Så, Distinctive, hva er det som gjør det vanskeligere å høre forskjell i en blindtest enn i en hvilken som helst annen setting?
Det mest sentrale konseptet innen retorikken går ut på at dette spørsmålet skal du aldri få svar på, fordi du åpenbart bare prater piss og om du må stille slike spørsmål er du så fastkjørt i vitenskapens klamme grep at det ikke er håp for deg. Det forholder seg nemlig slik at de som ikke åpent melder i fra i denne tråden at du kanskje er inne på noe, de kan tas til inntekt for det motsatte syn. Dessuten finnes det andre helt sentrale årsaker til ikke å besvare et slikt spørsmål, nemlig at slike spørsmål ødelegger klimaet her på forumet, det ødelegger gleden over hobbyen, og det er til hinder for å kunne nyte musikk. Dessuten er testmetodikken belemret med masse feil, fordi du har brukt feil bilde, du var ikke i riktig modus når du gjennomførte testen, og du brukte under 4 uker på sammenlikningen. De innvidde vet at du har sløst bort tiden din, men når du ikke selv forstår det er det ingen grunn for dem til å bruke tid på å forklare det enda en gang.Men om jeg hadde hevdet at jeg så mye bedre enn tabellen viste - altså at jeg hadde supersyn, er det ikke da jeg som burde bevise det?
Vanskelig å bruke fjernkontrollen med bind for øynene?Så, Distinctive, hva er det som gjør det vanskeligere å høre forskjell i en blindtest enn i en hvilken som helst annen setting?
Dersom man er ute etter å få bekreftet at man har rett er nok ikke ABX noen foretrukket metode. Det er nok den største svakheten med ABX-tester.Jeg er ikke enig i de som hevder at ABX ikke gir det svaret man er ute etter
Å sitte på nåler med ørene på stilker og nilytte etter forskjeller er ikke nødvendigvis særlig produktivt for å få frem forskjeller:Så, Distinctive, hva er det som gjør det vanskeligere å høre forskjell i en blindtest enn i en hvilken som helst annen setting?
Det er heldigvis tilstrekkelig god nok metode for å høre himmelvide forskjeller med ekstra oktaver og sortere bakgrunn når man ser hva det spilles på.Å sitte på nåler med ørene på stilker og nilytte etter forskjeller er ikke nødvendigvis særlig produktivt for å få frem forskjeller:Så, Distinctive, hva er det som gjør det vanskeligere å høre forskjell i en blindtest enn i en hvilken som helst annen setting?
https://www.hifisentralen.no/forume...-like-god-som-dyre-hi-end-43.html#post2573140
Det hjelper selvsagt å kjøre testen i kjente omgivelser.
Jeg har heller ikke 'dokumentasjon' og erfaring fra en test jeg ikke har særlig tro på og har dermed ikke nazi-gjennomført dette iht. en vitenskapelig korrekt metode.
Ang. bevisførelse; Hvis enkelte her inne sier at 'men du har jo ikke prøvd fortreffeligheten, så svarer jeg bare 'ikke du heller'....'
Det er jeg enig i. Du finner nok ingen slike utsagn fra meg. Det nærmeste er nok dette:Det er heldigvis tilstrekkelig god nok metode for å høre himmelvide forskjeller med ekstra oktaver og sortere bakgrunn når man ser hva det spilles på.Å sitte på nåler med ørene på stilker og nilytte etter forskjeller er ikke nødvendigvis særlig produktivt for å få frem forskjeller:Så, Distinctive, hva er det som gjør det vanskeligere å høre forskjell i en blindtest enn i en hvilken som helst annen setting?
https://www.hifisentralen.no/forume...-like-god-som-dyre-hi-end-43.html#post2573140
Det hjelper selvsagt å kjøre testen i kjente omgivelser.
Jeg har heller ikke 'dokumentasjon' og erfaring fra en test jeg ikke har særlig tro på og har dermed ikke nazi-gjennomført dette iht. en vitenskapelig korrekt metode.
Ang. bevisførelse; Hvis enkelte her inne sier at 'men du har jo ikke prøvd fortreffeligheten, så svarer jeg bare 'ikke du heller'....'
Det er ingen ting i testmetodikken som sier at du skal behøve å sitte på nåler og nilytte?? Hvorfor kan du ikke lytte som vanlig? Forskjellene som presenteres i en del tilfeller er jo fullt på høyde med forskjellen på to ganske ulike høyttalere. Jeg hadde ikke vært det minste bekymret for å ikke plukke dem ganske greit i en blindtest.Å sitte på nåler med ørene på stilker og nilytte etter forskjeller er ikke nødvendigvis særlig produktivt for å få frem forskjeller.
Hva? Altså, hva?Ang. bevisførelse; Hvis enkelte her inne sier at 'men du har jo ikke prøvd fortreffeligheten, så svarer jeg bare 'ikke du heller'....'
Og dette kan du kun høre når du ser kablene samtidig?Du finner nok ingen slike utsagn fra meg. Det nærmeste er nok dette:
'What I have noticed is that in quiet passages my old EC cables seemed to give me a dark background, convincing me that the dynamic contrast was outstanding. After installing the Yters, there are no dark background anymore. The dark passages are now full of life (mostly overharmonics from cymbals, etc.). Since the cables does not produces sound on their own (they may colorize it, though), the only answer must be that the Yters reveals music present that has not been heard before.'
At du synes ABX ikke er forbundet med stress/angst/prestasjonsjag under en felles lytteseanse er jo en ærlig sak, det.Det er ingen ting i testmetodikken som sier at du skal behøve å sitte på nåler og nilytte?? Hvorfor kan du ikke lytte som vanlig? Forskjellene som presenteres i en del tilfeller er jo fullt på høyde med forskjellen på to ganske ulike høyttalere. Jeg hadde ikke vært det minste bekymret for å ikke plukke dem ganske greit i en blindtest.Å sitte på nåler med ørene på stilker og nilytte etter forskjeller er ikke nødvendigvis særlig produktivt for å få frem forskjeller.
Hvorfor er det da annerledes med kabler?
Ang. bevisførelse; Hvis enkelte her inne sier at 'men du har jo ikke prøvd fortreffeligheten, så svarer jeg bare 'ikke du heller'....'
Dette var ikke myntet på deg, men alle som rosemaler noe de selv ikke har prøvd eller har erfaring fra (altså ABX gjennomføring etter vitenskapelig metode).Hva? Altså, hva?
Vet ikke.Og dette kan du kun høre når du ser kablene samtidig?Du finner nok ingen slike utsagn fra meg. Det nærmeste er nok dette:
'What I have noticed is that in quiet passages my old EC cables seemed to give me a dark background, convincing me that the dynamic contrast was outstanding. After installing the Yters, there are no dark background anymore. The dark passages are now full of life (mostly overharmonics from cymbals, etc.). Since the cables does not produces sound on their own (they may colorize it, though), the only answer must be that the Yters reveals music present that has not been heard before.'
Hvorfor må det være en felles lytteseanse?At du synes ABX ikke er forbundet med stress/angst/prestasjonsjag under en felles lytteseanse er jo en ærlig sak, det.
Hva med de som svartmaler testmetoden? Eller går dette bare andre veien?Dette var ikke myntet på deg, men alle som rosemaler noe de selv ikke har prøvd eller har erfaring fra (altså ABX gjennomføring etter vitenskapelig metode).
Jeg skrev 'felles' for en grunn, og det skyldes (sitat) 'Lytting ble gjort i fred og fordragelighet uten noen form for irettesettelse eller sjekkliste'. Prestasjonsjag må gjerne byttes ut med andre former for mentaltilstand som er ugunstig for å detektere forskjeller, som dagsform, konsentrasjon, støy, pågående komponentbytte, ol.Hvorfor må det være en felles lytteseanse?At du synes ABX ikke er forbundet med stress/angst/prestasjonsjag under en felles lytteseanse er jo en ærlig sak, det.
Hvis du opplever et prestasjonsjag, da må du jo ha en klokkeklar oppfatning av hva slags resultat testen bør produsere?
Dette var ikke myntet på deg, men alle som rosemaler noe de selv ikke har prøvd eller har erfaring fra (altså ABX gjennomføring etter vitenskapelig metode).
Nei, det gjelder begge veier og jeg har kommentert dette med, sitat 'Jeg har heller ikke 'dokumentasjon' og erfaring fra en test jeg ikke har særlig tro på og har dermed ikke nazi-gjennomført dette iht. en vitenskapelig korrekt metode.'Hva med de som svartmaler testmetoden? Eller går dette bare andre veien?
Men forskjellen var jo enorm, nærmest som forskjellen på sort og sølvgrå, det kreves jo ikke akkurat verken god dagsform, kjent musikk eller noe særlig annet for å kunne slå fast så store forskjeller. Jeg har hatt sort bil i 5 år, og har til dags dato aldri gått mot en sølvfarget bil på parkeringsplassen, for så å oppdage at det ikke var min bil allikevel, selv ikke når jeg har vært stresset, på ukjent parkeringsplass med rare lukter og lyder, og det i tillegg var ganske mørkt! Jeg må være litt av et unikum.Vet ikke.Og dette kan du kun høre når du ser kablene samtidig?Du finner nok ingen slike utsagn fra meg. Det nærmeste er nok dette:
'What I have noticed is that in quiet passages my old EC cables seemed to give me a dark background, convincing me that the dynamic contrast was outstanding. After installing the Yters, there are no dark background anymore. The dark passages are now full of life (mostly overharmonics from cymbals, etc.). Since the cables does not produces sound on their own (they may colorize it, though), the only answer must be that the Yters reveals music present that has not been heard before.'
Eneste jeg gjorde var å skifte kablene og tok en lyttetest før og etter på kjent anlegg og kjent musikk.
Lytting ble gjort i fred og fordragelighet uten noen form for irettesettelse eller sjekkliste
Jeg har ellers tilbudt meg å sende både EC (de blå, proff mikrofonkablene) og Yter IC til de som måtte være interessert i å teste disse mot hverandre og legge ut resultatene.
Jeg har valget mellom å bruke noen timer på en kabeltest, eller å jobbe videre med å designe en strømforsyning med ekstremt lav utgangsimpedans over et veldig bredt frekvensområde.Jeg skrev 'felles' for en grunn, og det skyldes (sitat) 'Lytting ble gjort i fred og fordragelighet uten noen form for irettesettelse eller sjekkliste'.
Hvis dette er så enkelt som å lese avisen, hvorfor i alle dager er det ingen som gjør dette da? - beats me!
Jeg har fortsatt ikke fått tak på hvorfor du ikke klarer å høre slike enorme forskjeller i ditt eget oppsett, alene, med kjent musikk, god dagsform osv, straks du ikke kan se hvilken kabel som er i bruk. Kan du forklare oss dette nå en gang for alle?Nei, det gjelder begge veier og jeg har kommentert dette med, sitat 'Jeg har heller ikke 'dokumentasjon' og erfaring fra en test jeg ikke har særlig tro på og har dermed ikke nazi-gjennomført dette iht. en vitenskapelig korrekt metode.'
Yepp! >Jeg må være litt av et unikum.
Gruppeterapi?Må innrømmet at jeg har gått til feil parkeringsplass midt på lyse dagen.
Det er neppe fordi du ikke klarer å se forskjell på sølvgrå og sort ;-)Må innrømmet at jeg har gått til feil parkeringsplass midt på lyse dagen.
Det kan være 100% sant det du sier, at forskjellen er stor, men det er ingen logikk i at den skulle forsvinne i en litt mer seriøst gjennomført test. Jeg har blindtestet 0,47 og 0,56mH spoler i delefilter selv, og fått nullresultat fra dyktige lyttere. Men det var ikke noen tvil om at det var forskjell der. Det interessante var at når jeg forklarte hva som var forskjellen så var det ikke lenger så vanskelig å høre, og da var 100%-resultat plutselig innen rekkevidde.Yepp! >Jeg må være litt av et unikum.
Forskjellen var ihvertfall stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen og sementere oppfatningen av signifikante kabelforskjeller, uansett hvor naturstridig dette høres ut for andre.....
Delvis enig.Det kan være 100% sant det du sier, at forskjellen er stor, men det er ingen logikk i at den skulle forsvinne i en litt mer seriøst gjennomført test. Jeg har blindtestet 0,47 og 0,56mH spoler i delefilter selv, og fått nullresultat fra dyktige lyttere. Men det var ikke noen tvil om at det var forskjell der. Det interessante var at når jeg forklarte hva som var forskjellen så var det ikke lenger så vanskelig å høre, og da var 100%-resultat plutselig innen rekkevidde.Yepp! >Jeg må være litt av et unikum.
Forskjellen var ihvertfall stor nok til å rettferdiggjøre prisforskjellen og sementere oppfatningen av signifikante kabelforskjeller, uansett hvor naturstridig dette høres ut for andre.....
Når man plasseres i et ukjent oppsett, ukjent rom, ukjent musikk, ukjente testobjekter, ukjente folk, litt "dårlig tid"-preg osv, da hører man ikke forskjell på ting med stor forskjell. Men om man kan leke med testobjektene i sitt eget oppsett noen uker i forveien, for så å kunne gjennomføre testen i eget tempo, i eget oppsett, hjemme, med sin egen musikk osv. Da er det ikke mye grunn til å slakte metodikken.
Kan ikke utelukkes, dette.Det vanligste som skjer ved kabelbytte er at oksidbelegg blir skrubbet av, og alt blir så meget bedre. Men det trenger ikke ha med kablene å gjøre, mest med skrubbingen ...
Sant nok. Ikke mindre flaut av den grunnDet er neppe fordi du ikke klarer å se forskjell på sølvgrå og sort ;-)Må innrømmet at jeg har gått til feil parkeringsplass midt på lyse dagen.
PengetreDersom man planter 100 000 000 kroner i hagen så kan det vokse opp et pengetre med tiden. Det må jo være verdt å prøve, for det kan jo skje!
Hva ble konklusjonen her?Sant nok. Ikke mindre flaut av den grunnDet er neppe fordi du ikke klarer å se forskjell på sølvgrå og sort ;-)Må innrømmet at jeg har gått til feil parkeringsplass midt på lyse dagen.![]()
Det er jo mange måter å gjennomføre en ABX-test på. Det som er viktig er at A og B alltid er A og B, mens X alltid er den ukjente.Ang ABX, så mener jeg egentlig at det finnes argumenter mot akkurat den blindtest-typen. Etter å ha gjort noen slike tester, har jeg konkludert med at det er veldig vanskelig å høre forskjell på ting, også der det finnes store målbare forskjeller som ER hørbare. Det handler om at det er vanskelig for hjernen å holde både A og B og X present i hjernebarken på én gang.
A/B-tester er mye lettere, synes jeg. Da er det betydelig enklere å si om det er forskjell på A og B umiddelbart.
Men generelt synes jeg at man burde droppet lyttetester innenfor psykoakustikken, fordi vi mennesker er veldig dårlige på å sette ord på hva vi opplever med sansene. Man registrerer masse med sansene som man aldri blir "klar over" kognitivt: https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-attentive_processing
I dag er det mulig å måle folks sanseerfaringer mye mer direkte, gjennom å se på ting som endringer i hva som skjer i hjernen, spore fysiologiske endringer, se på endringer i hvordan blikket vandrer, med mer. Problemet er bare at det er ekstremt lite penger i anvendt psykoakustisk forskning. Derfor blir det ikke gjort.
Selv har jeg blitt mindre opptatt av lyttetester når det gjelder lyd, og mer opptatt av fysiske lover, målinger og sunn fornuft. Dersom det finnes forvrengning eller støy som ligger 90 til 100 db lavere enn signalet, er det for eksempel ingenting av det jeg vet om menneskelig fysiologi eller lytte-evne som tilsier at det vil være hørbart.
Konklusjonen er at det aller viktigste er å ikke nedverdige seg selv til å erkjenne at man har tatt feil. Det er nok bedre å melde bilen stjålet, og finnes det videoovervåking er den mest sannsynlig manipulert av de samme som stjal bilen.Hva ble konklusjonen her?Sant nok. Ikke mindre flaut av den grunnDet er neppe fordi du ikke klarer å se forskjell på sølvgrå og sort ;-)Må innrømmet at jeg har gått til feil parkeringsplass midt på lyse dagen.![]()
At du trenger anstand, slik subjektivistene trenger i butikken, eller holder det med en parkering-ABX?
Er det ikke bare å spørre Nokas gjengen om dette?PengetreDersom man planter 100 000 000 kroner i hagen så kan det vokse opp et pengetre med tiden. Det må jo være verdt å prøve, for det kan jo skje!![]()
Synes dette blir veldig skylapp-aktig betraktning, men det synes sikkert du om min steile holdning også.Det er jo mange måter å gjennomføre en ABX-test på. Det som er viktig er at A og B alltid er A og B, mens X alltid er den ukjente.Ang ABX, så mener jeg egentlig at det finnes argumenter mot akkurat den blindtest-typen. Etter å ha gjort noen slike tester, har jeg konkludert med at det er veldig vanskelig å høre forskjell på ting, også der det finnes store målbare forskjeller som ER hørbare. Det handler om at det er vanskelig for hjernen å holde både A og B og X present i hjernebarken på én gang.
A/B-tester er mye lettere, synes jeg. Da er det betydelig enklere å si om det er forskjell på A og B umiddelbart.
Men generelt synes jeg at man burde droppet lyttetester innenfor psykoakustikken, fordi vi mennesker er veldig dårlige på å sette ord på hva vi opplever med sansene. Man registrerer masse med sansene som man aldri blir "klar over" kognitivt: https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-attentive_processing
I dag er det mulig å måle folks sanseerfaringer mye mer direkte, gjennom å se på ting som endringer i hva som skjer i hjernen, spore fysiologiske endringer, se på endringer i hvordan blikket vandrer, med mer. Problemet er bare at det er ekstremt lite penger i anvendt psykoakustisk forskning. Derfor blir det ikke gjort.
