Du må lese artikkelen, så skjønner du. Tanken er å bruke slike til spesialoppgaver, med relativt sett korte strekk, for å skjære ned på forurensning inne i byer:15mil batterirekkevidde på en stor trailer? Må være feil???
Hva veier opptil 50 tonn, går på strøm, og skal frakte avfall i skytteltrafikk gjennom hovedstaden? Svaret er Ragn-Sells sin nye elektriske trekkvogn.
Hva er vitsen? Det er et kjøretøy med et helt speifikt bruksområde hvor lang rekkevidde ikke har noen funksjon. Det er et fint eksempel på å velge et kjøretøy som dekker et klart definert behov og ikke alle mulige imaginære behov man måtte dikte opp. Det finnes også elferger i Norge som skal kjøre frem og tilbake over en gitt fjord. Det er alt de trenger å kunne med en tilstrekkelig sikkerhetsmagin. Alt utover det har ingen praktisk funksjon utover å drive opp kostnaden.Ok. Men en så stor doning bør jo ha plass til gedigne batterier som gir betydelig lengre rekkevidde? Eller da går det muligens på bekostning av max nyttelast.....
Det er vel den feilen de fleste gjør - ikke vurderer det de har behov for men hva de tror de har behov eller kan få behov for.....Ser den. Tenkte på langkjøring.
Kan bare snakke for meg selv og jeg har ukentlig behov for bil som kan frakte meg 250km uten å måtte stoppe for å lade/klattlade.Det er vel den feilen de fleste gjør - ikke vurderer det de har behov for men hva de tror de har behov eller kan få behov for.....Ser den. Tenkte på langkjøring.
Jeg og. Med en batteripakke på 50 kWh, hurtiglading med batterikjøling, morsomme kjøreegenskaper og en pris på rundt 300.000, ser jeg endelig en nr 2 bil for kort/mellomlang kjøring som dekker våre behov i det daglige.Kan bare snakke for meg selv og jeg har ukentlig behov for bil som kan frakte meg 250km uten å måtte stoppe for å lade/klattlade.Det er vel den feilen de fleste gjør - ikke vurderer det de har behov for men hva de tror de har behov eller kan få behov for.....Ser den. Tenkte på langkjøring.
De nye bilene med nye batteripakker virker såpass bra at jeg må revurdere tidligere påstand: "det er bare Tesla som kan dekke mitt behov, men den er alt for dyr"
Jeg liker det jeg ser her:
Vis vedlegget 531707
Det kan være fare for det ja. Polestaren så bra ut, men artikkelen var ikke veldig konkret ut over pris. Passe stor så den også ut, og ikke alt for SUVete.Broblemet er vel at de fleste av disse ikke kommer før avgiftene er på plass....
Utvannet model S .... meh.Du har jo Tesla Model 3.
Med tanke på hvordan for eksempel Leaf er priset så er jo Model 3 et godt kjøp. Ser for meg at reduksjonen i størrelse og vekt gjør bilen artigere å kjøre enn TMS. Forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde en P i betegnelsen på min TMS, alt annet kjennes tamt ut i forhold.Utvannet model S .... meh.Du har jo Tesla Model 3.
Selv den nye Roadsteren virker litt bilbane. (70-talls leketøy)
Savner en kompakt godbit.
Har prøvesittet naboen sin. Den føles absolutt ikke som noen utvannet S.Med tanke på hvordan for eksempel Leaf er priset så er jo Model 3 et godt kjøp. Ser for meg at reduksjonen i størrelse og vekt gjør bilen artigere å kjøre enn TMS. Forøvrig skulle jeg ønske jeg hadde en P i betegnelsen på min TMS, alt annet kjennes tamt ut i forhold.Utvannet model S .... meh.Du har jo Tesla Model 3.
Selv den nye Roadsteren virker litt bilbane. (70-talls leketøy)
Savner en kompakt godbit.
Mye som fakes her i huset, men ikke på bilfrontenJeg vet ikke men jeg sliter å forstå poenget med at man har tilpasset elbilens respons til en fossilbil, det at man må ttrykke på noe for å aktivere full effekt og kunstig motorlyd. Blir like tullete som å ha betegnelsen Turbo på bakluka på elbilen men det blir tilfelle.
For min del eneste følelsen sv å kjøre en responsiv bil innenfor Norges lover. Rent praktisk har den en reell funksjon - å kjøre forbi bobiler og vogntog opp fjelloverganger der vinduet for denslags er kort. Å kjøre forbi med Teslaen er litt som pek og klikk - bare p svinge ut og gi gass og Vipps så er det gjort. Det er morro en stund men går fort over.Er fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
Ja, men nei. For min del er den lydløse akselerasjonen seriøst vanedannende. Bedre enn den mest perfekt balanserte V12. To og et halvt tonn med bil som bare stikker, momentant.Det er morro en stund men går fort over.
ikke gjør det så jævlig snusfornuftig. for mange er det gøyEr fokuset på bilenes akselerasjon i tråden utløst av kjerreveier på Vestlandet og viktigheten av å smette forbi på færrest mulig sekunder eller er det en annen greie?
Leide bil i fjor sommer og må tilstå at jeg hadde noe av den samme tanken til å begynne med før jeg innfant meg med de fysiske begrensningene. Det hele fremsto som Veldig Rart. Det var en rimelig kjip leiebil, men følelsen av å gi gass og så skjer absolutt ingen ting tok litt tid å venne seg til. Å kjøre forbi en moped ble plutselig noe som måtte planlegges litt, selv i lav fartsgrense. Jeg var jo vant til blink, sving, gi litt gass og svosj så var det unnagjort.Når jeg setter meg i en fossilbil tror jeg først noe er gått i stykke.
I 99% av tilfellene er det ingen praktisk forskjell. Så kan man jo regne timelønnen på å måtte lade underveis en gang innimellom. Jeg hurtigladet elbilen (unødvendig, men skulle uansett handle litt) for en uke siden. Forrige gang var så vidt jeg kan huske i høstferien i fjor. Neste gang blir sannsynligvis i sommer.Like fullt kommer man fortere fram med en fossilbil.