@Distinctive; Er konklusjonen din at det er mer sannsynlig at man hører forskjell ved å bruke ukevis på hver kabel i kjente omgivelser enn det er ved selvstyrt øyeblikkelig bytting uavhengig av situasjon?
Jeg konkluderer med at det er dette du vil frem til, korriger meg gjerne om jeg tar feil.
For egen del synes jeg det er fantastisk morsomt med A-B bytting så lenge jeg har muligheten til å bytte frem og tilbake flere ganger. Har mange ganger hørt enorme forskjeller på dac'er, forsterkere og kilder ved førstegangs-bytting - hvor mesteparten av forskjellene plutselig virket å forsvinne ved å bytte tilbake igjen.
For meg demonstrerer det at det ikke er tilstrekkelig med enkel back-to-back lytting, man må få muligheten til å bytte flere ganger siden man gjerne bytter litt på hva man hører etter for hver gang.
Min lokale Soundgarden-butikk lot meg heldigvis holde på slik en stund, også når jeg tok med egne komponenter, men spesielt imponert ble de jo ikke når jeg fant ut at Hegel HD-30 ikke skilte seg merkbart positivt ut når jeg etter noen byttinger fant ut at den hadde høyere volumnivå ut enn min egen medbrakte dac.
Når jeg kompenserte for det forsvant de ekstra detaljene, luftigheten og oppløsningen - sammen med butikkens muligheter til å rane lommeboken min for absurde mengder penger for en enkel boks.
Tro det eller ei, jeg gjør faktisk slike eksperimenter relativt ofte. ABX ved hjelp av min bedre halvdel på kabler, forsterker-tester både hjemme og hos forhandlere og uendelig mange "hva foretrekker jeg av frekvensrespons-kurver". Min erfaring er at det er lett og fort gjort å finne ut av om det eksisterer forskjeller, men at det tar atskillig mye lengre tid å bestemme seg hva en foretrekker.
En annen ting jeg har blitt oppmerksom på er at hjemme hos meg står den høyre høyttaleren nært en sidevegg mens den andre står mer fritt. Det gjør at jeg er vant til at lyden heller litt mot høyre, med den effekten at jeg opplever at lyden på demoer i symmetriske rom heller litt mot venstre. Det krever litt svinging fra side til side med hodet før jeg får kalibrert hodet på nytt slik at lyden subjektivt setter seg i midten.
Dumme dyr, det er det vi er. Vel, vel, så lenge vi er klar over det, så går det seg til!