Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
Vis vedlegget 530609
Har to Audi A2er bygd i aluminium; en 1.4TDi 3-sylinder 90-hester og sprek som fanden. 0,4l på mila uansett kjørestil. Den andre er 1.4i bensin og bruker utrolig nok også 0,4l på mila; den veier nemlig under 900kg. Dette er 19 år gamle biler.Jeg hadde en Skoda Fabia Greenline. 2008 model. Tror det var 1,4 TDI, 3 sylinder?
Uansett, denne kjørte jeg uten å prøve 0,36 på mila, og det var blandet kjøring.
Ufattelig kjedelig bil, men billig billig i drift.
Nå er det ikke uten grunn at statistikk er et fag på høyskoler.Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.Blir det veldig forskjellig med 2019-tall "strømtall" og 0,6l/mil?Rart det når man bruker strømtall fra 2013 og et forbruk på 0,5 liter på mila på dieselsleden som forøvrig er en personbil og ingen SUV.
Vis vedlegget 530609
https://www.tu.no/artikler/tyskland-har-blitt-nordens-batteri-i-sommertorken/442590
Unnskyld? Var det et svar? Jeg spurte deg om forskjell fra 2013 til i dag, ikke ørten år frem i tid.Nå er det ikke uten grunn at statistikk er et fag på høyskoler.Stemmer det bildet ditt i forhold til denne artikkelen??Blir en stor forskjell grunnet stor satsning på fornybar energi.
Vis vedlegget 530609
https://www.tu.no/artikler/tyskland-har-blitt-nordens-batteri-i-sommertorken/442590
Absolutt!Og for vår del her i Norge, hvor vi ligger tett på 100% fornybar energi, så vil jo et slikt regnestykke se betydelig bedre ut i elbilens favør.
Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.Ja, var det ikke ADAC som fant ut at man måtte kjøre 580 000 km i en moderne dieselbil som følger Euro6-standarden før man hadde forurenset like mye som om man kjøpte en Tesla med det største batteriet?
Hvorfor skulle det skje? Ingen satser vel mer på elbiler enn nettopp tyskerne.....Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.
Elbilene er enklere, inneholder færre deler, og er ca. 30% raskere å montere. Og en stempelmotor har langt flere deler enn en elektrisk motor med tilhørende batteripakke. På samme måte kan man sammenligne en gearkasse kontra den elektriske styringsenheten som regulerer spenning mellom batteripakke og motor. (Dette er nevnt og linket til i et tidligere innlegg her i tråden)Hvorfor skulle det skje? Ingen satser vel mer på elbiler enn nettopp tyskerne.....Det ryker hundretusen arbeidsplasser i tysk bilindustri når elbilene kommer for fullt, har derfor null tillit til ADACs undersøkelse.
Disse er ikke så glad i det som er i ferd med å skje;Jo, men bilprodusentene har vel ikke noe imot det? De kan produsere for lavere kostnad og tjene mer pr solgte enhet. De som taper på det er verkstedene og de som produserer delen, ikke bilprodusentene. SÅ Møller taper, ikke VW. For VW er jo dette positivt, så hvorfor skulle de ønske at ADAC-rapporten kommer negativt ut for elbiler?
Batteriene holder bilens levetid, og både Nissan og Tesla har et ettermarkedsopplegg for batteriene. Markedet er nærmest ubegrenset for batteripakker som har noen kilowatt med strøm på lur.De kan bare ta det med ro det er vel ingen av disse batteridrillene som blir særlig mer enn 10 år, et nytt batteri til en S koster vel bortimot 200k og hvem spanderer vel dd?
Produksjonsarbeiderene går vel over til opphuggingsbransjen der det blir nok å gjøre.
Med mindre noen kommer opp med et fornuftig ettermarkedsopplegg for "elbiler" er de ikke liv lagga som bruktbiler, aka verdiløse.
I virkeligheten skjer bare en buffercng av kostnader. Hvis en ser bort fra norske kortsiktige "joyride" fordeler og (teoretisk) lavere vedlikeholds og driftskostnader betyr dette bare at en i praksis skyver akkumulerte utgifter foran seg og på et eller annet tidspunkt sprekker boblen....
Motorer holder vel fint 500 000km med riktig vedlikehold.....Batteriene holder jo lengre enn en moderne girkasse og motor. Se bare på Tesloop, holder fint mer enn 500 000 kilometer selv med daglig hurtiglading.
Jeg håper dette er en "bagatell", et "engangstilfelle" (som det dessverre viser seg å være noen flere av).
Audi A2 var 20 år forut sin tid og BMW I3 er en ren kopi. Jeg kjøpte A2 1.4Tdi S-line når den var ny og den er fortsatt blant de aller beste bilene jeg har eid.Har to Audi A2er bygd i aluminium; en 1.4TDi 3-sylinder 90-hester og sprek som fanden. 0,4l på mila uansett kjørestil. Den andre er 1.4i bensin og bruker utrolig nok også 0,4l på mila; den veier nemlig under 900kg. Dette er 19 år gamle biler.
Ser ikke bort fra at det er brukerfeil grunnet store skiver og lite bruk.Jeg håper dette er en "bagatell", et "engangstilfelle" (som det dessverre viser seg å være noen flere av).
Ingen er tjent med biler som mister bremsene, uansett fremdriftsmetode.
Bortsett fra at i3 er litt kul og a2 er helt jævlig stygg
Enig!Bortsett fra at i3 er litt kul og a2 er helt jævlig stygg
Synes det er omvendt...
Min mor hadde en A2 fra modellen kom til hun leverte inn sertifikatet. Da vi annonserte den for salg kom det henvendelser fra hele Spania og kjøperen kastet seg på lyntoget fra nord, gjennom Madrid og ned til Malaga og var ytterst lykkelig fordi han kunne sette seg bak rattet og trille hjem. Fullkomment problemfri bil med klokt tenk, en overlegen city-runner som var 20 år forut for sin tid, som nevnt tidligere i tråden.Enig!Bortsett fra at i3 er litt kul og a2 er helt jævlig stygg
Synes det er omvendt...
-BB-
Min mor elsket sitt glasstak. Det ble faktisk budkrig om bilen og endelig kjøper tryglet meg om å ikke selge til noen andre, etter at vi var blitt enige om pris. "Jeg byr over, ikke la deg friste."Den plasten selges idag for mer enn bilen..
Ikke bare aluchassiset som var forut sin tid - vis meg en 20 år gammel billigbil med panorama glasstak:
Vis vedlegget 530923
Det med time er avhengig av hvor du bor.Om det ikke er motorene eller batteripakken så er det åpenbart nok av andre ting som ryker hos Tesla siden det er borderline umulig å få servicetime her i landet med et par unntak og knapt noen av de «vedlikeholdsfrie» bilene som legger beslag på kapasiteten er mer enn fem år gamle.
Bremsene på Tesla er det for øvrig ikke noe spesielt med - de er produsert og levert av en av the usual suspects innen bilbransjen.
Ser de har videreført A2’ens smekre og markerte hjulbuedesignFikk omsider prøvekjørt denne saken idag