Selv har jeg blitt mindre opptatt av lyttetester når det gjelder lyd, og mer opptatt av fysiske lover, målinger og sunn fornuft. Dersom det finnes forvrengning eller støy som ligger 90 til 100 db lavere enn signalet, er det for eksempel ingenting av det jeg vet om menneskelig fysiologi eller lytte-evne som tilsier at det vil være hørbart.
Se for deg at du har mulighet til å switche frem og tilbake mellom A og X i det tempoet du vil. Så kan du switche frem og tilbake mellom B og X i det tempoet du vil. Du kan gå tilbake til A og X om du vil, og du kan gå frem og tilbake mellom de tre så mye du vil, så lenge du vil, så hyppig du vil osv. Det eneste du skal bestemme deg for er om X er mest lik A eller B.
Mener du det finnes noen lyttemetode i den virkelige verden som gir mer tydelige forskjeller?
Og har det ikke slått deg at disse tydelig målbare forskjellene faktisk ikke alltid er hørbare?
Man måler jo ganske lett forskjell på to helt identiske forsterkere for eksempel, men sjansen for at man hører forskjell er tross alt relativt liten.
Det ble et null-resultat - igjen!Det ble faen meg en kabeltråd av dette til slutt også. At dere gidder!!
Altså, jeg er jo ikke mot ABX-tester. Men jeg mener nok at ABX-tester ofte kan gi type II-feil, altså at man unngår å høre reelle ting man kanskje vil legge merke til - bevisst eller ubevisst - ved normal lytting. Vanlig ikke-blind lytting gir derimot helt åpenbart massevis av type I-feil, altså at man tror man hører forskjeller som kanskje ikke er der (favoritteksempelet mitt er at høyttalere med svart finish ser ut til å høres mørkere ut enn høyttalere med hvit finish).Det er jo mange måter å gjennomføre en ABX-test på. Det som er viktig er at A og B alltid er A og B, mens X alltid er den ukjente.Ang ABX, så mener jeg egentlig at det finnes argumenter mot akkurat den blindtest-typen. Etter å ha gjort noen slike tester, har jeg konkludert med at det er veldig vanskelig å høre forskjell på ting, også der det finnes store målbare forskjeller som ER hørbare. Det handler om at det er vanskelig for hjernen å holde både A og B og X present i hjernebarken på én gang.
A/B-tester er mye lettere, synes jeg. Da er det betydelig enklere å si om det er forskjell på A og B umiddelbart.
Men generelt synes jeg at man burde droppet lyttetester innenfor psykoakustikken, fordi vi mennesker er veldig dårlige på å sette ord på hva vi opplever med sansene. Man registrerer masse med sansene som man aldri blir "klar over" kognitivt: https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-attentive_processing
I dag er det mulig å måle folks sanseerfaringer mye mer direkte, gjennom å se på ting som endringer i hva som skjer i hjernen, spore fysiologiske endringer, se på endringer i hvordan blikket vandrer, med mer. Problemet er bare at det er ekstremt lite penger i anvendt psykoakustisk forskning. Derfor blir det ikke gjort.
Selv har jeg blitt mindre opptatt av lyttetester når det gjelder lyd, og mer opptatt av fysiske lover, målinger og sunn fornuft. Dersom det finnes forvrengning eller støy som ligger 90 til 100 db lavere enn signalet, er det for eksempel ingenting av det jeg vet om menneskelig fysiologi eller lytte-evne som tilsier at det vil være hørbart.
Se for deg at du har mulighet til å switche frem og tilbake mellom A og X i det tempoet du vil. Så kan du switche frem og tilbake mellom B og X i det tempoet du vil. Du kan gå tilbake til A og X om du vil, og du kan gå frem og tilbake mellom de tre så mye du vil, så lenge du vil, så hyppig du vil osv. Det eneste du skal bestemme deg for er om X er mest lik A eller B.
Mener du det finnes noen lyttemetode i den virkelige verden som gir mer tydelige forskjeller?
Og har det ikke slått deg at disse tydelig målbare forskjellene faktisk ikke alltid er hørbare?
Man måler jo ganske lett forskjell på to helt identiske forsterkere for eksempel, men sjansen for at man hører forskjell er tross alt relativt liten.