning i hele registeret ikke trenger å være det viktigste eller eneste rette.
Samtidig er det temaer som Lund ikke nevner, eksempelvis dynamikk og kvalitet på driverene som det ikke er like trendy å markedsføre med i dag, men som er like viktige for lydkvaliteten. Dette skriver jeg fordi det virket som om du ikke helt forstår hvorfor produsenter fortsatt produserer firkantete høyttalerkasser i tre med høyttalerelementer med lang avstand når Genelec viser at punktkildehøyttalere fungerer "Det burde virke oppløftende på mange andre høyttalerprodusenter, men det lages fortsatt firkantede trebokshøyttalere (og firkantbokser med vibrasjonsproblemer, jf. Kii Three) med lang avstand mellom driverne."
Ingeniørene i Genelec og høyttaleringeniører generelt har nok full kontroll på hva som skjer med driverene i tidsdomenet uten min hjelp, men mitt poeng er at det som skjer ikke vises frem eller snakkes om.