Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Ja, man kan jo diskutere mye forskjellig. Jeg sparte ca 300 000 på å kjøpe en GTE framfor å kjøpe en Tesla som ikke ville fungere optimalt for meg. Jeg bruker drivstoff til ca 5000 kr i året (maks, antagelig mindre). Det betyr at hvis bilen krever 5000 kr pr år i reparasjoner (ut over garantireparasjoner) vil den ikke ha kostet meg mer enn Teslaen (det forutsetter at Teslaen er ekstremt driftsikker og aldri trenger service/reparasjoner), og i tillegg vil jeg ha hatt en bil som passer mitt bruk bedre.

    Men nå er det altså ikke det vi diskuterte.

    Jeg er forøvrig særdeles fornøyd med min hybrid. Ingen problemer (jeg har hatt 2 - en Golf GTE som jeg ga til min datter og en Passat GTE som jeg har selv). Golfen er nå 3 år gammel og det har aldri vært noen problemer med den. Den går fremdeles ca 4 mil på strøm (omtrent som da den var ny). Passaten har det heller ikke vært noen problemer med, men den er bare litt over 1 år gammel. Den går også ca 4 mil på strøm. Det dekker mitt daglige kjørebehov (eller ukentlige - jeg kjører stort sett bare bil i helgene).
    Jeg kunne likevel tenkt meg noe lenger rekkevidde på strøm (kommer i neste versjon av plug-in hybridene - det sies ca 6 mil etter det nye måleregimet.) Forutsetningen er jo at bilene lades daglig.

    Problemet er jo at man drar på 2 drivlinjer (uten at det betyr så mye vektmessig - de er ikke tyngre enn rene elbiler med bare en drivlinje), og at teknologien som kobler drivlinjene sammen er rimelig kompleks.

    Men jeg er enig i at hybrider er en midlertidig løsning fram til vi får mange og gode nok elbiler, og får bygd ut et skikkelig ladenettverk som er standardisert slik at alle kan bruke det.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.072
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    På samme måte som man må forstå at hybrid i dagens utgave er et blindspor.

    Synd at du måtte sitte på i en Tesla, håper de finner en MB drosje til deg neste gang.
    Og synd at du ikke har råd til å betale for service. Men for oss som disponerer pengene våre på en annen måte enn deg, er det altså ikke noe problem.

    Men til poenget som du kanskje forstår: Tesla er ganske sikkert en bra bil dersom det er det du har bruk for, bare de får logistikken i orden. Igjen; så lenge elbil ikke dekker dine behov, er det irrelevant hvor bra de er for andre, hvor billige servicene er og hvor mye du sparer i bompenger. At jeg ikke kjøpte hybrid, er fordi eksisterende modeller heller ikke var optimale for meg. Og at jeg i likhet med deg synes de er vel komplekse i konstruksjon.

    Ikke sant det er irriterende når folk kommer dragende med helt irrelevante poenger til det du faktisk diskuterer?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Linda Ager-Wick Ellingsen, ja. Jeg lurer på om det faktisk var henne som sa dette omkring elbiler i Kina - at siden Kina har så mange kullkraftverk er det totale utslippet fra elbiler større enn for dieselbiler. Det var en forsker ved NTNU, og det er noe som er kjent med det navnet.

    Sitat:

    "Forsker Linda Ager-Wick Ellingsen ved NTNU har forsket på bærekraftig transport, og har livsløpsanalyser som ett av sine kompetanseområder. Hun forteller at elbiler har en klar klimafordel sammenlignet med diesel- og bensinbiler i Norge. Dette skyldes blant annet at vi henter energien vår hovedsakelig fra vannkraft:

    Før elbilene begynner å kjøre, har de høyere klimagassutslipp enn bensinbiler, fordi batteriene er energikrevende å produsere. Men de er mer energieffektive å kjøre, og kan lades opp med fornybar energi. Derfor gjør de opp for høyere produksjonsutslipp gjennom livssyklusen.
    Hun mener elbiler også har en stor klimafordel i mange andre land, med en mer blandet energimiks, som Sverige og Frankrike."

    I mange andre land. Ikke i alle land.

