Skal en kjede overleve må de nok ut av enkelte senter og inn i gode lokaler med betydelig lavere utgifter. Men samtidig finne en gylden mellomvei som gjør at de får kunder inn døren..
At hifiklubben overlever er meg et under da de i mine øyne ikke har noe direkte spennende, spesielt ikke på elektronikk siden..
Hifiklubben hadde tett oppunder 300 mill i omsetning i 2018, og driftsresultatet er under bedring i forhold til de siste 2-3 årene, med 13 mill kr i 2018. Klubben er en solid virksomhet som klarer seg meget bra.
De har også meget spennende elektronikk synes jeg, ikke minst ved at de fører Lyngdorf - etter min mening noe av det mest spennende i markedet. Så har de også en del som ikke er så spennende - det er sant - men tallene tyder på at de selger da..
HiFi Klubben lever nok også bra på sitt gode navn og rykte. De fleste har ansatte som i alle fall kan mer enn den gjengse mann og dame i gata, selv om medlemmer her inne kan oppleve mange som "kunnskapsløse". Det jeg hører blant venner, kollegaer etc er den oppfatningen at skal du ha et ordentlig anlegg så tar du turen til HFK i stedet for Elkjøp. Tror mange ikke vet om at det er flere alternativer til HFK, så de får nok en del kunder som kommer i butikk på grunn av det og at man i tillegg selv ikke har kunnskapen til å sette sammen noe i en nettbutikk.
Hifiklubben gjør en stor feil; de gjør det for lite spennende for så vel nye som etablerte kunder. Alt for få produktgrupper - den som er uenig ta turen innom KT Radio på Vesterbrogade i København - en lite prangende butikk men med så mange merker og så stort utvalg at man neste føler å være på en hi-fi messe. Sånt, inspirerer. Dette sammen med en vennlig ikke-masete butikkbetjening.
Mange store byer i Norge kunne hatt en slik butikk. Hifiklubben har det, men undervudrerer publikum. Tror også flere konkurrerende butikker med fordel kunne slått seg sammen, for samfunnet og handlevaner har endret seg.
Hifiklubben er imidlertid flinke til å sette sammen anlegg som gir mye og koster lite, overfor nye og da spesielt unge kjøpegrupper. Små grupperinger anlegg - la oss si til 15, 25 og 35 tusenlapper - så kan folk se om interessen for lydgjengivelse vokser i takt med de de hører. Dette burde jo Elkjøp og Power drevet med, for lengst, mens de i virkeligheten skremmer bort folk med å anta at folk ikke kjøper lyd ut over kr 1.995,- mens de gjerne selger folk flatskjermer, varmluftsovner eller kjøleskap til 30.000 stykket uten å blunke. Direktørene på de to store nevnte kjeder må ha samme interesse for musikk som Drillo ;D