Ja, man kan jo diskutere mye forskjellig. Jeg sparte ca 300 000 på å kjøpe en GTE framfor å kjøpe en Tesla som ikke ville fungere optimalt for meg. Jeg bruker drivstoff til ca 5000 kr i året (maks, antagelig mindre). Det betyr at hvis bilen krever 5000 kr pr år i reparasjoner (ut over garantireparasjoner) vil den ikke ha kostet meg mer enn Teslaen (det forutsetter at Teslaen er ekstremt driftsikker og aldri trenger service/reparasjoner), og i tillegg vil jeg ha hatt en bil som passer mitt bruk bedre.
Men nå er det altså ikke det vi diskuterte.
Jeg er forøvrig særdeles fornøyd med min hybrid. Ingen problemer (jeg har hatt 2 - en Golf GTE som jeg ga til min datter og en Passat GTE som jeg har selv). Golfen er nå 3 år gammel og det har aldri vært noen problemer med den. Den går fremdeles ca 4 mil på strøm (omtrent som da den var ny). Passaten har det heller ikke vært noen problemer med, men den er bare litt over 1 år gammel. Den går også ca 4 mil på strøm. Det dekker mitt daglige kjørebehov (eller ukentlige - jeg kjører stort sett bare bil i helgene).
Jeg kunne likevel tenkt meg noe lenger rekkevidde på strøm (kommer i neste versjon av plug-in hybridene - det sies ca 6 mil etter det nye måleregimet.) Forutsetningen er jo at bilene lades daglig.
Problemet er jo at man drar på 2 drivlinjer (uten at det betyr så mye vektmessig - de er ikke tyngre enn rene elbiler med bare en drivlinje), og at teknologien som kobler drivlinjene sammen er rimelig kompleks.
Men jeg er enig i at hybrider er en midlertidig løsning fram til vi får mange og gode nok elbiler, og får bygd ut et skikkelig ladenettverk som er standardisert slik at alle kan bruke det.
Men nå er det altså ikke det vi diskuterte.
Jeg er forøvrig særdeles fornøyd med min hybrid. Ingen problemer (jeg har hatt 2 - en Golf GTE som jeg ga til min datter og en Passat GTE som jeg har selv). Golfen er nå 3 år gammel og det har aldri vært noen problemer med den. Den går fremdeles ca 4 mil på strøm (omtrent som da den var ny). Passaten har det heller ikke vært noen problemer med, men den er bare litt over 1 år gammel. Den går også ca 4 mil på strøm. Det dekker mitt daglige kjørebehov (eller ukentlige - jeg kjører stort sett bare bil i helgene).
Jeg kunne likevel tenkt meg noe lenger rekkevidde på strøm (kommer i neste versjon av plug-in hybridene - det sies ca 6 mil etter det nye måleregimet.) Forutsetningen er jo at bilene lades daglig.
Problemet er jo at man drar på 2 drivlinjer (uten at det betyr så mye vektmessig - de er ikke tyngre enn rene elbiler med bare en drivlinje), og at teknologien som kobler drivlinjene sammen er rimelig kompleks.
Men jeg er enig i at hybrider er en midlertidig løsning fram til vi får mange og gode nok elbiler, og får bygd ut et skikkelig ladenettverk som er standardisert slik at alle kan bruke det.
Sist redigert: