Er spent (som en liten gutt i sukkerspinn-kø på Tivoli) på hvor dette leder.Morsomt at homeopatene avkrever dokumentasjon fra skolemedisinerne
Helt i tråd med footeren din dette.Det er likhetstrekk mellom u-logikk i religion og oppfattelse av lyd;
Alle religioner hevder sin sannhet og eneste rette underforstått at alle andre religioner er feil - som logisk sett ekskluderer alle religioner.
Er det ikke litt slik med oppfattelse av lyd også; i og med at all lydforståelse er subjektiv så kan ingen lyd være den rette?
Er det fruktbart å fortsette å slå hverandre i hodet med mere eller mindre subjektive sannheter - eller skal man i stedet glede seg over musikken?
Det fins ingen sannhet....
Dette stemmer så til de grader. Sannheten ER en subjektiv affære like avvikende og individuell som individene selv og dermed ikke universell. Og det fine med dette er at det ikke er noe galt i det - tvert i mot, det er jo en mulighet til en frihet som gjerne på mange måter/områder er tatt fra oss ellers i samfunnet Den hatske tonen og irritasjon over at ikke alle mener det samme som en selv burde vært erstattet med folkeskikk og respekt for mangfoldet og det faktum at en manns bling er en annen manns bæsj. You CAN polish a Turd, actually!Det er likhetstrekk mellom u-logikk i religion og oppfattelse av lyd;
Alle religioner hevder sin sannhet og eneste rette underforstått at alle andre religioner er feil - som logisk sett ekskluderer alle religioner.
Er det ikke litt slik med oppfattelse av lyd også; i og med at all lydforståelse er subjektiv så kan ingen lyd være den rette?
Er det fruktbart å fortsette å slå hverandre i hodet med mere eller mindre subjektive sannheter - eller skal man i stedet glede seg over musikken?
Det fins ingen sannhet....
Tja hvorfor provoserer det, og er ikke den følelsen også noe som oppstår i leserens fantasi? Det er ingenting provoserende i at sansene våre er subjektive og feilbarlige.Jeg prøver bare å forklare at det fremstilles som at disse opplevelsene er innbilte og at de kun eksisterer i lytterens fantasi.
Atter noe som provoserer.
Er det fordi de som har et edruelig forhold til opplevelsene skal måtte dokumentere det, mens de som tar av i fantasifulle og kanskje usannsynlige opplevelser skal slippe unna fordi de ikke liker metoden?Er spent (som en liten gutt i sukkerspinn-kø på Tivoli) på hvor dette leder.Morsomt at homeopatene avkrever dokumentasjon fra skolemedisinerne
Å si at denne dokumentasjonen mangler vil jo være århundrets bombe, så det anser jeg som utelukket!
Men hvorfor i alle dager skal vi være så opptatt av å bevise noe som helst overfor 'overformynderi-jurien' her inne?Tja hvorfor provoserer det, og er ikke den følelsen også noe som oppstår i leserens fantasi? Det er ingenting provoserende i at sansene våre er subjektive og feilbarlige.Jeg prøver bare å forklare at det fremstilles som at disse opplevelsene er innbilte og at de kun eksisterer i lytterens fantasi.
Atter noe som provoserer.
Hvis det ikke foregår i lytterens hode må det finnes utenfor, det må være noe objektivt der. Dette noe har ingen klart å påvise. Det er de som kommer med de usannsynlige påstandene som må bevise dem.
Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse så forventer jeg selvsagt at dette er tilgjengelig hos de som har dette som sitt mantra.Er det fordi de som har et edruelig forhold til opplevelsene skal måtte dokumentere det, mens de som tar av i fantasifulle og kanskje usannsynlige opplevelser skal slippe unna fordi de ikke liker metoden?Er spent (som en liten gutt i sukkerspinn-kø på Tivoli) på hvor dette leder.Morsomt at homeopatene avkrever dokumentasjon fra skolemedisinerne
Å si at denne dokumentasjonen mangler vil jo være århundrets bombe, så det anser jeg som utelukket!
Du og jeg er skrudd sammen forskjellig med hensyn til logikk
Hvilken "formell dokumentasjon"?(Bisarr følelse å måtte avkreve 'den andre siden' for formell dokumentasjon ).
Gjør man det, da?Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse
Jeg vil heller svare med motspørsmålet: Hvorfor i alle dager er dere så opptatt av å forsvare at det må være noe objektivt inne i bildet. Nyt musikken, ikke finn på dårlige unnskyldninger og oppkonstruerte forklaringer.Men hvorfor i alle dager skal vi være så opptatt av å bevise noe som helst overfor 'overformynderi-jurien' her inne?Tja hvorfor provoserer det, og er ikke den følelsen også noe som oppstår i leserens fantasi? Det er ingenting provoserende i at sansene våre er subjektive og feilbarlige.Jeg prøver bare å forklare at det fremstilles som at disse opplevelsene er innbilte og at de kun eksisterer i lytterens fantasi.
Atter noe som provoserer.
Hvis det ikke foregår i lytterens hode må det finnes utenfor, det må være noe objektivt der. Dette noe har ingen klart å påvise. Det er de som kommer med de usannsynlige påstandene som må bevise dem.
Hvis vi har en opplevelse, så må vel dette være greit å si uten at noen skal hamre denne inn, og spesielt når de som hamrer ikke alltid treffer spikeren de heller?
Jeg så denne avsporingen komme, ja.Hvilken "formell dokumentasjon"?(Bisarr følelse å måtte avkreve 'den andre siden' for formell dokumentasjon ).
Mener du at "objektivistene" skal skrive protokoll og rapport hver gang de evt. prøver ut et nytt produkt?
Her står det noe om hvordan man kan arrangere lyttetester:
http://usir.salford.ac.uk/34338/1/F...How to Design and Conduct Listening Tests.pdf
Tror ikke det er så mange som holder på med det hjemme.
Wikipedia har mye nyttig om ABX-tester. Wikipedia holder gjerne ikke som hverken kilde eller dokumentasjon i forskningsrapporter, men hvis du virkelig er interessert, finnes det nok.
Hele tiden, eksempelvis dokumentere subjektive forskjeller gjennom ABX.Gjør man det, da?Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse
Du maser mest om dette og det er relativt få, om noen som avkrever dokumentasjon. Når de mest iherdige subjektivistene påberoper seg himmelvide forskjeller, gjerne der dette neppe finnes, så er det metoder man kan benytte for å dokumentere om sin opplevelse er reell eller for å bli trodd eller hvasomhelst av årsaker. Jeg fatter ikke at du ikke kan forstå logikken i dette. Jeg påstår ikke å høre underlige usannsynligheter så hva skal jeg dokumentere? Dropp tulleretorikken.Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse så forventer jeg selvsagt at dette er tilgjengelig hos de som har dette som sitt mantra.Er det fordi de som har et edruelig forhold til opplevelsene skal måtte dokumentere det, mens de som tar av i fantasifulle og kanskje usannsynlige opplevelser skal slippe unna fordi de ikke liker metoden?Er spent (som en liten gutt i sukkerspinn-kø på Tivoli) på hvor dette leder.Morsomt at homeopatene avkrever dokumentasjon fra skolemedisinerne
Å si at denne dokumentasjonen mangler vil jo være århundrets bombe, så det anser jeg som utelukket!
Du og jeg er skrudd sammen forskjellig med hensyn til logikk
Hvis ikke så har man virkelig malt seg inn i et hjørne.
Så jeg venter på underlaget (evt. en eller annen vikarierende forklaring som jeg trodde var forbeholdt subjektivistene?).
Hvilken avsporing? Hva var ikke så nøye? jeg trodde jeg prøvde å svare på spørsmålet ditt. Hva ville du ha dokumentert?Jeg så denne avsporingen komme, ja.Hvilken "formell dokumentasjon"?(Bisarr følelse å måtte avkreve 'den andre siden' for formell dokumentasjon ).
Mener du at "objektivistene" skal skrive protokoll og rapport hver gang de evt. prøver ut et nytt produkt?
Her står det noe om hvordan man kan arrangere lyttetester:
http://usir.salford.ac.uk/34338/1/F...How to Design and Conduct Listening Tests.pdf
Tror ikke det er så mange som holder på med det hjemme.
Wikipedia har mye nyttig om ABX-tester. Wikipedia holder gjerne ikke som hverken kilde eller dokumentasjon i forskningsrapporter, men hvis du virkelig er interessert, finnes det nok.
Da var det visst ikke så nøye allikevel.....
Har aldri sagt at mine opplevelser er objektive. Jeg snakker hele tiden om MINE opplevelser i MITT lytterom. Jeg tror derimot på at mange lyttere har reelle opplevelser som ikke trenger å være feil fordi om det ikke foreligger formelle bevis.Jeg vil heller svare med motspørsmålet: Hvorfor i alle dager er dere så opptatt av å forsvare at det må være noe objektivt inne i bildet. Nyt musikken, ikke finn på dårlige unnskyldninger og oppkonstruerte forklaringer.Men hvorfor i alle dager skal vi være så opptatt av å bevise noe som helst overfor 'overformynderi-jurien' her inne?Tja hvorfor provoserer det, og er ikke den følelsen også noe som oppstår i leserens fantasi? Det er ingenting provoserende i at sansene våre er subjektive og feilbarlige.Jeg prøver bare å forklare at det fremstilles som at disse opplevelsene er innbilte og at de kun eksisterer i lytterens fantasi.
Atter noe som provoserer.
Hvis det ikke foregår i lytterens hode må det finnes utenfor, det må være noe objektivt der. Dette noe har ingen klart å påvise. Det er de som kommer med de usannsynlige påstandene som må bevise dem.
Hvis vi har en opplevelse, så må vel dette være greit å si uten at noen skal hamre denne inn, og spesielt når de som hamrer ikke alltid treffer spikeren de heller?
Jeg tror du vrir littegrann på hva som har blitt sagt.Hele tiden, eksempelvis dokumentere subjektive forskjeller gjennom ABX.Gjør man det, da?Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse
Hold dere til saken og send over resultatene fra ABX testen!Du maser mest om dette og det er relativt få, om noen som avkrever dokumentasjon. Når de mest iherdige subjektivistene påberoper seg himmelvide forskjeller, gjerne der dette neppe finnes, så er det metoder man kan benytte for å dokumentere om sin opplevelse er reell eller for å bli trodd eller hvasomhelst av årsaker. Jeg fatter ikke at du ikke kan forstå logikken i dette. Jeg påstår ikke å høre underlige usannsynligheter så hva skal jeg dokumentere? Dropp tulleretorikken.Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse så forventer jeg selvsagt at dette er tilgjengelig hos de som har dette som sitt mantra.Er det fordi de som har et edruelig forhold til opplevelsene skal måtte dokumentere det, mens de som tar av i fantasifulle og kanskje usannsynlige opplevelser skal slippe unna fordi de ikke liker metoden?
Du og jeg er skrudd sammen forskjellig med hensyn til logikk
Hvis ikke så har man virkelig malt seg inn i et hjørne.
Så jeg venter på underlaget (evt. en eller annen vikarierende forklaring som jeg trodde var forbeholdt subjektivistene?).
Så fint. Hvorfor er det da provoserende at DINE opplevelser i DITT hjem foregår i DITT hode?Har aldri sagt at mine opplevelser er objektive. Jeg snakker hele tiden om MINE opplevelser i MITT lytterom. Jeg tror derimot på at mange lyttere har reelle opplevelser som ikke trenger å være feil fordi om det ikke foreligger formelle bevis.Jeg vil heller svare med motspørsmålet: Hvorfor i alle dager er dere så opptatt av å forsvare at det må være noe objektivt inne i bildet. Nyt musikken, ikke finn på dårlige unnskyldninger og oppkonstruerte forklaringer.Men hvorfor i alle dager skal vi være så opptatt av å bevise noe som helst overfor 'overformynderi-jurien' her inne?
Hvis vi har en opplevelse, så må vel dette være greit å si uten at noen skal hamre denne inn, og spesielt når de som hamrer ikke alltid treffer spikeren de heller?
Som en formalitet har jeg heller aldri gitt andre noen kjøpsråd ang. kabler.
Det er dette som er saken. Siden du skriver dette som tilsvar til meg, hvilken opplevelse er det jeg har beskrevet som må dokumenteres? Ligner uhyggelig på et barns retorikk dette, Distinctive.Hold dere til saken og send over resultatene fra ABX testen!Du maser mest om dette og det er relativt få, om noen som avkrever dokumentasjon. Når de mest iherdige subjektivistene påberoper seg himmelvide forskjeller, gjerne der dette neppe finnes, så er det metoder man kan benytte for å dokumentere om sin opplevelse er reell eller for å bli trodd eller hvasomhelst av årsaker. Jeg fatter ikke at du ikke kan forstå logikken i dette. Jeg påstår ikke å høre underlige usannsynligheter så hva skal jeg dokumentere? Dropp tulleretorikken.Når man konstant etterspør vitenskapelig dokumentasjon for en lytters opplevelse så forventer jeg selvsagt at dette er tilgjengelig hos de som har dette som sitt mantra.Er det fordi de som har et edruelig forhold til opplevelsene skal måtte dokumentere det, mens de som tar av i fantasifulle og kanskje usannsynlige opplevelser skal slippe unna fordi de ikke liker metoden?
Du og jeg er skrudd sammen forskjellig med hensyn til logikk
Hvis ikke så har man virkelig malt seg inn i et hjørne.
Så jeg venter på underlaget (evt. en eller annen vikarierende forklaring som jeg trodde var forbeholdt subjektivistene?).
https://www.hifisentralen.no/forume...pens-ukrenkelige-kunnskap-12.html#post2799987
Det er forskjellig smak på vin DET ER FAKTA.. En faktor i testenes metode kan her være tid, og massetesting på kort tid..Det er en feil her.. For Vin smaker forskjellig..
Hvis man ikke kan smake foreskjellen uten å se hva som står på etiketten; gjør de egentlig det?
Jeg kan ingenting om vin, og går ut fra at forskjellige rødviner naturligvis smaker forskjellig, men i settingen beskrevet over, der man ikke smaker forskjell blindt, så smaker de to vinene man smaker på vel egentlig til forveksling likt.
Vi snakker fremdeles ikke om å vurdere nøyaktigheten et musikkstykke blir gjengitt med, forresten, eller hva som er best av A og B. Vi snakker om å avgjøre om det i det hele tatt går an å høre forskjell på dem. Kan du ikke slutte å svare på helt andre ting enn det som blir spurt om?
Det som er provoserende er selvsagt at man ikke en gang stiller spørsmål ved om disse kan stemme. Alt som ikke kan bevises (etter mangelfulle metoder) er per definisjon feil og dette blir meddelt med en selvfølgelig arroganse. Det er stort sett bare akademikere som kan ha denne trangsynte vinklingen, men man ser det jo ikke selv....Så fint. Hvorfor er det da provoserende at DINE opplevelser i DITT hjem foregår i DITT hode?Har aldri sagt at mine opplevelser er objektive. Jeg snakker hele tiden om MINE opplevelser i MITT lytterom. Jeg tror derimot på at mange lyttere har reelle opplevelser som ikke trenger å være feil fordi om det ikke foreligger formelle bevis.Jeg vil heller svare med motspørsmålet: Hvorfor i alle dager er dere så opptatt av å forsvare at det må være noe objektivt inne i bildet. Nyt musikken, ikke finn på dårlige unnskyldninger og oppkonstruerte forklaringer.Men hvorfor i alle dager skal vi være så opptatt av å bevise noe som helst overfor 'overformynderi-jurien' her inne?
Hvis vi har en opplevelse, så må vel dette være greit å si uten at noen skal hamre denne inn, og spesielt når de som hamrer ikke alltid treffer spikeren de heller?
Som en formalitet har jeg heller aldri gitt andre noen kjøpsråd ang. kabler.
Og hvis det er det, vil man smake det også uten å se hvilken av dem man drikker.Det er forskjellig smak på vin..
Jeg trodde du var inneforstått med problemstillingen og 'svarte på vegne av Armand'.Det er dette som er saken. Siden du skriver dette som tilsvar til meg, hvilken opplevelse er det jeg har beskrevet som må dokumenteres? Ligner uhyggelig på et barns retorikk dette, Distinctive.Hold dere til saken og send over resultatene fra ABX testen!Du maser mest om dette og det er relativt få, om noen som avkrever dokumentasjon. Når de mest iherdige subjektivistene påberoper seg himmelvide forskjeller, gjerne der dette neppe finnes, så er det metoder man kan benytte for å dokumentere om sin opplevelse er reell eller for å bli trodd eller hvasomhelst av årsaker. Jeg fatter ikke at du ikke kan forstå logikken i dette. Jeg påstår ikke å høre underlige usannsynligheter så hva skal jeg dokumentere? Dropp tulleretorikken.
https://www.hifisentralen.no/forume...pens-ukrenkelige-kunnskap-12.html#post2799987
Vi kan si det samme om musikk også Mp3 eller spotify og Hi-rez og hd-lyd...Og hvis det er det, vil man smake det også uten å se hvilken av dem man drikker.Det er forskjellig smak på vin..
Den rekursive bevisføringen din er ikke egentlig noe gyldig argument.
"Alle vet at kabler høres forskjellig ut, så siden man ikke kan høre det i testen, er det åpenbart noe galt med testen".
Da er det vel mer sannsynlig at det er det "alle vet" som ikke stemmer?
...i et tenkt tilfelle.
Det er jo det testene skal finne ut; om det faktisk er hørbare forskjeller mellom to produkter. F.eks. kabler. Det er ikke i utgangspunktet gitt at det er det, nei.Det er FAKTA at det er forskjeller, spørsmålet er bare om hjernen vår klarer å oppfatte forskjellene, særlig påpekt under stress, kort tid, og mange alternativer....
Høres interessant ut. Hvilken rapport var dette?Meanwhile in the scientific world.
I 2013 ble det publisert en ganske banebrytende rapport som avslørte at de modeller og forståelser som til da hadde vært rådende innen digital signalbehandling var basert på feil premisser. Man hadde ikke innsett at våre sanseorganer baserer seg på ulinearitet og man hadde ikke tatt inn over seg hvordan øret egentlig fungerer, tross at dette var kjent også tidligere. Resultatet er at de fleste av dagens analyse og prosesseringsverktøy bruker gamle spektralteorier.
Men noen mener at eneste forskjell innen vin er alkoholstyrke og annet ikke kan vises i ABX test. Noen mener at desibel er det som gjelder og at alt annet er usannsynlig og bør vises i ABX test. Slike ABX tester er ganske vanskelige, det viser det faktum at nevnte rapport først forelå i 2013.
Vi mennesker er ti ganger bedre til å oppfatte det samtidige produktet av frekvens og timing enn de fleste av dagens prosesseringsverktøy. Dette maskeres effektivt dersom man bruker slike verktøy.
Interessant, det ser ut som om vi kan oppfatte frekvens bedre enn de trodde i korte pulser.Har oppdatert med link.
Ingen klart å påvise? Hele hifimarkedet har vært innrettet mot dette "som ikke kan påvises" så lenge det har funnes hifiutstyr. Det er faktisk en del av oss som kan relatere til hvordan det dyre utstyret høres bedre ut enn det billige, og kan finne mening i beskrivelser i hifiblader. Altså vi kan faktisk forstå lydbeskrivelser i blader ut fra det vi har hørt. "Normalthørende" kan vi også kalles. En kan også si at hifimarkedet bekrefter vår hørsel.Hvis det ikke foregår i lytterens hode må det finnes utenfor, det må være noe objektivt der. Dette noe har ingen klart å påvise. Det er de som kommer med de usannsynlige påstandene som må bevise dem.
Ikke mer unik enn at hele hifimarkedet er innrettet mot sånne som meg.Med den hørselen din burde du jo ubetinget ta kontakt med de medisiske forskningmiljøene, for dette må da være noe medisinsk og fysikalsk fullstendig unikt?
Rent bortsett fra at det skrives "diminishing" - på vitenskapelig korrekt måte da..Godt sagt Trygve.
I vitenskapens navn er det noe som heter "Dimishing" returns.
Dette gjelder både vin, bil og hifi...