Peugeot har vist el konseptbil. Håper den blir virkelighet men er vel lite sannsynlig...
Vedlegg
-
36.9 KB Visninger: 110
-
39.7 KB Visninger: 111
Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
Dyrt nok, bilen er jo snart ute av garanti og koster vel ikke så mye over 450 ny?Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095
VELDIG lav km stand
Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095
VELDIG lav km stand
Å? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095
VELDIG lav km stand
Mazda sine dieselmotorer sliter litt med det ja.Å? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095
VELDIG lav km stand
Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knaptÅ? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.Løp å kjøpDrar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095
VELDIG lav km stand
Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
Dette er jo bare fjas og vås.Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knaptÅ? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
NopesDette er jo bare fjas og vås.Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knaptÅ? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
Mulig du forveksler den med lillebroren CX-3.
OK. 3,9 millioner tonn. Det høres mye ut. Det er 3 900 000 000 kg. La oss si at det er behandlet Li som kan puttes i et batteri. I en Tesla 90S sitter det et batteri som inneholder 63 kg Li.Har sett noen estimater på lithium reserver, det laveste sier 3,9 millioner tonn og det høyeste nesten 10 ganger så mye. Med andre nok til å ta oss såpass langt inn i fremtiden at vi vil ha andre alternativer når det begynner å nærme seg. Jeg mister ikke akkurat nattesøvnen
Hver sin lyst, men det er vel problemet, at det dukker opp en hel masse småting som må fikses eller store ting de ikke får gjort noe med. Dermed er ikke Tesla aktuell for meg. Min i3 er 3 år nå og har ikke hatt problemer med noe som trenger en fiks. Det eneste de fikset på service var ny programvare. Og ja forresten, nå ruster ikke skivene bak lenger da ny programvare aktivere bremsen bak i større grad....Si hva du kan om Tesla, hat dem om du vil, men avdelingen i Bergen gjør virkelig alt de kan for kundene. Jeg hadde problemer med at håndbrekken stundom hang seg opp og ikke ville løse seg ut, eller registrere at den var inne osv. Problem da man jo ikke skal kjøre langt med håndbrekken på, noe jeg kunne risikere f.eks. etter et stopp på butikken før hjemturen.
Så jeg kjører opp til Kokstad på verkstedet der litt over kl.8, uten avtale. Forklarer problemet. Får beskjed om å vente litt. Svært travel dag der opp i dag men mange på kurs og flere sykmeldte så fullt program. Likevel får jeg sette igjen bilen slik at de skal de hva de kan gjøre. Så blir jeg kjørt hjem av sjefen som skulle ned på Minde, men tok seg tid til å kjøre meg hjem. Han skulle se om han fikk noen som var på kursdag der nede til å reise opp etterpå og fikse problemet. Litt før 5 får jeg telefon om at den er klar og kan hentes. Kommer opp for å hente den, og den er ikke riktig klar ennå¨ford de ville vaske den først. Så venter 10-15 mins og så er den klar og jeg kjører hjem. Har ikke fått papirene ennå, men regner med at det ikke en gang vil koste meg en krone.
Hatt et problem tidligere med et løst jordningspunkt for sensorer, og da også bare kjørte jeg opp dit uten avtale og de fikset det ment jeg ventet . Tok 2-3 timer, men de ordnet det også. Null regning.
Så jeg er svært imponert over servicenivået og kundebehandlingen der, på tross av at de har vært underbemannet og overarbeidet.
Det er klart at min beregning ikke er eksakt. Den tar ikke hensyn til gjenvinning av Li fra gamle batterier. Den tar heller ikke hensyn til at man bruker batterier til andre ting enn til biler, og den er basert på at man vil ha biler med store batterier og lang rekkevidde. Den tar heller ikke høyde for at man kan bygge mer effektive batterier av andre materialer (selv om Li er grunnstoff nr. 3 i det periodiske system, og dermed burde være et av de mest forkommende grunnstoffet).Andre typer batterier vil komme, resirkulering vil også bli en business når nok batterier kommer til end of life. I tillegg så kommer autonome kjøretøy osv. Resten av verden kommer heller ikke til å kjøre 90s i nær framtid.. Oppkonstruert problemstilling
En hel masse småting? Har hatt to ting som må ordnes på 3,5 år. Et løst jordingspunkt og håndbrekken. Begge deler fikset på dagen uten avtale eller timebestilling eller regning. Jeg er i alle fall godt fornøyd, og synes servicen er strålende.Hver sin lyst, men det er vel problemet, at det dukker opp en hel masse småting som må fikses eller store ting de ikke får gjort noe med. Dermed er ikke Tesla aktuell for meg. Min i3 er 3 år nå og har ikke hatt problemer med noe som trenger en fiks. Det eneste de fikset på service var ny programvare. Og ja forresten, nå ruster ikke skivene bak lenger da ny programvare aktivere bremsen bak i større grad....
Enig.Dette er jo bare fjas og vås.Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knaptÅ? Verre enn andre dieselbiler?Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
Mulig du forveksler den med lillebroren CX-3.
Dette arbeider verdens bilindustri med allerede fordi man ser at det vil være umulig å opprettholde en biltetthet som står i forhold til voksende folketall, i tillegg faller nok forkjærligheten for biler når bensin/dieselprisen hopper oppover, slik den vil gjøre i årene som kommer. (Ser man regner med å skli forbi 18 norske nå).Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
Headteacher Gwen Lee had not expected the results to be good but had been unprepared for what the air pollution engineer found.
Levels of dangerous particulate pollution exceeded WHO guidelines in every classroom of the school – and two were more than three times over the limit.
“We have long been aware of air pollution as a problem but I was horrified that the children were breathing in air that was this dirty inside the school,” said Lee, headteacher at Christopher Hatton primary school in Holborn, London.
The school nestles between two of London’s busiest roads and was one of 50 schools identified as the most polluted in the city by the mayor of London, Sadiq Khan.
Nettopp. Det er slike planer man må jobbe med. Ideen om "hver mann (eller familie) sin bil" må dø hvis man skal få gjennom et slikt skifte. Det er rett og slett ikke mulig å lage nok batterier til at dagens struktur der hver familie har en bil som man disponerer 100% hele tiden skal kunne opprettholdes. Så det er slike ideer som må på bordet. At alle kjøper elbil er ikke en mulig politikk. Så i stedet for at man gir alle mulige incentiver for å få folk til å kjøpe elbil, bør man heller bruke pengene på å støtte de som jobber med slike ideer, slik at slike løsninger blir billige.Dette arbeider verdens bilindustri med allerede fordi man ser at det vil være umulig å opprettholde en biltetthet som står i forhold til voksende folketall, i tillegg faller nok forkjærligheten for biler når bensin/dieselprisen hopper oppover, slik den vil gjøre i årene som kommer. (Ser man regner med å skli forbi 18 norske nå).Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
I 2006 foreslo jeg for en bilprodusent at de burde kjøpe parkeringshus i byer og gjøre disse om til "byttehus". Som bilkunde kunne du kjøpe retten til å bruke en bil, men fikk tilgang til ulike modeller, alt etter behov. Disse skulle stå i byttehusene, men du kunne ta med bilen du trenger "hjem" eller til egen parkeringsplass, om nødvendig.
Slike planer iverksettes nå og det er spennende å følge. I tillegg har man muligheter som car-sharing, nabobil, o.a. Gjennomsnittsbyen har avsatt mesteparten av arealet til biler, parkering, osv. Man ser et stort potensial for å gjenvinne plass til andre aktiviteter ved å redusere biltettheten og om det betyr at folk må gi avkall på å eie egen bil, eller betale fantasipris for privilegiet, er det likevel veien å gå for verdens byer.
Nye batterier, selvkjørende biler, bildeling osv er områder det allerede investeres tungt i. Endringene kommer, inntil da har man mer enn nok reserver.Det er klart at min beregning ikke er eksakt. Den tar ikke hensyn til gjenvinning av Li fra gamle batterier. Den tar heller ikke hensyn til at man bruker batterier til andre ting enn til biler, og den er basert på at man vil ha biler med store batterier og lang rekkevidde. Den tar heller ikke høyde for at man kan bygge mer effektive batterier av andre materialer (selv om Li er grunnstoff nr. 3 i det periodiske system, og dermed burde være et av de mest forkommende grunnstoffet).Andre typer batterier vil komme, resirkulering vil også bli en business når nok batterier kommer til end of life. I tillegg så kommer autonome kjøretøy osv. Resten av verden kommer heller ikke til å kjøre 90s i nær framtid.. Oppkonstruert problemstilling
Poenget med innlegget var bare å sette fingeren på at selv om 3,9 mill tonn Li høres mye ut, er det egentlig ikke det når man ser på hvor mange biler det er snakk om på verdensbasis.
Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
Hva? Jeg har sittet i en Tesla taxi og det var verken god plass bak til ben eller hode.Sammenlignet med andre små biler så er sikkert bakseteplassen bra den.
Noe med å sammenligne likt for likt.
Alt er relativt, setter man en svingbar bakovervendt barnestol i baksetet ønsker man seg nok bedre plass med de fleste biler. I alle fall hvis man er 191cm og sitter i setet foran.Jeg er 191 cm. God plass i baksetet i min Passat.