Hi-Fi forretninger Spaceworld/Soundgarden konkurs

H

Hifibasillen

Gjest
Håper HFK får agentur på Rotel, har selv Rotel RA 1592 på RP 280F og det låter rått, dynamisk og ærlig, vært moro og sett B&W,Classè og Rotel under samme tak da de også er i samme konsern som nevnt tidligere, litt rart det er sånn igrunn

HFK har gjort det riktig godt men har ikke de merkene jeg helst ville ha kjøpt da det meste er for kjedelig for min smak, men klarer SG og kjøre i samme spor da snakker vi.
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
1.012
Antall liker
1.370
Torget vurderinger
5
Netthandel og kjøpesenterinflasjon er en utfordring for hele bransjen. Det er også kronekursen, som gjør at importerte produkter stadig blir dyrere hvis de skal selges med en grei fortjeneste.
Det er i hvert fall sikkert at man trenger nok startkapital, særlig etter en konkurs som har tæret på leverandør-goodwillen, til å holde det gående en stund. Og så gjelder det å finne sin egen identitet og med det et godt nok kundegrunnlag. Tatt i betraktning prisene på brukt-hifi så skal det godt gjøres å selge nye produkter til fullpris. Unntakene er vel til en viss grad dacer, streamere, hodetelefoner og trådløse løsninger. Det den gjengse hifi-forbruker opplever som "nytt".
Forøvrig synes jeg det er et paradoks at mange uten å blunke blar opp 20-30 lapper for en flatskjerm, mens de rister på hodet over å bruke en tilsvarende sum på et stereoanlegg.

Når det gjelder forgubbing... Vi lever stadig lengre i dette landet, og har verdens rikeste pensjonister.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.934
Antall liker
1.113
det er vel neby som har hatt rotel i mange år, så hifiklubben kunne vel solgt de om de ville.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.917
Antall liker
24.131
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Som jeg såvidt var inne på i mitt forrige innlegg: Hifiklubben lager selv hifiutstyr som fungerer plug and play sammen med utstyr de selger ellers. Det var aldeles herlig å kunne finne et sett aktive høyttalere med optisk inngang til 2500,-. De låter helt greit også. Gode nok for Hovedscenen vil jeg påstå.

Hadde Soundgarden slike produkter i porteføljen?
 
H

Hifibasillen

Gjest
det er vel neby som har hatt rotel i mange år, så hifiklubben kunne vel solgt de om de ville.
Stemmer det, glemte meg litt her =) ja er vel en litt merkelig sak dette, HFK fører alle andre merker i konsernet men lar kraftleverandøren være et annet sted.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg tror på mange måter man kan si at varehandelen nå er midt inne i en nødvendig opprydning, utvalget er blitt for stort, det importeres for mye varer. Netthandelen øker kraftig og det er den internasjonale netthandelen som øker mest. Dermed skvises marginene hardt, og noen må nødvendigvis gå overende til slutt. Dette skjer i alle bransjer, det er registrert over 100 konkurser i varehandelen bare i januar:

https://min.e24.no/t-ff-start-pa-aret-kraftig-kning-i-konkurser/a/4dp0Me

Nå kjenner ikke jeg Soundgarden så veldig godt, men den butikken i kjeden som ligger nærmest der jeg bor blir intet stort savn. Hyggelige gutter som jobber der, men de mangler totalt kunnskap utover det helt elementære. Mange ganger har jeg tenkt at om det eneste jeg får hjelp til i butikken, er å betale for den varen jeg selv har hentet i hyllen, da er det ikke verdt å betale ekstra for. Forhandlerleddet er hjelpeløst uten et høyt service- og kunnskapsnivå. Dette gjelder alle bransjer.

Det er ingenting som tyder på at alle fysiske butikker forsvinner, men alt tyder på at de skal bli langt færre enn i dag. Om Soundgarden gjenoppstår blir de nok bare å finne i de 3-5 største byene i Norge. Det skal i så fall bli interessant å se hva som blir å finne i sortementet.

Jeg bor i en relativt liten by, og jeg frykter at utvalget på slike steder blir veldig mye dårligere enn det er i dag. Da jeg vokste opp på 70- og 80- tallet var det helt vanlig at man måtte kjøre en time eller tre for å få kjøpt mange varesorter. I de senere årene er vi blitt vant til at omtrent alt kan kjøpes i butikker, også på småsteder. Kjedene, som dukket opp i storbyene på 80-tallet har funnet veien ut i distriktene på grunn av gode konkurransevilkår, god kjøpekraft og gode marginer. Thon bygger kjøpesenter til 200mill med 50 butikker på steder med 10000 innbyggere...jeg har lenge lurt på om dette er bærekraftig, det er kanskje det som er i ferd med å vise seg at det ikke er?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.640
Antall liker
13.294
Sted
Sørlandet
Thon bygger kjøpesenter til 200mill med 50 butikker på steder med 10000 innbyggere...jeg har lenge lurt på om dette er bærekraftig, det er kanskje det som er i ferd med å vise seg at det ikke er?
Det er bærekraftig for Thon.

-BB-
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.130
Antall liker
9.224
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Skal en kjede overleve må de nok ut av enkelte senter og inn i gode lokaler med betydelig lavere utgifter. Men samtidig finne en gylden mellomvei som gjør at de får kunder inn døren..

At hifiklubben overlever er meg et under da de i mine øyne ikke har noe direkte spennende, spesielt ikke på elektronikk siden..
Hifiklubben hadde tett oppunder 300 mill i omsetning i 2018, og driftsresultatet er under bedring i forhold til de siste 2-3 årene, med 13 mill kr i 2018. Klubben er en solid virksomhet som klarer seg meget bra.

De har også meget spennende elektronikk synes jeg, ikke minst ved at de fører Lyngdorf - etter min mening noe av det mest spennende i markedet. Så har de også en del som ikke er så spennende - det er sant - men tallene tyder på at de selger da..
HiFi Klubben lever nok også bra på sitt gode navn og rykte. De fleste har ansatte som i alle fall kan mer enn den gjengse mann og dame i gata, selv om medlemmer her inne kan oppleve mange som "kunnskapsløse". Det jeg hører blant venner, kollegaer etc er den oppfatningen at skal du ha et ordentlig anlegg så tar du turen til HFK i stedet for Elkjøp. Tror mange ikke vet om at det er flere alternativer til HFK, så de får nok en del kunder som kommer i butikk på grunn av det og at man i tillegg selv ikke har kunnskapen til å sette sammen noe i en nettbutikk.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.102
Antall liker
2.300
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Thon bygger kjøpesenter til 200mill med 50 butikker på steder med 10000 innbyggere...jeg har lenge lurt på om dette er bærekraftig, det er kanskje det som er i ferd med å vise seg at det ikke er?
Det er bærekraftig for Thon.

-BB-
Ja, enn så lenge så er det kanskje det. Men jeg registrerer at det tilsynelatende er vanskeligere enn før å fylle de tomme lokalene etter Soundgarden, Enklere Liv, Chr. Glassmagasin osv. En tredjedel av aktørene i et typisk norsk kjøpesenter gikk med underskudd i 2018, den neste tredjedelen gikk i 0. Marginene går feil vei, og kjedene rådes til enten å omstille seg og/eller kvitte seg med filialer som ikke bidrar positivt på bunnlinjen. De mest utsatte butikkene er de som ligger i de minst befolkede områdene i landet, der det ikke er så veldig langt til nærmeste storby, i den grad vi kan kalle noen norske byer for det.
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Stereoanlegg er harry og det er bare gamlinger som har tid til å høre på ørten forskjellige ledninger. Sånn er det bare.
Forgubbingen er bransjens største problem, uten stadig påfyll nedenfra blir det vanskelig.

https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/vil-rekruttere-hifi-entusiaster/391146
Bl.a.

– De som kjøper god hifi blir stadig eldre. Snittkunden vår er 55 år, og vi sliter litt med å rekruttere gutter og jenter fra 18 år og oppover, sier Geir Tømmervik
tydelig at dagens "ungdom" kun vil ha integrerte løsninger àla Sonos osv. Store tuge og dyre bokser med tilhørende kabelsalat samt enorme høyttalerer virker ikke "in" i tiden.
Selv har jeg vel ikke vært den beste kunden hos hifipushere rundt om, men har nå lagt igjen endel kroner både hos Tømmervik og SG. Dumt de ikke klarer å holde seg flytende. Jeg får stadig himlende blikk når en snakker hifi og hva dette koster om man er litt intressert og bare vil ha mer. Virker ikke som at dagens unge lovende vil bruke titalls tusen på noe som bare skal spille musikk. Virker som musikk er viktig, ikke selve lytteopplevelsen......
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.934
Antall liker
1.113
sier segselv, ungdom er fortsatt tidlig i livet og har gjerne studiegjeld etc og har ikke slått seg helt ned. kanskje har de ikke opplevd ytelsen til dyr stereo ennå heller.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.620
Antall liker
9.454
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Thon bygger kjøpesenter til 200mill med 50 butikker på steder med 10000 innbyggere...jeg har lenge lurt på om dette er bærekraftig, det er kanskje det som er i ferd med å vise seg at det ikke er?
Det er bærekraftig for Thon.

-BB-
Ja, enn så lenge så er det kanskje det. Men jeg registrerer at det tilsynelatende er vanskeligere enn før å fylle de tomme lokalene etter Soundgarden, Enklere Liv, Chr. Glassmagasin osv. En tredjedel av aktørene i et typisk norsk kjøpesenter gikk med underskudd i 2018, den neste tredjedelen gikk i 0. Marginene går feil vei, og kjedene rådes til enten å omstille seg og/eller kvitte seg med filialer som ikke bidrar positivt på bunnlinjen. De mest utsatte butikkene er de som ligger i de minst befolkede områdene i landet, der det ikke er så veldig langt til nærmeste storby, i den grad vi kan kalle noen norske byer for det.
Kjøpesentrene merker det som skjer i varehandelen, mange tomme lokaler mange steder, f.eks. Amfi Moss i sentrum skal bygges om, noe blir leiligheter, og resten blir et mindre kjøpesenter. Og dette er et kjøpesenter med mye folk, Vinmonopol og bussterminal hjelper tydligvis ikke nok.
Det er virkelig en kraftig endring som pågår i disse dager.
 

Hi-rex

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2012
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Sted
Etne
Torget vurderinger
4
Vil komme til at savne Soundgarden her i Haugesund området, vis de stenger, var altid hyggelig at komme ind der, kaffe havde Manden jo også

EED483DB-87D3-4189-BF43-DCEF062A3DB2.jpg


Det det var jo veldig belejliget at kunne søge tilflukt der når Kona herjede nærområdet med Visa kortet :cool:

her i området har vi bare Budal Radio, Klubben, foruten Soundgarden.

Så håber de finder en løsning
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Ingen overraskelser i denne konkursen. Om resten av Soundgarden ble drevet som i Kristiansand i alle fall.. Dårlig utvalg. Alt var bestillingsvare. Middels kunnskap og service. Ønsker velkommen en skikkelig faghandel som kan konkurrere med kunnskap og produkter.
 

Lunesp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
273
Antall liker
79
Sted
Stord
Mulig dette er diskutert tidligere...
Jeg tenkte for noen år siden at dette kan umulig fungere over tid.
Grunnen til at den tanken kom var Soundgarden sin prissetting og stadige kampanjer med til dels kraftige avslag. Jeg fikk fort problemer med å kjøpe noe av dem dersom det ikke var 50% avslag eller mer. Mange som handler hifi (meg inkludert) har såpass selvinnsikt at vi vet at produktene vi kjøper ikke kommer til å bli stående til evig tid og da må en ta hensyn til bruktverdien når en handler. En aktør som selger produkter til fast pris og ikke kjører kampanjer på lik linje med klesbutikker gir forbrukeren forutsigbarhet med tanke på bruktverdi... De blir ofte rabattert når modellen går ut, men da har det som regel vert på markedet en del år...
Kjøpte du en forsterker til 50000 på Soundgarden kunne du være sikker på at den innen kort tid ville bli solgt til 25000. Dette fikk så klart bruktmarkedet med seg og da var verdien plutselig nede i 15000 brukt... Dette er satt litt på spissen, men jeg mener at den strategien Soundgarden har benyttet seg av har gjort at de har skutt seg selv i foten...

Mvh
 
C

cruiser

Gjest
Hvilken aktør selger produkter til fast pris egentlig? Jeg syns åpne kampanjer er bedre enn trynefaktoropplegget resten av bransjen driver med. Halv pris på veiledende på torget er aldri halvparten av hva som faktisk ble betalt for produktet.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.755
Antall liker
19.021
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Vil komme til at savne Soundgarden her i Haugesund området, vis de stenger, var altid hyggelig at komme ind der, kaffe havde Manden jo også

Vis vedlegget 529434

Det det var jo veldig belejliget at kunne søge tilflukt der når Kona herjede nærområdet med Visa kortet :cool:

her i området har vi bare Budal Radio, Klubben, foruten Soundgarden.

Så håber de finder en løsning
Budal Radio står også i fare for å bli nedlagt, dessverre. Nåværende eiere ønsker å pensjonere seg, og leter etter noen som vil overta.
 
M

MusicBear

Gjest
Skal en kjede overleve må de nok ut av enkelte senter og inn i gode lokaler med betydelig lavere utgifter. Men samtidig finne en gylden mellomvei som gjør at de får kunder inn døren..

At hifiklubben overlever er meg et under da de i mine øyne ikke har noe direkte spennende, spesielt ikke på elektronikk siden..
Hifiklubben hadde tett oppunder 300 mill i omsetning i 2018, og driftsresultatet er under bedring i forhold til de siste 2-3 årene, med 13 mill kr i 2018. Klubben er en solid virksomhet som klarer seg meget bra.

De har også meget spennende elektronikk synes jeg, ikke minst ved at de fører Lyngdorf - etter min mening noe av det mest spennende i markedet. Så har de også en del som ikke er så spennende - det er sant - men tallene tyder på at de selger da..
HiFi Klubben lever nok også bra på sitt gode navn og rykte. De fleste har ansatte som i alle fall kan mer enn den gjengse mann og dame i gata, selv om medlemmer her inne kan oppleve mange som "kunnskapsløse". Det jeg hører blant venner, kollegaer etc er den oppfatningen at skal du ha et ordentlig anlegg så tar du turen til HFK i stedet for Elkjøp. Tror mange ikke vet om at det er flere alternativer til HFK, så de får nok en del kunder som kommer i butikk på grunn av det og at man i tillegg selv ikke har kunnskapen til å sette sammen noe i en nettbutikk.
Hifiklubben gjør en stor feil; de gjør det for lite spennende for så vel nye som etablerte kunder. Alt for få produktgrupper - den som er uenig ta turen innom KT Radio på Vesterbrogade i København - en lite prangende butikk men med så mange merker og så stort utvalg at man neste føler å være på en hi-fi messe. Sånt, inspirerer. Dette sammen med en vennlig ikke-masete butikkbetjening.

Mange store byer i Norge kunne hatt en slik butikk. Hifiklubben har det, men undervudrerer publikum. Tror også flere konkurrerende butikker med fordel kunne slått seg sammen, for samfunnet og handlevaner har endret seg.

Hifiklubben er imidlertid flinke til å sette sammen anlegg som gir mye og koster lite, overfor nye og da spesielt unge kjøpegrupper. Små grupperinger anlegg - la oss si til 15, 25 og 35 tusenlapper - så kan folk se om interessen for lydgjengivelse vokser i takt med de de hører. Dette burde jo Elkjøp og Power drevet med, for lengst, mens de i virkeligheten skremmer bort folk med å anta at folk ikke kjøper lyd ut over kr 1.995,- mens de gjerne selger folk flatskjermer, varmluftsovner eller kjøleskap til 30.000 stykket uten å blunke. Direktørene på de to store nevnte kjeder må ha samme interesse for musikk som Drillo ;D
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.130
Antall liker
9.224
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hvilken aktør selger produkter til fast pris egentlig? Jeg syns åpne kampanjer er bedre enn trynefaktoropplegget resten av bransjen driver med. Halv pris på veiledende på torget er aldri halvparten av hva som faktisk ble betalt for produktet.
Tror HFK har ganske faste priser. Hørt et par tilfeller hvor man har skullet handle for 100k+ mens eneste rabatt var å få noen meter høyttalerkabel på kjøpet. Men mulig det kan variere fra butikk til butikk..
 
C

cruiser

Gjest
Skal en kjede overleve må de nok ut av enkelte senter og inn i gode lokaler med betydelig lavere utgifter. Men samtidig finne en gylden mellomvei som gjør at de får kunder inn døren..

At hifiklubben overlever er meg et under da de i mine øyne ikke har noe direkte spennende, spesielt ikke på elektronikk siden..
Hifiklubben hadde tett oppunder 300 mill i omsetning i 2018, og driftsresultatet er under bedring i forhold til de siste 2-3 årene, med 13 mill kr i 2018. Klubben er en solid virksomhet som klarer seg meget bra.

De har også meget spennende elektronikk synes jeg, ikke minst ved at de fører Lyngdorf - etter min mening noe av det mest spennende i markedet. Så har de også en del som ikke er så spennende - det er sant - men tallene tyder på at de selger da..
HiFi Klubben lever nok også bra på sitt gode navn og rykte. De fleste har ansatte som i alle fall kan mer enn den gjengse mann og dame i gata, selv om medlemmer her inne kan oppleve mange som "kunnskapsløse". Det jeg hører blant venner, kollegaer etc er den oppfatningen at skal du ha et ordentlig anlegg så tar du turen til HFK i stedet for Elkjøp. Tror mange ikke vet om at det er flere alternativer til HFK, så de får nok en del kunder som kommer i butikk på grunn av det og at man i tillegg selv ikke har kunnskapen til å sette sammen noe i en nettbutikk.
Hifiklubben gjør en stor feil; de gjør det for lite spennende for så vel nye som etablerte kunder. Alt for få produktgrupper - den som er uenig ta turen innom KT Radio på Vesterbrogade i København - en lite prangende butikk men med så mange merker og så stort utvalg at man neste føler å være på en hi-fi messe. Sånt, inspirerer. Dette sammen med en vennlig ikke-masete butikkbetjening.

Mange store byer i Norge kunne hatt en slik butikk. Hifiklubben har det, men undervudrerer publikum. Tror også flere konkurrerende butikker med fordel kunne slått seg sammen, for samfunnet og handlevaner har endret seg.

Hifiklubben er imidlertid flinke til å sette sammen anlegg som gir mye og koster lite, overfor nye og da spesielt unge kjøpegrupper. Små grupperinger anlegg - la oss si til 15, 25 og 35 tusenlapper - så kan folk se om interessen for lydgjengivelse vokser i takt med de de hører. Dette burde jo Elkjøp og Power drevet med, for lengst, mens de i virkeligheten skremmer bort folk med å anta at folk ikke kjøper lyd ut over kr 1.995,- mens de gjerne selger folk flatskjermer, varmluftsovner eller kjøleskap til 30.000 stykket uten å blunke. Direktørene på de to store nevnte kjeder må ha samme interesse for musikk som Drillo ;D
HiFi klubben omsetter for 300 millioner i året og er en av de få aktørene som tjener penger. Det tyder på at de gjør det meste riktig. Å basere seg på en liten nisje som frekventerer dette forumet er ingen nøkkel til suksess. KT radio en en flott butikk men ingen oppskrift på en landsdekkende kjede, ei heller i Danmark. Vi har jo også tilsvarende i Norge, som Oslo HiFi center, men heller ikke de ser noe verdi i å etablere flere butikker andre steder.

Elkjøp og power har for øvrig drevet med lyd, men det har sluttet å selge og da er det ikke verdt arealet. De av oss som ikke har blitt helt senile husker jo godt blant annet både norsk og britisk hifi på elkjøp. De store kjedene er drevet av businessfolk, de hadde solgt si ega mor om hun gikk på strøm og de kunne tjent penger. Det handler overhode ikke om dårlig musikksmak, mer om at stereoanlegget storhetstid som allemannseie er forbi.
 
Sist redigert av en moderator:
C

cruiser

Gjest
Hvilken aktør selger produkter til fast pris egentlig? Jeg syns åpne kampanjer er bedre enn trynefaktoropplegget resten av bransjen driver med. Halv pris på veiledende på torget er aldri halvparten av hva som faktisk ble betalt for produktet.
Tror HFK har ganske faste priser. Hørt et par tilfeller hvor man har skullet handle for 100k+ mens eneste rabatt var å få noen meter høyttalerkabel på kjøpet. Men mulig det kan variere fra butikk til butikk..
Ja, HFK er nok unntaket, de satser også på nettbutikk og ruster seg for fremtiden. Da er det ingen vei utenom faste priser og et sortiment som selger.
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
342
Antall liker
160
Torget vurderinger
1
Jeg bor og i Østerrike og besøkte en stor hifibutikk noen mil utenfor Stuttgart i Sørvest Tyskland for noen år siden. Jeg ble litt overrasket av at det var et industribygg. Omtrent som i områder med firmaer som selger bilrekvisita eller møbler. Det var selvfølgelig stor parkeringsplass utenfor. Det tror jeg er viktig slik at det er lett å komme dit. Da tenker jeg ikke kjøpesenter, som jeg holder meg mest mulig borte fra. Jeg tenker at det er forskjell på å handle noen småting midt i byen enn et stereoanlegg fra ca 10.000 kr og oppover. Du kan også lett bruke 3-500.000 kr på et komplett anlegg der. Og selvfølgelig enda mer ved å velge toppmodellene. Mange forskjellige merker i butikken der som er fordelt på flere butikker her hjemme. Og at skal man bruke så mye penger, så er det ikke noe problem å kjøre 30 minutter eller opp til et par timer for å få oppleve stort utvalg og god service. Og sikkert enda lenger. Flere millioner mennesker bor i en slik avstand der nede. Da kommer kunder som sikkert er mer interesserte i å kjøpe noe, enn dem som tilfeldigvis går forbi inne på et senter.

I Stavangerområdet som jeg og bor burde det være mulig å ha lokaler som ikke er så sentrale, i alle fall hvis man skal selge dyrt utstyr. I vårt nærområde bor det over 250.000 mennesker som ikke trenger kjøre mer enn en halvtime for å kunne besøke en spesialbutikk. Og tenker man Østfold, så er det vel likt der. Ikke noe problem å handle i Moss hvis man bor i Fredrikstad eller Sarpsborg, hvis vi snakker om dyre kjøp. Men det krever vel mer penger til markedsføring hvis man ikke holder til sentralt. Jeg er mye sjeldnere i hifibutikker enn før. Er såpass kjip at det meste av utstyret har jeg kjøpt brukt. Men det betyr kanskje at selgeren kjøper eller allerede har kjøpt nytt utstyr. Men jeg var villig til å kjøre i timevis hvis forsterkeren ikke kunne sendes, f.eks. Eller når jeg kjøpte store og tunge høyttalere. Det gidder nok ikke de som ikke er skikkelig lydinteresserte gjøre.

Da min hifiinteresse og kjøpevillighet var på sitt største i slutten på 90-tallet og noen år framover så var det sikkert 5 bra hififorretninger i Stavanger alene. Og like mange platebutikker. Mange av mine kompiser hadde interesse for musikk og lyd, uten å bruke så mye penger som jeg gjorde på hobbyen. Når jeg ser på ungene til kompisene som er blitt voksne, så har omtrent ingen hifi interesse. De liker å høre musikk, men er fornøyde med mobilen og gode hodetelefoner. Så manglende rekruttering over mange år nå er vel hovedårsaken til at spesialbutikkene har dårlig salg.
 
Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.359
Antall liker
11.350
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Her i Rogaland har Soundgarden på Forus vært en positiv opplevelse, også etter fusjonen med Spaceworld. Hyggelig og kompetent betjening, med solid erfaring, ihvertfall sjefen som jeg mest forholder meg til. Jeg liker å bli gjenkjent i sånne butikker, det er en trygghet at vi kjenner hverandre når vi handler.
De kunne fortsette med fokus på hifi etter fusjonen med Spaceworld, da de ligger rett ved gigantiske Kvadrat kjøpesenteret, der det fantes en Spaceworld butikk.
Jeg har handlet en del hos Soundgarden, da jeg liker beliggenheten, fort gjort å stikke over når jeg likevel er i området Kvadrat for Clas Olsson, Biltema, Polet, og Enklere Liv :)
Kundepotensialet på Forus er stort, med tusenvis av høytlønte teknologer i lunch-pause-avstand og Kvadrat og Ikea med tilreisende horder fra hele fylket.
Siste jeg handlet var rester etter romjulssalget, og en hvit Geneva Touring L fant et lykkelig hjem hos oss.
Min Oppo 105 ble også kjøpt der, og jeg holdt på å kjøpe et par subber i vinter.
Dessuten frister det å teste de største aktive fra Dynaudio. Jeg håper Dynaudio fremdeles blir å finne på demo lokalt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.499
Antall liker
12.097
Sted
Ytterst i havgapet...
At forretninger slite i kjøpesentra er visstnok ikke så merkelig, ettersom husleia ofte nærmer seg astronomiske høyder... en bekjent av en bekjent av meg drev en nokså hot moteforretning i et senter i en liten norsk by. Dette ble så slitsomt økonomisk, og ko trakten var slik at eneste mulighet for å komme seg ut var å slå seg konkurs....

Sammenligningen med KT-radio i København er litt feil - KT har eksistert siden tidlig 60-tall ( kanskje før?), og var stor allerede i -72 da jeg som ungdom var innom for neste gang... Husker de hadde store annonser i gamle danske Radio&TV-teknikk. Slike gamle og veletablerte forretninger har ofte en solid opparbeidet egenkapital slik at de ofte ikke trenger dyre kreditter...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.141
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Kjøpesentre tror jeg egentlig bare blir fordyrende for driften av en Hi-Fi forretning, ettersom det er såpass kostnadsdrivende i form av husleie, antall ansatte osv.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.028
Antall liker
412
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Soundgarden på Forus er meget bra med hyggelig og kompetent betjening. Har lagt igjen mye penger der, håper virkelig denne vil bestå. Vi har også en litt oversett butikk i Sandnes, A-Varer. Denne butikken har holdt det gående siden 70-tallet og dagens innehaver selger en del spennende merker og i tillegg driver han med installasjon. Jeg tror ikke han selger de store volumer men han eier butikklokalet og har dermed ikke store leieutgifter. Heller ikke personalkostnader da det i stor grad er et 1-mannsforetak. Da er det mulig å drive butikk, dog kommer nok mesteparten av inntekter fra installasjonsprosjekter vil jeg tro.
 

anderstollefsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
193
Antall liker
136
Sted
Ålgård
Torget vurderinger
3
Soundgarden på Forus er meget bra med hyggelig og kompetent betjening. Har lagt igjen mye penger der, håper virkelig denne vil bestå. Vi har også en litt oversett butikk i Sandnes, A-Varer. Denne butikken har holdt det gående siden 70-tallet og dagens innehaver selger en del spennende merker og i tillegg driver han med installasjon. Jeg tror ikke han selger de store volumer men han eier butikklokalet og har dermed ikke store leieutgifter. Heller ikke personalkostnader da det i stor grad er et 1-mannsforetak. Da er det mulig å drive butikk, dog kommer nok mesteparten av inntekter fra installasjonsprosjekter vil jeg tro.
Resonans gikk vel også over til nettbutikk/og installasjon? han klarte heller ikke drive lenger med de store kjeden rundt seg...
 
M

MarkusH

Gjest
Bare nettbutikk holder i massevis, med få ting på lager, da blir det ofte billigere. Surround.no er vel eid av soundgarden, har vært der en gang (der jeg kjøpte mitt første anlegg) ellers har jeg kun brukt nettbutikken. Trenger ikke at folk skal anbefale/fortelle meg hva jeg vil ha, det må man høre eller vite før man drar til en fysisk butikk også, ikke slik at ferievikaren nødvendigvis har maks kunnskap på alle områder (noe jeg betviler). Nå kjøper jeg stort sett brukt, om alle hifi-butikkene i Norge går dukken så kommer det nok uansett til å være en del lyd-produkter i omløp på brukten, holder for meg. :)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.130
Antall liker
9.224
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Bare nettbutikk holder i massevis, med få ting på lager, da blir det ofte billigere. Surround.no er vel eid av soundgarden, har vært der en gang (der jeg kjøpte mitt første anlegg) ellers har jeg kun brukt nettbutikken. Trenger ikke at folk skal anbefale/fortelle meg hva jeg vil ha, det må man høre eller vite før man drar til en fysisk butikk også, ikke slik at ferievikaren nødvendigvis har maks kunnskap på alle områder (noe jeg betviler). Nå kjøper jeg stort sett brukt, om alle hifi-butikkene i Norge går dukken så kommer det nok uansett til å være en del lyd-produkter i omløp på brukten, holder for meg. :)
Vi som vanker her inne vil jeg tro vet ganske mye om hva vi vil se på når vi går inn i en slik butikk slik du sier, men den andelen av Soundgarden/HFK sine kunder som er som oss er nok ikke mange i prosent. Derfor tror jeg en ren nettbutikk ikke er veien å gå dersom man vil fange kunder som ikke har kunnskapen til å sette sammen eget anlegg eller vet helt hva de trenger.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.257
Antall liker
62.154
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Bare nettbutikk holder i massevis, med få ting på lager, da blir det ofte billigere. Surround.no er vel eid av soundgarden, har vært der en gang (der jeg kjøpte mitt første anlegg) ellers har jeg kun brukt nettbutikken. Trenger ikke at folk skal anbefale/fortelle meg hva jeg vil ha, det må man høre eller vite før man drar til en fysisk butikk også, ikke slik at ferievikaren nødvendigvis har maks kunnskap på alle områder (noe jeg betviler). Nå kjøper jeg stort sett brukt, om alle hifi-butikkene i Norge går dukken så kommer det nok uansett til å være en del lyd-produkter i omløp på brukten, holder for meg. :)
Noe av gleden med å handle utstyr, er jo å gå og se, og høre på ting.
Kunnskapsrike og serviceinnstilte selgere/innehavere er også nødvendig.
Gjerne noen som gir råd slik at kunden får det han er best tjent med og blir fornøyd.
Ofte er det et miljø rundt butikker/forhandlere som også skaper en sosial dimensjon.
(jfr HIFI Guiden, Hamar)
Hvis alle bare skulle handle på nett eller brukt vil Hifi som hobby død enda raskere.
Har du tenkt på hvor bruktutstyret ditt kommer fra før det havner hos deg?
Ikke mye brukt å få kjøpt, hvis ingen handler nytt.

Jeg har en del utstyr jeg har kjøpt brukt sjøl, men hvis gleden med å kjøpe hifi er å spare penger, da bør man like gjerne finne på noe annet.
 
C

cruiser

Gjest
Tror ikke du er spesielt representativ for ungdommen. De har ingen problem med å tilegne seg informasjon og kunnskap digitalt. Tror heller ikke de ser behov for å skape seg sosiale relasjoner for å få kjøpt seg noe som helst.

Man leser jo ofte innpå her hvor vanskelig det er å sette sammen et anlegg og hvor krevende det er å vedlikeholde det, er det virkelig det? Eller er det noe vi lurer oss selv til å tro for å gjøre hobbyen mer betydningsfull?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
589
Antall liker
328
Torget vurderinger
4
Jeg har vært innom en tanke de siste ukene, også før den siste nyheten om Soundgarden. Det er nesten umulig å få solgt hifi-utstyr som er nytt, og det er nesten umulig å få solgt hifi-utstyr som er brukt. Det florerer av mikro og små hifi-dealere der ute med sine egne merker og typer, og det florerer av utstyr på bruktmarkedet. Relativt nytt og dyrt utstyr selges ofte for under 50% av nypris. For meg virker det som at markedet på mange måter er ødelagt, og det kan kanskje være sundt med en slags "opprydding". Selv om det selvsagt er synd at noen går konkurs, det er jo også arbeidsplasser der er snakk om her.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.257
Antall liker
62.154
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Tror ikke du er spesielt representativ for ungdommen. De har ingen problem med å tilegne seg informasjon og kunnskap digitalt. Tror heller ikke de ser behov for å skape seg sosiale relasjoner for å få kjøpt seg noe som helst.

Man leser jo ofte innpå her hvor vanskelig det er å sette sammen et anlegg og hvor krevende det er å vedlikeholde det, er det virkelig det? Eller er det noe vi lurer oss selv til å tro for å gjøre hobbyen mer betydningsfull?
Det har du rett i cruiser.
Jeg var ikke klar over at dette er en ungdomstråd.;)

Hvis både unge og gamle hadde hørt utstyret før kjøp hadde de kanskje unngått feilkjøp.
Det er ikke så lett når man skal ha tyngre og mer kostbart utstyr.

Ikke mange kjøper f. eks. ARC, Wilson, MBL, MSB o.l. ved å trykke "kjøp" på mobilen.

Nå handler denne tråden om Soundgarden, og de har faktisk hatt en del kostbare greier der også.
 
C

cruiser

Gjest
Tror ikke du er spesielt representativ for ungdommen. De har ingen problem med å tilegne seg informasjon og kunnskap digitalt. Tror heller ikke de ser behov for å skape seg sosiale relasjoner for å få kjøpt seg noe som helst.

Man leser jo ofte innpå her hvor vanskelig det er å sette sammen et anlegg og hvor krevende det er å vedlikeholde det, er det virkelig det? Eller er det noe vi lurer oss selv til å tro for å gjøre hobbyen mer betydningsfull?
Det har du rett i cruiser.
Jeg var ikke klar over at dette er en ungdomstråd.;)

Hvis både unge og gamle hadde hørt utstyret før kjøp hadde de kanskje unngått feilkjøp.
Det er ikke så lett når man skal ha tyngre og mer kostbart utstyr.

Ikke mange kjøper f. eks. ARC, Wilson, MBL, MSB o.l. ved å trykke "kjøp" på mobilen.

Nå handler denne tråden om Soundgarden, og de har faktisk hatt en del kostbare greier der også.
Tja, det er ungdommer og netthandel som er fremtiden uansett hva vi gamle grinebitere innpå her mener om det. Det er også der pengene ligger. Kostbar HiFi har veldig lite volum, det er ikke der hverken soundgarden eller hfk tjener pengene sine. Tung og kostbar HiFi er ut, liten og lett HiFi er inn.

Vanlige folk gjør heller ikke spesielt mange bomkjøp, de kjøper seg et anlegg, og det er det. Ingen ledning, dac eller hva det måtte være karusell etterpå.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
6.130
Antall liker
9.224
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ser ut som tidligere eiere ikke er interessert i å kjøpe boet:
...
Ikke interessert er en ting, men Solheim har ikke råd, og da er det slutt for hans del.
Ja ok, dårlig formulert av meg. Tenkte mest i baner av at det må komme noen nye på banen om Soundgarden skal starte opp igjen selv med færre butikker.
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
103
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Kommer til å savne soundgarden. Det jeg vil savne mest er de gode personalprisene:cool:
 
Topp Bunn