Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    Har tittet på den Jag'en, flott bil og mye romsligere inni enn hva man skulle tro når man ser den fra utsiden.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.727
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    0
    De siste gangene jeg har handlet på byggevarehus kunne jeg like godt kommet på sykkel, alle varene ble levert på trappa.
    Jo man kan selvsagt handle på nett, så slipper butikken å ha salgslokale! :p

    Og det er utvilsomt mere miljøvennlig at din nye ytterdør kommer med en stor lastebil istedet for at du hekter en tillhenger på din egen privatbil.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det mest miljøvennlige er vel at vi slutter å pusse opp så mye;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De siste gangene jeg har handlet på byggevarehus kunne jeg like godt kommet på sykkel, alle varene ble levert på trappa.
    Jo man kan selvsagt handle på nett, så slipper butikken å ha salgslokale! :p

    Og det er utvilsomt mere miljøvennlig at din nye ytterdør kommer med en stor lastebil istedet for at du hekter en tillhenger på din egen privatbil.
    Det er det nok i utgangspunktet ettersom lastebilen sjelden kjører ens ærend med en dør. I Oslo I hvert fall, mulig det kjøres mer med ledig kapasitet andre steder i landet. Men på den annen side er det nok aller mest miljøvennlig at den havner på ei takgrind på vei hjem etter å ha sett og valgt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Jeg tipper forklaringen er såpass enkel som at siden dette er en uregulert tomt så omfattes den av generelle reguleringer for næringsareal innenfor Ring 3 eller noe i den duren. Hva som faktisk står på tomten og hva den brukes til er neppe så interessant da.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    De siste gangene jeg har handlet på byggevarehus kunne jeg like godt kommet på sykkel, alle varene ble levert på trappa.
    Jo man kan selvsagt handle på nett, så slipper butikken å ha salgslokale! :p

    Og det er utvilsomt mere miljøvennlig at din nye ytterdør kommer med en stor lastebil istedet for at du hekter en tillhenger på din egen privatbil.
    Det er hvertfall deilig enkelt, pluss at jeg ikke har hengerfeste.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite utdrag av teksten det linkes til:

    "Maxbo på Sinsen i Oslo får ikke godkjent reguleringsplanen siden de ikke i tilstrekkelig grad har tilrettelagt for syklister.
    – Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendom til Estate Nyheter.
    – Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, fortsetter Jalland."

    Det er vel ikke så mange som kommer med elbilen sin for å hente lecablokker eller dusjkabinetter heller. I Oslo er det også mange som ikke har egen bil og de forventer derfor at det de kjøper blir levert på døra av forhandler. Svært fornuftig synes jeg. Men det er klart at de som har en Toyota Landcruiser med hengerfeste og er utpreget handy gjerne vil hente sjøl. Disse er det ikke mange av innenfor ring 3 i Oslo. Og mitt klare inntrykk er at flere og flere ikke vil eller er i stand til å gjøre noe særlig sjøl, de oppsøker butikken, bestiller det de skal ha og gjør avtale med en håndverker og får ting gjort. De betaler gladelig for å slippe å bli møkkete på fingrene......
    Mvh. Terje (som er handy, men som gjerne betaler Carlsen & Fritzøe 700,- for å få levert 400 meter kledning, terrassedør og 3 takvinduer hjem på gårdsplassen:))
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Det er jo bare å ta seg en tur til Maxbo, eller en av de andre byggevarehusene og se det.
    Relativt mange som fortsatt er "utpreget handy" og som har bil m/hengerfeste:).
    Men, ja - trenden er nok at den andelen som overlater slikt til håndverkere og/eller får varer tilkjørt er økende. Det blir jo færre og færre som er "praktisk" anlagt - i den grad/form at man ikke vil/kan.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Konsentrasjonen av de 'handy' er jo ikke høyere noe annet sted enn akkurat på Maxbo og de andre.... Men som et bevis for at de fortsatt eksisterer holder det jo.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Råttent hele styret i Oslo.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.269
    Antall liker
    19.347
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når Raymond ikke fikk gjennomslag for å kunne titulere seg som byregjerings-ettellerannet fant han tydeligvis etterhvert ut at han kunne ta tittelen direktør. Cirkusdirektør, for annerledes-cirkuset Oslo. Cirkuset uten dyr, kun masse klovner:cool:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Guttungen spør: "Pappa- hvorfor er det ingen klovner lenger på Sirkus?"..... Pappa, - etter en lengre tenkepause: "Nei, min sønn.... de er nok gått over i politikken, de....". Kan jo se ut som det er en viss mengde av de i Oslo Rådhus, men det er nok noen flere i Karl Johans gt. 22....

    I den grad jeg har hatt noen respekt for politikere, er den forsvunnet i løpet av de siste par årene.... selv om det ennå finnes en og annen ensom svale med en viss grad av integritet... men de blir stadig færre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.198
    Antall liker
    10.756
    Vi skal være glade for at noen i det hele tatt gidder å være politiker. Fremfor å klage på udugelige politikere burde man kanskje ofre litt fritid og gå inn i lokalpolitikken?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.472
    Antall liker
    13.153
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På det jevne er ikke lokalpolitikken det verste, - det er ikke enkelt å være politiker i en stadig mer presset kommune, men rikspolitikken har gått helt av skaftet med alskens reformer etter mønster av "Nu blir alt så meget bedre..."....... mens det meste blir stadig verre, - nærpolitireform uten nærpoliti, forsvarsreform hvor milliardene sløses vekk på komplett idiotiske omplasseringer og flytteprosjekter, sentraliserings og sammenslåingsprosjekter hvor målet er "å spare penger og styrke lokaldemokratiet"... Vil noen prøve å forklare hvordan man styrker lokaldemoktratiet med å lage et fylke som blir 1000km langt, samt hvordan man sparer penger ved å opprettholde begge fylkesadministrasjoner for å tekkes fylkespolitikere i begge leire for å få gjennomslag for en håpløs ide???
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vær stolt av byen dere bor i synes jeg, Oslo har blitt stemoderlig behandlet i tiår etter tiår av politkere fra spesielt Senterpartiet, men også fra AP og andre. Jeg er vokst opp i Oslo og det er tilfeldig at jeg havnet i Moss etter et utenlandsopphold. (Men nå er også Moss i ferd med å bli en forstad til Oslo. Toget kommer til å bruke drøye 20 minutter til Oslo når intercity utbyggingen er ferdig i 2024:))
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.198
    Antall liker
    10.756
    På det jevne er ikke lokalpolitikken det verste, - det er ikke enkelt å være politiker i en stadig mer presset kommune, men rikspolitikken har gått helt av skaftet med alskens reformer etter mønster av "Nu blir alt så meget bedre..."....... mens det meste blir stadig verre, - nærpolitireform uten nærpoliti, forsvarsreform hvor milliardene sløses vekk på komplett idiotiske omplasseringer og flytteprosjekter, sentraliserings og sammenslåingsprosjekter hvor målet er "å spare penger og styrke lokaldemokratiet"... Vil noen prøve å forklare hvordan man styrker lokaldemoktratiet med å lage et fylke som blir 1000km langt, samt hvordan man sparer penger ved å opprettholde begge fylkesadministrasjoner for å tekkes fylkespolitikere i begge leire for å få gjennomslag for en håpløs ide???
    Det var jo dette ca. halvparten av de som stemte ved siste stortingsvalg ønsket. Spare, spare, spare, billig, billig, billig. Skattelette og privatisering lokket også.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Hanna Marcussen, hvis ansvarsområde dette er, har noen oppklarende kommentarer. I den grad det er interessant. (Se forøvrig teksten nederst i forrige innlegg). Bli gjerne sint på samferdselsministeren.

    I dag har jeg fått mange henvendelser fra folk som er oppgitt fordi de skal bli tvunget til å sykle til Maxbo på Sinsen for å kjøpe byggematerialer. Det er visstnok noe vi i byrådet vil tvinge dem til. Det er jo merkelig, for jeg sitter i byrådet med ansvar på dette feltet, og dette var nytt for meg. Så hvor kommer disse påstandene fra? Jo, det viser seg at mediene ukritisk har gjort en fjær til fem høns!

    Utgangspunktet for saken er at Maxbo Sinsen har foreslått en omregulering av tomten sin, og fått planen avvist av Plan- og bygningsetaten. Saken er ennå ikke politisk behandlet. Etatens begrunnelse for avslaget er blant annet at Statens Vegvesen og Bane Nor (som er underlagt Regjeringen), har innsigelser. Vegvesenet mener det ikke er trafikksikkert med så mye parkering og trafikk i området, og Bane Nor mener planen ligger for tett på jernbanelinja.

    I tillegg påpeker Plan- og bygningsetaten at planen strider mot kommuneplanen, og er i strid med føringene i midlertidig parkeringsnorm. Men etaten har ikke kommet med noen vurdering av hva som er riktig nivå av parkeringsplasser på Maxbo, annet enn at «en større andel av transporten til varehuset burde tas ved gange, kollektiv og sykkel». Det synes jeg naturligvis er en god ambisjon. For mange av oss i Oslo er det deilig å kunne klare seg uten bil. Vi kan for eksempel benytte oss av Maxbos utmerkede tilbud for hjemkjøring av varer om vi trenger det.

    Men dette betyr ikke at byrådet planlegger at alle skal sykle for å skaffe byggematerialer, eller at Maxbo Sinsen må erstatte flesteparten av bilparkeringsplassene sine med sykkelparkering. Saken er rett og slett at Maxbo har foreslått en reguleringsplan med en for trafikkfarlig løsning for trafikk og parkering, noe samferdselsministerens folk ikke vil være med på. Dette har etaten tatt på alvor.

    Etter slagordet «aldri sjekk en god historie» har bransjemagasinet Estate nyheter, og deretter NTB, klart å skape en klikkvennlig røverhistorie om at MDG vil tvinge snekkere til å frakte byggematerialer på baksetet på sykkelen sin. Det er jo en engasjerende og provoserende fortelling. Den eneste haken er at den er feil. Om en overskrift virker for sprø til å være sann, så er den ofte det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tenker Lan og de "rødgrønne" i Oslo sitter å slever i vellyst ved slike bilder.

    bytåd.jpg

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva har det korrupte kleptokratiet med de rødgrønne å gjøre? Her må det ligge noe under.......
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.863
    Antall liker
    9.797
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen betraktninger om forskjeller jeg personlig har merket de siste årene mellom Oslo, Akershus og Østfold.
    Min far bodde i Akershus og døde i 2016, kremasjonen kostet 5000,- og levering av sofa, bokseksjon o.l på gjennvinngstasjonen (Movar) kostet noen hundrelapper.
    Min mor bodde i Oslo og døde nå i 2019, kremasjonen var gratis og levering av sofa, bokseksjonen o.l.i på gjennvinningstasjonen i Oslo kostet heller ingenting og hyggelige ansatte hjalp til med å sortere ut glass og elektrisk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Heidi Nordby Lunde

    Mormor bor på ett av sykehjemmene Arbeiderpartiet av ideologiske grunner vil rekommunalisere i Oslo.

    Når Arbeiderpartiet sier nei til å spare 440 millioner ved å bruke private omsorgsleverandører som har vist over tid at de leverer like god eller bedre kvalitet i tjenestene til beboere og Oslos innbyggere, så sier de også nei til å ha 440 millioner kroner mer til å bruke på flere eller bedre velferdstjenester til befolkningen. Sykehjem i Oslo må ha ordnede arbeidsforhold for å få kontrakter med kommunen.

    Dette er rett og slett en ideologisk kamp mot private, og en kamp mot kvalitet i omsorgen av våre barn i barnehager og besteforeldre på sykehjem!

    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/takker-nei-til-a-spare-440-millioner-1.14458403
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det røde rasket fortsetter å sløse med innbyggernes penger.

    https://www.nettavisen.no/na24/bilfritt-oslo-hogger-alle-traerne-for-miljoet/3423601349.html

    For å redde miljøet og stanse biltrafikken i Olav Vs gate, må byrådet bruke 120 millioner kroner og hogge alle trærne.

    OSLO (Nettavisen.Økonomi) I byrådets miljøstorsatsing Bilfritt Oslo skal flere sentrale Oslo-gater stenges for biltrafikk og forvandles til gågater. Én av gatene er den tradisjonsrike Olav Vs gate, hvor byrådet ikke bare skal pusse opp for 120 millioner kroner, men også hogge alle trærne.

    Regningen for miljøsatsingen i den 200 meter lange gaten har vokst som et spirende tre. Nå viser sluttsummen hele 121 millioner kroner. I tillegg kommer 2,6 millioner for å flytte drosjeholdeplassen lengre ned i gaten, og etablere el-taxier.

    Men ikke nok med galopperende regninger og at alle trærne må vekk. I tillegg må trolig byrådet grave opp gaten ikke bare én gang – men to ganger.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Dette er så meningsløst at jeg savner ord.
     

    Fjernis 3.0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2018
    Innlegg
    395
    Antall liker
    18
    Jeg gleder meg til valget til høsten, da skal jeg stemme rødt, jeg må bare få med meg at Oslo går til helvete.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg gleder meg til valget til høsten, da skal jeg stemme rødt, jeg må bare få med meg at Oslo går til helvete.
    Jeg utførte en lignende practical joke en gang og stemte Krf i en liten underlig bygd jeg flyttet fra før valgresultatet fikk effekt.

    Selvsagt ingen som fikk det med seg i og med at valg er hemmelige, men det føltes litt godt. :)
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det røde rasket fortsetter å sløse med innbyggernes penger.

    https://www.nettavisen.no/na24/bilfritt-oslo-hogger-alle-traerne-for-miljoet/3423601349.html

    For å redde miljøet og stanse biltrafikken i Olav Vs gate, må byrådet bruke 120 millioner kroner og hogge alle trærne.

    OSLO (Nettavisen.Økonomi) I byrådets miljøstorsatsing Bilfritt Oslo skal flere sentrale Oslo-gater stenges for biltrafikk og forvandles til gågater. Én av gatene er den tradisjonsrike Olav Vs gate, hvor byrådet ikke bare skal pusse opp for 120 millioner kroner, men også hogge alle trærne.

    Regningen for miljøsatsingen i den 200 meter lange gaten har vokst som et spirende tre. Nå viser sluttsummen hele 121 millioner kroner. I tillegg kommer 2,6 millioner for å flytte drosjeholdeplassen lengre ned i gaten, og etablere el-taxier.

    Men ikke nok med galopperende regninger og at alle trærne må vekk. I tillegg må trolig byrådet grave opp gaten ikke bare én gang – men to ganger.
    Og den som har forstand og tanke og vett i behold kan spørre seg selv. Har man funnet på dette nå, tro? Det står i din link, forøvrig.

    – Altså, gaten skulle ha vært pusset opp for flere tiår siden. Med dette sørger vi for å gjennomføre et prosjekt som Venstre lenge har ønsket, men som ble lagt i en skuff i 2014 fordi deres venner i Frp ikke ville bruke penger på det. I motsetning til Høyre og Frp mener det rødgrønne byrådet at det er vel anvendte penger å gjøre våre gater og byrom mer menneskevennlige, sier hun.
    Trærne ble vurdert tapt i 2011, det er noen år før de fnysefnysefælerøderaskete folkene overtok. I artikkelen påstår man at "de står enda", men de er syke. 2011 var også noen år før frådefråderøderaskefælefolk overtok i Oslo.

    I byer har man langtidsplaner. Disse iverksettes instrumentelt. Bjercke har et poeng når det gjelder potensial for at det skal graves to ganger, men dette er et planforslag i henhold med hva som ble foreslått for indre by i desember og hvert punkt er oppe til høring, debatt og gjennomgang.

    I år er det valgår og vi vil få mye å fnyseogfråde over. Så fortvil ikke.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Det handler ikke så mye om trærne som om stengingen av gata. Denne gatestubben er nå den eneste muligheten en har til å sette av / hente folk snart, dersom en kommer gjennom tunnellen og opp i Vika (ved OHC) Dette er et knutepunkt, Nasjonalteateret, Stortingsgata, Karl Johan, Nasjonalteateret stasjon osv. osv.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Det er kjekt om de holder de innfødte borte fra bykjernen i Oslo, så blir det romsligere og bedre luft for oss tilreisende.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Det typiske er at det er gjerne utenbysfolk som vet best for Oslo.....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.048
    Antall liker
    10.513
    Torget vurderinger
    2
    Oslo er en skitten stygg og ekkel by full av tiggere og andre dagdrivere. Det er like greit å flytte til en strandeiendom på Snarøen først som sist. Korrupsjon og vanstyre er bare litt krydder i hverdagen.
    Å bevege seg i sentrum og i Spikersuppa gjør jeg ytterst sjelden, og hver gang lurer jeg i hvilket land jeg er i, det er jo nesten ingen som snakker norsk lengre....hverken på gata eller i butikker , og hvertfall på restauranter
     
    Sist redigert:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Rare greier. Skjer overalt der de reduserer tilgang for biltrafikk i sentrum.

    Cities which want to boost takings in shops and restaurants should restrict access for motorists, a new study suggests. Madrid closed its central business district to cars for the first time during the 2018 Christmas period and an analysis informed by Spain’s second largest bank has found that, year-on-year, till transactions were significantly boosted by the measure. Twenty million anonymized transactions were analyzed by the bank and Madrid city council, and it was discovered that the decision to limit road access to the city center by motorists led to a 9.5% increase in retail takings on Madrid’s main shopping street, the Gran Vía.

    https://www.forbes.com/sites/carlto...oost-to-retail-spending-finds-bank-analysis/?
    Skjermbilde 2019-03-09 kl. 20.22.47.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.236
    Antall liker
    14.787
    Fra en ganske morsom blogg:


    My home town of Longmont, Colorado represents the ultimate laboratory for studying Car Clown disease, as it is sufficiently small and bike-friendly that car trips within town are completely unnecessary. Since groceries and kids are easily handled by a bike trailer, the only reason to drive would be physical impairment, transporting items too large for a trailer, or driving to another city.

    Yet these intra-city trips are commonplace. When I see a car ease into a parking spot, I always run to assist the driver with getting out into their wheelchair, but I am stunned to find that they usually have working legs after all! People drive to the school to pick up and drop off kids. To the grocery store. To the restaurants. To the gym. To each other’s houses. Back and forth on Main Street to show off. Every road sees plenty of cars and personal trucks, some of them in dangerous numbers. And inside, every vehicle is equipped with a La-Z-boy recliner, upon which a tragic clown sits, pushing the soft-touch pedals, turning the power-assisted wheel, and talking on some sort of Clownophone.


    Oslo er en knøtt liten by. Fra nesten hvorsomhelst kan man GÅ til sentrum på under en time.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn