Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
Det er sikkert riktig. Men vi trenger inntil videre to biler uansett. Og om man leier en fossilbil når man trenger den slipper den ut like mye som om man eier den (hvis det er miljøfordelene med elbil man diskuterer). Som nevnt kjører jeg mye kollektivt i det daglige og har kanskje bil inn til sentrum 2 ganger i måneden og da alltid utenom rushtid. Økonomien i det dersom det er det man diskuterer? En elbil til småkjøring og leiebil på langtur hadde nok vært det optimale - når det kommer en rimelig og romslig elbil med bra rekkevidde og rimelig hurtig lading som passer oss, hadde ikke Opel køddet det til hadde vi eid en Ampera nå. Men nå avventer jeg utviklingen når det gjelder elbil, det tror jeg det er gode grunner til.I diskusjonen om elbilens fortrinn og fremtid så er det jo et annet viktig moment og det er eierskap.
Det finnes allerede gode alternativer til å vente med å gå elektrisk i hverdagen fordi man ikke finner en elektrisk bil som ser ut som de man liker med fossil drivlinje og kan kjøre på årets bilferie på kontinentet uten å bekymre seg om ladestasjoner.
Hovedalternativer har vært der lenge og heter leiebil. Er overbevist om at for svært mange hadde det vært mer økonomisk å kjøpe bil for årets 11 måneder med hverdager og heller leid en bil for den ene måneden man er på langtur, enn å la langturen avgjøre hvilken bil man kjøper og kjører resten av året.
I alle fall har det vært slik for oss de siste par årene og grunnen til at vi fortsatt sitter på gjerdet i forhold til å kjøpe bil, og i tilfelle hvilken. Skal innrømme at det tok litt tid før jeg kom over følelsen av at «ja men, man må jo ha bil» men det gikk over sammen med at forståelsen kom av at vårt kjøremønster helt klart var påvirket at siden vi hadde bil «så måtte vi jo bruke den». De siste to somrene har vi leid bil for familiens langtur på 3-4 uker. I fjor en MB E stasjonsvogn, sikkert mye for det var hva vi pleide å ha, og i sommer en BMW 535 stasjonsvogn. For meg som sjåfør og oss fantastisk komfortable langturbiler begge to. I begge tilfeller var de totale leiekostnadene rundt 17K.
I fjor tenkte jeg at den leiekostnaden kunne vi ha spart om vi fortsatt hadde eid bil, men når jeg regnet litt nærmere på det så var selvsagt det årlige bilholdet i fjor, som også inkluderte en god del helger vi brukte bildelingstjenester, betraktelig billigere enn de årene jeg eide bil.
Så i diskusjonen om elbillens fremtid ser jeg at den fortsatt i stor grad preges av hva det å ha bil har representert over det siste århundre.
Det var noe dritt var kun ment i beste mening .Samme artikkel som Orso lenket til.
Fantastisk fyr som ikke en gang har fått med seg at batteriene i bilene er modulbaserte.https://www.msn.com/nb-no/motor/nyh...re-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?ocid=spartanntp
Huse som er gammel i gamet har noen tanker rundt el-bil
https://www.msn.com/nb-no/motor/nyh...re-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?ocid=spartanntp
Huse som er gammel i gamet har noen tanker rundt el-bil
Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
Å det betyr at ?Fantastisk fyr som ikke en gang har fått med seg at batteriene i bilene er modulbaserte.https://www.msn.com/nb-no/motor/nyh...re-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?ocid=spartanntp
Huse som er gammel i gamet har noen tanker rundt el-bil
Kan bytte ut enkeltceller hvis en og annen tar kvelden....Å det betyr at ?Fantastisk fyr som ikke en gang har fått med seg at batteriene i bilene er modulbaserte.https://www.msn.com/nb-no/motor/nyh...re-enn-andre-biler/ar-BBOCR9A?ocid=spartanntp
Huse som er gammel i gamet har noen tanker rundt el-bil
Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
Hadde ein kamerat som ikkje hadde bil eller sertifikat. Då han flytta heim frå Oslo, måtte han stadig køyrast hit & dit.Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".Og da kan det jo bli en sosial happening også, slettes ikke dumt. Hele greia med bil og bilhold domineres av godt voksne mennesker som forutsetter at alt skal være ved det gamle. Det blir ikke sånn. Nye tider.For egen del så har jeg behov for en stor firehjulstrekker 2 til 5-6 ganger i året. Istedenfor å dimensjonere bilen min til å klare å trekke båthenger trygt opp og ned en ekkel rampe får jeg kjente med kraftige biler til å hjelpe meg.