    Hele denne diskusjonen startet vel denne gangen med at jeg nevnte at i Kina er det mer miljøvennlig (i forhold til klimagassutslipp) å kjøre en moderne dieselbil enn en elbil, noe noen protesterte på. Jeg kan ikke se at noen har påvist at jeg tok feil?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke. Jeg velger å tro på forskeren heller enn å anta noe som helst. Jeg ser på nettet at ca 62% av Kinas energi kommer fra kullkraftverk. Jeg vet ikke hvordan den prosentandelen er i Polen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.072
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke. Jeg velger å tro på forskeren heller enn å anta noe som helst. Jeg ser på nettet at ca 62% av Kinas energi kommer fra kullkraftverk. Jeg vet ikke hvordan den prosentandelen er i Polen.
    Den kommer nok til å øke dersom polakkene begynner å kjøre elektrisk. Tilbrakte en uke i Polen i sommer på div steder og så ikke en eneste vindmølle eller et eneste solcellepanel. Poenget: økt bruk av elektriske biler må matches med økt fornybar energi hvis regnestykket skal holde. Og det håper jeg inderlig det gjør. Jeg er IKKE motstander av elbiler og håper inderlig biler og infrastruktur som dekker mine behov, og med lading basert på fornybar energi, kommer på plass etter hvert. Dvs: Ikke bare Norge, og ikke bare Tesla.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Ja, Kina jobber med saken. Jeg snakker nåtid, ikke framtid.
    Men likevel ... "Chinese energy companies have been starting two coal power projects a week despite a recent government policy designed to tackle the country’s overcapacity crisis, according to a new Greenpeace analysis.". Sitat fra Greenpeace.
    Enda et sitat fra samme kilde:
    "A commentator from Xinjiang, in the far west of the country, lamented that the prospects for the massive fleet of new coal-fired power plants under construction in the province, equal to the total coal-fired capacity of Poland, are not bright". Så i den vestligste (og minst folkerike) provinsen i Kina er det nå under bygging kullkraftverk som har den samme kapasiteten som hele den kullbasert kraftproduksjonen i Polen. Det er bare nye kraftverk under bygging, ikke eksisterende kraftverk (tall fra 2016).

    Så lenge kull er billig og de har mye av det, er det tydeligvis fristende å bygge nye kullkraftverk, uansett hva den kinesiske staten har bestemt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.072
    Antall liker
    10.727
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og hvorfor i helvete driver vi med kull på Svalbard? Er det fordi norsk kull er renere....? Eller er det fordi at det er andre hensyn enn miljøet som veier tyngst (som det som regel er for norske politikere unntatt de gangene de kan kaste blår i øynene på folk ved å subsidiere elbiler)?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det er viktig å bedrive "fornuftig" næringsvirksomhet på Svalbard for å rettferdiggjøre overherredømme over øygruppen. Gruvene legges ned nå og må erstattes av et eller annet
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Og hvorfor i helvete driver vi med kull på Svalbard? Er det fordi norsk kull er renere....? Eller er det fordi at det er andre hensyn enn miljøet som veier tyngst (som det som regel er for norske politikere unntatt de gangene de kan kaste blår i øynene på folk ved å subsidiere elbiler)?
    Spørsmålet egner seg nok bedre i dommedagstråden "Klimaforskerne regnet rett".
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.642
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og hvorfor i helvete driver vi med kull på Svalbard? Er det fordi norsk kull er renere....? Eller er det fordi at det er andre hensyn enn miljøet som veier tyngst (som det som regel er for norske politikere unntatt de gangene de kan kaste blår i øynene på folk ved å subsidiere elbiler)?
    Det er helt andre hensyn. Det er ingen som bryr seg om det kullet, egentlig, men det må være noen form for aktivitet der for å forsvare norsk suverenitet over øygruppen. Kullet er vel mest et påskudd til å ha et nærvær av noen betydning, både for Norge og Russland. https://no.wikipedia.org/wiki/Svalbardtraktaten
    Før traktaten var Svalbard ingenmannsland og folkerettslig uavklart. Den norsk-russiske forretningsmannen Jonas Lied fikk under første verdenskrig i oppdrag av Johan Anker og det amerikanske selskapet Ayer & Longyear å forhandle med den russiske regjering om dannelsen av et russisk selskap som skulle kjøpe deres kullbrudd og andre eiendommer på øygruppen. Dette ville lette Russlands overtakelse av suvereniteten over hele territoriet.[7] Dessuten ble kullet på Svalbard interessant for russerne med fullføringen av jernbanen til Murmansk, ifølge Lied. En gruppe norske banker presset norske myndigheter til å stanse Lieds forhandlinger med de russiske interessentene. Utenriksminister Ihlen skiftet holdning, og Lied ble presset til å bryte forhandlingene med russerne. Lied hevdet i selvbiografien at han med personlig tap «reddet Spitsbergen for Norge».[8] Disse forhandlingene ble ikke omtalt i pressen på den tiden.
    Det er veldig få kullfyrte elbiler på Svalbard. :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har enda ikke vært i Kina med min elbil, så den er foreløpig helt ubesudlet av den skitne kraften.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.108
    Antall liker
    18.380
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Det har vært diskutert å føre landstrøm dit fra fastlandet. Det er også satt opp solcellepaneler. Man vurderer å sende hydrogen dit og bruke det for å generere strøm.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Har enda ikke vært i Kina med min elbil, så den er foreløpig helt ubesudlet av den skitne kraften.
    Det er jo ikke bilen som blir besudlet ;)
    Ellers tror jeg ikke det er spesielt behagelig å kjøre bil i Kina. Jeg har tatt taxi der 3 ganger. Det var ille nok.
    Men jeg har tatt MagLev i Shanghai.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.391
    Torget vurderinger
    12
    Det jobbes med en mulighetsstudie for alternative energikilder på Svalbard. Jeg vet ikke hvor den er i løypa pr dd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.972
    Antall liker
    10.478

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og så er det en SUV - eSpecially Ugly Vehicle.
    Det kommer en serie med ladbare diesel hybdrider fra Mercedes til opplysning. Når det er sagt, så selger jo SUVer meget godt i dag.
    Diesel hybdrid er selvsagt lite klinkende i Norge for tiden, men markedet her er uansett svært lite. Vi får se hvordan det går. Hybrider med fossibl er selvsagt en mellomstasjon, men nødvendig likesom for en tid.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Siden dette er elbiltråden så lurer jeg veldig på hvorfor dyre hybrid SUV'er er en nødvendig mellomstasjon?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.260
    Antall liker
    856
    Tull, Anonym. En "standard" som bare en produsent kan bruke er ingen standard. Det er en proprietær løsning. Det kan være mange gode grunner for en produsent til å velge å gjøre det slik (f.eks. at man har behov for en tjeneste eller en funksjonalitet som ingen eksisterende standard støtter) , men det er ingen standard.
    Skulle vært så enkelt. I en kommende internasjonal standard for maritime landplugger «ladeplugger», er pluggløsningen identisk med 1 produsents eksisterende plugg. Produsenten sitter i komiteen..i

    Hele denne industrisjangeren er preget av monkeybusiness.
    Mer monkeybusiness; denne gang ISO:

    Hvorfor er tobakksindustrien så opptatt av å forsvare både de små hullene og måten sigarettene måles på i EU?

    Kan det ha sammenheng med at både røykemaskinene og hullene er utviklet av bransjen selv?


    https://www.vg.no/spesial/2018/sigaretthullene/
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.627
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg leste den artikkelen, og det er en sak jeg stussa litt på:

    Først klager de på at hullene er slik at når en holder røyken på normalt vis, så får en i seg mere guffe enn det som kommer når en måler.

    Lenger ned, så klager de på at hullene gjør at røykerne trekker mere ned, for at hullene fortynner røyken. (Slik intensjonen er)

    Damned if you do, damned if you don't.

    Dukka opp som minne på fjøsboka fra 2011 i morges, at det da var 4 uker siden jeg hadde slutta å røke. Fremdeles røykfri.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Hvor står folket når det gjelder å montere ladestasjon hjemme?
    Hvilket merke satser man på og hvorfor?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvor står folket når det gjelder å montere ladestasjon hjemme?
    Hvilket merke satser man på og hvorfor?
    Kjøpte elbil, monterte Saltolader som fungerte topp, solgte elbilen, kjører nå fossilt mens stasjonen henger til pynt. :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.854
    Antall liker
    5.415
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Vi monterer primært Salto ladere gjennom jobben, skal være lite tull med de.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har en slik jeg og,og det er veldig praktisk. Spesielt med fastmontert kabel. Da er man også sikret mot jordingsfeil, varmgang og slitasje. La inn egen kurs med 32A, men det var nok litt overkill for det er ikke ofte jeg har hatt bruk for slik lading. Men når det etterhvert blir differensierte priser på strøm gjennom døgnet så har det sikkert endel for seg ved at man kan maksimere ladingen når strømmen er lavest i pris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvor står folket når det gjelder å montere ladestasjon hjemme?
    Hvilket merke satser man på og hvorfor?
    Med tanke på at Tesla sin kommer med fast 7.5 meter kabel og er desidert billigst (nye på finn.no til rundt 4k, rett over 5 hos Tesla) så er jo det er greit valg hvis man skal ha type 2 kabel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Jeg har montert en Salto-lader på en 32 A dedikert krets. Funker flott, men jeg har jo bare hatt den ca 1 år. Boksen koster vel ca 5k, men montering med ny krets og trekking av kabel fra sikringsboks koster jo litt.
    Overkill for min bruk nå, men det kommer jo tider etter denne.

    Hvorfor Salto? Det var det elektrikeren anbefalte. De var visst kjent for å være solide og til å stole på.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skal man spare penger kan det være en ide å kjøpe en med integrert jordfeilbryter type B.

    Bortsett fra Chint som mange elektrikere skyr så er det dyrt.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Laderen jeg har, (eller strømbryteren da laderen sitter i bilen....), henger på veggen på 3 året så den har gått ut av produksjon. Skulle jeg kjøpt en ny å dag ville jeg gått for en Zappi med smarte funksjonen mht kommende effektavgifter, solcelle paneler mm. Forhandler har avtaler med installatører over mesteparten av landet.

    https://www.yourvismawebsite.com/el...estasjon-med-5m-ladekabel-t2?tm=ladestasjoner
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn