Du var jo selv involvert i prosessen og regnet på alternativene så da er du vel godt informert om hvordan prosessen foregikk. Utredningsgruppen leverte regjeringen en analyse av kampflykandidatene, deres kampevne, antatte levetid, de kort og langsiktige økonomiske konsekvensene ved hvert av valgalternativene og oppsummerte den i en faglig anbefaling som i tillegg ble revidert av andre offentlige instanser. Utredningsgruppen bestod av en sivil og en militærfaglig delegasjon. Såvidt meg bekjent anbefalte begge alternativene til F35.Kunne du forklare hva denne "delegasjonen" er for noe?Resultatet var gitt allerede fra starten av og det hadde vært "ett fett" hva både den sivilie og profesjonelle delegasjonen hadde konkludert med.
Var på rektruttskole på Værnes, og en morgen under oppstillingen fikk vi en lav passering av Vulcan, og som du sier, den er MYE større enn man skulle tro!Da jeg for en mannsalder siden jobbet i tårnet på Værnes hadde vi i et par uker besøk av en skvadron Vulcan. Det var et utrolig fly. Den er bare sååå jævlig mye større enn hva man får inntrykk av når man ser den på bilder. En vanvittig svær flaggermus som har ytelser ( "performance" på fagspråket ) som tar pusten fra deg første gang du opplever det. jeg hadde en som dro av fra Værnes og stakk rett til værs, bokstavlig talt. Han passerte Gråkallen ( ved Trondheim ) i over 40.000 fot! Det er rimelig imponerende.Ganske så spektakulær Aero Vulkan også
Skikkelig badass.
Edit: Satte inn riktig film.
En annen imponerende flymaskin er selvsagt SR71. En kompis som fløy i Norving en gang for mange år siden fortalte at de tok av fra Vardø på bane 15 ( retning sør sørøst ) og da de lettet så de en SR71 ( contrails ) over Fiskerhalvøya på vei vestover. Da han var ferdig med sin venstresving og var etablert på kurs mot Båtsfjord så de igjen samme SR71, da passerte den utenfor Nordkapp!
Da går det ganske fort!
Ja, jeg vet hvordan prosessen foregikk, og derfor stusser jeg over din beskrivelse. Jeg vet ikke hvilke «delegasjoner» du snakker om, eller hvilke anbefalinger du snakker om. Her er et avisoppslag fra 2008:Du var jo selv involvert i prosessen og regnet på alternativene så da er du vel godt informert om hvordan prosessen foregikk. Utredningsgruppen leverte regjeringen en analyse av kampflykandidatene, deres kampevne, antatte levetid, de kort og langsiktige økonomiske konsekvensene ved hvert av valgalternativene og oppsummerte den i en faglig anbefaling som i tillegg ble revidert av andre offentlige instanser. Utredningsgruppen bestod av en sivil og en militærfaglig delegasjon. Såvidt meg bekjent anbefalte begge alternativene til F35.Kunne du forklare hva denne "delegasjonen" er for noe?Resultatet var gitt allerede fra starten av og det hadde vært "ett fett" hva både den sivilie og profesjonelle delegasjonen hadde konkludert med.
-BB-
Hovedkriteriene var militære egenskaper, sikkerhetspolitiske hensyn og industripolitiske hensyn. Alle tre hensyn var en eksplisitt del av vurderingen, men den militære slagkraften vektet tyngst og var utslagsgivende. Sikkerhetspolitikken var til fordel for JSF, industripolitikken for Gripen (100% gjenkjøpsavtale).Det er de militære kvalitetene til Joint Strike Fighter, samt sikkerhetspolitiske vurderinger som gjør at prosjektledelsen i Kampflyprosjektet anbefaler Regjeringen å kjøpe fra amerikanerne.
- Valget var lettere når de faglige rådene var så entydige. På alle kravene vi har stilt til et fly som skal forsvare Norge og norske interesser, så er JSF bedre, sier statsminsiter Jens Stoltenberg (Ap).
« På bakgrunn av de samlede konklusjoner er flytypen JSF den eneste kandidaten som er egnet til å dekke de fagmilitære kravene til ny kampflykapasitet, og samtidig på en tilfredsstillende måte ivareta Norges nasjonale og internasjonale forpliktelser», står det i rapporten.
Konklusjonen er basert på følgende funn i utprøvingen av de to flyene:
* Gripen NG tilfredsstiller ikke viktige krav i stridseffektivitet.
* JSF tilfredsstiller kravene til stridseffektivitet.
* Gripen NH tilfredsstiller ikke viktige krav til flernasjonalt samarbeid.
* JSF tilfredsstiller kravene til flernasjonalt samarbeid.
Det er spesielt den såkalte stealth-teknologien som det amerikanske JSF-jagerflyet har, som gjør det meget vanskelog å spore på radar - som har gjort at svenske Gripen ikke nådde opp.
I et typisk scenarie vil "dag 1" handle om luftherredømme, og da er det "stealth mode" som gjelder. Når luftherredømme er etablert er det over i "beast mode" for å slippe så mye sprengstoff som mulig i hodene på de som skal hives ut igjen. Da er vi snarere på "dag 3".The external weapons configuration tested by the Dutch F-35 is also known as CAS (Close Air Support) “Beast Mode” (or “Bomb Truck”) configuration. Others call any configuration involving external loads a “Third Day of War” configuration as opposed to a “First Day of War” one in which the F-35 would carry weapons internally to maintain low radar cross-section and observability from sensors. However, as a conflict evolves and enemy air defense assets including sensors, air defense missile and gun systems and enemy aircraft are degraded by airstrikes (conducted also by F-35s in “Stealth Mode”) the environment becomes more permissive: in such a scenario the F-35 no longer relies on low-observable capabilities for survivability so it can shift to carrying large external loads.
Boeing og flyekspertisen generelt advarte mot dette mens 380 var på tegnebrettet. En faktor var at flyplasser måtte bygges om for å håndtere kjempen en annen var at trenden allerede pekte mot 2 motors monstre med høy passasjerkapasitet aka allerede eksisterende Boeing 777 og senere feks BUS 350, B-787 etc. Rimeligere drift og høyere rutefrekvenser er viktigere enn å få en tur i swimmingpoolen på 380. Dessuten fantes allerede 747, et fantastisk fly.https://e24.no/naeringsliv/airbus-avslutter-produksjonen-av-kjempeflyet-a380/24560849
Stor - større - størst - for stor
Blir litt subjektivt det da. Andre jeg har snakket med synes 787-Dreamliner er det mest behagelige.Uansett er 380 det desidert mest behagelige flyet jeg noen gang har flydd med.
Good, ol' DC10 / MD11 slår alle de nyere maskinene ned i støvlene hva behagelighet angår. Men det er meg, da.Jeg flyr alltid på billigste klasse (har ikke råd til noe annet). Jeg har ikke prøvd alle mulige fly, så derfor sa jeg "det mest behagelige jeg noen gang har flydd med". Har aldri flydd med 787. Jeg fløy forøvrig Lufthansa fra San Francisco til Frankfurt med 380.
Og da har dem flydd i samme klasse i begge flyene?Andre jeg har snakket med synes 787-Dreamliner er det mest behagelige.
Det er en grunn til det. Den hadde motorene bak og rene vinger. Vektfordelingen gjorde at endringer i pitch skjedde litt langsommere og mer dempet enn om motorene hang under vingene og massen var mer konsentrert nær tyngdepunktet. En like stor 737 beveger seg merkbart mer stumpete og med høyere frekvens på ristingen. Hvis man satt lengst foran i DC10 reduserte det også støyen en god del, men hvis man var så uheldig å bli klemt inn bakerst og ytterst med motoren en halvmeter fra øret kunne det oppleves litt annerledes. Mitt favorittsete var 1D, fordi den asymmetriske kabinlayouten ga ubegrenset benplass derfra. Mindre fly med samme layout, som Austrians Canadair CRJ200, kunne også være uforholdsmessig komfortable for størrelsen.Good, ol' DC10 / MD11 slår alle de nyere maskinene ned i støvlene hva behagelighet angår. Men det er meg, da.Jeg flyr alltid på billigste klasse (har ikke råd til noe annet). Jeg har ikke prøvd alle mulige fly, så derfor sa jeg "det mest behagelige jeg noen gang har flydd med". Har aldri flydd med 787. Jeg fløy forøvrig Lufthansa fra San Francisco til Frankfurt med 380.
Nei, nei. DC10 / MD11 var en trimotor, en på hver vinge, en i halen.Det er en grunn til det. Den hadde motorene bak og rene vinger. Vektfordelingen gjorde at endringer i pitch skjedde litt langsommere og mer dempet enn om motorene hang under vingene og massen var mer konsentrert nær tyngdepunktet. En like stor 737 beveger seg merkbart mer stumpete og med høyere frekvens på ristingen. Hvis man satt lengst foran i DC10 reduserte det også støyen en god del, men hvis man var så uheldig å bli klemt inn bakerst og ytterst med motoren en halvmeter fra øret kunne det oppleves litt annerledes. Mitt favorittsete var 1D, fordi den asymmetriske kabinlayouten ga ubegrenset benplass derfra. Mindre fly med samme layout, som Austrians Canadair CRJ200, kunne også være uforholdsmessig komfortable for størrelsen.Good, ol' DC10 / MD11 slår alle de nyere maskinene ned i støvlene hva behagelighet angår. Men det er meg, da.Jeg flyr alltid på billigste klasse (har ikke råd til noe annet). Jeg har ikke prøvd alle mulige fly, så derfor sa jeg "det mest behagelige jeg noen gang har flydd med". Har aldri flydd med 787. Jeg fløy forøvrig Lufthansa fra San Francisco til Frankfurt med 380.
Men upstairs i en 747 eller foran i en ny A340 er nok kneppet mer komfortabelt, tross alt. Har ikke flydd A380 selv, men den er nok i samme klasse mht generell komfort. Noen ganger er det størrelsen det kommer an på.
Servicevennlig på bakken, enkelt rørleggerarbeid fra drivstofftankene, lettere kontrollerbare flyegenskaper. Motorer bak kan komme i "vindskygge" fra vingen og stalle kompressoren. Enda verre, motor bak forutsetter som regel høyt montert høyderor, og da kan man komme inn i en "deep stall" med høyderoret også i vindskygge og vektoren for motorthrust omtrent i flyets lengdeakse. Da er det ikke så mye mer å gjøre. https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_dynamics)#Deep_stallDet er fortsatt en del fly som har motorene på bakpartiet, noen Airbuser i hvert fall. Hva er egentlig grunnen til å ha dem under vingene og ikke bak?
Ja, selvsagt. Jeg tenkte på SAS' DC-9/MD80-maskiner. Det begynner tydeligvis å bli lenge siden. My bad.Nei, nei. DC10 / MD11 var en trimotor, en på hver vinge, en i halen.
McDonnel Douglas finnes ikke mer, men de laget flyene sine en anelse annerledes, hvilket førte til en stillere kabin og en "mykere" oppførsel i lufta. At DC10 / MD11 viste seg å ha en del risiki, har ført til at de i dag stort sett går som cargo-fly. Blant kommersielle fly, har ingen høyere landingshastighet, for eksempel. Men f.eks. DC9 (og arvtakerne) har også mye godt ved seg (ikke helt bakerst i kabinen, men flott lengre framme), men da stort sett grunnet motorplassering.
Dessuten er SAS-ulykken ved Gottröra et greit eksempel; løsner noe fra vingen (som is), flyr det fort inn i fan'en på motorene der bak. Det er fordeler og ulemper med begge deler, men erfaringene har vist at tross alt lever man greiest med motorer under vingene.Servicevennlig på bakken, enkelt rørleggerarbeid fra drivstofftankene, lettere kontrollerbare flyegenskaper. Motorer bak kan komme i "vindskygge" fra vingen og stalle kompressoren. Enda verre, motor bak forutsetter som regel høyt montert høyderor, og da kan man komme inn i en "deep stall" med høyderoret også i vindskygge og vektoren for motorthrust omtrent i flyets lengdeakse. Da er det ikke så mye mer å gjøre. https://en.wikipedia.org/wiki/Stall_(fluid_dynamics)#Deep_stallDet er fortsatt en del fly som har motorene på bakpartiet, noen Airbuser i hvert fall. Hva er egentlig grunnen til å ha dem under vingene og ikke bak?
Korrekt. Men det ble en del endringer på hydraulikksystemene etter den ulykken. Var med ei norsk dame ombord på den, forresten.Ja, selvsagt. Jeg tenkte på SAS' DC-9/MD80-maskiner. Det begynner tydeligvis å bli lenge siden. My bad.Nei, nei. DC10 / MD11 var en trimotor, en på hver vinge, en i halen.
McDonnel Douglas finnes ikke mer, men de laget flyene sine en anelse annerledes, hvilket førte til en stillere kabin og en "mykere" oppførsel i lufta. At DC10 / MD11 viste seg å ha en del risiki, har ført til at de i dag stort sett går som cargo-fly. Blant kommersielle fly, har ingen høyere landingshastighet, for eksempel. Men f.eks. DC9 (og arvtakerne) har også mye godt ved seg (ikke helt bakerst i kabinen, men flott lengre framme), men da stort sett grunnet motorplassering.
Jeg har forresten vært i minneparken etter flight UA232 i Sioux City. Den hendelsen illustrerte også noen av problemene med å ha en motor midt i haleroret. https://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_232
Det var ikke samme selskap men samme kabinklasse (econony).Og da har dem flydd i samme klasse i begge flyene?Andre jeg har snakket med synes 787-Dreamliner er det mest behagelige.
787 Dreamliner fremstår som et nærmest hasteintrodusert produkt sammenliknet med 380. Dreamliner knirker og knaker, dårlige passeform på interiør, trange toalettrom i den vanlige turistklassen. Jeg mener 380 er helt overlegent Dreamlineren både i turistklassen, business og første klasse.
-BB-
Jeg høyner:Mine flyerfaringer;
MØKKAFLY OG SELSKAP FRA TROSS ALT BEST TIL VERST:
A340, (Finnair) til Japan, trangere har det ikke vært noe sted siden Braathen forsøkte å dytte halve Sørnorge inn i 737ne til Tromsø..
Skulle bidraget ditt være opplysende mener du? Det var måten dem gjorde det på og behandlingen jeg fikk jeg reagerer på.Alle flyselskap med bonusprogram "diskriminerer". Det er ikke verre hos BA enn hos andre.
Og det skjer hver dag, dessverre. Mitt bidrag skulle være opplysende i den forstand at BA ikke er verre enn andre. Du hadde en dårlig opplevelse, andre synes de er ok men har opplevd tilsvarende med KLM. Og sånn går nå livetSkulle bidraget ditt være opplysende mener du? Det var måten dem gjorde det på og behandlingen jeg fikk jeg reagerer på.Alle flyselskap med bonusprogram "diskriminerer". Det er ikke verre hos BA enn hos andre.
-BB-
Jeg har fløyet med Caravelle og det var heftig støy for de av oss som satt i bakerste del av flyet.....De mest behagelige flyene jeg har fløyet er nok Pa31, Pa28, Robin DR400-180, Socata MS890, Twin Otter i den rekkefølgen fra best til ikke fullt så god.
For øvrig var Dassault DA 20 Jet Falcon min absolutte favoritt som passasjer. DC9/MD80 som en god nr 2, med klappsetet i cockpit som foretrukket plass.
En jeg aldri har prøvd selv er Comet som skal ha vært helt utrolig god i turbulens etter at de fant feilen på den og fikset den. Caravelle var i samme klasse.
Boeing 373 bråker mye i forhold til DC9/MD80, mye lyd fra hydraulikk etc. Men cockpit er grei.
Å fløy du "Monkey class"?Jeg har fløyet med Caravelle og det var heftig støy for de av oss som satt i bakerste del av flyet.....De mest behagelige flyene jeg har fløyet er nok Pa31, Pa28, Robin DR400-180, Socata MS890, Twin Otter i den rekkefølgen fra best til ikke fullt så god.
For øvrig var Dassault DA 20 Jet Falcon min absolutte favoritt som passasjer. DC9/MD80 som en god nr 2, med klappsetet i cockpit som foretrukket plass.
En jeg aldri har prøvd selv er Comet som skal ha vært helt utrolig god i turbulens etter at de fant feilen på den og fikset den. Caravelle var i samme klasse.
Boeing 373 bråker mye i forhold til DC9/MD80, mye lyd fra hydraulikk etc. Men cockpit er grei.
Og et yndet sted for de som prøver å smugrøykeOg i underetasjen var det flust med toaletter og en drikkestasjon med vann og mineralvann.