Det var da voldsomt da, normale mennesker snylter ikke. Har du mange snyltere rundt deg?Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
Ikke mange snylter nei. De fleste tar sin tørn med kjøring men noen sniker seg unna alltid.. Når de i tillegg kun tilbyr å dele på drivstoff snylter de...Det var da voldsomt da, normale mennesker snylter ikke. Har du mange snyltere rundt deg?Men og snylte på de som har bil, når man skal hjem fra fest eller en øl, rulle, kjøre slalåm mm???Og det skjønner jeg godt, frihet til å ta en øl når du vil, slippe jag og mas etter parkeringsplass, og ikke minst; bil koster mange tusen hver eneste måned.Stadig flere under 35 idag ser ikke helt poeng i å ha lappen...spesielt i "urbane strøk".
Poenget er at bor man urbant så oppdager mange at de ikke trenger bil. De kan dele eller leie bil, ev. betale bensinen hvis de blir med en kamerat med bil på tur.
For Audien sin del så snakker vi om 1 time og 45 minutter å lade e-tron fra 10 til 80 prosent, når ikke finnes raskere alternativer på flere år ennå så ville jeg tatt det med i betraktningen.De som stopper å fyller 20-30% er ikke problemet. Problemet er nekene som skal fylle til det renner over.. De kommer det åpenbart til å bli flere av med den prismekanismen. Om man har 1000kw lader tar de siste prosentene like lang tid
Jeg tror fort at det blir et større problem med at vanlig lading tar sinnssykt mye tid, ikke at noen skal lade til 100. Det vil jo ta timer og ikke mange gidder å vente på det. Så hvis det tar nesten to timer å lade bilen din, og du kanskje må stå en time eller to pi kø for å komme til så er det ille nok. Det er nok tiden og ikke prisen som vil hindre folk i å stå "for lenge" på laderen.Mitt svar var til det nye hurtigladenettverket og prisstrukturen på dette. Audi hadde jeg uansett aldri kjøpt
Det går også sent om batteriet er for kaldtEn annen effekt man ser på mange biler er jo at første lading går rimelig greit, mens andre lading, etter 15-20 mil om man har en batteripakke rundt 40 kw, som mange har, går veldig treigt fordi batteriet er varmt. Jeg har ingen erfaring med dette, men ser det drøftes på en del elbilfora og synes å være tilfelle for en del rimeligere modeller uten skikkelige kjølesystemer for batteriene. Til og med Nissan som har lang erfaring med dette har dummet seg ut med nye Leaf 40 kW, enten fordi de har hatt det for travelt med å lansere ny modell, eller fordi de har siktet seg inn mot et lavt prispunkt. Hvis du lader hjemme og bruker bilen som en nr 2 bil til kjøring i nærmiljøet, er det jo greit, men jeg ser at når noen skal kjøre litt langt, for eksempel 40 mil, så blir det plutselig mye planlegging.
Jeg har alltid ment at å kjøpe første generasjon av en ny modell er et risikoprosjekt og i de få tilfellene jeg har kjøpt ny bil har jeg ventet til tredjeårsmodellen kom slik at barnesykdommene er luket ut. Jeg tror både forbrukere og ikke minst produsenter har mye igjen å lære enda. Jeg synes iPace ser skikkelig lekker ut og kanskje er den eneste elbilen i dag jeg kunne tenkt meg, men en første generasjons elbil fra Jaguar? No way. Kall meg konservativ når det gjelder teknologi.....