Jeg har jo stått på begge sider, noen år som utstiller, og ca like mange år som besøkende.
Oppfordring til tilhørerne: Si hva dere synes, si hva dere vil høre, si hvor høyt dere vil ha det, spør og grav!
Oppfordring til utstillerne: Spør hva tilhørerne synes, spør hva de vil høre (og husk å si noe om hva dere har tilgang på), spør hvor høyt de vil ha det, spør og grav!
For hver gang jeg har vært der som utstiller har jeg satt pris på interesserte besøkende, og jeg vil gjerne gi dem det de vil ha.
Og hver gang jeg har vært der som besøkende har jeg satt pris på når utstillerne er nysgjerrig på hva jeg synes, om jeg er tilfreds med volumet og musikken, og fortell gjerne litt om hva som er "greia" med anlegget, bare ikke gå i fella å stå med et par nysgjerrige tilhørere foran den ene høyttaleren og før en høylytt samtale mens det sitter en tilhører i sweetspot som prøver å høre det som kommer ut av høyttalerne.
Og et par oppfordringer til til utstillerne:
Låter det skikkelig dårlig, bare la være å spille, eller sett opp noe annet å spille på. Ikke tro at dere oppnår respekt ved å slepe med dere dyrt utstyr som overhodet ikke presterer.
Vil dere ha tak i kundene, ha flere personer på standen som kan ta en prat med kunder, spesielt etter at de har lyttet, så kan en annen person stå for spillingen.
Ikke prat piss. Jeg mener det, ikke prat piss! Ikke kom og fortell meg at det befinner seg 35% informasjon i en digital lydfil som ingen tidligere har kunnet hente ut, når det ikke er sant. Ikke snakk om ting dere ikke har greie på. Det er lov å si at man ikke vet. Tenk litt over at det faktisk er ulovlig å lyve.
Ha med dere akustikkremedier, men bruk dem med måte.
Prøv å gjøre rommet litt trivelig.
Tenk litt over hvordan dere skal håndtere antallet besøkende som er forventet.
Tenk litt over "window of attention". Når en kunde stikker hodet inn i 3 sekunder, sørg for at anlegget spiller, eller at man i det minste har tilgang på info om når det skal spilles.
Noen utstillere er svært dyktige på å finne frem musikk, men langt fra alle. Få noen til å hjelpe dere med å øke utvalget musikk i spillelister eller CD-kasser dere måtte ha på standen.