Fikk lust til å fortelle litt om min erfaring med klasse D og andre klasser.
For noen måneder siden var mit DIY DSP styrte horn setupp drevet av følgende forsterekri.
Topp fra 6000 Hz og oppover 2a3 SET stereotrinn som er sett over av kyndige til å ikke støye på høy effektive kompressions drivere. Veldig hyggelig forsterker.
Mid fra 750 -6000Hz 300b SET monoblokker, Heart Beat modifiserte av LMC og bestykket med WE 300b og annet NOS. Disse digger jeg.
Mid bass opp til 750Hz, Zap Mk iV 50w dual mono klasse A. Vert min i nesten 20år denne liker jeg godt også.
Bass opp til 80Hz 200w LC audio predator klasse D med linier psu. Denne hadde jeg lenge men solgte til Osten til hans mot fase basser.
Synes den gjorde en bra jobb og likte den bedre en noen 250w ICE moduler av eldre modell som jeg også har hat i hus, fler stykker. Ble aldrig glad i de.
Kan legge til her at det ikke er noe problem å høre forskjeller i bytte av likeretter rør i dette oppsettet, det er transparaent nok til det og vel så det.
Første mann ut var 200w LC audio predator (til Osten) Denne ble erstattet av en Crown DCI 2x600 w En rett moderne serie fra crown ren klassse D.
Ikke å forveksle med CDI, men må viftemodifiseres, ikke en stor sak å fikse.
Den utklasset LC av gammel modell totalt på allt. Ingen vits å snakke mer om det.
Neste mann ut, Zap. Igjen erstattet av Crown DCI, denne gangen 2x300w. Trodde dette skulle bli et jevnere løp, og kanskje det ble det, litt, men uansett, DCI blir.
Sommeren blir varm med masse trioder på full guffe og derfor hadde jeg for lenge siden skaffet en Crown CT 475 en sak på 4x75 W, også ren klasse D uten vifter denne, som nå skulle prøve seg mot SET av habil kaliber.
Det begynner å bli litt kalt igjen men ikke sikkert “sommer forsterkeren” blir satt ut i kulla.
Her ble det hele mer nyansert og via horn blir musikken presentert litt annerledes en med rør.
Spesielt stemmer for en littt annen posisjon i lydbildet, og kanskje mer riktig posisjon.
Men som sagt her er ikke tatt noen endelig beslutning. Ikke er heller det hele avstemt i DSP på annet en gain nivå.
Spør jeg derimot min datter på 16 år er brukervenligheten på et annet nivå med Crown en med SET.
Ikke helt uviktig i en større sammenheng men ikke helt avgjørende.
Konklusjon ?
Vet ikke, er ikke metodisk nok til å kunne trekke konklusjoner av dette som er av verdi for andre.
Der i mot er jeg nå sikker at klasse D er ikke bare klasse D og ikke sikkert klasse på fosterker krets er det viktigste.
En litt annen historie er at jeg har også hat en liten 0100, anaview på besøk over tid, i et annet anlegg skal sies, 3 veis gamle IMF CM3.
Denne måtte også se seg grundig slått av brødrene Crown.
Nok en historie om klasser. Var med en gang og teste ut Anawiev liten, 0100 en Anaview stor, 1000 og en DIY Pass Aleph på hornet på en JBL M2 clone.
Brukte en stor Crown CTS på bassen.
Legger til at Pass saken er bygget av en svært habil kar her på Sentralen.
Ikke helt uventet tapte lille Anaview, selv var jeg totalt sett mest for stor Anaview til tross for min fasinasjon for store og varme klasse A beist.
Eieren derimot foretrakk til slutt Pass som ble siden flyttet til en stor 4veis horn rigg.
Når vedkommende derimot fikk prøvd en Crown CT ble Pass solgt noen dager senere.
Konklusjon ?
Vet ikke. Har jeg blitt fan av moderne Crown forsterkre som kan kjøpes billig på Ebay. Helt klart.
Er jeg fortsatt Anaview fan, ja det er jeg, forbasket mye forsterkere for pengene.
Klasse A synes jeg fortsatt er fantastiske saker og rør, bevare meg vel elsker de.
Ble ikke så enkelt dette men tenkte jeg skulle allikevel dele mine erfaringer med klasse D, har tross alt hørt på slikt en del.