Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om man er i Bergen og er interessert så er det EL-messe på Bønes 22.-23. sept, altså nå i helger. På programmet er det bla.a. et foredrag om elfly. (Fra en som har agentur på slike for salg i Norge).

    messe.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    1.234
    Torget vurderinger
    1
    Drar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
    Løp å kjøp
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095

    VELDIG lav km stand
    Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
    Å? Verre enn andre dieselbiler?

    Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
    Mazda sine dieselmotorer sliter litt med det ja.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Drar og bestiller en ny Diesel bil i morgen. Sjekker ståa på elbil om 3-4 år.
    Løp å kjøp
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129568095

    VELDIG lav km stand
    Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
    Å? Verre enn andre dieselbiler?

    Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
    Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knapt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Overgangen til elbiler krever at man legger om sin bilbruk. Det er rett og slett ikke mulig å produsere nok batterier til at hver familie skal ha sin bil. En ting er produksjonskapasitet, men det lar seg nok løse. Problemet er vel at det ikke finnes nok av de stoffene man bruker for å kunne produsere batterier. Det kan selvfølgelig utvikles annen batteriteknologi, men slikt tar tid.
    Løsningen er vel det det er pekt på - man eier ikke sin egen bil, men bestiller en når man trenger den. De fleste biler står jo ubrukt mesteparten av tiden, så man greier seg med langt færre biler enn det man har i dag, noe bilprodusentene sikkert ikke er spesielt glade for. Selvkjørende biler blir mulig når alle biler er selvkjørende. Da kan alle biler kommunisere med hverandre og avtale hvordan de skal kjøre når de møter hverandre. Fotgjengere, syklister og motorsykler blir de ukjente i likiningen, et problem som sikkert kan minimaliseres med utforming av veiene.

    Dagens situasjon der alle skal kjøpe en elbil istedenfor sin nåværende bensin-eller dieselbil er ikke løsningen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har sett noen estimater på lithium reserver, det laveste sier 3,9 millioner tonn og det høyeste nesten 10 ganger så mye. Med andre nok til å ta oss såpass langt inn i fremtiden at vi vil ha andre alternativer når det begynner å nærme seg. Jeg mister ikke akkurat nattesøvnen
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det essensielle med en elbil tråd er hvorfor man skal gjøre alt mulig annet enn å kjøpe elbil.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Si hva du kan om Tesla, hat dem om du vil, men avdelingen i Bergen gjør virkelig alt de kan for kundene. Jeg hadde problemer med at håndbrekken stundom hang seg opp og ikke ville løse seg ut, eller registrere at den var inne osv. Problem da man jo ikke skal kjøre langt med håndbrekken på, noe jeg kunne risikere f.eks. etter et stopp på butikken før hjemturen.

    Så jeg kjører opp til Kokstad på verkstedet der litt over kl.8, uten avtale. Forklarer problemet. Får beskjed om å vente litt. Svært travel dag der opp i dag men mange på kurs og flere sykmeldte så fullt program. Likevel får jeg sette igjen bilen slik at de skal de hva de kan gjøre. Så blir jeg kjørt hjem av sjefen som skulle ned på Minde, men tok seg tid til å kjøre meg hjem. Han skulle se om han fikk noen som var på kursdag der nede til å reise opp etterpå og fikse problemet. Litt før 5 får jeg telefon om at den er klar og kan hentes. Kommer opp for å hente den, og den er ikke riktig klar ennå¨ford de ville vaske den først. Så venter 10-15 mins og så er den klar og jeg kjører hjem. Har ikke fått papirene ennå, men regner med at det ikke en gang vil koste meg en krone.

    Hatt et problem tidligere med et løst jordningspunkt for sensorer, og da også bare kjørte jeg opp dit uten avtale og de fikset det ment jeg ventet . Tok 2-3 timer, men de ordnet det også. Null regning.

    Så jeg er svært imponert over servicenivået og kundebehandlingen der, på tross av at de har vært underbemannet og overarbeidet.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.075
    Antall liker
    2.103
    Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
    Å? Verre enn andre dieselbiler?

    Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
    Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knapt
    Dette er jo bare fjas og vås.
    Mulig du forveksler den med lillebroren CX-3.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Cx-5 er trang i baksetet, har sittet bak i en selv og jeg er 188 på sokkelesten og rundt 80 kilo.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
    Å? Verre enn andre dieselbiler?

    Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
    Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knapt
    Dette er jo bare fjas og vås.
    Mulig du forveksler den med lillebroren CX-3.
    Nopes
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå bør du vel tilføye at du har en TMX som faktisk har god plass og lite problemer med diesel i olja.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Har sett noen estimater på lithium reserver, det laveste sier 3,9 millioner tonn og det høyeste nesten 10 ganger så mye. Med andre nok til å ta oss såpass langt inn i fremtiden at vi vil ha andre alternativer når det begynner å nærme seg. Jeg mister ikke akkurat nattesøvnen
    OK. 3,9 millioner tonn. Det høres mye ut. Det er 3 900 000 000 kg. La oss si at det er behandlet Li som kan puttes i et batteri. I en Tesla 90S sitter det et batteri som inneholder 63 kg Li.

    3 900 000 000kg/63kg = 61 904 761. Med det laveste estimatet er det nok Li til å lage ca 62 mill batterier. Med det høyeste estimatet 620 mill batterier. Dette er jo riktignok av de største batteriene som gir den lengste rekkevidden. Det er 217 mill biler bare i Kina. I 2015 var det over 1,3 milliarder biler i verden. Så med det høyeste estimatet av Li tilgjengelig kan vi erstatte 50% av verdens biler med elbiler en gang. Når de er utslitt finnes det ikke flere batterier, med mindre man har funnet ny og bedre batteriteknologi som bruker andre grunnstoffer.

    I tillegg sier man at det virkelige problemet er Cobolt.

    VW alene selger 10,3 millioner biler i året. Så hvis alt Li som finnes ble brukt av VW til å lage elbiler med lang rekkevidde, ville VW kunne lage elbiler i 6 år. Så er det slutt. Ingen andre ville kunne lage elbiler i det hele tatt.

    Dette er helt klart et problem (med mindre jeg har bommet med en 0 eller to i regnestykket). I tillegg har jeg regnet med at estimatet er foredlet Li og ikke "råLi" som må foredles før det kan tas i bruk i batterier.

    Hvordan skal bilparken i Europa være 100% elektrisk i 2040? Det finnes ikke batterier til å lage så mange biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Der er enklere å utvinne Lithium fra et batteri enn å utvinne det fra en sjø i Afrika.

    90 batteriet til Tesla er sikkert 3x så stort som et gjennomsnittlig batteri.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis det er meg du sikter til har jeg tms, men fortsatt god plass til mine relativt høye unger bak.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Andre typer batterier vil komme, resirkulering vil også bli en business når nok batterier kommer til end of life. I tillegg så kommer autonome kjøretøy osv. Resten av verden kommer heller ikke til å kjøre 90s i nær framtid.. Oppkonstruert problemstilling
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Okey, av en eller annen grunn innbilte jeg meg at du hadde TMX nå. Uansett er det et hav av plass i baksetet på TMS også, får dyttet 3 barn inn der, 2 Isofix stoler og en pute. Med litt mer selektivt valg av stoler kan man nok ha 3 barn i bredden.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Har heldigvis bare 2 børn :) Hadde reservasjon på x, men behovet er ikke der så jeg slo det fra meg. Syns heller ikke den er spesielt pen, selv om den har vokst litt på meg.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.404
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Si hva du kan om Tesla, hat dem om du vil, men avdelingen i Bergen gjør virkelig alt de kan for kundene. Jeg hadde problemer med at håndbrekken stundom hang seg opp og ikke ville løse seg ut, eller registrere at den var inne osv. Problem da man jo ikke skal kjøre langt med håndbrekken på, noe jeg kunne risikere f.eks. etter et stopp på butikken før hjemturen.

    Så jeg kjører opp til Kokstad på verkstedet der litt over kl.8, uten avtale. Forklarer problemet. Får beskjed om å vente litt. Svært travel dag der opp i dag men mange på kurs og flere sykmeldte så fullt program. Likevel får jeg sette igjen bilen slik at de skal de hva de kan gjøre. Så blir jeg kjørt hjem av sjefen som skulle ned på Minde, men tok seg tid til å kjøre meg hjem. Han skulle se om han fikk noen som var på kursdag der nede til å reise opp etterpå og fikse problemet. Litt før 5 får jeg telefon om at den er klar og kan hentes. Kommer opp for å hente den, og den er ikke riktig klar ennå¨ford de ville vaske den først. Så venter 10-15 mins og så er den klar og jeg kjører hjem. Har ikke fått papirene ennå, men regner med at det ikke en gang vil koste meg en krone.

    Hatt et problem tidligere med et løst jordningspunkt for sensorer, og da også bare kjørte jeg opp dit uten avtale og de fikset det ment jeg ventet . Tok 2-3 timer, men de ordnet det også. Null regning.

    Så jeg er svært imponert over servicenivået og kundebehandlingen der, på tross av at de har vært underbemannet og overarbeidet.
    Hver sin lyst, men det er vel problemet, at det dukker opp en hel masse småting som må fikses eller store ting de ikke får gjort noe med. Dermed er ikke Tesla aktuell for meg. Min i3 er 3 år nå og har ikke hatt problemer med noe som trenger en fiks. Det eneste de fikset på service var ny programvare. Og ja forresten, nå ruster ikke skivene bak lenger da ny programvare aktivere bremsen bak i større grad....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Andre typer batterier vil komme, resirkulering vil også bli en business når nok batterier kommer til end of life. I tillegg så kommer autonome kjøretøy osv. Resten av verden kommer heller ikke til å kjøre 90s i nær framtid.. Oppkonstruert problemstilling
    Det er klart at min beregning ikke er eksakt. Den tar ikke hensyn til gjenvinning av Li fra gamle batterier. Den tar heller ikke hensyn til at man bruker batterier til andre ting enn til biler, og den er basert på at man vil ha biler med store batterier og lang rekkevidde. Den tar heller ikke høyde for at man kan bygge mer effektive batterier av andre materialer (selv om Li er grunnstoff nr. 3 i det periodiske system, og dermed burde være et av de mest forkommende grunnstoffet).

    Poenget med innlegget var bare å sette fingeren på at selv om 3,9 mill tonn Li høres mye ut, er det egentlig ikke det når man ser på hvor mange biler det er snakk om på verdensbasis.

    Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hver sin lyst, men det er vel problemet, at det dukker opp en hel masse småting som må fikses eller store ting de ikke får gjort noe med. Dermed er ikke Tesla aktuell for meg. Min i3 er 3 år nå og har ikke hatt problemer med noe som trenger en fiks. Det eneste de fikset på service var ny programvare. Og ja forresten, nå ruster ikke skivene bak lenger da ny programvare aktivere bremsen bak i større grad....
    En hel masse småting? Har hatt to ting som må ordnes på 3,5 år. Et løst jordingspunkt og håndbrekken. Begge deler fikset på dagen uten avtale eller timebestilling eller regning. Jeg er i alle fall godt fornøyd, og synes servicen er strålende.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ca 50k km igjen før diesel i oljen og havari med andre ord.
    Å? Verre enn andre dieselbiler?

    Cruiser: er det så dårlig plass bak? Synes ikke det da jeg prøvekjørte en for noen år siden....
    Var hvertfall ikke plass til meg på 190 og min 11 åring bak meg, not even close. Type golf størrelse på den der der.. knapt
    Dette er jo bare fjas og vås.
    Mulig du forveksler den med lillebroren CX-3.
    Enig.
    CX5 er i flere tester beskrevet med god plass bak:
    "God plass i baksetet, også for voksne folk. Jeg får også plass her selv om jeg trives best foran."
    "Det bør da samtidig nærmest være unødvendig å si at det også føles relativt romslig å sitte i baksetene på bilen."
    "Innvendig er både setene gode å sitte i, førermiljøet har høy opplevd kvalitet og plassen både bak og foran står ikke noe tilbake for det du finner i nye Toyota RAV4."
    " Til å være SUV, har Mazda CX-5 meget gode plassforhold."


    Men det er èn feil på baksete-miljøet og det er sittestillingen. Det er ganske flate seteputer som gjør at man får dårlig med lårstøtte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sammenlignet med andre små biler så er sikkert bakseteplassen bra den.

    Noe med å sammenligne likt for likt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.108
    Antall liker
    18.380
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
    Dette arbeider verdens bilindustri med allerede fordi man ser at det vil være umulig å opprettholde en biltetthet som står i forhold til voksende folketall, i tillegg faller nok forkjærligheten for biler når bensin/dieselprisen hopper oppover, slik den vil gjøre i årene som kommer. (Ser man regner med å skli forbi 18 norske nå).

    I 2006 foreslo jeg for en bilprodusent at de burde kjøpe parkeringshus i byer og gjøre disse om til "byttehus". Som bilkunde kunne du kjøpe retten til å bruke en bil, men fikk tilgang til ulike modeller, alt etter behov. Disse skulle stå i byttehusene, men du kunne ta med bilen du trenger "hjem" eller til egen parkeringsplass, om nødvendig.

    Slike planer iverksettes nå og det er spennende å følge. I tillegg har man muligheter som car-sharing, nabobil, o.a. Gjennomsnittsbyen har avsatt mesteparten av arealet til biler, parkering, osv. Man ser et stort potensial for å gjenvinne plass til andre aktiviteter ved å redusere biltettheten og om det betyr at folk må gi avkall på å eie egen bil, eller betale fantasipris for privilegiet, er det likevel veien å gå for verdens byer.

    Det som nok vil akselerere overgangen er hva man nå oppdager om luftkvalitet. VW-jukset hadde en fordel man ikke straks tok høyde for: bilbransjen er avkledd og er satt på gangen, der den før var i stand til å diktere betingelser.

    I London måler man katastrofalt dårlig inneluft i skoler ved siden av trafikkårer og byen har bestemt seg for å ta bilene.

    Snittbilen står 95% av tiden og når den kjøres er den i kø eller på jakt etter en parkeringsplass 2% av de resterende. 3% av døgntiden brukes til selve transporten. (Amerikanske tall). Det sier seg selv at dette er vanvittig ressursdisponering, spesielt i en tid der folks økonomi er mer og mer presset.

    Det er ikke slik vi skal bruke byarealet:
    Old Urbanist: We Are the 25%: Looking at Street Area Percentages and Surface Parking



    Headteacher Gwen Lee had not expected the results to be good but had been unprepared for what the air pollution engineer found.

    Levels of dangerous particulate pollution exceeded WHO guidelines in every classroom of the school – and two were more than three times over the limit.

    “We have long been aware of air pollution as a problem but I was horrified that the children were breathing in air that was this dirty inside the school,” said Lee, headteacher at Christopher Hatton primary school in Holborn, London.

    The school nestles between two of London’s busiest roads and was one of 50 schools identified as the most polluted in the city by the mayor of London, Sadiq Khan.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.517
    Antall liker
    10.731
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
    Dette arbeider verdens bilindustri med allerede fordi man ser at det vil være umulig å opprettholde en biltetthet som står i forhold til voksende folketall, i tillegg faller nok forkjærligheten for biler når bensin/dieselprisen hopper oppover, slik den vil gjøre i årene som kommer. (Ser man regner med å skli forbi 18 norske nå).

    I 2006 foreslo jeg for en bilprodusent at de burde kjøpe parkeringshus i byer og gjøre disse om til "byttehus". Som bilkunde kunne du kjøpe retten til å bruke en bil, men fikk tilgang til ulike modeller, alt etter behov. Disse skulle stå i byttehusene, men du kunne ta med bilen du trenger "hjem" eller til egen parkeringsplass, om nødvendig.

    Slike planer iverksettes nå og det er spennende å følge. I tillegg har man muligheter som car-sharing, nabobil, o.a. Gjennomsnittsbyen har avsatt mesteparten av arealet til biler, parkering, osv. Man ser et stort potensial for å gjenvinne plass til andre aktiviteter ved å redusere biltettheten og om det betyr at folk må gi avkall på å eie egen bil, eller betale fantasipris for privilegiet, er det likevel veien å gå for verdens byer.
    Nettopp. Det er slike planer man må jobbe med. Ideen om "hver mann (eller familie) sin bil" må dø hvis man skal få gjennom et slikt skifte. Det er rett og slett ikke mulig å lage nok batterier til at dagens struktur der hver familie har en bil som man disponerer 100% hele tiden skal kunne opprettholdes. Så det er slike ideer som må på bordet. At alle kjøper elbil er ikke en mulig politikk. Så i stedet for at man gir alle mulige incentiver for å få folk til å kjøpe elbil, bør man heller bruke pengene på å støtte de som jobber med slike ideer, slik at slike løsninger blir billige.

    Når det gjelder bensinprisene, må nok de bli en god del høyere før folk bryr seg. I Tsjekkia, der lønningene i tsjekkiske kroner er omtrent som lønningene i Norge i norske kroner (omtrent 1 til 1), koster bensinen 32 kr/l, og folk kjører bil som aldri før.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Andre typer batterier vil komme, resirkulering vil også bli en business når nok batterier kommer til end of life. I tillegg så kommer autonome kjøretøy osv. Resten av verden kommer heller ikke til å kjøre 90s i nær framtid.. Oppkonstruert problemstilling
    Det er klart at min beregning ikke er eksakt. Den tar ikke hensyn til gjenvinning av Li fra gamle batterier. Den tar heller ikke hensyn til at man bruker batterier til andre ting enn til biler, og den er basert på at man vil ha biler med store batterier og lang rekkevidde. Den tar heller ikke høyde for at man kan bygge mer effektive batterier av andre materialer (selv om Li er grunnstoff nr. 3 i det periodiske system, og dermed burde være et av de mest forkommende grunnstoffet).

    Poenget med innlegget var bare å sette fingeren på at selv om 3,9 mill tonn Li høres mye ut, er det egentlig ikke det når man ser på hvor mange biler det er snakk om på verdensbasis.

    Jeg tror ikke vi kommer utenom en stor omlegging av folks vaner når det gjelder både eierskap og bruk av bil. Alle vil ikke kunne eie sin egen bil, og man vil ikke kunne bytte bil hvert 5. år (som mange gjør i dag). Jeg sier ikke at det er negativt, men det er svært vanskelig å endre sterkt innarbeidede vaner.
    Nye batterier, selvkjørende biler, bildeling osv er områder det allerede investeres tungt i. Endringene kommer, inntil da har man mer enn nok reserver.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Sammenlignet med andre små biler så er sikkert bakseteplassen bra den.

    Noe med å sammenligne likt for likt.
    Hva? Jeg har sittet i en Tesla taxi og det var verken god plass bak til ben eller hode.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hvor svære er folk er inne?. satt bak i en vw-up her om dagen, trangt men ok 186 cm
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.291
    Antall liker
    1.827
    Torget vurderinger
    1
    Alltid gøy med ny og bedre teknologi. Allikevel tror jeg dette fokuset på ladehastighet er svært overdrevet. For egen del vil en bil med god kapasitet (er vel kun Tesla som kan levere pt) dekke alt behov. Unntaket er at jeg reiser Norge på tvers ca 4 ganger årlig. Om jeg da står 15 eller 30 min betyr egentlig ingen ting. Jeg tror egentlig ikke at mitt behov er så spesielt, men at dette nok er tilfelle for de fleste.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.855
    Antall liker
    14.485
    tja, om det er en strekning man kjører ofte (type hytte) er forskjellen på null ladestopp, 10 min ladestopp eller 30 min ladestopp temmelig stor. Reisetiden blir reelt ganske mye lengre om man må stoppe for å lade. På Oslo-Trondheim spiller det ikke så stor rolle siden man uansett vil ha pause for å spise osv, men på Oslo-Hafjell eller noe slikt har det betydelig mer å si.

    I det daglige er det helt uvesentlig for de langt fleste. Pendler man så langt at man må hurtiglade en Tesla underveis er tilværet miserabelt på så mange måter at et ladestopp til eller fra neppe utgjør den store forskjellen - det stinker uansett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er 191 cm. God plass i baksetet i min Passat.
    Alt er relativt, setter man en svingbar bakovervendt barnestol i baksetet ønsker man seg nok bedre plass med de fleste biler. I alle fall hvis man er 191cm og sitter i setet foran.

    Tesla S har begrenset takhøyde for passasjerer i baksetet, hvis man ser på bilen bør det ikke komme som noen bombe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn