Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Cruiser tar feil av MB. Her er det MB som i Mercedes Benz, ikke MB - Mlada Boleslav der Škoda lages.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Denne: "Man klarer seg jo med en sedan når man ikke må legge 15 cm med batterier i bunnen av bilen. Pussig det der."

    Etter som folket kjøper stasjonsvogn selv også når batterier ikke er en del fremdriftssystemet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
    Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?
    Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.
    Vis vedlegget 530609
    Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??

    https://www.tu.no/artikler/tyskland-har-blitt-nordens-batteri-i-sommertorken/442590
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    411
    Antall liker
    37
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en Skoda Fabia Greenline. 2008 model. Tror det var 1,4 TDI, 3 sylinder?
    Uansett, denne kjørte jeg uten å prøve 0,36 på mila, og det var blandet kjøring.
    Ufattelig kjedelig bil, men billig billig i drift.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Jeg hadde en Skoda Fabia Greenline. 2008 model. Tror det var 1,4 TDI, 3 sylinder?
    Uansett, denne kjørte jeg uten å prøve 0,36 på mila, og det var blandet kjøring.
    Ufattelig kjedelig bil, men billig billig i drift.
    Har to Audi A2er bygd i aluminium; en 1.4TDi 3-sylinder 90-hester og sprek som fanden. 0,4l på mila uansett kjørestil. Den andre er 1.4i bensin og bruker utrolig nok også 0,4l på mila; den veier nemlig under 900kg. Dette er 19 år gamle biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
    Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?
    Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.
    Vis vedlegget 530609
    Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??

    https://www.tu.no/artikler/tyskland-har-blitt-nordens-batteri-i-sommertorken/442590
    Nå er det ikke uten grunn at statistikk er et fag på høyskoler.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.
    Vis vedlegget 530609
    Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??

    https://www.tu.no/artikler/tyskland-har-blitt-nordens-batteri-i-sommertorken/442590
    Nå er det ikke uten grunn at statistikk er et fag på høyskoler.
    Unnskyld? Var det et svar? Jeg spurte deg om forskjell fra 2013 til i dag, ikke ørten år frem i tid.
    Mulig de har redusert kullkraftproduksjonen noe, men er det betydningsfullt i den sammenhengen vi snakket om, ennå?

    https://energiogklima.no/nyhet/tysklands-lange-avskjed-med-kullet/
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke jobbet med rapporten men det er for meg åpenbart at den er skrevet med en bestemt vinkling. Noe sier meg at nyere data enn 2013 er tilgjengelige for et industrialisert land som Tyskland, det er tross alt snakk om EU land i vest-Europa og ikke midt i Afrika.

    3 biler med store motorer og en med strikkmotor i sammenligningen, bør sammenligne epler med epler.

    Jeg synes nesten der er rart at ADAC ikke bruker polsk strømmiks for å hjelpe polakkene med å velge riktig.

    Forøvrig har Tyskland satset tungt på fornybart og ligger på rundt 40% så det går veldig fort riktig vei.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.234
    Antall liker
    4.030
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Og for vår del her i Norge, hvor vi ligger tett på 100% fornybar energi, så vil jo et slikt regnestykke se betydelig bedre ut i elbilens favør.
    Vi kan jo ikke si at vi ikke kan elektrifisere, fordi det finnes andre steder i verden hvor de åpenbare miljømessige fordelene ikke er like store som det er her i Norge.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, var det ikke ADAC som fant ut at man måtte kjøre 580 000 km i en moderne dieselbil som følger Euro6-standarden før man hadde forurenset like mye som om man kjøpte en Tesla med det største batteriet? ;)
    Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.
    Hvorfor skulle det skje? Ingen satser vel mer på elbiler enn nettopp tyskerne.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis de satser så mye, hvorfor leverer de ikke bedre?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.
    Hvorfor skulle det skje? Ingen satser vel mer på elbiler enn nettopp tyskerne.....
    Elbilene er enklere, inneholder færre deler, og er ca. 30% raskere å montere. Og en stempelmotor har langt flere deler enn en elektrisk motor med tilhørende batteripakke. På samme måte kan man sammenligne en gearkasse kontra den elektriske styringsenheten som regulerer spenning mellom batteripakke og motor. (Dette er nevnt og linket til i et tidligere innlegg her i tråden)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ren logikk spør du meg.

    https://electrek.co/2018/06/05/electric-cars-labor-efficient-lead-job-loss-new-study/

    Bl.a.
    The German automotive labor unions have been fearing the electric revolution for a while now – claiming that it could lead to job losses.

    They have now released a new study that claims that 75,000 jobs could be lost as the industry switches to electric vehicles.

    Out of 840,000 jobs in Germany’s auto industry, 210,000 are tied to powertrain production.

    While EVs will undoubtedly also create new jobs in the production of electric motors and batteries, IG Metall claims that the study shows it will create fewer jobs than the number of internal combustion powertrain jobs that they will lose.

    It means that they see electric vehicles being more labor efficient to produce than gas-powered cars.

    Ford and Daimler have previously made similar comments about electric vehicle production.

    The study’s claim of 75,000 lost jobs could be based on a prediction that “25% of all cars will be electric by 2030, 15 percent hybrids, and 60 percent petrol and diesel variants.”

    The union fears that job loses would be even worse if electric vehicle adoption accelerates.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Jo, men bilprodusentene har vel ikke noe imot det? De kan produsere for lavere kostnad og tjene mer pr solgte enhet. De som taper på det er verkstedene og de som produserer delen, ikke bilprodusentene. SÅ Møller taper, ikke VW. For VW er jo dette positivt, så hvorfor skulle de ønske at ADAC-rapporten kommer negativt ut for elbiler?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jo, men bilprodusentene har vel ikke noe imot det? De kan produsere for lavere kostnad og tjene mer pr solgte enhet. De som taper på det er verkstedene og de som produserer delen, ikke bilprodusentene. SÅ Møller taper, ikke VW. For VW er jo dette positivt, så hvorfor skulle de ønske at ADAC-rapporten kommer negativt ut for elbiler?
    Disse er ikke så glad i det som er i ferd med å skje;
    last ned.jpeg
    IG Metall (Industriegewerkschaft Metall, IGM) er både Tysklands og verdens største fagforening, med 2,376 millioner medlemmer (2005). Fagforeningen har sete i Frankfurt am Main og representerer arbeidstagere innen bransjer som metall-elektro, tekstil, trevare, kunststoff og informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

    IG Metall er medlem i Deutscher Gewerkschaftsbund (DGB). Organisasjonens forløperorganisasjon ble grunnlagt i 1891.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De kan bare ta det med ro det er vel ingen av disse batteridrillene som blir særlig mer enn 10 år, et nytt batteri til en S koster vel bortimot 200k og hvem spanderer vel dd?
    Produksjonsarbeiderene går vel over til opphuggingsbransjen der det blir nok å gjøre.

    Med mindre noen kommer opp med et fornuftig ettermarkedsopplegg for "elbiler" er de ikke liv lagga som bruktbiler, aka verdiløse.

    I virkeligheten skjer bare en buffercng av kostnader. Hvis en ser bort fra norske kortsiktige "joyride" fordeler og (teoretisk) lavere vedlikeholds og driftskostnader betyr dette bare at en i praksis skyver akkumulerte utgifter foran seg og på et eller annet tidspunkt sprekker boblen....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Batteriene holder jo lengre enn en moderne girkasse og motor. Se bare på Tesloop, holder fint mer enn 500 000 kilometer selv med daglig hurtiglading.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    De kan bare ta det med ro det er vel ingen av disse batteridrillene som blir særlig mer enn 10 år, et nytt batteri til en S koster vel bortimot 200k og hvem spanderer vel dd?
    Produksjonsarbeiderene går vel over til opphuggingsbransjen der det blir nok å gjøre.

    Med mindre noen kommer opp med et fornuftig ettermarkedsopplegg for "elbiler" er de ikke liv lagga som bruktbiler, aka verdiløse.

    I virkeligheten skjer bare en buffercng av kostnader. Hvis en ser bort fra norske kortsiktige "joyride" fordeler og (teoretisk) lavere vedlikeholds og driftskostnader betyr dette bare at en i praksis skyver akkumulerte utgifter foran seg og på et eller annet tidspunkt sprekker boblen....
    Batteriene holder bilens levetid, og både Nissan og Tesla har et ettermarkedsopplegg for batteriene. Markedet er nærmest ubegrenset for batteripakker som har noen kilowatt med strøm på lur.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.468
    Antall liker
    10.630
    Sted
    Trondheim
    Definer bilens levetid. Før jeg kjøpte GTEen hadde jeg 4 biler som ble mellom 20 og 24 år.

    Det er vel klart at det er mange industrier som vil bli påvirket, men akkurat bilindustrien blir det vel ikke. De som leverer til bilindustrien og de som driver service i etterkant derimot.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.725
    Torget vurderinger
    1
    Batteriene holder jo lengre enn en moderne girkasse og motor. Se bare på Tesloop, holder fint mer enn 500 000 kilometer selv med daglig hurtiglading.
    Motorer holder vel fint 500 000km med riktig vedlikehold.....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.692
    Antall liker
    9.557
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg synes biler eldre enn 10-12 år som har rullet året rundt i saltsørpa vi har her på østlandet er modne for skraphaugen. Det skjer mye med sikkerhet og utstyr også. Nyere biler er jo langt bedre enn de gamle.
    Snakker vi hobbybiler er det selvfølgelig helt anderledes, de varer jo evig.:)



    https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/03/Disse-bilene-lever-lengst
    Bl.a.
    Gjennomsnittelig alder for personbiler i EU er 7,4 år. I Norge 10,5 år



    Interessant artikkel om Nissan Leaf.
    https://www.tu.no/artikler/sa-lenge-kan-du-forvente-at-batteriet-i-elbilen-varer/346750

    Bl.a.

    Svært få batterier byttes.

    Antakelig byttes eller repareres det verden over færre enn fem batteripakker på garanti i året, anslår Nissan Europes prosjektdirektør for batteri- og energitjenester, Francisco Carranza Sierra i et intervju med Teknisk Ukeblad.

    For å sette det i perspektiv: Nissan annonserte at de hadde solgt 200.000 Leaf per desember i fjor. Om vi legger til grunn at tallet i snitt er fem saker i året frem til da, har 0,012 prosent av alle bilene fått nytt batteri eller reparasjoner.

    Dette rimer greit med opplysninger Nissan kom med i fjor. Her var påstanden at etter 35.000 solgte biler i Europa, var tre batterier byttet ut. Færre enn 0,1 prosent.

    Usikkerhet rundt ny teknologi.
    Carranza Sierra sier at Nissan gjør det de kan for å forsikre at batteriets levetid er lang, og at sikkerheten til batteriet er høy.
    – Men siden det er en ny teknologi, har du alltid en viss grad av usikkerhet om hvordan teknologien vil svare til bruk i det virkelige liv, sier han.

    Nissan har hatt fem års garanti, eventuelt 100.000 kilometer, på batteriet i Leaf siden 2013. Den nye utgaven av Leaf med 30 kilowattimers batteri har fått åtte år eller 160.000 kilometer.

    Nissan ga ingen garantier med tanke på kapasitetstap i begynnelsen, men i 2013 endret de på dette, og lovet at batteriet skulle holde minst 70 prosent, eller ni av 12 streker i Nissan-terminologi, i garantitiden. Denne garantien gjelder alle solgte Leaf, selv de solgt før endringen ble offentliggjort.

    Carranza Sierra sier at erfaringene med batteriet til nå har vært veldig positive, og at degraderingen av kapasiteten er lavere enn det mange ventet – men ikke lavere enn de selv ventet seg.

    Batteriet har lengre levetid enn bilen
    – Så langt er vi ganske sikre på at batteriet kommer til å vare lengre enn bilen. Vi kommer til å kunne gjenbruke batteriet etter bilens levetid, og gjenbruke disse batteripakkene til stasjonær bruk, sier han.

    Altså forventer Nissan på sikt å kunne ta batterier fra biler som er klare for høggern, og bruke dem til energilagring.

    Det er et prosjekt som kan ta tid, skal vi tro Carranza Sierra. Tilfanget av brukte Leaf-batterier er ifølge ham lavt.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.837
    Antall liker
    14.016
    Sted
    Sørlandet
    Har to Audi A2er bygd i aluminium; en 1.4TDi 3-sylinder 90-hester og sprek som fanden. 0,4l på mila uansett kjørestil. Den andre er 1.4i bensin og bruker utrolig nok også 0,4l på mila; den veier nemlig under 900kg. Dette er 19 år gamle biler.
    Audi A2 var 20 år forut sin tid og BMW I3 er en ren kopi. Jeg kjøpte A2 1.4Tdi S-line når den var ny og den er fortsatt blant de aller beste bilene jeg har eid.

    -BB-
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.018
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skjønn bil som i likhet med i3 skjemmes visuelt av litt for smale dekk. Men hva gjør man ikke for lavere rullemotstand. Og overdimensjonerte dekk som litt for mange kjører med, er enda styggere (+betydelig teitere).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.746
    Antall liker
    14.360
    Om det ikke er motorene eller batteripakken så er det åpenbart nok av andre ting som ryker hos Tesla siden det er borderline umulig å få servicetime her i landet med et par unntak og knapt noen av de «vedlikeholdsfrie» bilene som legger beslag på kapasiteten er mer enn fem år gamle.

    Bremsene på Tesla er det for øvrig ikke noe spesielt med - de er produsert og levert av en av the usual suspects innen bilbransjen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.003
    Antall liker
    18.249
    Torget vurderinger
    2
    Bortsett fra at i3 er litt kul og a2 er helt jævlig stygg :)

    Synes det er omvendt...
    Enig!



    -BB-
    Min mor hadde en A2 fra modellen kom til hun leverte inn sertifikatet. Da vi annonserte den for salg kom det henvendelser fra hele Spania og kjøperen kastet seg på lyntoget fra nord, gjennom Madrid og ned til Malaga og var ytterst lykkelig fordi han kunne sette seg bak rattet og trille hjem. Fullkomment problemfri bil med klokt tenk, en overlegen city-runner som var 20 år forut for sin tid, som nevnt tidligere i tråden.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.259
    Antall liker
    856
    Den plasten selges idag for mer enn bilen..

    Ikke bare aluchassiset som var forut sin tid - vis meg en 20 år gammel billigbil med panorama glasstak:

    716A0BFA-CC58-4128-886C-BB24FD22EB60.jpeg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.003
    Antall liker
    18.249
    Torget vurderinger
    2
    Den plasten selges idag for mer enn bilen..

    Ikke bare aluchassiset som var forut sin tid - vis meg en 20 år gammel billigbil med panorama glasstak:

    Vis vedlegget 530923
    Min mor elsket sitt glasstak. Det ble faktisk budkrig om bilen og endelig kjøper tryglet meg om å ikke selge til noen andre, etter at vi var blitt enige om pris. "Jeg byr over, ikke la deg friste."
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Om det ikke er motorene eller batteripakken så er det åpenbart nok av andre ting som ryker hos Tesla siden det er borderline umulig å få servicetime her i landet med et par unntak og knapt noen av de «vedlikeholdsfrie» bilene som legger beslag på kapasiteten er mer enn fem år gamle.

    Bremsene på Tesla er det for øvrig ikke noe spesielt med - de er produsert og levert av en av the usual suspects innen bilbransjen.
    Det med time er avhengig av hvor du bor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn